Letňany zvou opět na motoristickou výstavu

Praha – 31. října
V neděli 11. listopadu v 11 hodin a 11 minut na výstavě Racing + Classic Expo v pražských Letňanech bude křest nové knihy k 70. ročníku Zlaté přilby. Slavnosti se zúčastní všech pět žijících českých vítězů slavného závodu včetně Oldřicha Klaudingera. Vítěz z roku 1961 ovšem svou účast podmínil stavem svého zdraví. Milan Špinka, Jiří Štancl, Tomáš Topinka a Václav Milík by ale neměli chybět.

 

Lukáš Pešek zve do Letňan

Pokud tato informace není dostatečnou pozvánkou zajet o víkendu 9. – 11. listopadu do PVA EXPO Praha, vězte, že dvouvýstava je skvělou příležitostí rozšířit si obzory o celou řadu motoristických sportů a vidět nejen zavodní vzácné veterány. Pořadatel přislíbil více než sto zajímavých exponátů včetně motocyklu Karla Abraháma z minulé sezóny. Jednostopá vozidla má na starosti Lukáš Pešek. A ten byl přítomen i na včerejší tiskové konferenci spolu s dalšími hosty Adamem Lackem, vicemistrem Evropy v závodech tahačů a Lukášem Vojáčkem, mistrem Evropy v závodech do vrchu. V Letňanech ale bude mnohem víc hostů a na speciálním pódiu se budou střídat po tři dni trvání výstavy. Po každé prezentaci bude následovat autogramiáda, takže bude něco lákavého i pro sběratele podpisů.

V sobotu se uskuteční kolo mistrovství republiky RC modelů a po zbylé dva dny hosté. Hlavně děti si budou moci vyzkoušet řízení těchto špičkových modelů. Zase pro děti bude k dispozici pravá motokára. Dospělým je pak určen simulátor, na kterém se připravují špičkoví závodníci. Denně pár jezdců zkusí své uměni a bude se hledat nejlepší čas. Test budou absolvovat i někteří profesionálové, takže je příležitost porovnat vlastni výkony s těmi nejlepšími. Pochopitelně jsou připravené i ceny.

Výstava Racing Expo měla loni svou premiéru

Hlavním sponzorem Glasurit Classic Expo je světoznámá firma, která ve své databázi uschovává barevné kódy automobilů a motocyklů už od roku výroby 1931, takže určitě dokáže poradit, jak zrenovovat vlastního veterána.

Loni se uskutečnil první, skromný ročník výstavy. Letos pořadatelé mají daleko větší ambice, a aby udrželi zájem až do otevření dveří PVA EXPA, budou přidávat na své webové stránky jednotlivé vozy do seznamu toho, co o víkendu uvidíte.

Foto: Kiril Ianatchkov a Sport Press

Oceněn byl rovněž Zdeněk Majstr

Slaný – 25. října
Minulý čtvrtek se v městském divadle ve Slaném konal slavnostní večer u příležitosti oslav 100 let vzniku samostatného Československa. Představitelé Královského města Slaný u této významné příležitosti již šestnáct let oceňují za zásluhy a propagaci občany města Slaného v oblasti kultura, sport, školství a vzdělání, zdravotnictví a občanská společnost, kde zohledňují odvážný životní postoj. Mezi vyvolenými, který převzal v letošním roce z rukou starosty Královského města Slaný Martina Hrabánka pamětní list, byl i Zdeněk Majstr.

 

Zdeněk Majstr přebírá ocenění

Zdeněk Majstr je bývalý úspěšný plochodrážní reprezentant, který svoji sportovní kariéru spojil s AMK Slaný, s nímž v roce 1969 vybojoval mistrovský titul v soutěži družstev. A v tom samém roce byl společně s Janem Holubem pátý ve světovém finále dvojic ve Stockholmu.

V první polovině sedmdesátých let minulého století patřil ke špičce naší plochodrážní scény, o čemž svědčí výsledky v M ČSSR jednotlivců a reprezentační starty jak MS jednotlivců, tak družstev na krátké dráze či start ve světovém finále na dlouhé ploché dráze roku 1973.

Po skončení úspěšné sportovní činnosti se v AMK Svazarmu Bateria Slaný věnoval z pozice trenéra výchově mladých jezdců. Z jeho líhně vyšel mimo jiné Roman Matoušek, jezdec světových parametrů a celá plejáda dalších plošinářů slánského extraligového družstva

Slavnostní setkání ve slánském divadle kromě významných hostů politického, kulturního a sportovního života svými vystoupeními vizuálně a sluchově vyšperkovaly pěvecké soubory Consortium camerale slanense a rovněž Ach-ach slánského gymnázia. Celá akce byla zakončena slavnostním rautem.

