Archiv autora: Kiril Ianatchkov

Česká velká cena se blíží

Praha – 20. května
Tiskové konference před českou velkou cenou prošly výrazným vývojem. Pokud ty první byly spíše o tom, aby přilákaly více návštěvníků, v posledních letech jsou ambice mnohem vyšší. Pravidelná účast elitních místních jezdců se stává standardem. A úroveň přípravy hostů je pozoruhodně vysoká. Ještě před několika lety jezdci trpělivě čekali na několik prohlášení o své současné formě a budoucích ambicích, nyní je diskuse velmi živá. Často jsou to ti samí lidé jako před několika lety, ale nyní se duch a přístup velmi mění a k lepšímu. Jako včera.

 

Spolu se základními informacemi o organizaci závodu, harmonogramu a doprovodné zábavě došlo i na spoustu věcí ze zázemí šampionátu. Pro mě osobně bylo nejzajímavější, když se Jan Kvěch vyjádřil k nově zkrácenému předstartovnímu časovému limitu na jednu a půl minuty.

Novotného lávka hostila tradičně pražskou tiskovou konferenci | foto Pavel Fišer

Člověk z ochozů si jaksi neuvědomuje, že takové detaily, jako je vzdálenost od boxů a aktuální stav trati, tvrdá nebo mokrá či hodně rozoraná, vyžadují odlišný čas na přípravu. Zajímavý je i pohled na nově zavedení sprint po oficiálním tréninku. Zatímco promotéři a asi i většina fanoušku je vnímá jako určitě zpestření a dokonce si vyžaduje, aby boj o čtyři až jeden bod za umístění byl součástí každé SGP, závodnici jsou poměrné rezervovaní.

 


Tomáš Topinka:

Přípravy probíhají standardně, chceme aby dráha byla závodivá. Promotéři začnou najíždět už v neděli v noci. Doufáme, že počasí bude milostivější než v loňském roce, kdy jsme museli přikrývat dráhu. Dan si divokou kartu určitě zaslouží, je zarputilý a udělá maximum pro to, aby ze sebe dostal to co v něm je. Adam tam měl být, ale nyní se dává do kupy, aby mohl jet kvalifikaci do SGP2 sedmého června v Debrecenu.


Zleva Tomáš Topinka, Pavel Ondrašík, Jan Kvěch, Jaroslav Vaníček a Daniel Klíma | foto Pavel Fišer

Názor čerstvého vítěze sprintu ve Varšavě, Jana Kvěcha?  „Závodíme s časem během eliminace do sprintu. Tohle nějak není to, o čem plochá dráha je“ A najednou si uvědomujete, že největší krása tohoto dynamického sportu je pravě v blízkém kontaktu závodníků a soubojů na lokty. Ale když to musí být, tak proč ne? Takže si vyberte.

V Praze však letos tuto novou atrakci neuvidíme. Trénink je samozřejmě naplánovaný a dosažené časy určí pozice jednotlivců v rozpise. O body se ale nepojede. A tak můžeme pokračovat dál. Srážka Jana Kvěcha s Bartoszem Zmarzlikem po projetí cílovou čarou, která vedla k pádu českého závodníka, je z jeho pohledu dávno zapomenutou epizodou. Na zášť proti soupeřům není čas.


Pavel Ondrašík:

Markéta bude určitě vyprodaná, zbývá pár desítek míst, která jsou nyní prodeji. Máme z toho obrovskou radost, zájem je a kdo chce nějakou vstupenku, tak by neměl zahálet Rádi bychom viděli Honzu v desítce, když tam budou oba čeští jezdci, tak budeme rádi my i čeští fanoušci. Když budou mít kluci o jednu jízdu v závodě navíc, semifinále, bude to skvělé.“


 

S divokou kartou se představí Daniel Klíma | foto Kiril Ianatchkov

Důležitá je jen příprava na nejbližší závod. A to bylo nesmírně sympatické na přístupu všech třech hostů, účastníků pražské Speedway Grand Prix. Můžete-li, určitě přijďte na Markétu. Potřebují vaši podporu a fandění a podívaná na ploché draze vždy stojí za to. Udrží-li nejnovější hvězda Brady Kurtz s číslem 101 vedení v šampionátu, najde-li formu Martin Vaculík a kde skončí Jan Kvěch?

