Jan Macek namackoval maximum

Pardubice – 11. srpna
Druhý díl české juniorky, který místo Divišova pořádali o dva měsíce později v Pardubicích, chutnal jako pizza, kterou jíte od kůrky. Zprvu to není špatné, ale to nejlepší přece jen přijde, až se prokoušete blíže středu s chutnými ingrediencemi. Dnes si Jan Macek nechal poradit nastavení motocyklů od Václava Milíka a po třech sériích měl na kontě devět bodů a skalpy Petra Chlupáče a Daniela Klímy u opasku. Podobný kousek se podařil jen Janu Kvěchovi, a protože oba neporažení protáhli svou vítěznou sérii ještě v předposlední sérii, o vítězi musel rozhodnout jejich vzájemný duel v rozjížďce s číslem devatenáct. O třetím místě se tou dobou zdálo být rozhodnuto. Petr Chlupáč děkoval Štěstěně, že jel po ráfku zadního kola až po vítězném průjezdu cílem šestnácté jízdy, v níž již řídil svůj druhý motocykl. V jeho sedle zapomněl na trápení se set upem a v rozjížďce s číslem sedmnáct porazil Daniela Klímu. Pak se mohl jít dívat, kdo s ním bude stát na pódiu na stupíncích s číslicemi jedna a dvě. Jan Kvěch vystřihnul skvělý start, zatímco jeho jmenovec Macek vyjel z úvodní zatáčky jako druhý. Na začátku druhého okruhu však vedoucí borec zůstal stát s roztrženou zadní pneumatikou. Jan Macek zkompletoval patnáctibodové maximum a na hrotu průběžné klasifikace přeskočil o bod Petra Chlupáče, který se najednou povznesl na druhou příčku. Jan Kvěch musel do rozjezdu. Ačkoliv si na něj vyšlápnul Daniel Klíma, dostal se do čela a uhájil vedení, byť se mu nakonec utrhla sedačka.

Petr Chlupáč, Jan Macek a Jan Kvěch na stupních vítězů

Trojice neporažených

Jan Kvěch (bílá) letí do čela před Milana Dobiáše (žlutá), Daniela Šilhána (modrá) a Bruna Belana (červená)

Krásné letní počasí a startovní listina zaplněná od shora až dolů charakterizovaly druhý díl letošní české juniorky. Na rozdíl od prvního závodu scházel Miran Praznik, který si v pondělí zlomil nohu. Naopak nechyběl Jan Kvěch, jenž se před čtrnácti dny zotavoval ze svého pádu při finále evropských dvojic.

Trénink zkomplikoval život Jakuba Exlera. Pražskému závodníkovi se přetrhnul sekundární řetěz, přitom shodil primární a namotal se do spojkového lanka. O práci před závodem měl postaráno také Michal Baštecký, který kvůli závadě prakticky netrénoval.

Michal Baštecký vysvětluje své tréninkové patálie:

„Na GM mi odešlo zapalko, ani jsem si neodstartoval, pojedu na Jawě.“

Daniel Klíma (červená) vede před Pavlem Kuchařem (žlutá)

Jan Kvěch vstoupil do letošní české juniorky triumfem ve stylu start – cíl v rozjížďce s číslem jedna. Hned nato jej napodobil Vojtěch Zamazal. Slánský mladík vytěžil maximum ze svého střetu s dvěstěpadesátkou Josefa Novotného a oběma kopřivnickými nováčky, aby si ke svému jménu připsal tři body naráz.

Navzdory triumfu jej však mezi nejžhavější favority počítat nešlo. Na rozdíl od Daniela Klímy, jenž s přehledem vyhrál třetí jízdu. Rozjížďka s číslem čtyři pak začala formovat obsazení stupňů vítězů. Petr Chlupáč vystřihnul nejlepší start, avšak Jan Macek se hnal venkem první zatáčky.

Ve výjezdu svého klubového kolegu objel a letěl vítězně do cíle. V něm byl také Adam Bednář se svou dvěstěpadesátkou. Dojel poslední, když mu na cílové rovince prasknul primární řetěz. Pražský závodník ještě ani zdaleka netušil, že jej stejná závada dnes potká ještě dvakrát. A že jeho otec Petr do depa ponese už dvanáctý přetržený menší řetěz této sezóny.

