První vítězství sezóny zaznamenal déšť

Kostěnice – 23. května
Hynek Štichauer si svůj závod v Kostěnicích naplánoval výtečně. Pozval závodníky, kteří měli zápolit ve třech skupinách. Zajistil média i sanitku. Jen se svatým Petrem si to musel evidentně rozházet. Po vydatném nočním slejváku se totiž na oválku uprostřed pole ječmene mohl pouze jezdit v tréninkovém rytmu, protože bahno dalo na první ostrý mítink letošní motoristické sezóny v Čechách zapomenout.

Hynek Štichauer si dnes dal záležet po všech stránkách

Klouže to, klouže

Pád se při prvním výjezdu na ovál nevyhnul ani Hynku Štichauerovi

Vladimír Višváder dorazil do Kostěnic již včera večer. Neodolal, aby si spolu s místními hobíky nestřihnul pár koleček. Ani spadlý řetěz mu nesebral náladu a chuť do dnešního klání. Přespal ve své dodávce a jako jeden z prvních tušil blížící se pohromu, o které svým pravidelným bušením do střech jeho automobilu zpívaly dešťové kapky.

Zdeněk Holub nesměle ochutnává kostěnický ovál

Nad ránem dorazili další závodníci. Déšť slábl, avšak na ovále bylo jeho noční běsnění stále patrné. Nakonec ustal dočista. Zůstaly po něm jen hrozivě černé mraky, pod nimiž bylo dusno jako v prachových peřinách.

Jako první vyjel otestovat velký ovál Josef Novotný s pětistovkou GM po Hynku Štichauerovi. Po něm následoval Matyáš Hlaváček. Někdejšímu slibnému junioru Mšena a Pardubic dodnes bere zraněná páteř spánek. Nicméně během třech let nelitoval úsilí a peněz na přípravu motocyklu se stojatým motorem GM, který se u nás často nevídá.

Motocykl Vladimíra Višvádera dává najevo, že se dnes doopravdy závodit nedalo

Také on se však na kluzkém blátíčku smeknul. Vystřídal jej Hynek Štichauer. Hostitel dnešního setkání začal elegantním wheelie z výjezdu. Střihnul si pár rychlých kol a bez ztráty tempa přejel na malý oválek. Kroužil jej potřetí a ležel na zemi také. Na trati se točil jako splašené hodinky rovněž Vladimír Višváder. A se svou stopětadvacítkou se přetočil také Dominik Hrbek.

Závodit se nebude

Ondřej Smetana se nevyhnul výtelu do pole

Všichni unisono se shodli, že ideálním receptem je plný plyn. Jejich kola obalené vrstvami bláta, která propůjčovala subtilním závodním speciálům vzhled silničních parních válců, jim ostatně dávala za pravdu. Josef Štěpánek si sice v hlavě poskládal rozpis třech skupin, jejichž složení by za normálních okolností slibovalo nádherné závody.

Ale Hynek Štichauer na rozpravě musel svými ústy vyslovit verdikt, který všichni přítomní tušili. A sice, že dnes se na pásku ve dvou, natož pak ve třech závodit nebude. Uvažoval o časovce, při níž by závodníci přejížděli z velkého oválu na malý, ale ani k takové alternativě nedošlo.

Matyáš Hlaváček v akci

Nálada přítomných však i nadále zůstávala výtečná. Dorazili dokonce diváci. Pořád se něco dělo a to nejen na ovále. Jako první skončil Vladimír Višváder. Za bujarých hlášek okolí se v rouše Adamově umyl v proudu vody improvizované sprchy na zdvižených zadních dveřích své dodávky.

Mezi půllitry a stopětadvacítkami jezdí i Multikára

Ondřej Smetana v plném tempu

Ostatní borci však stále pokoušeli závodní ovál. Patrik Linhart prokázal, že během své závodní pauzy neztratil nic ze své rychlosti. Rozesmál celé depo svou hláškou, že s mozkem se nenarodil. Zrychlil také Hynek Štichauer i Ondřej Smetana, který se svým otcem Radkem konečně kápnul na optimální nastavení. Nicméně drobnému výletu do pole se neubránil.