To vše se dozvíme za méně než dva týdny. A třeba se dá dohromady zraněný ve Varšavě Jason Doyle? Zprávy hlásí, že nemá žádné zlomeniny. Zbývá jen, aby vyšlo počasí.

Varšava byla skvělá, byť prokletí Polákům zůstává

Varšava – 11. května
Ještě jsem si pořádně neužil začátek sezóny v Goričanu a byla tu Varšava. Kdysi se říkalo, že plochá dráha do polského hlavního města nepatří a relativně donedávna tomu skutečně tak bylo. Osm let ale toto tvrzení neplatí. Stadion Narodowy, letos mimochodem se jelo s otevřenou střenou, byl pokaždé skoro nebo úplně vyprodání a pomineme-li nešťastný první ročník i závodění bylo na té nejvyšší možné úrovní. Jedině co se domácím zatím nepovedlo, je vidět Poláka na nejvyšším stupni vítězů. Ať fandíte komukoliv, určitě budete zvědavi zažít to nadšení, když vidíte, jak se oslavuji v uvozovkách pouhé první místo kteréhokoliv polského jezdce v jednotlivé jízdě. Asi neprozradím nic nového, když napíšu, že ani letos se toto prokletí nepovedlo překonat. Co víc, největší hvězda, úřadující mistr světa Bartosz Zmarzlík se dostal na poprvé na podium Narodowego teprve loni a to dosti kontroverzně po vyloučení jím sraženého Doyla a opakování finále.

 

Jan Kvěch se zapisuje do české plochodrážní historie

Nás samo sebou zajímalo, jak dopadne Jan Kvěch ve svém teprve druhém startu jako regulérní účastník seriálu. Sice v jeho depu chyběl zraněný Josef Franc, ale příprava v žádném případě nebyla zanedbaná. V kvalifikaci, o ní si přečtěte o něco dál, skončil přesně v polovině výsledkově listiny a méně než 0,10 sekundy chybělo na prvního ve čtyřčlenné skupině a teda i účastí v bonusové bodované série nejrychlejších z pátku.

Jan Kvěch vede Leona Madsena | foto Kiril Ianatchkov

Motorky a sám Jan Kvěch jsou evidentně skvěle připravení. Ve svém prvním vystoupení skončil s jediným bodem za skvělým Lambertem a Michelsenem ale před Madsenem. Zato ihned následují pro nej jízda s číslem šest se zapsala do historie české ploché dráhy jako první 3bodové vítezství Jana Kvěcha v SGP.

Pražan Porazil Fredrika Lindgrena, který si skvělou formu z Goričanu dovezl i do Polska, kde až do letošního roku Švéd pokaždé vystoupal na stupně vítězů. Loni dokonce vyhrál. Na další místa Jan Kvěch odsunul skvělého Němce Huckenbecka a domácí divokou kartu Cierniaka. Mimochodem oba vyhráli ve Varšavě po jedné jízdě a Němec se dostal do semifinále.

Jediné, co chybí mladému českému závodníkovi, aby se dostal do semifinále a finále, je přestat vozit nuly. Tentokrát se mu to stalo v deváté jízdě proti Holderovi, Woźniakovi a Lebeděvsovi, jezdcům, jenž dokáže porážet. Uvidíme, co přinese Landshut už teď v sobotu a pak je na řadě domácí Praha.

 

Sprint se teprve hledá

Než se podíváme na další účastníky, vraťme se do pátku na už zmiňovanou kvalifikaci. V Goričanu se jelo klasicky o pořadí volby startovních čísel. Ve Varšavě se už jelo prvně pro opravdivé body. Sprint vyhrál Dan Bewley před Leonem Madsenem, Taiem Woffindenem a Robertem Lambertem. Novinka přinesla hned pár zajímavostí.