Jan Macek (žlutá) se žene před Petra Chlupáče (červená), Jana Jeníčka (modrá) a Adama Bednáře (bílá)

Petra Chlupáče hned ve druhé sérii čekala další prubířská zkouška. Jenže Jan Kvěch se nenechal porazit ani tentokrát a byl opět rychlejší. Již po vylétnutí pásky. S šesti body však nebyl na hrotu aktuální klasifikace sám. Jan Macek ovládnul pátou, Daniel Klíma zase šestou jízdu.

Na začátku třetí série si ke třem bodům pomohl Bruno Belan. Dominoval závodníkům nižší kubatury či výkonnosti a trojku jej nakonec umístila přesně na konec první půlky výsledkové listiny.  Hned poté mohl o velkém štěstí hovořit Petr Chlupáč. Zatímco Pavel Kuchař v úvodním oblouku objížděl Pavla Kuchaře, on už seděl pevně v čele.

Na sklonku druhého okruhu však blikala červená světla na znamení pádu Radka Bambucha. Kopřivnický závodník byl diskvalifikován a odstoupil ze závodu. Pavel Kuchař si tentokrát pohlídal Daniela Šilhána a Petr Chlupáč znovu jezdil jako první od startu až do cíle.

 

Bez rozjezdu to nepůjde

Bruno Belan (bílá) vede před Adamem Bednářem (modrá)

Sedm bodů jako Petr Chlupáč měl po svých třech startech rovněž Pavel Kuchař. Oba mohli živit ambice na pódium. Z vítězné dráhy neuhnul ani Jan Kvěch, suverén jedenácté jízdy, ani jeho jmenovec Macek. Ten v rozjížďce s číslem dvanáct odstartoval na Daniela Klímu, jehož navzdory velké snaze nepustil před sebe.

Boj o stupně vítězů dostával pořádný švunk. Jako první o jejich vidinu přišel Pavel Kuchař. Jan Jeníček se ve třinácté jízdě oproti úvodu cítil na motocyklu skvěle a již po vylétnutí pásky jel v čele před svým pražským rivalem, jehož před sebe už nepustil.

Na absolutním hrotu aktuální klasifikace se však nic neměnilo. Jan Macek zaznamenal nikým neohrožený primát ve čtrnácté, Jan Kvěch v patnácté jízdě, v níž odvedl Daniela Klímu. Na jeho deset bodů se v rozjížďce s číslem šestnáct dostal rovněž Petr Chlupáč, který pro ni oživil svůj druhý motocykl. V závodě již nepokračoval Michal Baštecký. O sérii dříve proměnil varování za startovní přestupek v diskvalifikaci, ale fatálnější důsledky pro něho měla porucha motoru jeho rezervní Jawy. Svůj motocykl těsně před startem na zelený trávník odstavil rovněž Jakub Sazovský.

Michal Pospíšil tlačí motocykl Petra Chlupáče po defektu zadní pneumatiky

Petr Chlupáč s letem pásky za svými zády nechal Milana Dobiáše, přesto mohl hovořit o velikánském štěstí. Projel cílem jako vítěz, ale v další zatáčce seskočil ze sedla. Michal Pospíšil utíkal z depa pro stroj, který dotlačil s prázdnou zadní pneumatikou. Spěch byl dobrým rádcem, protože pražského závodníka čekal klíčový duel hned po přestávce.

Daniel Klíma měl poslední možnost atakovat stupně vítězů. Jenže Petr Chlupáč vystřihnul nejlepší start a on jej po vnějšku první zatáčky nestihnul. V této chvíli se čekalo jen na verdikt o vítězi. Mezitím se Daniel Šilhán dočkal v osmnácté jízdě svého jediného vítězství. Své skóre posunul na konečnou číslici deset, která však dnes stačila jen na sedmé místo. Při stejném bodovém zisku se před ním umístil Jan Jeníček, který opanoval rozjížďku s číslem dvacet.

Petr Chlupáč (bílá) a Daniel Klíma (žlutá) bojují v sedmnácté jízdě

To se však již mítink vydával nečekaným směrem. Devatenáctá jízda totiž mnohé zdánlivě pevné axiomy postavila hlavou dolů. Jan Kvěch se sice ujal vedení a Jan Macek se spodní stranou první zatáčky neprotáhnul dopředu. Vedoucí muž vjel do druhého kola, v jehož úvodním výjezdu ovšem zvedal ruku, aby dal najevo, že odstupuje.

