St. Macaire – 23. června
Tak jsem první, no a co? Ta zpráva v jeho facebookové skupině nemohla nešokovat. Jenže načasování nesouhlasilo. Semifinále mistrovství Evropy na travnaté dráze přesunuté z Loppersumu do St. Macaire ještě nemělo začínat. I ve Francii totiž pršelo a podnik se přesunul na neděli, kdy Jan Macek z deváté příčky postoupil do finále v Tayacu příští neděli. Vyhrál Romano Hummel, jemuž na pódiu dělali společnost Kenneth Krusse Hansen a Paul Cooper.
Jan Macek veze postup do evropského finále na trávě | foto Eduard Kutač
1. Romano Hummel, NL
5 5 5 5
20
1.
2. Kenneth Krusse Hansen, DK
5 2 5 5
17
2.
3. Paul Cooper, GB
5 3 2 4
14
3.
4. Henry van der Steen, NL
3 3 4 3
13
2. – 4.
5. Timo Wachs, D
2 3 3 4
12
1. – 5.
6. Dave Meijerink, NL
4 5 5 4
18
E
7. Stephane Tresarrieu, F
3 2 4 3
12
3.
8. Jordan Dubernard, F
4 4 2 2
12
4.
9. Jan Macek, CZ
2 2 3 3
10
5.
10. Chad Wirtzfeld, GB
4 4 X –
8
–
11. Mathias Tresarrieu, F
1 1 1 2
5
12. Henri Ahlbom, FIN
1 0 1 2
4
13. Kevin Glorie, GB
0 1 1 1
3
14. Arran Bucher, GB
X 1 F 1
2
15. Max Dilger, D
0 0 0 0
0
16. Tino Bouin, F (res)
M
0
Podmínky ve St. Macaire byly vskutku náročné | foto Eduard Kutač
Pila – 23. června
Evropský šampionát dvojic do devatenácti let v Pile se kvůli dešti překládal ze sobotního odpoledne na večer, až nakonec našel místo před nedělním polednem. Domácí splnili úlohu favorita, stříbro brali Švédové. Dánové inkasovali bronz, který naší trojici utekl v rozjezdu.
Švédové, Poláci a Dánové na stupních vítězů | foto FIM EuropeMatouš Kameník, Jaroslav Vaníček a Jan Jeníček skončili pátí | foto Zdeněk Schneiderwind
„Kluci byli pátí,“ konstatuje fakta Zdeněk Schneiderwind. „Honza Jeníček se rozjížděl s Dány a Angličany o třetí, čtvrtý a pátý místo. i když jsem si hrozně přál medaili, dojel třetí. Myslím, že úspěch to je, ale k medaili chybělo málo.“
Pomineme-li rozjezd, pak vlastně jeden bod. „V první jízdě s Němci jezdil Honza první,“ vypráví český kouč. „Ale zastavili to pro pád. Klukům odlít‘ Hyjek a už ho nepředjeli. Jára jezdil pod Polákem, ale předjel ho, byl také před Pedersenem. Také ho dohnal a ještě sestřelil. Ale bohužel takové jsou závody.“
Nicméně sezóna není stále u svého konce. „Měla by to pro kluky být motivace jak pro kvalifikaci mistrovství Evropy, tak i pro Speedway of Nations 2. Ale té medaile je škoda, protože chyběl jen krůček. A zase se to až tak opakovat nemusí…“
Svitavy – 23. června
Plochá dráha čas od času připomene svou horskou jmenovkyni, po jejíž trati se minulý týden natřásal Hynek Štichauer. Strmě nahoru až na vrchol v Březolupech. Pak vžúúm dolů v Mühldorfu, o slánských dvojicích taky. Ale pak se to zlomilo zase vzhůru. První liga v Praze a dnes svitavský přebor, kde také vozíček pardubického závodníka mířil stále k palčivému slunci. Čtyři triumfy v základní části, v semifinále a nakonec i v semifinále. Wheelie v předposledním výjezdu sper čert. Diváci ho ocenili, byť jim prvoplánově nebylo určeno. Kdo by v tom fičáku hledal na dráze díru, když se žene vítězně do cíle před trojicí mladých žhavců v pořadí Bruno Belan, Jan Hlačina a David Hofman?
Bruno Belan, Hynek Štichauer a Jan Hlačina na pódiu | foto Karel Herman
Špatný datum není překážkou
Jaro předalo svou vládu létu. A nezměnilo se nic. Skoro nic. Nové roční období je stejně uplakané jako to předchozí. A slejváky jsou noční můrou všech pořadatelů plochodrážních závodů. Svitavy v předvečer čtvrtého přeboru jen zlehka líznul zahradní deštíček. Přesto osud závodu visel na vlásku díky chybě úřednice pojišťovny.
