Lukáš Hromádka nemá čas slavit narozeniny

Heerenveen – 31. března
Na oslavu dnešních narozenin nemá rozhodně čas. Včera večer ve Frýdku Místku usedl sám do svého vozu, po cestě vyzvedl u Jana Hlačiny repasovaný motor a pak se hnal přes Německo do Heerenveenu. Před zítřejším volným závodem o Pohár Roelofa Thijse jej čeká trénink.

 

Lukáš Hromádka debutoval v české ledařské reprezentaci | foto Pavel Fišer

„Motor potřeboval repasovat, ještěže jsem ho v Tomaszowě nejel, rozsypal by se,“ vysvětluje Lukáš Hromádka svou noční zastávku v Postupicích, odkud mu do cíle cesty zbývaly ještě devět stovek kilometrů.“

„Udělal jsem dva body, když tam lidi spadli,“ vrací se k evropskému mítinku v Tomaszowě Mazowieckem. „Neriskoval jsem, byl jsem tam sám, tři roky jsem na leďáku neseděl. Závodil jsem poprvé v hale, nevěděl jsem, jak to jet. Ale v reprezentaci jsem byl.“

Lukáš Hromádka v akci v Tomaszi Mazowieckem | foto Pavel Fišer

Rovněž do Holandska vyrazil sám. „Ve čtvrtek trénink, v pátek závod,“ plánuje. „Nevím, jestli zůstanu do soboty na mistrovství světa. „Všechny hotely jsou obsazené, budu muset spát v autě.“

Po návratu čeká Lukáše Hromádku další práce. „Pojedu na tréninky do Mühldorfu a Pfarrkirchenu,“ říká. „Chci se soustředit na dlouhou dráhu, ale ledy mi přišly vhod. A přes léto chci udělat všechny své motorky modré, aby vypadaly stejně.“

Po naložení druhého motocyklu mu po dnešní půlnoci do cíle zbývalo devět set kilometrů | foto Lukáš Hromádka

Změny evropského kalendáře dostaly do Pardubic další závod

Pardubice – 31. března
Evropská motocyklová federace včera zveřejnila poslední definitivní změny svého letošního kalendáře díky vypadnutí ukrajinského Rovna. Kvalifikační kolo evropského šampionátu jednotlivců bylo zrušeno bez náhrady, takže do challenge postoupí pět nejlepších ze zbývajících kvalifikací. Závodník místo zástupce ruské federace v plzeňském semifinále juniorů bude doplněn později. Finále dvojic se uskuteční ve Slangerupu, takže domácí Dánové budou nasazení přímo. A v Pardubicích se kromě světových stopětadvacítek pojedou i ty evropské, takže Svítkov bude letos hostit patnáct závodních dnů mimo Talent Trophy.

Svítkov bude letos mít patnáct závodních dnů | foto Pavel Fišer

Přebor třeba rozhodne nebo možná nerozhodne o sedmnáctce české velké ceny

Praha – 30. března
Vždy šlo o velkolepou událost našeho plochodrážního jara. Ať závod nesl název Markéta Open, Prague Open či Velká cena UNITOP, česká špička zápolila o startovní číslo sedmnáct pro naši velkou cenu. Dva předchozí ročníky vzaly lockdowny, ale ani letos není po pražském pouťáku na úvod sezóny ani vidu, ani slechu. O prvním náhradníkovi SGP na Markétě by mohl rozhodnout úvodní přebor příští sobotu. Anebo také nemusel.

 

Volný závod o místo náhradníka se konal naposledy před třemi lety a Josef Franc (bílá) v jeho finále těsně před cílem překonal Zdeňka Holuba (červená) | foto Pavel Fišer

Letošní termínový kalendář nadělila sportovní komise jako dárek plochodrážním fanouškům pod stromeček, který ještě nestačil svými barevnými světly rozzářit obývací pokoj. A nová vláda se k rozvolnění stavěla se stejnou ochotou jako lenoch k lopatě.

„Když se tvořil kalendář, bylo potřeba udělat nějaký závod, který by mohl být jako nominační pro reprezentaci,“ vysvětluje Pavel Ondrašík, proč ostrá pražská sezóna nestartuje oblíbeným volným závodem, nýbrž přeborem. „Rovněž nebylo jasné, kdy budou ukončeny restrikce ohledně divácké návštěvy hromadných akci. Proto jsme Prague Open na letošek neplánovali, ale určitě se k němu v budoucnu vrátíme.“

Ať tak či onak, přebor příští sobotu minimálně napoví, komu z našich závodníků budou tleskat diváci při české SGP  | foto Pavel Fišer

Bude tedy přebor o příští sobotě vodítkem nejen pro mistrovství Evropy, nýbrž rovněž pro prvního náhradníka SGP České republiky? „Asi bude dost záležet na startovní listině,“ přemítá sportovní šéf pražské Markéty. „Do konce dubna bude dost závodů, snad budou vypovídající, svůj návrh musíme odeslat na FIM a promotérovi třicet dnů předem. A příští čtvrtek máme klubový výbor, na něm si potvrdíme, jak k návrhu divoké karty letos přistoupíme.“

Jiří Wildt doladí motocykl po pátečním tréninku

Praha – 30. března
Nikdo mu nemůže vyčítat, že se na svůj první závod světového šampionátu ledařů dostal díky vyloučení ruských borců. V kvalifikaci v Örnsköldsviku skončil jako první vyřazený bod od postupu. V úvodním finále Togliatti měl svůj portrét vytištěný v programu, ale proti operativní letecké cestě na východ se postavil koronavirus. Dnes v noci však Jiří Wildt vyráží do Heerenveenu, kde před svým debutem musí ještě vyřešit jeden dloužek z evropského šampionátu v Tomaszi Mazowieckem.