Všichni ocenění pohromadě

Foto: Kateřina Nič Husárová /Deník)

Češi a Slováci v akci 286

Závodní sezóna české ploché dráhy skončila v sobotu rozbahněnou rozlučkou v Kostěnicích. A nyní jen můžeme doufat v přízeň paní Zimy, abychom ještě před startem nové sezóny spatřili v akci ledaře. V Polsku se první listopadový den otevírá přestupové okénko, aby závodníci mohli dojednat kontrakty na rok 2019. Úplnou čistku provádí Gniezno, které prohlásilo, že navzdory average 1,630 na jízdu paradoxně napřesrok nepočítá s Eduardem Krčmářem. Manažer družstva Rafael Wojciechowski minulé úterý uvedl, že slánský borec bude s největší pravděpodobností zapůjčený do jiného klubu.

Navzdory skvělé sezóně Eduard Krčmář nepojede napřesrok v Gniezně

Foto: Karel Herman

Sto let republiky připomínala i plochá dráha

Praha – 28. října
Sto let od vzniku Československa po celé zemi připomínala spousta akcí. A ani AČR nezůstal pozadu. Pocta motorismu zavřela pražskou Opletalovu ulici vystavenými automobily a motocykly, kde pochopitelně nemohla chybět ani plochá dráha. Návštěvníci mohli potkat osobnosti našeho motorismu, pobavit se při různých scénkách jako třeba o Elišce Junkové, poslechnout si kapelu nebo si dopřát gulášek s pivem.

Foto: Pavel Fišer

Legendární vítězové se vrátili do Pardubic

U příležitosti jubilejního 70. ročníku Zlaté přilby byli pozváni všichni žijící vítězové tohoto světoznámého závodu. I když se boje o prestižní trofej rozhořely až v nedělní poledne, sobotní dopoledne patřilo jezdcům nedávné doby, kteří přijali pozvání do pardubického paláce. Tady čekaly na jejich podpisy stovky fanoušků, kteří chtěli bývalé hvězdy svítkovského oválu a svoje hrdiny let minulých mít podepsané na fotkách z té doby nebo ve svých plochodrážních albech.

 

Velký zájem o podpisy

Čeští vítězové: Milan Špinka, Václav Milík, Jiří Štancl a Tomáš Topinka

K autogramiádovému stolu vedle sebe zasedl Angličan John Davis, vítěz 36. Zlaté přilby z roku 1984 a mistr světa družstev, Milan Špinka, vítěz 25. Zlaté přilby z roku 1973 a mistr světa na ledové ploché dráze, Václav Milík, loňský vítěz 69. Zlaté přilby, Jiří Štancl, pětinásobný vítěz Zlaté přilby z roků 1974, 1976, 1978, 1981, 1982 a dvojnásobný stříbrný medailista z mistrovství světa na dlouhé ploché dráze, Tomáš Topinka, vítěz 48. Zlaté přilby z roku 1996, Dán Ole Olsen, sedminásobný vítěz Zlaté přilby z roků 1970, 1971, 1972, 1975, 1977, 1979, 1980, trojnásobný mistr světa na klasické dráze a mistr světa na dlouhé dráze,

Dán Hans Nielsen, dvojnásobný vítěz Zlaté přilby z let 1987 a 1998, čtyřnásobný mistr světa na klasické dráze, sedminásobný mistr světa dvojic a jedenáctinásobný mistr světa družstev,Američan Dennis Sigalos, vítěz Zlaté přilby z roku 1983 a mistr světa dvojic

Hans Nielsen a Dennis Sigalos

Zájem o legendární vítěze Zlatých přileb a o jejich podpisy byl fantastický a mistry ploché dráhy mile překvapil! Jejich autogramiáda se díky neutuchajícímu zájmu fanoušků se protáhla až do sobotního poledne. Po jejím skončení s více než hodinovým zpožděním konečně dorazil jejich mikrobus na dostihové závodiště, kde se v roce 1929 začala psát historie závodu o Zlatou přilbu.