Pavel Kuchař zdůvodňuje, proč jeho motocykl z devatenácté jízdy dotlačil jeho otec:

„V posledním kole mi zaklepal motor, měl jsem jednu motorku, tak jsem rád za technický body, jinak bych si musel od něho motorku půjčit.“

Prázdná pneumatika Jana Kvěch, poslala do vedení Jana Macka. V první zatáčce závěrečného kola vletěl Jakub Sazovský do nafukovacích mantinelů, jejíchž jedno pole propíchnul. Tomáš Topinka udělil technické body k velké úlevě Pavla Kuchaře. Pražský závodník zadřel motor a v depu neměl žádný další motocykl.

Daniel Klíma (červená) v rozjezdu bojuje s Janem Kvěchem (modrá)

V ten moment byl z Jana Macka vítěz závodu a leader aktuálního pořadí české juniorky. Petr Chlupáč se v obou klasifikacích posunul na druhá místa. Kdo bude dnes stát na nejnižším stupínku pódia, nebylo po dvaceti jízdách jisté. Ke slovu musel přijít rozjezd.

Daniel Klíma měl evidentně proher plné zuby. Start jako z praku jej vystřelil dopředu. A když se Jan Kvěch sunul dopředu po venku první zatáčky, bez váhání jej zavřel. Na konci úvodního kola ale musel krotit motocykl a o první příčku přišel. Janu Kvěchovi se ulomilo sedlo, přesto si však dokázal udržet vrch nad svým dotírajícím klubovým kolegou.

 

Hlasy z depa

Jan Macek neztratil jediný bod

„Testovali jsme na sobotu na Evropu,“ říkal Jan Macek. „Funguje to, jak jsem chtěl. Václav Milík mi pomáhal s nastavením. Fungovalo to a já jsem na mistrovství Evropy připravený. V šampionátu jsem o bod před Chlupem, jsem spokojený, děkuji Richardovi Dufkovi, dědovi a všem, co se na tom podílejí.“

„Trošičku jsme manipulovali s motorkou,“ vyprávěl Petr Chlupáč. „Pak jsme na čtvrtou jízdu skočili na druhou a ta upalovala úplně jinak. Měl jsem z prdele kliku s tou gumou, v junioráku je to pořád hratelný, Máca vede o bod a jsou ještě dva závody.“

Pavel Kuchař a Michal Baštecký

„Všechno fungovalo,“ svěřoval se Jan Kvěch. „Škoda defektu, ale to jsou závody, to se stává. Stal se defekt, nic s tím neudělám, zpátky to nevrátím. Pořadí se zamíchalo, Máca skočil na první místo. V rozjezdu se mi hnulo sedlo a měl jsem ho jako na dlouhánu.“

„Dobrý to bylo,“ uvažoval Pavel Kuchař. „Sice to nebylo dle očekávání, myslel jsem, že vyhraju (smích). Ale je to další zkušenost do příštích závodů a doufám, že se to už v Kopřivnici povede. A že už vyhraju (smích).“

Bruno Belan a Jan Jeníček

„Dobrý,“ odtušil Jan Jeníček. „Zezačátku ale slabší, necejtil jsem se nejlíp, byl jsem křečovitej a bylo to divný. Od třetí jízdy jsem se ale rozjel a šlo to samo.“

„Nic moc,“ vraštil čelo Daniel Šilhán. „Horší než minule. S klukama, co jsem měl závodit, to nešlo. Jel jsem to svý, dráha byla stejná jako minule. Nejsem spokojenej, ale tak hrozný to nebylo. Těším se na sobotu.“

„Nejsem spokojenej,“ bručel Bruno Belan. „Bojoval jsem s dráhou, nesedla mi. Kopřivnici nejedu, budu na dovolaný a museli bychom jet dvanáct set kiláků.“