Rozhodčí pustil všechny čtyři do opakovaného semifinále 1, ale Kai Huckenbeck nebyl schopen účastí | foto Kiril Ianatchkov

Obecně jezdci chápou snahu promotéra zpestřit kvalifikaci a účastníci sprintu jsou rádi za extra body. Avšak převažující mínění je, že SGP není formule jedna a tato jízda se poněkud vymyká letitým zvyklostem speedway. Navíc závodníci do jednoho považují systém za nespravedlivý, protože vylosované skupiny můžou na jednu stranu mít klidně tři mistry světa a dalšího třeba stříbrného. A druhá juniora d Divokou kartou a tří jezdce hledající formu.

Obsadit sprint jen na základě dosažených časů by znamenalo přehlížet případné změny povrchu, takže nakonec by asi bylo nejlepší tuto novinku nezavádět. Nejhlasitějším kritikem byl čerstvý vítěz Dan Bewley, který si připsal celé čtyři body. Madsen s Woffindenem byly smolaři nedělního závodu a určitě nakonec brali extra tři, respektive dva body s povděkem. Poslední Lambert si neobvykle připsal bod za poslední čtvrté místo, i když na ploché draze se pouhá účast nijak neodměňuje.

 

Světový šampión nevyhrává ani ve Varšavě

Nedělní závod byl skvělý. Měl třináct různých vítězů jednotlivých jízd a jen trojíce jezdců neměla před poslední sérií šanci na semifinále. Tohle je jen statistika, ve skutečností vše bylo ještě lepší a publikum na stadióně, nejenom před obrazovkami televize si užívalo každé opakovaní jízd se zpomaleným předjížděním a manévrováním.

Bartosz Zmarzlík dělal obvyklé kouzla, co kolo se odbíjel od mantinelů a jednou dokonce i od jiného jezdce. Pokud se mu nepovedlo vyhrát, tak show udělal nádherné. Dominoval druhý z Goričanu Jason Doyle, který přerušil snad nejdelší sérii bez vítězství a pravém vystouplí na nejvyšší stupeň. Jezdilo se na lokty, ale jediný vážný pád Huckenbecka v prvním semifinále byl důsledkem dravostí jezdců, nikoliv neférových  manévrů.

V restartu Doyle nepustil ani centimetr krajanovi Holderovi a vítěz z Chorvatska nakonec podlehl skvělému Lambertovi. Ten odjel ty nejúžasnější jízdy a kouzlo předjetí v poslední zatáčce převedl několikrát. Brit měl skvělý závod a určitě se máme na co těšít od něj i příště. Udělal-li Zmarzlík show tak Lambert určitě předvedl efektivitu a zároveň potěšil diváky.

Druhé semifinále jel Martin Vaculík. Slovák podával vyrovnané výkony a prakticky měl relativně nepovedenou jen první jízdu za jediný bod a pak nabíral jen dvojky a trojky. Semifinále odjel perfektní. Zmarzlík vybíral první a odstartoval nejlépe. Martin Vaculík ale věděl, že stačí dojet na druhém místě, což rozvážnou jízdou dokázal.

Martin Vaculík v semifinále neudělal chybu Holdera a nepouštěl se do boje o první místo | foto Kiril Ianatchkov

Ve finále publikum nepočítalo s žádným jíníý výsledkem než výhrou hvězdy první velikostí Bartosze Zmarzlika. Jenže suverén varšavské SGP Jason Doyle byl proti a vedení nepustil. V čele se jelo kolo na kolo, ale přece je Australan situace kontroloval a projel finálovou čarou v efektu ohnivé koule s pěkným náskokem. Pokud jeho krajan Jack Holder oplatil Zmarzlíkovi přerušení loňského finále, kdy měl obrovskou převahu, tak Doylovy se povedlo vrátit i s úroky loňské kontroverzní vyloučení po sestřelení právě Zmarzlíkem. Tenkrát přišel o bronz, ale letos získal zlato.

 

Landshut volá

Teď když jsou účty za rok 2023 vyrovnané, nezbývá než si počkat na další kolo už tuto sobotu v německém Lanshutu. Celková úroveň šampionátu je jako nikdy vysoká. Dokonce trojnásobný mistr světa Tai Woffinden, který se prozatím ohybuje úplně na konci průběžné kvalifikace, se nechal slyšet v podobném duchu.

