Archiv autora: Antonín Škach

Josef Novák skončil sezónu dříve

Bořice – 20. října
Před týdnem měl být ve startovní listině závěrečných podniků středoevropského poháru MACEC Cup v Pardubicích a v Gorzowě. Nicméně pád při Poháru města Žarnovica předcházející neděli způsobil, že s největší pravděpodobností v úloze diváka zůstane také při zítřejší kostěnické rozlučce. Josef Novák se magazínu speedwayA-Z svěřil, že však v nouzi poznal přítele.

 

„Přede mnou šel Péťa Chlupáč,“ líčí Josef Novák, co se v rozjížďce s číslem šest žarnovického závodu přihodilo. „Zvedlo se mu to, nestačilo to ukočírovat a najel do prken. Motorka se mu vrátila do dráhy, já ji trefil a vymlel se.“

A tím pádem se sezóna 2017 pro Josefa Nováka uzavřela. „Měl jsem natažený vazy v rameni,“ říká. „Do minulý středy jsem tím dost trpěl. Blbý na konci sezóny, letěl jsem přes jeho motorku a mám díru v motoru. Dva závody jsem měl ještě před sebou. Ale vzal jsem to tak, že se budu připravovat na další sezónu.“

Situace zraněného závodníka byla o to horší, že po březolupském posledním finále cestoval na Slovensko úplně sám. „Kráťa (mechanik Martin Kratochvíl – pozn. redakce) musel z Březolup domů, jeho maminka má problém a táta nemoh‘ jet,“ povzdechne si Josef Novák. „Pomoh‘ mi ale Patrik Mikel. Odřídil to do Otrokovic, ty nejhorší kopce a já to pak dotáh‘ domů.“

Josef Novák nestartoval v posledních dvou závodech sezóny

Foto: Karel Herman

Poslední pohárový závod kolibříků připomíná deset let malých drah v Čechách

Praha – 19. října
Termín sobotního vyvrcholení letošního ročníku pohárového seriálu PRO TEC Speedway Mini Cup na malé Markétě nemohl být vybrán více symbolicky. Pojede se totiž přesně po deseti letech a jednom dni, co se Zdeňku Schneiderwindovi podařil realizovat záměr o závodění kolibříků na malých drahách. A stejně jako tehdy bude u toho magazín speedwayA-Z nejen ve své obligátní zpravodajské roli.

 

Ceny vydavatele speedwayA-Z v říjnu 2007: zleva Eduard Krčmář, Jakub Fencl a Roman Čejka

Malá dráha za první zatáčkou pražské Markéty vznikla na sklonku osmdesátých let, kdy tehdejší Rudá hvězda díky svému tréninkovému středisku mládeže přitáhla k ploché dráze desítky adeptů. Pak dlouho ležela ladem a sloužila v zásadě jen coby parkoviště pro novináře při Tomíčkových memoriálech a posléze velkých cenách.

Až ji objevil Zdeněk Schneiderwind. Že záměr trénovat zde s půllitry není zrovna to pravé ořechové se přesvědčil sám, když jedna z jeho lekcí, jak se má krotit plochodrážní motocykl, sám odskákal pádem a zlomenou klíční kostí. Během mlhavého dopoledne v sobotu 20. října 2007 však tady poprvé závodily stopětadvacítky, které tehdy měly na českých oválech za sebou čtvrtý ročník svého klasického šampionátu.

Kolibříci se postupně předvedli v honičce o nejrychlejší čas na letmé kolo a ve stíhacím závodě jako na cyklistickém velodromu. Tyto projekty sice pokračovaly, nicméně měly v zásadě jepičí život. Zato závěrečný podnik jednotlivců začal cizelovat současnou podobu závodění stopětadvacítek.

Tisícovku za vítězství inkasoval nejčastěji Michal Škurla – snímek z října 2010 jej zachycuje spolu s Patrikem Mikelem, Michaelou Krupičkovou a Dominikem Hinnerem

Zjara následujícího roku odstartoval Markéta Cup, což byl první seriál pro kolibříky na malých oválech. V něm našlo svůj vzor mistrovství republiky. Záhy vznikly miniovály v Chabařovicích, v Divišově a ve Slaném. A také v Kostěnicích a v Mariánských Lázních, které se však do série, jež se mezitím přejmenovala na Speedway Mini Cup prozatím nezapojily.

