Bielefeld – 12. června
Finálová série mistrovství světa na dlouhé dráze odstartuje v sobotu v Rzeszowě, nicméně kvalifikační proces o další ročník se rozběhl dnes v Bielefeldu. Triumf bral Romano Hummel, Martin Málek v rozjezdu o druhé místo porazil Miku Meijera. Josef Franc skončil čtvrtý, Hynek Štichauer osmý a mezi postupující dvanáctku se z našich nevešel jen Lukáš Hromádka.
Ústí nad Orlicí – 11. června
Bezmála dvousetletá empírová budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí architekta Antonína Jünglinga vzpomíná na staré dobré. Její význam upadl stavbou nové stanice o pár set metrů na západ. Dnes jí zašlou slávu připomínají mezinárodní vlaky eurocity Silesia a Ostravan z Varšavy a Žiliny, které zde zastavují. Cestující, kteří z nich v sobotu vystoupili, nemohli nenarazit na dvojici malých kluků. Na kartónovou krabici si vyložili autogramkarty závodníků na výměnu či prodej. Bodejť by ne, do patnáctitisícového okresního města Pardubického kraje se po dvou letech vrátil slavný závod automobilů do vrchu. Ústecká jednadvacítka!
Comeback po dvou letech
Předloni pořadatelům zatrhnul tipec koronavirus, respektive drastická vládní opatření proti jeho šíření. Loni se nesešel dostatečný počet závodníků, nicméně hrozící rozpory na české vrchařské scéně byly přes zimu zažehnány. A už na konci května z Ústí nad Orlicí hlásil, že kapacita sto třiceti vozů je beznadějně naplněna.
Oba podnikaví kluci si mohli mnout ruce, kdyby v nich ovšem nedrželi kornouty se zmrzlinou. Byla výtečná, jak potvrdil spíkr Roman Krejčí, znalec automobilových závodů, jehož hlas provázel obecenstvo přes amplióny od startu až do cíle. Diváci si mezitím užívali procházku depem mezi závodními speciály, řada z nich se vydala vstříc rozhledně na Andrlově chlumu, pod níž je tradičně cíl.
Trať ústeckého vrchu připomíná hada. Ovšem nesmírně dlouhého hada, který narostl do více než tří a půlkilometrové délky. Mezi jeho hlavou a ocasem je výškový rozdíl dvě stě pětadvaceti metrů a jeho tělo se kroutí jednadvacetkrát. Ústecká jednadvacítka má své jméno podle počtu zatáček, s nimiž se borci za volanty automobilů musí popasovat.
Prvně se zde jelo již roku 1971. Místní kopec se vezl na boomu závodů do vrchu začátkem sedmdesátých let a brzy se dočkal statutu mistrovství republiky. Se stovkou škodovkou se zde svezl i Jaroslav Petrák, když jeho malý Jaroušek jezdil ještě v kočárku. Záhy přišel konec konec závodu, ale v šestaosmdesátém zvaly plakáty na další kapitolu historie Ústecké 21.
Minulost plus současnost rovná se tradice
Minulost je však přítomná i v současnosti. Jedním z předjezdců sobotního závodu se stal Miroslav Adámek. Legendární závodník v Ústí nad Orlicí vyhrál roku 1976 se svým NSU TT, které hnal od startu za mostem přes říčku Třebovku i tentokrát.
Protože mimo seriálu Maverick Hill Climb, české trofeje a mistrovství republiky v závodech do vrchu byl mítink rovněž součástí šampionátu republiky historických vozidel, před očima pamětníků závodila stejná vozidla jako v prvních ročnících závodu. Není divu, pakliže se jakýkoliv motoristický podnik dočká čtyřiašedesáti repete, skloňovat slovo tradice není chybou.