Takhle vířil škváru Jan Kvěch | foto Kiril Ianatchkov

„Začátek sezóny je těžší než v předchozích letech, protože moje motory mají příliš velký výkon. Kolo se na tvrdých kolejích protáčí příliš rychle a nezískává trakci. Nikdy předtím jsem tento problém neměl. Tohle je nejvíce frustrující okamžik mé kariéry.“

Podle výsledků z minulého kola britské ligy je docela možné, že opravdu přišel na správné seřízení motocyklů. A to znamená, že přibude další dobře bodující závodník, a i tak velmi vyrovnané startovní pole nabídne ještě víc prostorů pro překvapivé výsledky a ostrou konkurencí od prvního po posledního místa.

Jason Doyle v podobě ohnivé koule v cíli finále | foto Kiril Ianatchkov

Ohňostroj také bude

Praha – 2. května
Po zaslouženém úspěchu Jana Kvěcha na chorvatské Speedway GP minulý víkend nemohla čtvrteční tisková konference o nadcházející Velké ceně České republiky ORLEN FIM Speedway 2024 v pražském klubu Lávka začít ničím jiným než očekáváním, které vzbuzuje účast prvního českého stálého jezdce v seriálu po více než patnácti letech. Šest bodů v závodě a pět velkých v průběžné klasifikaci světového šampionátu nemusí působit jako mimořádný výsledek, ale způsob jejích vybojování vyvolává oprávněný optimismus do nejbližší budoucností. Pražský borec startoval skvěle a neztratil se ani v soubojích o přední místa.

Jan Kvěch, Adam Bubba Bednář a Pavel Ondrašík byli hosty čtvrteční tiskové konference | foto Pavel Fišer

Jan Kvěch:

„V Goričanu jsem nasbíral dost zkušeností, nové poznatky a jsem spokojen s tím, že vím, že na ně mám, že je to vyrovnaný závod. Je škoda, že se mi nepovedlo semifinále, protože se mi docela dařily starty, ale jsou to všechno nové zkušenosti a teď se jen posouvat výš.“


Hozená rukavice Jana Kvěcha

Sympaticky slibný obrázek z Goričanu – Jan Kvěch (modrá) před sebe nepustil Matěje Žagara (červená), kdežto Martin Vaculík (žlutá) zůstal za nimi | foto Kiril Ianatchkov

Už 11. dubna ve Varšavě a o týden na to v německém Landshutu se dozvíme mnohem víc. No a pak 1. června je na řadě SGP České republiky na pražské Markétě. Jan Kvěch se v Goričanu držel a bojoval vždy do konce. Semifinále nebylo nijak nereálné. Klidně se tam může dostat ve Varšavě, vezmeme-li v potaz, že dočasné tratě neposkytují extra výhody z předchozích účastí.

 


Jan Kvěch:

„Jaká bude Varšava, nevím, jedu tam jako na každý jiný závod a snažím se ponaučit z chyb, které jsem udělal v Goričanu, a snad ten výsledek bude lepší. V Polsku jezdíme před plným stadiónem, tady bude asi více lidí, ale na to se nesoustředím. Soustředím se na to, abych odvedl dobrou práci na dráze, a tomuto velkou váhu nedávám.”


Filipika o šestnáctce

Držitelem divoké karty na čtvrté kolo v Praze je Václav Mílik. Není to žádné překvapení, jelikož úřadující mistr republiky jednak není žádným nováčkem v seriálu, jednak poslední dobou ukazuje skvělou formu. Naposledy se představil na Markétě v prvním letošním kole extraligy a nasbíral třináct bodů z pěti jízd, kde ztratil jen proti Artjomu Lagutovi a Martinu Vaculíkovi, jehož nakonec porazil.

Václav Milík si o šestnáctku řekl při pražské extralize | foto Karel Herman

Polští Vlci z Krosna ho označili za hrdinu letošního prvního závodu extraligy. Už dokázal vystoupit na stupně vítězů v Praze a určitě udělá vše, aby i letos byl maximálně úspěšný. Vzhledem k večernímu startu za britský Birmingham se tiskové konference nezúčastnil.