Nahlížíme-li do dnešních programů velkých závodů, je třeba si uvědomit, že Eduard Krčmář, Václav Milík, Michal Škurla, Ondřej Smetana, Zdeněk Holub, Patrik Mikel, Filip Hájek, Sindy Weber, Josef Novák, bratři Václav a Jan Kvěchovi či Petr Chlupáč cizelovali své umění i v sedlech stopětadvacítek na malých drahách. Tyto závody jezdil třeba i současný rakouský reprezentant Mike Jacopetti nebo Polák Igor Kopiec-Sobczynski, jemuž před čtrnácti dny dali divokou kartu pro velkou cenu v Toruni. A kupříkladu Angličan Elis Perks byl mezi závodníky, kteří před deseti lety poprvé brázdili malou Markétu.

Stejně jako Michaela Krupičková, Jiří Brummer a Jaroslav Hladký poslouchal rady Zdeňka Schneiderwinda v červenci 2008 také Václav Milík

Právě tehdy vznikla myšlenka vypsat Cenu vydavatele speedwayA-Z, kde vítěz ve finále bere rovnou tisícovku. Poprvé se z ní radoval Jakub Fencl, dnešní mechanik v týmu Josefa France. Napřesrok nemohl uvěřit, že za jedno vítězství může inkasovat takovou sumu, nemohl uvěřit Václav Milík. V jeho případě šlo vlastně o první peníze, které si na ploché dráze vydělal.

Čtyřikrát se z výhry radoval Michal Škurla a seznam vítězů uzavírají Kryštof Rybář a Petr Chlupáč. Vlivem různých faktorů se nepodařilo Cenu vydavatele speedwayA-Z uspořádat každý rok, nicméně sobota přinese její devátý ročník. Je jisté, že se do listiny nejlepších třech zapíšou nová jména. A stejně tak, že na vítěze čeká v cíli finále modrá tisícovka a nově i pohár.

Jaký byl první závod na malé Markétě v říjnu před deseti lety

Přehled osmi uskutečněných závodů o Cenu vydavatele speedwayA-Z:

datum a místo: pořadí:
1. 20.10.2007 Praha Jakub Fencl – Eduard Krčmář – Roman Čejka
2. 18.10.2008 Praha Václav Milík – Jiří Brummer – Michal Škurla
3. 17.8.2010 Praha Michal Škurla – David Štěrovský – Ondřej Smetana
4. 21.10.2010 Praha Michal Škurla – Michaela Krupičková – Dominik Hinner
5. 18.10.2011 Praha Michal Škurla – Michaela Krupičková – Jakub Ondroušek
6. 6.10.2012 Chabařovice Michal Škurla – Václav Verner – Kryštof Rybář
7. 15.8.2013 Praha Kryštof Rybář – Mike Jacopetti – Filip Hájek
8. 16.7.2015 Praha Petr Chlupáč – Jan Kvěch – Karol Zupinski
Odměny pro vítěze letošní Ceny vydavatele speedwayA-Z jsou připraveny

Foto: Pavel Fišer a Eva Palánová

Svítkovem ještě jednou zabouří plochodrážní motory

Pardubice – 18. října
V posledních letech se recesistický Becher Cup z veselého závodního klání proměnil ve volnou zábavu na svítkovském ovále, při němž se do sedla plochodrážních motocyklů dostanou také mechanici, přátelé závodníků a také fanoušci. V tomto duchu proběhla akce také minulou sobotu po závodě MACEC Cupu. Ačkoliv si ji všichni zúčastnění pochvalovali, měla jedinou chybu. A sice absenci Václava Milíka, jenž zrovna v Lublinu bojoval o evropské medaile.

 

Václav Milík se od svého klubu dočkal rozlučky s letošní sezónou

Nyní pardubický klub plní přání svého kapitána a v sobotu 21. října úderem desáté hodiny dopolední začíná akce s názvem Václav Milík a přátelé končí sezónu 2017. „Určitě to nebude Becher Cup jako závěrečný závod,“ říká Petr Moravec. „Ale jenom něco zvláštního, jako je splnění přání někomu, kdo zase na druhou stranu po jednadvaceti letech splnil přání nám a před týdnem tady nemohl být.“

Václav Milík létá nad hlavami diváků, které rád přivítá na sobotní akci

K Václavu Milíkovi se dozajista přidají také další pardubičtí závodníci. Společně budou mít dvě hodiny, aby spolu soupeřili v jízdě po zadním kole, ale také svezli zájemce na tandemech svých závodních motocyklů. O jízdu s vítězem letošní Zlaté přilby města Pardubice bude určitě velký zájem a klub neskrývá, že do Svítkova zve všechny zájemce.

