Plochodrážní areály o víkendu dostanou exkluzivní automobilovou návštěvu

Slaný a Chabařovice – 21. dubna
Znovu a znovu čtete startovní listinu a připadáte si jako v nejlepším snu, jemuž jako na potvoru odporný zvuk budíku dopřeje pouhých pár minut před probuzením. Dakarská líza, které před skoro čtyřiceti lety držela celá země palce, ať se Afrikou dostane až do cíle. Elery, eresa, báva, poršáci, kvatra… A ta jména. John Haugland, Jozef Studenič, Andrzej Jaroszewicz, Jiří Moskal nebo Pavel Vydra, známý ze hřbetů rallye publikací v motoristických knihovnách. Jenže tohle se vám nezdá, tohle je jedenáctý ročník Rallye Prague Revival na počest legendárního novináře Dalibora Janka.

 

Slavná dakarská liazka povede startovní pole pražského revivalu | foto Karel Herman

Sportovně společenská akce startuje již zítra v poledne slavnostním na pražském Ovocném trhu. Jako první vyrazí na trať Liaz 100.55 restaurovaný Tomášem Pourem. Po ní se do soutěže vydá bezmála sto šedesát posádek v kabinách historických skvostů.

Během třech dnů se objeví rovněž na plochodrážních stadiónech. Show sections jsou plánovány do Slaného i Chabařovic. Na severu Čech automobily ochutnají především terénní trať, nicméně vyjedou i na ovál.

Soutěžní automobily se objeví i na plochodrážních oválech | foto Antonín Škach

Diváci mají vstup na závodiště ve Slaném i v Chabařovicích gratis, chystá se pro ně i občerstvení ve stáncích. Organizátoři je prosí, aby se nestali překážkou soutěži, respektovali zakázané prostory a respektovali pokyny činovníků. Suma sumárum, ať se nechovají jako pitomci, jelikož jakékoliv narušení pohodové revivalové atmosféry je to poslední, co by si každý soudný mohl přát.

Program Rallye Prague Revival na plochodrážních stadiónech:

pátek Slaný 17:00 show section
sobota Chabařovice 11:00 a 16:45 show section rallyecross
neděle Chabařovice 9:43 show section rallyecross
Slaný 11:30 show section

Karel Průša řádil na borském miniovále

Plzeň – 20. dubna
Malá dráha na plzeňských Borech vítala účastníky druhého dílu série PRO-TEC Speedway Mini Cup perfektně připravenou tratí. Hned v první rozjížďce jí v nádherném souboji využili David Hofman, Štěpán Melč a Karel Průša. Slánský závodník se posléze do finále A kvalifikoval bez ztráty bodu. A stejně tak Tony Katra, který startoval s rutinou plochodrážního profesora, a mohl se chlubit i dvěma porážkami Petra Marka. Nicméně ani chabařovický borec si klíčovou jízdu nenechal sebrat. Karel Průša prodloužil sérii své neporazitelnosti, kdežto Petr Marek oplatil předchozí prohry Tony Katrovi.

Karel Průša kráčí na nejvyšší stupínek pódia | foto laskavostí Zdeňka Schneiderwinda
1. Karel Průša, Slaný 3 3 3 3 3 15
2. Petr Marek, Chabařovice 3 2 3 2 2 12
3. Tony Katra, Slaný 3 3 3 3 1 13
4. Štěpán Melč, Plzeň 2 3 2 1 3 11
5. David Hofman, Pardubice 1 1 2 3 2 9
6. Štěpánka Nyklová, Slaný 2 2 2 2 1 9
7. Luboš Hromádka, Pardubice 1 2 1 2 3 9
8. Roman Štola, Mariánské Lázně 2 1 1 1 2 7
Kolibříci pěkně pohromadě s Karlem Kadlecem a Zdeňkem Schneiderwindem, nahoře Petr Marek, Karel Průša a Tony Katra, vpředu Štěpán Melč, David Hofman, Luboš Hromádka, Roman Štola a Štěpánka Nyklová | foto laskavostí Zdeňka Schneiderwinda