Pavel Ondrašík:

„Věřím, že Honza s Vaškem budou bojovat o co nejlepší výsledek a přinesou fanouškům zážitek, na který dlouho nezapomenou. Přál bych si to.“


Přes překážky ke hvězdám

Chyběl také druhý náhradník Daniel Klíma, který je momentálně indisponován a to do míry, že musel oželet polkou ligu i šampionát Evropy. Přejme mu co nejrychlejší uzdravení a pokud dostane příležitost vyjet na trať v Praze, i bojovnou formu k dobrému výsledku.

Adam Bubba Bednář je rád za příležitost ve světě velkých cen | foto Pavel Fišer

První z náhradníků Adam Bubba Bednář vedle ostříleného Jana Kvěcha zanechal na tiskovce ten nejlepší dojem, jaký mohl. Vyrovnaný a realistickým postojem působil mnohem dospěleji, než předpokládá jeho věk a dosavadní zkušeností. Věřím, že takový bude i na Markétě, vyjde-li příležitost se uvést. Mě osobně si rozhodně získal.


Adam Bubba Bednář:

„Jsem rád, že jsem dostal roli prvního náhradníka, že mohu nasát atmosféru, kouknout na to jak to probíhá. Být mezi patnácti nejlepšími jezdci světa. Zklamání z náhradnického postu to rozhodně není, jsem za to rád.”


Vstupenky na černém trhu nejsou, prozatím…

O velkém počtu Poláků, Britů a Švédů na tribunách nesmíme pochybovat. Nováček seriálu Kai Huckenbeck, který v Goričanu zaznamenal skvělý výsledek, nepochybně přivede do Prahy německé fandy.

Tsunami informací uspokojila i nejprotřelejší žurnalistické vlky | foto Pavel Fišer

Proto pořadatele už od dubnové extraligy mají postavenou mobilní tribunu a prodej lístků předčí čísla z této doby z minulého roku. S přiměřenou opatrností Pavel Ondrašík očekává vyprodáno, ale kdyby nějaké lístky byly k mání ještě před devatenáctou hodinou prvního června, určité nepůjde o prémiová místa.


Pavel Ondrašík:

„Pro závod jsme přistavili mobilní tribuny, abychom uspokojili potřeby všech fanoušků. Celková kapacita stadion je v současné době včetně mobilní tribuny 10 800 diváků. V případě vyprodání všech míst jsme připraveni dát do prodeje lístky na stání. Českých fanoušků bývá okolo dvaceti procent celkové kapacity.“


Kdo dříve přijde, ten dřív mele

O účastnících včetně divoké karty a náhradníků už máme jasno. Zbývá jen dodat, že brány stadiónu se otevřou v čtrnáct hodin. Včas aby se diváci dostali do fanouškovské zóny a stihli kvalifikační trénink, který začne už v 15 hodin. Autogramiáda je stanovena na 16:30 skonči přesně v 17:00, což s ohledem na účast úplně všech jezdců včetně náhradníků není zas tak moc času.

Skvělí nováčci SGP v Goričanu – Jan Kvěch (modrá) jede před Kai Huckenbeckem (žlutá) | foto Kiril Ianatchkov

Fronta, která se vytvořila okolo půl hodiny před začátkem totožné akce v Goričanu, byla nejdelší, kterou jsem kdy viděl na obdobné akce u SGP. Zájemci o autogram a selfie, byli jste varovaní. O spektakulární ohňostroj na závěr ale rozhodně opět nepřijdete. Na beton.

Český tým pronikl do race-off

Wroclaw – 25. července
V prvním semifinále světového poháru družstev plochodrážní tým Velké Británie přesvědčivě vedl od první až do polsední jízdy a hladce postoupil do sobotního finále. O postupu prvního poraženého, Švédska, taktéž nebylo pochybu, jelikož seveřane drželi krok s Brity a vytvořili si značný náskok před družstvy České republiky a Německa už v první části závodu.