 

Problém jménem zadní tlumič

Jiří Wildt se chystá na svůj debut v mistrovství světa | foto Pavel Fišer

„Těším se,“ neskrývá pražský ledař, sotva vyslovíte jméno nizozemského městečka. „Ale uvidím, co bude po tom mém výkonu na mistrovství Evropy. Nemůžeme doladit zadní tlumič. Vyhrál jsem první jízdu, pak mě to dvakrát vykoplo.“

Po dvou pádech dojel Jiří Wildt dvakrát třetí a v celkové klasifikace obsadil třináctou pozici. „Byl jsem rád, že jsem dojel,“ odtuší. „Měl jsem z tý motorky strach.“

 

Práce před pátečním tréninkem

V Tomaszowě Mazowieckem trápil Jiřího Wildta nefungující tlumič odpružení | foto Jiří Wildt

Na víkendový světový šampionát je ovšem Jiří Wildt připravený dokonale. „Objednal jsem nový tlumič,“ říká. „Venku je plus patnáct, takže ho tady neotestujeme. Dáme ho před tréninkem. Jedeme ve čtvrtek v noci, v pátek je Thijsův pohár. Ve čtvrtek se koukneme na jejich trénink, my máme trénink až v pátek v devět ráno.“

A s jakými ambicemi se český reprezentant pustí do svého prvního mistrovství světa? „Uvidím,“ přemítá. „Budu dělat všechno, ať mám nějaký body. Měly by se dát sebrat, bude to podobné jako na Evropě.“

Před prvním ze svých dvou pádů vede Jiří WIldt (žlutá) před Lukášem Hutlou (bílá), Haraldem Simonem (červená) a Jo Saertrem (modrá) | foto Pavel Fišer

V příštích čtyřech týdnech musí Dominik Hrbek řídit pouze rotoped

Dvůr Králové – 30. března
Jeho závodní debut v sedle dvěstěpadesátky při včerejší pražské Talent Trophy nedopadl vůbec optimálně. Ve čtvrté jízdě čtvrtlitrů upadl a skončil v péči lékařů. Vykloubené rameno jej postaví mimo plochodrážní hru na čtyři týdny. Dominik Hrbek hodlá nucenou přestávku využít pilováním své fyzické kondice na rotopedu. Za všechny čtenáře magazínu speedwayA-Z přejeme rychlý návrat na ovály!

Dominik Hrbek nemůže do sedla plochodrážní dvěstěpadesátky příští čtyři týdny | foto David Hrbek

Úvodní trofej talentů skončila předčasně

Praha – 29. března
Celkem šestnáct závodníků absolvovalo historicky první podnik tréninkového seriálu Talent Trophy. Místo původně ohlášeného Daniela Šilhána startoval Oliver Schmid, jenž mezi čtvrtlitry nepoznal hořkost porážky. Podobně si mezi elévy počínal další Plzeňan Matěj Frýza. Ve skupině, jež by šla neoficiálně pojmenovat experti, byl nejlepší Hynek Štichauer. Pardubický závodník prohrál ve dvou rozjížďkách, v obou případech jej porazil Daniel Klíma. Vinou pádů závod nedokončili Michal Baštecký, Matouš Kameník a Dominik Hrbek, který zřejmě bude muset čtyři týdny pauzírovat. Lékařské ošetření nakonec zapříčinilo odpadnutí poslední páté série mítinku.

Při první Talent Trophy se sešla vskutku pestrá závodnická společnost | foto David Hrbek
Matěj Frýza, Plzeň 3 3 3 3 12
Oliver Schmid, Plzeň (250 ccm) 3 3 3 3 12
Hynek Štichauer, Pardubice 3 2 2 3 10
Adam Bednář, Praha 3 3 3 0 9
Jan Jeníček, Pardubice 3 2 2 2 9
Vojtěch Šachl, Praha 2 3 0 3 8
Daniel Klíma, Praha 1 3 3 1 8
Adam Nejezchleba, Divišov (250 ccm) 2 2 2 2 8
Jakub Exler, Praha 2 2 2 2 8
Pavel Kuchař, Praha E 0 3 3 6
Petr Chlupáč, Praha 2 1 1 2 6
Bruno Belan, Slaný 2 1 E 2 5
Dominik Hrbek, Pardubice (250 ccm) 1 1 1 F 3
Matouš Kameník, Divišov E 2 F – 2
Michal Baštecký, Praha F R – – 0

Poznámka: po pádu Dominika Hrbka v rozjížďce s číslem dvacet byla závěrečná série zrušena; k závodu nepřijel Daniel Šilhán

Hynek Štichauer (červená) vede před Petrem Chlupáčem (modrá), Danielem Klímou (bílá) a Adamem Bednářem (žlutá) | foto Zdeněk Schneiderwind