Hynek Štichauer (modrá) míří k prvnímu vítězství před Brunem Belanem (žlutá) a Dominikem Hrbkem (bílá) | foto Karel Herman
Mítink byl pojištěn. Jenže na smlouvě byl správný den třiadvacátého, ale místo června květen, kdežto faktura byla v tomto ohledu v pořádku. Vysvětlit daný stav věci se naštěstí neukázalo jako obrovský problém. Trénink se sice opozdil, posunul se na půl druhou. Dvě minuty před čtrnáctou byla první čtveřice připravena rozehrát dnešní závod.
Jan Hlačina líčí rozjížďku s číslem jedna:
„První jízdu jsme dali novou gumu, tahalo to, nedokázal jsem se s dráhou sžít.“
Nejlépe se to povedlo Hynku Štichauerovi. Vzápětí se startovalo jen ve třech, protože Jaroslav Vaníček musel zůstat v polské Pile kvůli odložený evropskému finále dvojic do devatenácti let. První housle hrál Jaroslav Petrák. V dvojici dalších rozjížděk se postupně objevili na ovále i dva zbývající z devítičlenné startovní listiny.
Jan Hlačina (modrá) se vydává na vítěznou dráhu před zraky Dominika Hrbka (červená) a Davida Hofmana (bílá) | foto Karel Herman
Seznam vítězů se však neměnil. Jaroslav Petrák dominoval třetí, Hynek Štichauer zase čtvrté jízdě. Formule mítinku měla poslat osm nejlepších do nadstavbové části a vypadnout měl jen jeden. Černý Petr nakonec zůstal v rukou Dominika Hrbka.
Ve druhé půli se skvěle rozjel Jan Hlačina. Dokázala porazit nejen Davida Hofmana či Petra Marka, jemuž dvěstěpadesátka náramně frčela. V rozjížďce s číslem devět před sebe nepustil dotírajícího Jaroslava Petráka. Po základní části skončil třetí. O bod právě za Jaroslavem Petrákem a o dva za Hynkem Štichauerem, jenž neprohrál vůbec.
Po devadesáti minutách show graduje
Bruno Belan se v základní části třikrát postavil Hynku Štichauerovi. V semifinále, jenž začalo o pouhou hodinu po první jízdě, musel Pardubičanovi čelit znovu. Jenže i nyní za ním skončil druhý. V první zatáčce třetího okruhu se přetočil Petr Marek.
Jaroslav Petrák (modrá) vodí Bruna Belana (červená) a Radka Bambucha (bílá) | foto Karel Herman
Upadl, dostal se do bezpečí včas. Jeho třetí pozici podědil Radek Bambuch. Na výsledek závodu neměl incident pražádný vliv. Ani jeden z nich by do finále nepostoupil. A pokud se týká pořadí od pátého místa dolů, za bernou minci stejně sloužila základní část.
Ve druhém semifinále úřadoval Jan Hlačina. Za ním se držel David Hofman, jenž udržel na uzdě Jaroslava Petráka. A sesadil jej ze stupňů vítězů. Těsně před půl čtvrtou dospěl závod ke svému konci. Páska finálové rozjížďky vystřelila k prosluněnému nebi.
Hynek Štichauer na téma svého finálového výstřelku:
„Wheelie nebylo v plánu. Možná ztráta koncentrace. Zničehonic motor zvadnul. Trenér říká, že jsem se posunul moc dozadu. Byl jsem se tam podívat, ale žádnou díru jsem nenašel.“
Semifinálové překvapení – Jaroslav Petrák (modrá) a David Hofman (bílá) vyřazují Jaroslava Petráka (červená) z finálové jízdy | foto Karel Herman
Hynek Štichauer i pošesté odstartoval jako z partesu. Bruno Belan se hnal dopředu, ale pardubický závodník ho také nyní uhlídal. Jan Hlačina je nestihnul, ale udržel se před Davidem Hofmanem. Bylo rozhodnuto. A to i přesto, že se v předposlední zatáčce motocykl vedoucího borce vzepjal jako kůň. Hynek Štichauer jej zkrotil a projel cílem jako vítěz.