 

Na závodišti koňmo i pěšky

Pietní akce u pomníčků

Po nezbytném přivítání ředitelem Dostihového spolku bylo pro mistry širokých řidítek připraveno spřežení kladrubských vraníků a v kočáře byli převezeni k pomníčkům plochodrážníků, kteří položili život v boji o cennou trofej na travnatém oválu v letech 1929 – 1963.  Od roku 1964 se Zlatá přilba přesunula už na klasický plochodrážní stadion do Svítkova a začala se postupně vyvíjet do dnešní podoby.

Kočár pro hvězdy je připraven

U pomníčků se ujal úvodního slova organizátor a iniciátor těchto každoročních pietních vzpomínek Martin Šabata. Následovalo zapálení svíček pro závodníky A. B. Poldervaarta, Jaroslava Němečka, Libora Dušánka, Antonína Vildeho, Ericha Stieglmaiera. Luboše Tomíčka a položení květin k jejich pomníkům. Poté se jejich památka uctila symbolicky minutou ticha.

Pak vítězové Zlatých přileb absolvovali projížďku po závodišti v kočáře. Veliký zájem o koně a dostihy projevil americký vítěz Zlaté přilby Dennis Sigalos a anglický showmann John Davis.

Sedminásobný vítěz ZP Dán Ole Olsen si s námi rád udělal procházku po travnatém pažitu až do cílové rovinky a zajímal se živě o historii závodů na tomto 2 400 metrů dlouhém nepravidelném oválu, o rychlost jakou tady na motorkách dosahovali závodníci, ale zároveň se zajímal i o historii a současnost Velké pardubické. Pak už bývalí hrdinové let minulých spěchali o pár set metrů dál na plochodrážní stadion, kde začínal druhý závod plochodrážního víkendu závodem juniorů o Zlatou stuhu.

 

Majitelé hromady zlatých přileb

Dennis Sigalos na motocyklu, s nímž jel Zlatou přilbu Bohumil Rak

Večer do Pardubic přiletěl dvojnásobný vítěz Zlaté přilby z roků 1989 a 1990 a evropský šampion na travnaté ploché dráze Angličan Jeremy Doncaster. A tak se pro společnou fotku se 70. Zlatou přilbou povedlo unikátní setkání legendárních závodníků vlastnících dohromady dvacet zlatých přileb.

Na nedělním nástupu se tyto legendy dočkaly krásného přijetí od sedmnácti tisíců diváků, kteří navštívili nedělní světoznámý závod. K nim ještě přibyli vítězové Zlaté přilby, kteří nastupovali do nedělního závodu jako jeho aktéři: Dán Hans N. Andersen, Dán Nicki Pedersen, Australan Chris Holder, Chorvat Jurica Pavlic, Rus Emil Sajfutdinov a náš Václav Milík.  A bitva o 70. jubilejní trofej začíná…

Vítězové Zlaté přilby na nedělním nástupu

Foto: Jiří Havlíček a Karel Herman

Hvězdy nechaly ve svítkovské kanceláři na sobě nesmazatelnou památku

Adam Nejezchleba si z Kostěnic odvezl zlatou přilbu

Kostěnice – 27. října
Nebyla ze zlata, ale třpytila se jako by byla ze zlata. Krásu ji dodávaly nejen turnovské granáty, ale především um zlatých rukou, jimž krev do žil pumpovalo zlaté srdce. Liberečtí Matějíčkové při dnešní rozlučce v Kostěnicích nechali své flattrackové motocykl na vozíku, ale přivezli nádhernou zlatou přilbu. Odvezl si ji Adam Nejezchleba, který v kategorii potěr sváděl líté bitvy s Dominikem Hrbkem a Josefem Novotným, jehož otec na poslední chvíli stačil připravit stopětadvacítku pardubického klubu. V těžkých podmínkách, které na velkém kostěnickém ovále vytvořil studený dopolední déšť, skvělé boje v kategorii juniorů sváděli Vojtěch Šachl a Jan Hlačina. Bohužel řady závodníků prořídly již během tréninku, což se projevilo i v hlavním závodě, kde si na nejvyšší ovál nad Jana Vaňátku a Radka Červenku vyskočil František Klier.

Adam Nejezchleba se zlatou přilbou

Déšť drasticky škrtá ve startovní listině

Kostěnice se dnes oblékly do dušičkového hávu

Když zkraje týdne meteorologové hlásili, že suché počasí vystřídají deště, byl Dan Macl nadšený. Oválek u Kostěnic potřeboval vláhu. A pakliže by se o ni postarala sama matka příroda, vétřieska v kropící úpravě by nemusela vyjíždět do akce. Jenže čeho je moc, toho je holt příliš. Po suchém pátku přišla pošmourná sobota plná protivného deště od časného rána.