Patrik Linhart během pauzy neztratil ani rychlost, ani odhodlání

Pády provázely i kolibříky. Hynek Štichauer si neváhal půjčit Shupu od Dominika Hrbka. Na stroji Mariána Jirouta se poté chvíli naháněl s Josefem Novotným. Místní hobíci s protaženými obličeji těžce nesli, že jim jejich guru Dan Macl rozdal červené praporky a přisoudil jim roli traťových maršálů.

Milan Moravec ovšem se založenýma rukama sedět nedokázal, obzvlášť objevil-li se na závodišti jeho vzor Josef Franc. A co na tom, že v doprovodu svého tchána Petra Keřky a jen v civilu.

Václav Hutla se svým nejnovějším strojem

Mnohem větší ohlas než pražský velikán svým příjezdem sklidil Václav Hutla. Na vozíku za jeho červeným dodávkovým mercedesem si totiž hověl jeho nejnovější konstrukční počin. Sajdkára s motorem Multicar M-21 s přívěsným vozíkem z přídavné nádrže vojenské stíhačky a zadním kolem z třílitrového dragsteru.

Dominik Hrbek v akci

Pochopitelně, že nezůstalo jen i statické ukázky. Václav Hutla svůj stroj provětral i na ovále a dlužno podotknout, že jako jediný závodník dnešního dne se nesbíral z blátivého oválu. Skvělé odpoledne se již chýlilo ke konci. Hobíci osnovali Srandamač, profíci své plány na červnové přebory a kolibříci zase na čtvrteční Speedway Mini Cup v Praze. Snad si už svatý Petr dá říct a sezóna se dvěma dvacítkami už konečně začne!

Rozdělení závodníků do skupin na nerealizovaný závod:

Speedway Profi: 1 Hynek Štichauer, Pardubice
2 ZdeněkHolub, Praha
3 Ondřej Smetana, Praha
Speedway Amatér: 1 Matyáš Hlaváček
2 Patrik Linhart
3 Vladimír Višváder
Speedway Junior 125 ccm: 1 Dominik Hrbek, Pardubice
2 Marián Jirout, Pardubice
3 Josef Novotný, Pardubice
Někdejší soupeři: Pavel Fuksa (vlevo) a Patrik Linhart

Foto: Karel Herman, Eva Palánová a Antonie Škachová

Hynek Štichauer vodí stopětadvacítku Dominika Hrbka

V půli července čeká Mariánské Lázně sobota plná závodění

Mariánské Lázně – 23. května
Opožděný začátek letošní plochodrážní sezóny již klepe na dveře. Sportovní komise a jednotlivé kluby pochopitelně přemýšlí, co bude po červnových přeborech a závodech nižších kubatur. V červenci by mohl být známý první letošní šampión republiky.

 

Hynek Štichauer bude muset svůj dlouhodrážní titul obhajovat v půlce července
Hynek Štichauer bude muset svůj dlouhodrážní titul obhajovat v půlce července

V Mariánských Lázních totiž počítají se sobotou 18. července jako s náhradním datem květnových klání, která z kalendáře vyškrtla vládní opatření proti šíření koronaviru. Na lázeňském kilometru a jeho mladším a menším bratříčkovi se přitom bude závodit od rána až do včera.

Pojedou se totiž stopětadvacítky, flat track i mistrovství republiky na dlouhé dráze. Zatím nikdo neví, nakolik budou otevřené hranice, proto organizátoři počítají s úsporným programem českého dlouhodrážního šampionátu.

Karel Kadlec zatím plánuje rozpis na deset závodníků, a proto prosí všechny zájemce o účast, aby se ozvali na jeho mobilní telefon 602 427 182. Není vyloučeno, že by se v Mariánkých Lázních před mistrovským podnikem pořádal ještě trénink, což by ostatně prospělo i samotné dráze.

V Mariánských Lázních se pochopitelně dostanou ke slovu také kolibříci
V Mariánských Lázních se pochopitelně dostanou ke slovu také kolibříci

Foto: Pavel Fišer a Antonín Škach