Aktuální pořadí seriálu:

PHA PLZ TOT
24.3. 20.4.
1. Karel Průša, Slaný 12 15 27
2. Tony Katra, Slaný 14 13 27
3. Petr Marek, Chabařovice 13 12 25
4. Štěpán Melč, Plzeň 11 11 22
5. David Hofman, Pardubice 9 9 18
6. Štěpánka Nyklová, Slaný 8 9 17
7. Roman Štola, Mariánské Lázně 10 7 17
8. Luboš Hromádka, Pardubice 9 9

Dominik Hrbek bude sedět na židlích dvou objemových kubatur

Dvůr Králové – 21. dubna
Letos přešel ze stopětadvacítek na čtvrtlitry, avšak jeho kariéry s motorem o obsahu dvě stě padesát kubických centimetrů byla prozatím krátká. Při úvodní Talent Trophy upadl a musel do nemocnice. Naštěstí nemá nic zlomeného, ale vykloubené rameno mu nařídilo přestávku na celý měsíc. Dominik Hrbek sice přišel o úvodní podnik mistrovství republiky, avšak již je plný myšlenek na návrat.

 

Nešťastný konec března

Dominik Hrbek si povídal s magazínem speedwayA-Z | foto Pavel Fišer

„V nájezdu do poslední zatáčky jsem si vrknul,“ vysvětluje, cože se to na konci března na pražské Markétě stalo. „Předním kolem jsem asi chytil díru. Rozkmitaly se mi řidítka, snažil jsem se to ukorigovat, ale nešlo to. Pravá, levá, pravá, levá. A šup, řidítka se zavřely a šel jsem.“

Následky pádu zaplaťpánbůh nebyly devastující. „Teď už se tomu tlemím,“ říká Dominik Hrbek s úlevou v hlase. „Ale vykloubený rameno jsem měl poprvé v životě. A když jsem cítil, že mám jednu ruku kratší než druhou, byl jsem z toho docela vystrašenej. A strašně to bolelo.“

 

Když všechno sedne, jak má

Matěj Frýza, Lester Matthijsen a Dominik Hrbek na pódiu světového poháru v Diedenbergenu | foto Petra Zahradníčková

Letošní rok Dominiku Hrbkovi zatím nepřipomíná svého o rok staršího bratříčka. Sezóna s jednadvacítkou na konci letopočtu byla pro závodníka pardubické Zlaté přilby prozatím nejlepší v jeho dosavadní kariéře. Jejím vrcholem se stal bronz ve světovém poháru v Diedenbergenu.

„Tak určitě, loňský rok byl super,“ souhlasí. „O bod mi utekla bedna na klasické dráze v Čechách, skončil jsem čtvrtej za Matějem. A Německo? To bylo super. Sedlo všechno, co sednout mělo, možná až na ty starty. Všechny se mně nepovedly a všechny body jsem fakt vyjel zezadu až na tu vysněnou bednu. Přálo i štěstí, asi to, který mi chybělo v Rovně. Ale přesně jak říká Zdenda, když je dobrý výsledek, tak ti musí sednout úplně všechno v ten danej den. Ale určitě jsem nepatřil mezi favority. O to lepší pocit jsem měl lepší na bedně.“

 

I Poláci mají stejnou anatomii

Matěj Frýza, Petr Marek, Dominik Hrbek a Karel Průša na nástupu v Rovně | foto Petra Zahradníčková

Dominik Hrbek však naznačil nemalé ambice již o dva týdny dříve v Rovně. „Tam to bylo super,“ ohlíží se za evropskou soutěží. „Dráha byla taky parádně připravená, ale když jsme tam přijeli a viděli Poláky i ty kluky ukrajinský, říkal jsem, že bude těžký udělat nějaký bod. Den před závodem byly tréninky na páska na jedno kolo. A já obě vyhrál. Tak jsem si řekl, že by to mohlo jít. A že i kluci z Polska maj‘ dvě nohy, dvě ruce a jednu hlavu.“