Někdy okolo desáté po ovále kroužila dodávka, z jejíhož přívěsného vozíku pořadatelé rozhazovali piliny na vysušení trati. Postupně intenzita deště slábla, až ustalo docela, jenže dráha místo ploché dráhy připomínala spíše rozbahněný placatý motokros.

Dan Macl se svezl pouze o tréninku

Rozlučka přivedla do Kostěnic závodníky, kteří tu ještě nikdy nebyli. Jenže trénink udělal ve startovní listině pořádnou selekci. „Ohnul jsem řadičku,“ smutnil Aleš Duben, když po pádu přitlačil svou Hondu do depa.

Pádu se nevyhnul ani Dan Macl. Zůstával sice oblečený do své bílé kombinézy, avšak nad možností své účasti jen kroutil hlavou. Při pohledu na stav oválu nechtěl startovat ani Milan Moravec, který ovšem plánuje cestu na rozlučku do Kopřivnice příští sobotu. Ručník do ringu raději hodili rovněž Jan Jeníček a Pavel Kuchař.

Dan Macl objasňuje, proč nebude startovat:

„Bolí mě břicho. Jak jsem spadnul, bodly mě do něj řidítka.“

Matyáš Hlaváček nemohl závodit kvůli zadřenému motoru

Po tréninku musel balit i Matyáš Hlaváček. „Pět kol a zadřeno,“ smutnil. Kostěnická závodní premiéra nebyla dopřána ani Michalu Bašteckému, na jehož motocyklu po tréninku vzplál filtr. Požár byl naštěstí záhy uhašen, jenže Pražan se ocitnul s holýma rukama.

„Karburátor je na padrť a motor už nechce jet,“ vysvětloval. Přesto zůstalo osm borců, kteří se rozhodli, že nastoupí do závodu v jedné ze třech vypsaných kategorií. Kužele v prvním nájezdu posunuly vnitřní čáru více do dráhy a pak už se mohlo jít na věc.

 

Velké bitvy nejmenších závodníků

Na zemi se ocitnul také Aleš Duben

Kategorie Potěr měla na startu trojici závodníků. Adam Nejezchleba v její první jízdě proměnil svůj kostěnický debut na vítězství ve stylu start – cíl. Za ním dojel do cíle Josef Novotný, který dnes poprvé osedlal stopětadvacítku Shupa pardubického klubu s dečkou po Antonínu Kasperovi, zatímco Dominik Hrbek zůstal stát na startovním roštu. Ten si však vynahradil pech ve druhé jízdě.

V ní Adam Nejezchleba zopakoval svůj rychlý start, jenže Dominik Hrbek jej vystřídal na čele ještě v prvním nájezdu. Tři body, které přistály na jeho kontě, však měly být dnes jeho poslední. Třetí rozjížďka se vinou jeho pádu zastavovala již ve druhém kole. Již se neopakovala, takže před finále měl Adam Nejezchleba osm, Josef Novotný pět a Dominik Hrbek tři body.

Adam Nejezchleba (vlevo) v souboji s Dominikem Hrbkem

Stav závodního oválu ruku v ruce s malým počtem závodníků nedovoloval velký závodní program. Proto po třech jízdách následovalo finále s dvojnásobným počtem bodů, který se přičítal k dosavadnímu skóre. Adam Nejezchleba nezaváhal, jezdil první od startu až do cíle, aby si nakonec domů odvezl zlatou přilbu.

Za sebou měl Dominika Hrbka, jehož by čtyři body a lepší pomocná kritéria postavila na druhý stupínek pódia. Nicméně v posledním kole upadl v první zatáčce, takže jej přeskočil Josef Novotný. Juniorská kategorie se svými stopětadvacítkami a dvěstěpadesátkami slibovala pěknou podívanou. Jenže po tréninkových peripetiích v ní zůstali jen dva závodníci.

Josef Novotný poprvé závodil za řidítky plochodrážní stopětadvacítky

V rozjížďce s číslem jedna vypálil Vojtěch Šachl jako z děla a Jan Hlačina jej již nedokázal ohrozit. V dalších dvou jízdách si však uvědomil, že zdvihový objem své dvěstěpadesátky v soubojích se stopětadvacítkou na kraťoučké dráze zúročí jedině lepším startem. A vskutku lépe odstartoval jak ve druhé, tak i ve třetí jízdě.