Hlasy z depa
Hynek Štichauer vypláznul svůj jazyk nejdále | foto Karel Herman
„Mám motor na dlouhou dráhu,“ vyprávěl Hynek Štichauer. „Hezky se na něm jezdí, není jako na speedway. Dnes to bylo fajn, krásně to odsejpalo. Rychlá práce, všechno super. Skoro celý závody jsme nic nedělali. Jízda po jízdě, bum bum. Divákům se to za těch sto padesát korun líbilo. A pivo za tři pětky.“
„Celý závody jsme se trápili,“ přiznával Bruno Belan. „Jsem tu poprvé a je to hodně specifická trať. Naučil jsem se ji jet. Důležitej byl postup, jel jsem třikrát s Hynkem, to bylo obtížný. Ve finále se přetočil v první zatáčce, ale já jsem to ustál a dojel aspoň druhej.“
„Dneska to bylo dobrý,“ rozhovořil se Jan Hlačina. „Včera jsme měli svatbu, teta se vdávala. Vůbec jsem nečekal, že to dneska tak dopadne. První jízdu jsme dali novou gumu, tahalo to, nedokázal jsem se s dráhou sžít. Pak jsme to dopasovali. Jsem rád, že jsem porazil Jardu. Mám radost.“
Jan Hlačina (žlutá) drží ve finále třetí pozici před Davidem Hofmanem (červená) | foto Karel Herman
„Závody dobrý,“ odtušil David Hofman. „Trať mi sedla. Loni mi uteklo finále, dnes jsem tam byl. Měl jsem pěkný starty, krásnej zážitek.“
„Stejný jako loni,“ našel Jaroslav Petrák výstižnou paralelu s podobným formátem, který měl svitavský přebor loni. „Je to na hovno, že po jedný jízdě jsi v pytli. Nevyjde ti semifinále a končíš. Koukáš, že už ti je nějakej pátek a vidíš, že se tam cpe nějakej mladej. Vyprdneš se na to, ať jede. Jeho táta bude mít radost. Je dobře, že bude ve finále a možná i na bedně. Potřebuješ, aby byli na bedně, ne jim brát iluze. Ale ty všechno vyhraješ, pak zkazíš start a jseš v prdeli.“
„Přetočilo se mi to, smolná jízda,“ uváděl Petr Marek na téma svého semifinálového vystoupení. „Nic bych tím nevylepšil, ale… Premiéra v přeboru dobrá. Zítra odjíždíme na Markétu s Martinem Šťastným dělat motor.“
Hynek Štichauer (modrá) vede finále před Brunem Belanem (bílá) a Janem Hlačinou (žlutá) | foto Karel Herman
TOT
SF1
SF2
FIN
1. Hynek Štichauer, Pardubice
3 3 3 3
12
1.
1.
2. Bruno Belan, Slaný
2 2 2 2
8
2.
2.
3. Jan Hlačina, Pardubice
1 3 3 3
10
1.
3.
4. David Hofman, Pardubice
2 2 2 1
7
2.
4.
5. Jaroslav Petrák, Pardubice
3 3 3 2
11
3.
6. Petr Marek, Praha (250 ccm)
1 1 2 1
6
F
7. Radek Bambuch, Kopřivnice
2 1 1 F
4
3.
8. Filip Kasan, SK – Žarnovica
1 0 1 0
2
4.
9. Dominik Hrbek, Pardubice
0 0 1 R
1
Poznámka: z původně přihlášených omluven Jaroslav Vaníček, který po odložení evropského finále dvojic do devatenácti let musel zůstat v Pile; o pořadí čtyř nejlepších rozhodla finálová jízda, v případě dalších míst výsledky v základní části bez ohledu na semifinále.
Jan Hlačina (modrá) a David Hofman (bílá) uzamykají finálové brány svému učiteli Jaroslavu Petrákovi (červená) | foto Karel Herman
Aktuální pořadí seriálu:
PHA
KOP
BŘE
SVI
TOT
26.3.
8.5.
15.6.
23.6.
1. Jan Macek, Kopřivnice
20
20
18
–
58
2. Hynek Štichauer, Pardubice
16
–
20
20
56
3. Jaroslav Petrák, Pardubice
7
11
14
12
44
4. Jan Jeníček, Pardubice
12
14
16
–
42
5. Jaroslav Vaníček, Praha
10
18
12
o
40
6. Bruno Belan, Slaný
6
–
8
18
32
7. David Hofman, Pardubice
2
7
6
14
29
NC Jakub Valkovič, SK – Žarnovica
–
16
10
–
26
8. Daniel Klíma, Praha
14
–
11
–
25
9. Matěj Frýza, Plzeň
8
8
9
–
25
10. Jan Hlačina, Pardubice
o
o
7
16
23
NC Filip Kasan, SK – Žarnovica
–
9
5
9
23
11. Matouš Kameník, Pardubice
11
12
–
–
23
12 Michal Baštecký, Praha
5
10
4
–
19
13. Adam Bubba Bednář, Praha
18
–
–
–
18
14. Radek Bambuch, Kopřivnice
–
4
3
10
17
15. Dominik Hrbek, Pardubice
–
6
2
8
16
16. Petr Marek, Praha (250 ccm)
–
–
–
11
11
17. Štěpán Melč, Plzeň
4
5
–
–
9
NC Emil Milberg, S
9
–
–
–
9
18. Daniel Halamka, Praha
3
o
–
–
3
19. Luboš Hromádka, Pardubice (250 ccm)
–
–
1
–
1
20. Karel Průša, Slaný (250 ccm)
1
–
o
–
1
Poznámka:Poznámka: klasifikováni jsou držitelé licencí AČR, bodový klíč za umístění v závodech 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 -4 – 3 – 2 – 1; o = omluven ze závodu.
Radek Bambuch (červená) vede před Petrem Markem (bílá), který se ohlíží po Dominiku Hrbkovi (modrá) | foto Karel Herman