A vskutku. „Druhý den to šlo,“ kvituje. „Už i to, že jsem porazil v jedné rozjížďce Matěje a tím jsem mu bohužel zavřel dveře do semifinále, bylo znamení, že by to mohlo jít. Porazil jsem i Gredu, který byl ve finále na bedně. Jenže jsem udělal nechtěnou chybu, protože jsme na semifinále a finále dali nové kolo s novou hranou, které jsme předtím  nejeli. Najednou to nejelo, kluci mně na rovinkách ujížděli, takže semifinále čtvrtej, malé finále taky čtvrtej a celkově osmej.“

 

Míjení pódia

Dominik Hrbek v akci | foto Karel Herman

Český reprezentant i se svým tatínkem Davidem byli pochopitelně z takového obratu smutní. „V tu chvíli to bylo obrovské zklamání, protože jsem opravdu cítil, že by to mohlo být lepší,“ netají se Dominik Hrbek. „Ale po vychladnutí emocí to byl super výsledek. A to kolo, jak jsem zjistil doma, táta ani neroztočil. Hned bylo jasný, kde byla chyba, proč to nejelo. Ale jinak atmosféra, ubytování i celá parta byla super. Uvidí se, jak to na Ukrajině všechno dopadne, a jestli se tam ještě někdy podívám třeba na dvěstěpadesátce nebo pětistovce.“

Ostatně i v Čechách se mu loni umístění na pódiu vyhýbala jako čert kříži. „Jo, jo, doma to dopadlo, jak to dopadlo a mělo to být lepší,“ bilancuje své čtvrté místo v šampionátu na klasické dráze, šesté na krátké a páté v poháru. „Takže na domácí scéně bylo taky menší zklamání. Chtěl jsem se se stopětadvacítkou rozloučit bednou.“

 

Dvěstěpadesátky prioritou

Dominik Hrbek se bude soustředit na dvěstěpadesátky | foto David Hrbek

Podvečer posledního březnového úterý plány Dominika Hrbka revidoval, ale naštěstí je neroztrhal jako cár papíru. „Doufám, že po čtyřech týdnech budu moct pomalu zatěžovat rameno, začít cvičit a chodit plavat,“ plánuje. „A hlavně si zase sednout na motorku. Myslím, že moje první kroky budou zase směřovat do Kostěnic, kde si v klidu zkusím zátěž. A pak se uvidí, co dál.“

Pokud vše klapne, bude letos závodit ve dvou kubaturách. „Dvěstěpadesátka bude naše priorita,“ objasňuje. „Jezdit a získávat zkušenosti. Dvácy bychom chtěli jezdit hlavně na krátkých drahách, ale zároveň i dlouhé a kvalifikovat se na Evropu a svět, které se letos po přeložení jedou u nás doma v Pardubicích. Ale jam už jsem řekl, priorita bude dvěstěpadesátka.“

 


Dominik Hrbek děkuje:

„Rád bych poděkoval v první řadě klubu Zlatá přilba za velikánskou podporu, celému týmu SCM Slaný, Zdendoj Schneiderwindoj a partnerům, bez kterých by to nešlo dělat, jak to děláme. Firma Etigraf, Pizza express Trutnov, Díly na kotle, Vale Pizza, Grators, Depoross, pivo Tambor, Speedlo, Enigo, Funnytony, CBS, Car body shop, Enduro Drapáci a Altman moto. Určitě nesmím zapomenout poděkovat Edoj a Edoj ze Slaného za motorku a zasvěcení do světa dvěstěpadesátek a pětistovek a rady k tomu. A samozřejmě mamce, která na tom jaře vždycky podepíše, i když má o mě velkej strach. No a hlavně tátoj, ten do toho vlítnul s neskutečnou energií a podporou. A kromě práce dělá jen motorky a všechno kolem toho. Bez něj by to nešlo vůbec!“


Dominik Hrbek v akci | foto Karel Herman