Nicméně v rozjížďce s číslem tři s ním Vojtěch Šachl v otázce briskního startu zaostal jen o nepostřehnutelné minimum. Pak Jana Hlačinu neustále proháněl a v jednom případě jej užuž připravil o vedení. A ve čtvrté jízdě Janu Hlačinovi již lepší start nepomohl, protože se Vojtěch Šachl před něho dostal v úvodním výjezdu třetího kola.

Vojtěch Šachl líčí, kterak ve finále vyzrál na Jana Hlačinu:

„On jakoby jel a já ho vyvez‘.“

Jeden z duelů Jana Hlačiny (uvnitř) a Vojtěcha Šachla

Do finále nastupovali oba závodníci se shodným počtem deseti bodů. Vstříc triumfu vyrazil Jan Hlačina. Vojtěch Šachl při startu opět drobet zaostal, nicméně svůj handicap rychle doháněl bojovností. V závěrečném kole udeřil v první zatáčce. A nakonec to byl on, kdo mával z nejvyššího stupínku pódia.

 

Ani jeden nováček ve startovní listině

František Klier vede před Radkem Červenkou

Shodou okolností Adam Nejezchleba a Vojtěch Šachl proměnili svůj první start v Kostěnicích v umístění na nejvyšším stupínku pódia. V kategorii Veterán však něco takového nebylo možné. Trojice účastníků totiž na zdejším ovále odkroužila bezpočet okruhů.

Jan Hlačina lituje ztráty vítězství:

„Dráha byla rozbitá a já vjel na venek do materiálu.“

Jan Vaňátka nepřišel o druhé místo ani po pádu v poslední jízdě

Jako první vítěz se prezentoval František Klier, který v rozjížďce s číslem jedna odvedl Radka Červenku. S ním podobně ve druhé jízdě naložil také Jan Vaňátka, který se letos dostal k závodění až dnes.

Jan Vaňátka a Radek Červenka po závodě dopřávají zaslouženou odměnu svým vyprahlým hrdlům

Rozjížďka s číslem tři viděla poprvé a naposledy tři pětistovky na startovním roštu. Pro druhý triumf se natáhnul František Klier, který posléze dojel do cíle před Janem Vaňátkou a Radkem Červenkou. Posledně jmenovaný závod ukončil, zatímco ostatní dva museli přijet ke startovací gumičce ještě jednou.

František Klier dalším oslnivým triumfem ve třetí jízdě zpečetil celkový primát. Jan Vaňátka ovšem kvůli pádu nedojel do cíle. A při bodové shodě s Radkem Červenkou jej na druhém místě pódiia udržela jedna trojka navíc.

Bratrům Vrtáčkovým nezůstala jen role mechaniků

Sotva skončily závody, ovál patřil komukoliv, kdo projevil přání i odvahu vyzkoušet si jej na vlastní kůži. Závodiště s atmosférou, kterou u nás nenajdete nikde jinde, čeká příprava na zimní spánek. A s devatenáctkou na konci letopočtu dozajista přijdou další Srandamače. Kdo nezažil, o hodně přišel.

Potěr: zleva Josef Novotný, Adam Nejezchleba a Dominik Hrbek

Potěr:

FIN TOT
1. Adam Nejezchleba, Chabařovice 3 2 3 6 14
2. Josef Novotný, Pardubice 2 1 2 4 9
3. Dominik Hrbek, Pardubice E 3 X F 3

Junioři: Jan Hlačina a Vojtěch Šachl

Junioři:

FIN
1. Vojtěch Šachl, Divišov (125 ccm) 3 2 2 3 1.
2. Jan Hlačina, Divišov (250 ccm) 2 3 3 2 2.
 
Pavel Kuchař, Praha (250 ccm) odhlásil se po tréninku
Jan Jeníček, Pardubice (125 ccm) odhlásil se po tréninku
Michal Baštecký, Praha (250 ccm) porucha v tréninku
Veteráni: Jan Vaňátka, František Klier a Radek Červenka

Veteráni:

1. František Klier, Divišov 3 3 3 9
2. Jan Vaňátka 3 2 F 5
3. Radek Červenka 2 2 1 5
Matyáš Hlaváček porucha v tréninku
Dan Macl pád v tréninku

Poznámka: závody všech tří kategorií se konaly na větším ovále

Jan Hlačina (vlevo) versus Vojtěch Šachl

Foto: Karel Herman a Mirek Horáček

Pořadatelé se snažili vysušit trať pilinami