Český tým – kouč Zdeněk Schneiderwind, Václav Milík, Daniel Klíma, Petr Chlupáč, Hynek Štichauer a Jan Kvěch je v race-off | foto Petr Makušev (Sport Photo)

Švédové mohli pomýšlet na přímý postup až do předposlední série jízd. Poté už měli jen teoretickou šancí na vítězství, ale plochodrážní zázrak se nekonal. Na opačné straně soupeření Němci a čeští reprezentanti tvrdě bojovali o páteční baráž.

Boj vesměs končil až na cílové metě, kam právě jako první míří Václav Milík | foto Kiril Ianatchkov

První jízdy se Čechům nepovedly a do první přestávky na úpravu dráhy odcházeli s pouhými dvěma body. Pak se začaly dít věci. Václav Milík v páté jízdě porazil trojnásobného mistra světa Taie Woffindena a rázem změnil nejen skóre, ale hlavně náladu v týmu a dovedl ho k vytoužené baráži.

Němce velice citlivě oslabil defekt nejlepšího jezdce týmu Kaie Huckenbecka v rozjížďce s číslem šestnáct, Čechům naopak k jednomu bodu pomohl defekt hvězdného Antonia Lindbäcka. Do rozhodující boje pro určení druhého postupujícího do race-pff šel Václav Milík s jednobodovým mankem na tým z Německa.

Jan Kvěch odvedl slušnou práci | foto Kiril Ianatchkov

Britům a Švédům už šlo jen o prestiž. Přesto jsou to skuteční závodnicí a nijak nepovolili a nic nedaly zadarmo. Robert Lambert zvítězil, Václav Milik dojel druhý se značným náskokem, ale za jeho zády se odehrála opravdová plochodrážní bitva.

Erik Riss dlouho vedl před Fredrikem Lindgrenem, ale hvězda SGP Němce předjela v posledním kole a nemusela se jet dodatková jízda o postup. Český tým prošel o bod do baráže, a co je důležitě nepolevil v bojovností až do samotného konce. I bodově méně úspěšní Hynek Štichauer, jenže na poslední chvíli zaskočil na Eduarda Krčmáře, Petr Chlupáč a Daniel Klíma se prali do posledního metru a osudy jednotlivých jízd se řešily těsně u finálové čáry.

1. Velká Británie 43
Tai Woffinden 2 2 3 3 – 10
Daniel Bewley 3 2 3 3 3 14
Robert Lambert 2 3 2 3 3 13
Adam Ellis 3 1 0 0 0 4
Tom Brennan 2 2
2. Švédsko 32
Fredrik Lindgren 2 3 3 2 1 1 12
Jacob Thorssell 3 1 1 – 3 8
Antonio Lindbäck 2 2 1 1 E 6
Oliver Berntzon 0 – 2 1 2 5
Kim Nilsson 1 1
3. Česká republika 23
Jan Kvěch 1 3 1 2 2 1 10
Hynek Štichauer – 0 – – – 0
Petr Chlupáč 1 0 – 0 – 1
Daniel Klíma 0 – 0 – 0 1 1
Václav Milík 0 3 2 3 1 2 11
4. Německo 22
Kai Huckenbeck 1 2 3 2 E 3 11
Kevin Wölbert 3 0 1 1 2 7
Norick Blödorn 0 1 0 – 1
Martin Smolinski 1 0 0 – 1
Erik Riss 2 0 0 2

Berlín on Ice aneb Eis Speedway in Berlin

Berlín – 3. a 4. března
Ledová plocha drahá má speciální postavení v českém motoristickém sportu. Nejen, že má dva mistry světa, a to ze zlatých času disciplíny určené jen pro nesmírně odvážné, ale průkopnicky československá značka Jawa se stala prvním single supplier, firmou, která zajišťuje cely šampionát svým motorem. Dnes je to tendence pro mnohé šampionáty, počínaje jediné značky pneumatik a elektroniky pro MotoGP nebo motorů Triumph pro Moto2, abychom zůstali u dvou kol. Cílem je udržet náklady na provoz tymů pod kontrolou a nedovolit bohatým převálcovat jezdce s menším rozpočtem. Na ledu to má i bezpečností aspekt, jelikož i stávající výkon dvouventilového motoru je ažaž na možnosti běžného adepta, tak dvouventil JAWA 886 – 500ccm ICE je uveden přímo v pravidlech FIM a to ve všech kategoriích.