Podobné pocity, jaké Václav Milík zažíval ve velkém finále Zlaté přilby, s ním můžete prožít na tandemu jeho motocyklu

Foto: Karel Herman

Ledy v Sasku jsou jisté

Míšeň – 18. října
Česká republika disponuje dostatečným počtem nadšenců ledařských závodů, kteří jsou ochotni se sedřít, aby naše země pořádala nejvíce podniků ve střední Evropě. Nicméně při absenci umělé dráhy je úspěch jejich snažení závislý od meteorologické situace. V tomto ohledu na tom Ronny Weis se svým šroubkařským seriálem Drift-on-Ice o poznání lépe.

 

Letošní seriál Drift-On-Ice začíná příští měsíc ve Freitalu i se Zdeňkem Holubem, ovšem Roman Čejka už u toho bohužel nebude

Tým okolo míšeňského závodu může být na svou zimní činnost v posledních několika letech náležitě pyšný. Od skromných počátků na zamrzlé požární nádrži doslova ze země vybudoval seriál závodů, který tradičně baví diváky nedaleko českých hranic.

Letos se plánuje šest závodních zastávek. Potvrzeny jsou Freital, kde se na místním kluzišti bude závodit již příští měsíc, přesně 25. listopadu. Na den přesně o tři měsíce se seriál uzavře v úchvatné Energieverbundareně v Drážďanech.

V Drážďanech na sklonku února seriál vyvrcholí

Blízko potvrzení je i závod v Jonsdorfu, který leží, coby kamenem dohodil od Liberce. Mítink v Oberau je odvislý od počasí, protože se jako jediný koná na přírodním ledě. Ronny Weis pracuje ještě s podnikem v Malchowě a jedná i o šestém závodě.

Historii saských šroubků psali také čeští plochodrážníci. „Zdeněk Holub pojede kompletní seriál také letos,“ říká Ronny Weis. „Chtěli bychom ještě jednoho dalšího českého závodníka, kterého prozatím hledáme.“

Saské šroubky mohou oslovit i české plochodrážní fanoušky

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV), Antonín Škach a Mirek Horáček

Zubatá potvora děsí opatovické nudisty

Přelouč – 17. října
První měsíce letošního roku přišly s novou dobou ledovou, jíž ledařští pořadatelé dokonale využili. Sedm mítinků u nás bylo již v letech 1977 a 2012, nicméně v letošním roce měla tato kompletní sedmička statut mistrovství republiky. Plánovat zimní sezónu předem je pochopitelně ošidné. Nicméně v nudistickém kempu v Opatovicích v létě visel plakát s ohřebovaného speciálu s datem 20. ledna 2018.

 

Radek Hutla už myslí na zimu

„Dali tam ten plakát předčasně,“ usmívá se Radek Hutla nad otázkou, zda jsou provozovatelé vyhlášeného kempu rychlejší než VV SPD. „Je tam datum podle loňska. Ale to by se prej‘ mělo jet mistrovství Evropy v Sanoku. Tak by se to posunulo, ten termín je plovoucí.“

Každopádně lednová premiéra ledové ploché dráhy v Opatovicích nad Labem měla velký úspěch. Radek Hutla si posléze užil ještě pořadatelské starosti v Mělicích. A přidáme-li ještě závod v Holicích, musíme Pardubicko označit za ledařskou zemi zaslíbenou.

„Když to půjde, chtěl bych udělat i Mělice,“ zamýšlí se Radek Hutla. „Opatovice byly původně myšlený jako farma. Nakonec to vyšlo tam i tam. Ale třeba příští rok dopadnou Opatovice a Mělice ne…“

Zima ani nezačala a Radek Hutla se již postavil na pódium. „Jel jsem jeden závod na dragsterech v Letohradě,“ pochlubí se. „Dovez‘ jsem zlatej‘ věnec, tak jsem ho dal do vitríny.“

Opatovice nad Labem zažily ledovou dráhu letos v lednu poprvé

Foto: Karel Herman a Mirek Horáček

Češi v akci 244

O oficiální konec české plochodrážní sezóny v Čechách se v sobotu podělily Pardubice a Divišov. I když jsou v plánu ještě další akce, přece jenom už musíme vzhlížet k novému letopočtu a doufat, že se podaří zopakovat letošní ledařský zázrak. Každopádně poslední dva dny byly poměrně pestré, co se týká startů českých a slovenských závodník v zahraničí. Dnešní pravidelná pondělní kompilace magazínu speedwayA-Z vás proto zavede postupně do Maďarska, Německa, Polska a Rakouska.

