Archiv autora: Antonín Škach

V Praze plánují plánovat na konci dubna

Praha – 8. dubna
Malá Markéta měla být poslední březnový den svědkem ostrého startu závodní sezóny anno domini 2020, zatímco její vedlejší větší, starší a zkušenější sestřička měla rozevřít svou náruč dychtivým plochodrážníkům příští neděli. Pořádání Prague Open však bylo vzhledem k probíhající rekonstrukci areálu ve hvězdách vzdálené galaxie. Současná pandemie koronaviru však přináší další otazníky, na něž zatím neumí dát exaktní odpovědi ani Pavel Ondrašík.

 

Přípravě dráhy nebude už nic bránit

Do konce týdne budou stát všechny sloupy umělého osvětlení

Pozitivní zprávou je fakt, že to se stavební práce neskončí u ledu jako loni. „Rekonstrukce je zaměřená na nové osvětlení a umělý travnatý povrch pro rugby,“ připomíná Pavel Ondrašík. „Stavební práce stále probíhají podle harmonogramu. V pondělí se začalo se vztyčováním sloupů. Do konce týdne by měly stát všechny a v příštím týdnu by se měla dát již dohromady dráha. Podklad pro položení trávy je také připraven.“

Nouzový stav má být prodloužen do 11. května, ale premiér se opakovaně nechal slyšet, že se naše země vrátí do normálu nejdříve na konci června. Něco takového musí mít nesporně dopad na kalendář závodů na Markétě včetně Speedway Grand Prix plánované na sobotu 13. června.

„Na tuto otázku je předčasné zatím odpovídat,“ krčí rameny sportovní ředitel pražského klubu. „Rádi bychom počkali, jak se situace bude vyvíjet. Uvažujeme nad možnými scénáři, ale to asi v tuto chvíli všechna sportovní odvětví. Já osobně si myslím, že koncem dubna bychom mohli začít plánovat, jak bude letošní rok vypadat, a to nejenom u nás na Markétě.“

 

Závodnická nejistota

Podklad pro budoucí trávník je již připraven
Podklad pro budoucí trávník je již připraven

Život v této době nemají jednoduchý ani samotní závodníci. „Tak jako všem sportovcům, tak i plochodrážním nastalá situace značně zkomplikovala přípravu na sezónu,“ souhlasí Pavel Ondrašík. „Naši do Velikonoc dostali individuální tréninkový plán a jsou v neustálém spojení s trenéry i s pomocí moderních technologií, jako jsou třeba chytré hodinky.“

Na ovál se letos dostalo jen minimum pražských závodníků. „Hlavním problémem pro všechny je asi momentálně ta nejistota co, kdy, a pokud vůbec začne,“ konstatuje Pavel Ondrašík. „Doufám, že k tréninkové činnosti se začátkem května, alespoň v omezené míře budeme moci vrátit.“

Pokud by zůstaly zavřené hranice, Markéta bude mít v extralize slušnou výhodu vzhledem ke svému tradičně ryze domácímu kádru. „Podobu soutěží bych momentálně neřešil,“ reaguje pražský sportovní šéf seriózně na žertem položenou otázku. „Myslím, že na to je ještě brzy.“

 

Foto: Pavel Ondrašík

Ani v Březolupech se nezačne závodit podle plánu

Březolupy – 7. dubna
Prvně od čtvrtého ročníku Slováckého oválu v září 2007 měly Březolupy zažít mezinárodní závod. Jejich ovál na moravské návsi měl posloužit jako dějiště letošního úvodního kola Speedway Friendship Cupu. Nicméně mítink musel být odvolán ještě, než v Žarnovici, kde měla soutěž pokračovat v předvečer slovenského šampionátu, byli okolnostmi dotlačeni ke stejnému kroku. Na rozdíl od slovenských podniků, které jsou pouze přeloženy na klidnější časy, v Březolupech se kvůli dotačním zásadám pohár přátelství letos nepojede vůbec.

Slovácký ovál roku 2007 byl prozatím posledním mezinárodním závodem v Březolupech – na pódiu stojí Martin Málek, Filip Šitera, Hynek Štichauer a Martin Gavenda

Foto: Martin Búri

Češi a Slováci v akci 345

Současná situace způsobená koronavirem se stává víc a víc nepřehlednější. Strážník pražské městské policie zbil teenagery za porušování zásad shromažďování. Naproti tomu krizový štáb se v Lánech fotil u prostřeného stolu. Diskuze o promořování obyvatelstva a termínu ukončení nouzového stavu zjevně probíhá uvnitř špiček hnutí ANO. Nicméně v české ploché dráze se stále něco děje, i když opatření absolutně zmrazila dění na stadiónech.