Markus Jell, Max Niedermaier a Jan Klatovský na stupních vítězů sobotního Ice Speedway for Europe | foto Pavel Fišer

Nic se nejí tak horké, jak vypadá

Podobně ledová plocha drahá má své trvalé místo v německém hlavním městě Berlin. Rok od roku v průběhu března se koná dvou nebo třídenní zavodní víkend a tribuny jsou pokaždé slušné zaplněné až vyprodané. COVID 19 a součastná situace v Evropě se podepsaly na poslední ročníky akce.

Berlínské ledy lákají spousty diváků, české nevyjímaje | foto Pavel Fišer

Rušení závodů, omezení účasti sankciovaných jezdců a loni technická závada na chladicím zařízení, kde únik plynu představoval riziko otravy a pořadatelé podnik radši odvolali.  Ano rok 2023 není bezproblémový jak pro Berlin, tak pro ostatní pořadatelé a nizozemské kolo mistrovství světa nakonec bylo zrušeno.

Chvíli se spekulovalo, že by se mohlo odjet právě v Berlíně, nenašly se ale prostředky ani vůle závod pořádat a zůstalo u původního plánu patečního mistrovství Německa a sobotního volného závodu. V pátek se dokonce nenašel komplet jezdců a jelo se jen ve třinácti.

Kupodivu se neúčastnili nejúspěšnější domácí jezdci posledních let pro zranění, ale docela možná i kvůli finanční neshodě mezí stranami. Nebyl ani jediný švédský reprezentant. Úvod nevěštil nic moc dobrého, a to víc potěšily velice přehledné závody. Ke cti pořadatelů úpravy mezí sériemi probíhaly velice dobře, a protože se moc nepadalo a jízdy i ve třech byly víc než vyrovnané, publikum se bavilo výborně a bylo se na co dívat.

 

 

Nevypsaný český šampionát

Hned v první pateční jízdě nejlépe odstartoval Andrej Diviš, který se odpoutal od soupeřů a vjížděl do posledního kola s výrazním náskokem. Jenže za jeho zády upadl Nizozemec Sebastian Reitsma a rozhodčí překvapivě nechal přerušenou, ale už rozhodnutou jízdu opakovat. Čech s defektem ani neodjel ze startu a jen z dálky přihlížel, jak mu odjíždějí zasloužené body.

Andrej Diviš závodil v Berlíně oba dny | foto Kiril Ianatchkov

Je třeba uvést, že tohle ho nijak nerozhodilo a pro zbytek víkendu podával vyrovnané výkony a v pátek skončil na krásném sedmém místě. Ztracené tři body by ho posunuly ještě o dvě místa výš. Kdo ví, jak by zapůsobila motivace, kdyby se od začátku pohyboval v čele průběžné kvalifikace.

V sobotu v mnohem silnější konkurenci nasbíral dokonce o bod víc, ale nula v čtvrté jízdě ho asi připravila o baráž pro účast ve finálové jízdě. Všichni tři čeští jezdci se sešli v páté jízdě. A jedině v tomto nevypsaném šampionátu republiky Andrej Diviš nezaznamenal úspěch a skončil s jediným bodem za Lukášem Hutlou a Janem Klatovským. Jízda třech Čechů byla mezí nejlepší, co bylo k vidění v sobotním večeru.

 

Jan Klatovský na pódium

Další už zmínění dva Češi Lukáš Hutla a Jan Klatovsky se  účastnili jen sobotního závodu. Největší podívanou předvedli ve společných soubojích. Jednou Lukáš Hutla porazil oba krajany, později však podlehl na dvakrát Janu Klatovskému jak v poslední šanci, tak i ve finálovém souboji o třetí příčku stupně vítězů.