Jan Kvěch (žlutá) v duelu s Petrem Chlupáčem (modrá)
1. Jan Macek, Praha 3 3 3 3 3 15
2. Petr Chlupáč, Praha 2 2 3 3 3 13
3. Jan Kvěch, Praha 3 3 3 3 E 12+3
4. Daniel Klíma, Praha 3 3 2 2 2 12+2
5. Pavel Kuchař, Praha 2 3 2 2 2 11
6. Jan Jeníček, Pardubice 1 1 2 3 3 10
7. Daniel Šilhán, Pardubice 2 2 1 2 3 10
8. Bruno Belan, Slaný 1 2 3 1 1 8
9. Milan Dobiáš, Slaný 0 2 1 2 2 7
10. Adam Bednář, Praha (250 ccm) 0 1 2 1 2 6
11. Jakub Exler, Praha 1 1 1 1 1 5
12. Vojtěch Zamazal, Slaný 3 0 0 0 1 4
13. Josef Novotný, Pardubice (250 ccm) 2 0 1 0 0 3
14. Michal Baštecký, Praha 0 1 ex – – 1
15. Radek Bambuch, Kopřivnice 1 0 X – – 1
16. Jakub Sazovský, Kopřivnice E – 0 – X 0
Jan Kvěch (modrá) a Daniel Klíma (červená) bojují v rozjezdu

Aktuální pořadí obou šampionátů:

U21 U19 PCE PCE TOT
28.7. 11.8.
1. Jan Macek, Praha 14 15 29
2. 1. Petr Chlupáč, Praha 15 13 28
3. 2. Daniel Klíma, Praha 12 12 24
4. 3. Daniel Šilhán, Pardubice 12 10 22
5. 4. Pavel Kuchař, Praha 9 11 20
6. 5. Jan Jeníček, Pardubice 10 10 20
7. 6. Bruno Belan, Slaný 6 8 14
8. Jan Kvěch, Praha 12 12
9. 7. Milan Dobiáš, Slaný 5 7 12
10. 8. Miran Praznik, SLO 12 12
11. 9. Jakub Exler, Praha 6 5 11
12. 10. Adam Bednář, Praha (250 ccm) 2 6 8
13. 11. Michal Baštecký, Praha 7 1 8
14. 12. Josef Novotný, Pardubice (250 ccm) 4 3 7
15. 13. Vojtěch Zamazal, Slaný 4 4
16. 14. Luboš Krejča, Praha 4 4
17. 15. Radek Bambuch, Kopřivnice 1 1
18. 16. Jakub Sazovský, Kopřivnice 0 0
Rozjížďka, která měla rozhodnout úplně všechno, nerozhodla vůbec nic – Jan Kvěch (červená) vede před Janem Mackem (bílá) a Pavlem Kuchařem (modrá)

Foto: Karel Herman, Pavel Fišer a Petr Čunek

Bruno Belan (bílá) vede před Adamem Bednářem (modrá) a Jakubem Exlerem (žlutá)

Druhý Srandamač se blíží

Kostěnice – 11. srpna
Termín druhého letošního Srandamače v Kostěnicích se blíží. Uskuteční se už v sobotu 28. srpna, tedy prakticky za dva týdny v Kostěnicích na ovále nedaleko od místního železničního nádraží. Tentokrát by se neměl termín závodů potkat s žádným jiným kláním na ploché dráze, ale ani s termínem závodů flattrekářů, neboť jejich mistrák ve Svitavách původně plánovaný na stejný termín, byl zrušen.

 

Žádný jiný závod by neměli mít ani jezdci na motocyklech o obsahu 125 nebo 250 ccm a tak mají šanci na přípravu na září, kdy jejich mistrovské soutěže budou pokračovat. Na startu nebudou chybět ani jezdci v kategorii 500 ccm, ať již místní nebo z větší dálky. Rozdělení jezdců do kategorií přijde na řadu až těsně před zahájením závodů, tak, aby závody byly co nejvíce vyrovnané.

Přijeďte, prosím včas, prezence a trénink jsou od 13.00, závody začnou ve 14.00 hodin. Pro jistotu ještě připomínám kontaktní telefon 602 831 642 na Dana Macla, který pracuje se svými přáteli na přípravě celého areálu a případně doplní veškeré podrobnosti.

Takže na shledanou v sobotu 28. srpna, kdy plochodrážní sezóna 2021 v Kostěnicích pokračuje.

Kostěnice plánují další Srandamač

Foto: Eva Palánová