 

Začínající plzeňský plochodrážník Oliver Schmid už má jasno, že se sobotní podnik letošního seriálu PRO-TEC Speedway Mini Cup na Borech konat nebude. Proto protáhnul svou stopětadvacítku aspoň po louce plné děr. Pitbike by neměl problém, avšak speciál pro sport levých zatáček trpěl jako zvíře. Ostatně také její pilot, jenž se nemůže dočkat návratu na ovál.

Žarnovičtí plochodrážníci se zase včera dostali na obrazovku TV JOJ. Když Speedway Club nemůže pořádat závody, soustředí se na propagaci ploché dráhy a oslovuje i lidi, kteří nevědí, co to je.

Oliver Schmid jezdí alespoň po děravé louce

Foto: Václav Schmid

Jaroslav Gavenda slaví šedesátku

Březolupy – 5. dubna
Významné životní jubileum dnes v Březolupech oslaví Jaroslav Gavenda, dlouholetý plochodrážník místního klubu. Na oválech to dotáhl kupříkladu k titulu českého přeborníka či stříbru a bronzu v extralize, čtvrtému místo v mistrovství republiky nebo vítězstvím v předkole mistrovství světa a Zlaté přilbě SNP. Dnešní funkcionář rozhodně odmítá stárnout, k narozeninám si pořídil chopper Yamaha Virago a na léto s ostatními jihomoravskými veterány sportu levých zatáček chystá spanilou jízdu po českých stadiónech. Tož, pozvedněme kalíšek skvělé slivovice a jménem všech čtenářů magazínu speedwayA-Z připijme na zdraví.

Březolupy coby stříbrný tým v extralize 1996 stříbrné – zleva Karel Průša, Robert Král, Jaroslav Gavenda, Vlastimil Červenka a Vladimír Višváder

Foto: Lubomír Hrstka

Karel Průša se letos zatím nemohl dostat na motocykl

Most – 3. dubna
Všichni tři měli stejné jméno příjmení. Dědeček patřil k naší špičce zejména v šedesátých letech, kdy si dokonce z Vídně odvezl stříbrnou medaili z mistrovství světa družstev. Tatínek šel z motokrosu na plochou dráhu až po vojně, ale čím později začal, tím déle u ní vydržel. Vnuk je ve svých devíti letech teprve na prahu své kariéry. Karel Průša nejmladší magazínu speedwayA-Z vyprávěl, proč se také on vydal plochodrážní cestou.

 

Skok z motokrosového na plochodrážní motocykl

Karel Průša si povídal s magazínem speedwayA-Z

Pochází sice z plochodrážní rodiny, která toho hodně dokázala, ale vzhledem ke svému věku nikdy neviděl v akci ani svého dědu, ani tátu. Navíc se pohybuje v Mostě a v Žatci, kde je dnes sport levých zatáček prakticky neznámým pojmem.

„Protože můj děda a tatínek závodili a mám to i v genech,“ vysvětluje, proč se stejnou cestou vydal také on. Prvně se na oválech objevil někdy roku 2017. S malým čínským motokrosovým motocyklem jezdil na slánskou akademii. Absolvoval rovněž vložené rozjížďky během seriálu PRO-TEC Speedway Mini Cup.

„Bavilo mě to, byl to pro mě trénink, zkušenost a sledoval jsem kluky, jak jezdí,“ vzpomíná. Sám se ovšem záhy vydal v jejich šlépějích. Terénní motocykl odložil a posadil se do sedla motocyklu KPR, který pro něho postavil otec Karel. A to byl skok jako blázen.

„Dobře,“ reaguje Karel Průša na otázku, jak takovou změnu prožíval. „Motor byl stejný jako v krosce, jen rám byl větší. Ale důležité byly časté možnosti si potrénovat na malém ovále ve Slaném.“

 

Nečekaně úspěšná sezóna

Tony Katra a Karel Průša v jednom ze svých  soubojů v ukázkových jízdách

Další zlom přinesl konec předloňského října. V Divišově zasáhl do dvou posledních pohárových závodů. Musel to být zcela jiný pocit než při vložených jízdách, byť mu v nich Tony Katra a Petr Marek rovněž nedali nic zadarmo. Ačkoliv pomýšlet na přední umístění ve výsledkové listině by bylo nesmírně pošetilé, přesto se domů vracel s pohárkem. Vydřel si jej ve zvláštní jízdě, byť se zdálo, že první v cíli bude Tony Katra.