Lukáš Hutla (červená) pronásleduje Franze Zorna | foto Kiril Ianatchkov

Lukáš Hutla měl i kuriózní průběh své čtvrté jízdy. Dobře odjel ze startu, aby následně vytrhl chcípák motoru. Propadl se na poslední místo, nicméně se nevzdal, konektor dokázal nasadit a znovu nastartovat v setrvačností jedoucí motorku a sebrat v poslední zatáčce bod alespoň Rakušanovi Philipu Lagedemu.

Jan Klatovský dotáhl závod až na pódium. Měl skvělou náladu a zazávodil si jak s hvězdným Franzem Zornem, tak s oběma vítězi jednotlivých závodů, pátečního Markusem Jellem a sobotního Maxem Niedermeierem. Nato jak málo odjel závodů posledních par sezón, předvedl výbornou formu.

Oba Němci udávali tón, i když v sobotu jím úkol hodně zjednodušil Franz Zorn. Po nemoci ze Sanoku měl menší problémy s motocyklem a nakonec nenastoupil v baráži o finále. Docela možné, aby neriskoval zranění před mistrovství světa za týden v Inzellu.

 

A propos Inzell

Jan Klatovský (žlutá) vodí Markuse Jella (bílá) a Haralda Simona (červená) | foto Kiril Ianatchkov

Nakonec je třeba pozvat fanoušky do Inzellu na příští víkend. Víc příležitostí vidět ledovou plochou dráhu letos už nebude. Navíc se závoděním se bude loučit Günther Bauer a slavností přímo na oválu se zúčastní jak Antonín Klatovský, tak nestárnoucí Per Olof Serenius.

No, a dozvíme se, kdo se stane novým mistrem světa pro rok 2023.

Český trojboj na německém ledě: Andrej Diviš (modrá), Jan Klatovksý (červená) a Lukáš Hutla (bílá) | foto Kiril Ianatchkov

 

 

Plochá dráha se představila v sobotních Letňanech

Praha – 29. října
O tomto víkendu probíhající letošní PRAGUE CAR FESTIVAL se skládá z třech už tradičních akcí, BSR Tuning Expo, OK Group Racing Expo a Glasurit Classic Expo. Letos jsou jednostopé stroje nadmírou skromně zastoupené, ale plochodrážní stroje k vidění jsou.

 

Aleš Dryml a Petr Ondrašík převzali ocenění | foto Pavel Fišer

Pražská Markéta s obvyklou propagací Speedway Grand Prix nechybí. Takže devětadvacátá česká velká cena a SGP2 se uskutečni v pátek a sobotu 2. a 3. června 2023.

Mezi hosty a oceněnými nechybí stávající a bývalý plochodrážní jezdci. Petr Ondrašík získal titul osobnost motorposrtu, Aleš Dryml byl prohlášen legendou motosportu. Na pódium Liqui Moly Fórum se v sobotu představili  Jan Kvěch s Petrem Chlupáčem a v neděli hosty besedy budou Václav Milík, Josef Franc, Hynek Štichauer, Martin Málek.

Petr Chlupáč, Jan Kvěch a Tomáš Topinka na besedě | foto Kiril Ianatchkov

Závodnici nemají často příležitost vystupovat na veřejnosti. A o to víc potěšila naprostá profesionalita Jana Kvěcha a Petra Chlupáče. Vyprávění o životě jezdce levých zatáček bylo věcné, vtipné a zajímavé jak pro fanoušky, tak pro náhodné návštěvníky. Ke konci besedy na pódium byl pozván přihlížející Tomáš Topínka a kluci udělaly rozhovor o to zajímavější. Potěšil i velice slušný zájem, jelikož prostor okolo pódia byl zcela zaplněn.

Mimochodem  pořadatele letos uvedli zajímavou novinku a po celou dobu výstavy vysílají živé video z Letňan a nevynechávají ani akce na několika pódiích. Takže, kdo má čas a zájem se může podívat na FaceBook stránky Prague Car Festival a sledovat od 12:30 dnešní plochodrážní besedu, popřípadě si vyhledat sobotní rozhovory a předání ocenění.

Jan Kvěch, Milan Špinka a Aleš Dryml na stánku pražské Markéty | foto Pavel Fišer