 

Ondřej Smetana zakončil sezónu na stupních vítězů
Ondřej Smetana zakončil sezónu na stupních vítězů

Svým třetím kole v Gyule vyvrcholila v sobotu maďarské týmová soutěž. Triumf si opět odvezl Nagyhalasz, který ve dvaceti rozjížďkách najel pět bodů na Debrecen. Na stupně vítězů se podíval také Ondřej Smetana, který své Gyule zajistil sedm bodů (2 1 1 – 3).

„První jízdu to bylo super,“ vypráví pražský závodník, jehož o jednu jízdu připravilo vystřídání Norbertem Magosim s žolíkem v rukou. „Pak ty další dvě jízdy nic moc, nebyl jsem rychlej‘. Ale tu poslední jsme zostřili motorku a bylo to super.“

Martin Vaculík se raduje ve Wittstocku s Emilem Sajfutdinovem a Patrykem Dudkem
Martin Vaculík se raduje ve Wittstocku s Emilem Sajfutdinovem a Patrykem Dudkem

Zdeněk Simota nastoupil za Vasad, nicméně neměl zrovna povedený den. Dva body z rozjížďky s číslem sedm byly jediným ziskem (0 2 0 0* 0 0 0). Na druhou stranu ovšem už jen Sandor Konya byl schopný přidat družstvu jeden jediný bod.

Sobotní večer ve Wittstocku pouťáku s názvem Night of Fight. V cíli jeho finálové jízdy byl jako první Patryk Dudek, nicméně body se neustále přičítaly, takže na nejvyšším stupínku skončil Martin Vaculík (5 5 5 5 4 4 = 28). Emil Sajfutdinov měl o bod, zmiňovaný Patryk Dudek o čtyři méně. Zdeněk Holub obsadil desátou příčku (5 2 2 1 0 = 10).

Český čtvrtlitrový tým skončil v Toruni třetí: zleva Daniel Šilhán, Jan Kvěch, kouč Martin Málek, Pavel Kuchař a Milan Dobiáš
Český čtvrtlitrový tým skončil v Toruni třetí: zleva Daniel Šilhán, Jan Kvěch, kouč Martin Málek, Pavel Kuchař a Milan Dobiáš

Nedělní program otevřel Jawa Cup kubatury 250 ccm. Dopolední závod družstev se stal kořistí Poláků a český tým skončil třetí za Dány (Daniel Šilhán X M 0 1 = 1; Milan Dobiáš 0 0 1 2 = 3; Jan Kvěch 2 2 3 2 = 9; Pavel Kuchař (2 1 0 0 = 3).

Jan Kvěch byl v individuálním závodě druhý
Jan Kvěch byl v individuálním závodě druhý

Podvečerní individuální klání vyhrál Denis Zielinski se čtrnácti body. Jen o bod méně při svém ostrém comebacku po srpnovém zranění dovezl Jan Kvěch (1 3 3 3 3) a o společnost na stupních vítězů se jim postaral Mateusz Bartkowiak. Daniel Šilhán (2 1 1 2 0 = 6) skončil devátý, Milan Dobiáš (1 2 1 0 1 = 5) jedenáctý a Pavel Kuchař (0 0 0 0 1) šestnáctý.

Z Pardubic se účastníci MACEC Cupu přesunuli rovnou do Gorzowa. Závěr středoevropského poháru vyhrál Hubert Czerniawski, přičemž na pódium stáli ještě Vitalij Lysak a Patrik Mikel (1 2 3 3 3 = 12). Patrik Búri skončil desátý (2 – 1 1 2 = 6), Jaroslav Petrák (0 1 0 2 0 = 3) třináctý a Ján Mihálik (2 X – – – = 2) čtrnáctý. Celkovým vítězem série se stal Marko Levišin.

Po maďarské sobotě se oba čeští závodníci přesunuli do rakouského Murecku, kde dvanáctý ročník Memoriálu Josefa Bössnera uzavřel tamní sezónu. Pořadatelé měli zájem také o Petra Chlupáče, avšak protože mu nebylo ještě šestnáct let, z celé věci sešlo.

Závod přinesl triumf Artjomu Trofimovsovi, za jehož zády dojeli do cíle Nick Škorja, Marcel Kajzer a Wojciech Lisiecki. Ondřej Smetana skončil sedmý (2 1 0 2 3 = 8), Zdeněk Simota dvanáctý (0 1 2 X 1 = 4).

Foto: Ondřej Smetana, Vaculík Racing Team a Martin Málek