„Jo, bylo to něco jiného,“ sdílí své tehdejší pocity. „Chtěl jsem zkusit start na pásku s klukama. Nejvíce tréninků na pásku nám poskytli Šifaldovi v Chabařovicích. Moc jsem se těšil na poslední závod v Divišově o pohár Toničky. Přál jsem si ho, věřil jsem si a podařilo se.“

Na pódiu červencového Speedway Mini Cupu v Praze s Matoušem Kameníkem a Jaroslavem Vaníčkem
Na pódiu červencového Speedway Mini Cupu v Praze s Matoušem Kameníkem a Jaroslavem Vaníčkem

Devět svíček na svém narozeninovém dortu sfoukával těsně před loňským štědrým dnem. Proto celou sezónu mohl závodit opět jen při PRO-TEC Speedway Mini Cupu. Dva jeho podniky musel vynechat, přesto skončil sedmý. V Praze se prvně díval na lidi z výšky pódia, ale druhý pohárek Toničky v říjnu v Divišově nezískal.

„Nečekal jsem, že budu takhle vysoko,“ bilancuje své umístění v pohárovém seriálu. „Každý závod byla pro mě inspirace a zkušenost. V posledním závodě v Divišově jsem měl technické problémy s motorkou. Nakonec mi pomohl Jaroslav Vaníček starší, který mi půjčil druhý motocykl Járy. Mohl jsem si dojet pro cenné body v Mini Cupu. Poprvé jsem jel na velké motorce! Velké díky Vaníčkovcům! Měl jsem velkou radost i za pohár třetího místa získaný na Markétě, ale tady při mně stálo velké štěstí na los do finále.“

 

Letošní nejistota

Karel Průša v akci

Kdyby všechno šlo podle plánu, v úterý na malé Markétě odstartoval letošní seriál PRO-TEC Speedway Mini Cup. Zítra by se ve Slaném konala akademie a v dalších dnech by se kola stopětadvacítkářského poháru točila v Plzni a ve Slaném. Jenže kvůli pandemii koronaviru máme v zemi nouzový stav, o jehož konci můžeme prozatím pouze spekulovat.

„Zatím nevím, kdy sezóna začne,“ nestaví se Karel Průša do role proroka. „Ještě jsem neměl tu možnost trénovat na motorce a ani netuším, jestli vůbec sezóna začne.“

 


Karel Průša děkuje:

Tři generace plochodrážníků z rodiny Průšovy: vzadu Josef a Karel, vpředu Karel prostřední a dole Karel nejmladší

„Děkuji rodičům, příbuzným za podporu a fandění, sponzorům městům Most a Žatec, trenérovi panu Rosůlkovi, Zdeňku Schneiderwindovi, panu Vildemu za možnost ukázkových jízd při extralize a přeborech, kdy jsme mohli ukázat divákům své jízdy na malém ovále. AK Slanému, svému klubu, za možnost tréninků, také manželům Šifaldovým za možnost tréninků v Chabařovicích a AK Divišov, že mi umožnili vložené jízdy při mistrovství republiky.“


Karel Průša v akci

Foto: Karel Herman, Pavel Fišer, Petra Zahradníčková a Antonín Škach

Také Herxheim padl

Herxheim – 2. dubna
Sport zažívá vinou pandemie koronaviru období rušení a překládání závodů, motorismus nevyjímaje. Kupříkladu letos se vůbec nepojede Šestidenní v Itálii, jež byla přeložena o celý rok. Takové škrty se dají přirovnat leda k událostem druhé světové války. V případě české a slovenské dráhy maximálně ke komunistickým zákazům z přelomu čtyřicátých a padesátých let, na něž někteří soudruzi ještě dnes nostalgicky vzpomínají jako na diktaturu proletariátu.

 

Nemine dne, kdy motoristický kalendář letošní sezóny přijde o nějakou ze svých akcí. Kupříkladu dnes se pořadatelé definitivně rozloučili s druhým ročníkem květnové Orlické rallye v okolí Dobrušky. Již počátkem týdne FIM musela konstatovat zrušení prvního finále světového šampionátu na dlouhé dráze v Herxheimu, které není možné přeložit na jiný termín.

Pokud se týká české ploché dráhy, klíčové bude v tomto směru jednání parlamentu příští úterý. Pakliže schválí vládní návrh na prodloužení současného nouzového stavu o jeden měsíc, další porce lákavých závodů minimálně odpadne. Zřejmě nemá cenu si lhát do kapsy, že bychom vyrazili na plochou dráhu dříve než v červnu. A snad dřív než nová sezóna nepřijdou Vánoce.

Osud světového finále v Herxheimu již byl zpečetěn, SGP v Praze zatím zůstává v kalendáři
Osud světového finále v Herxheimu již byl zpečetěn, SGP v Praze zatím zůstává v kalendáři

Foto: Jiří Georgiev