Litomyšlský závodník Karel Berger zde byl jako mladík svědkem, když Herbert Stenger se svou plackou poprvé pokořil dvouminutovou hranici. O pár let později sám začal závodit, na letošní rok pořídil litrový spider Osella PA21, v jehož kokpitu se slavnému Němci chtěl vyrovnat.
Záměr klapnul na jedničku. Šachovnicová vlajka jej v obou závodních jízdách přivítala dříve, než vteřinová ručička stačila oběhnout ciferník podruhé. Automobily skupiny E2 svým řevem naplnily lesní údolí okolo kapliček křížové cesty, získaly si srdce diváků nejen plameny ze svých výfuků, nýbrž především výkony pilotů ve svých kokpitech.
Rekord odolal
Tři roky starý traťový rekord Francouze Sebastiana Petita v sobotu v Ústí nad Orlicí odolal. Nejrychlejším se stal Petr Trnka, který dovedl svou Normu M 20 FC do cíle v souhrnném čase 3:30,0. Osella FA 30 v rukou jeho rivala Miloše Beneše byla pomalejší o zhruba půldruhé sekundy.
Pakliže se Autoklub Ústí nad Orlicí v příštích letech termínem své jednadvacítky jako letos trefí do termínového vakua české ploché dráhy, neváhejte ani na okamžik. Návštěva jednoho podniku, jenž patří ke klenotům českého motorismu, vás dozajista nadchne.
Slaný – 10. června
Jak avizoval Autoklub v AČR Slaný před pár dny, byl pátek 10. června prvním seznamovacím tréninkovým dnem pro ty nejmladší adepty plochodrážního sportu. Na stadionu ve Slaném se dobrou půl hodinu před sedmnáctou sešli oba hlavní aktéři projektu Aleš Altman a David Filipovský, s nimi i jejich kamarádi Michal Šulc a Josef Hagenštoc, kteří jsou ochotni podat pomocnou ruku při zajišťování uvedené akce.
Možná, že někoho překvapí, že z Lužné u Rakovníka se dostavil i dlouholetý trenér slánského AK Miroslav Rosůlek. Ačkoliv je plně vytížen trenérskými povinnostmi jak v AK Slaný, tak i ve Sportovním centru mládeže AČR neváhal přijmout roli odborného poradce. Své bohaté zkušenosti tak může postupně předávat dalším a vychovat si svého nástupce.
Prvními aktéry Talent Speedway Slaný byli pětiletý David Filipovský, o dva roky starší Aleš Altman a jeho vrstevník Matyáš Hagenštoc. Možná, že pro začátek mohl být počet účastníků početnější, osloveny byly všechny školy ve Slaném, dále ve Smečně, Kačici, Lánech, Doksech, Libušíně, Černuci, Vinařicích, Novém Strašecí, Velvarech a na Kladně.
Všichni tři mladí začátečníci sluneční páteční odpoledne využili k seznamovacím jízdám jak na plochodrážním stroji, tak i na motocyklu na motokros, a aby získali všestrannou řidičskou zručnost byla k dispozici i čtyřkolka.
Další tréninková porce je čeká opět další pátek a pro veřejnost se budou moci prezentovat v sobotu 25. černa při memoriálu Antonína Vildeho.
Gniezno – 10. června
Závodem v Gniezně, který byl přerušen vinou špatné dráhy, vyvrcholila skupina E polského šampionátu juniorských družstev. České družstvo posílil Daniel Kíma, který jej spolu s Brunem Belanem a Matoušem Kameníkem dotáhl na třetí příčku.
„Dan byl tahounem týmu,“ nechal se slyšet Zdeněk Schneiderwind. „Velká škoda, že jsme takového tahouna neměli v každém závodě. Ale si i Bruno a Matouš hodně dobře zazávodili. Takové závody by kluky posunuly hodně dopředu. Tak snad příště…“
1. Ostrowia Ostrow 46
Sebastian Szostak 15, Kacper Grzelak 15, Jakub Poczta R-R, Jakub Krawczyk 16