Václav Milík vyhrál český šampionát s naprosto nečekaným vyvrcholením

Březolupy – 28. září
Měsíce zrudl námahou, když se při své úplňkové tloušťce snažil co nejrychleji vykutálet na slovácké kopečky. Vyplatilo se, na plochodrážním ovále v Březolupech zastihl ještě hodně lidí včetně účastníků druhého finále o českého plochodrážního mistra. Zprávy měl na své nebeské báni rovnou z první ruky. Bitva o titul nestačila ani začít. Jan Kvěch hned v úvodním kole svého tréninku zachytil o mantinel a skončil se zlomenou rukou v hradišťské nemocnici. Václav Milík měl proto cestu za svým osmým primátem poněkud usnadněnou. Při líčení svých pocitů si však uvědomil, že cestu za překonáním legendárního Jiřího Štancla nebude mít jednoduchou. Příčinu k filozofování mu zavdal Adam Bubba Bednář, když jej změřil v rozjížďce s číslem osm. Pražský junior neztratil jediný bod, vyhrál závod a v rozjezdu o vicemistra vyzrál na Daniela Klímu.

Václav Milík, Adam Bubba Bednář a Daniel Klína při vyhlášení výsledků závodu | foto Karel Herman

Nový časový harmonogram, nová startovní listina, nové aranžmá šampionátu

Sotva dnes sluníčko vyšlo, začalo pálit. Rýsoval se nádherný den. A již dopoledne panoval na slováckém ovále čilý ruch. Postupně se k pořadatelům přidávali samotní finalisté. Bohužel chyběl Jan Jeníček. Jeho tatínek Jiří musel svou dodávku odstavit již někde okolo Svitav.

Trénink přišel dle plánu o půl druhé. Odtrénovaly dvě skupiny. Pak přišla na řadu třetí. A než by se kdokoliv nadál, na zadek dostal nejen časový harmonogram, ale také startovní listina. Co víc, také celý šampionát. Jan Kvěch neobjel ani jedno kolo a po kontaktu s ohrazením ležel na dráze za cílovou rovinkou.

 


Jan Kvěch na téma svého pádu v tréninku:

„Daleko jsem nedojel. Bylo to ještě první kolo, brnknul jsem si o prkna a spadnul jsem. Ta ruka je zlomená.“


S fakturou ruky ležel na palubě sanitky a čekal, až z Uherského Hradiště přihouká rychlá ambulance. Čas pádil. Jury se proto rozhodla před dokončením tréninku uspořádat slavnostní nástup. Martin Málek se oficiálně loučil se svou kariérou. Dostal mnoho darů. Ale svérázný pit bike s láhví šampaňského místo motoru, s nímž si Jan Kvěch dal tolik práce, převzal od pražského závodníka v zastoupení. Václav Milík dal kytici přes mantinel své přítelkyni Nikole a odměnou se mu stala pusa.

Ochozy se slušně zaplnily a ne každý divák si našel místo na sezení. Trénink pokračoval a s mírným zpožděním se konečně šlo na věc. Vojtěch Šachl vyhrál první jízdu stylem start – cíl, zatímco veterán Jaroslav Petrák lepil nakřáplou vázu své závodnické dušičky po nevydařeném úvodním finále v Plzni. Nedali ani náznak šance Jaroslavu Vaníčkovi a Brunovi Belanovi.

Dalo by se říct, že tady o vavříny v celkové klasifikaci ještě nešlo. Opak byl pravdou. Jaroslav Vaníček byl po odstoupení Jana Kvěcha mužem číslo tři aktuální klasifikace, byť je kvůli příznivějším pomocným kritériím po plzeňském finále. Deset bodů jako on měli ještě Petr Chlupáč, Eduard Krčmář a Jan  Macek. Daniel Klíma disponoval jedenácti a novopečený leader Václav Milík čtrnácti.

Úvodní zaváhání pražského čahouna byla ta pravá voda na mlýn jejich ambicí. Václav Milík letěl do vedení v rozjížďce s číslem dvě hned s letem pásky. A Jan Macek se nacpal před Daniela Klímu. Strmě nahoru mířil rovněž Petr Chlupáč, ve třetí sérii nenašel sobě rovného. Naproti tomu Eduard Krčmář na samém konci úvodní pětiny nepolapil Adama Bubbu Bednáře, jemuž Plzeň dokonale nevyšla.

 

Mistr tesař se neutne, přesto prohraje

Druhá série pustila na ovál paní Smůlu. Michal Baštecký skočil v desáté jízdě do pásky, v osmé David Hofman přišel o molitanovou vycpávku sedla. Projel cílem, byť s nulou. Zemětřesení na špici rozechvělo slovácký ovál v sedmé jízdě. Petr Chlupáč se do ní kvůli prasklému primárnímu řetězu ani nerozjel.

Eduard Krčmář v první zatáčce páté jízdy předčil Jana Macka. Po odstoupení Petra Chlupáč rozjížďce s číslem sedm kraloval Daniel Klíma, čemuž Jaroslav Vaníček mohl jen přihlížet. A to už byla na programu rozjížďka s číslem osm. Nabídla dnes zatím nejnapínavější podívanou a dost možná předznamenala budoucnost české ploché dráhy.


Osmá jízda očima Václava Milíka:

„Říkali jsme si, že to mám trošku slabší, zkusme něco změnit. I kdybychom nic neměli, měl bych lepší start. Bubba byl rychlej. Snažil jsem se tři kola. Ve čtvrtým jsem se na to vyprd‘, nemělo smysl ho honit.“


Václav Milík vystřelil dopředu jako střela. Jeho druhá dnešní trojka se zdála být formalitou, jež pouze podtrhne patnáctibodové maximum a nakonec i Padubičanův osmý titul. Jenže Adam Bubba Bednář se řítil vnějškem prvního oblouku stejně nezadržitelně jako mohutná tsunami.

Na rovinku vyjel mladičký Pražan již v čele. Ne, že by se Pardubičan nepokusil o nápravu. Právě naopak, tři kola se snažil sakramentsky. Pak uznal marnost svého úsilí a dojel v klidu pro dva body. Celkový primát měl konec konců na dohled, ale jedničkou dnešního mítinku měl být právě Adam Bubba Bednář.

Co byla před nástupem přece jen odvážná hypotéza, se stávalo realitou. Adam Bubba Bednář se nezastavil ani v deváté jízdě, v níž se jako první na seznam jeho obětí dostal Petr Chlupáč. Ten byl již mimo šanci na medaile, zato vítěz s devíti body nadále udával krok všem finalistům. Mimo pódium již byl Jaroslav Vaníček, na něhož v jedenácté jízdě odstartoval Václav Milík.

Pardubičan držel pozici muže číslo dvě s osmi body. A za ním parta se sedmičkami. Jan Macek se ke šťastnému číslu ve skóre dopomohl triumf v desáté jízdě. Danielu Klímovi a Eduardu Krčmářovi zase výsledek jejich duel o dvě rozjížďky později. Start předvedl lepší Slaňák, jenže Pražan se v první zatáčce ukázal být rychlejší po jeho pravici.

 

Verdikt závodu i dvou rozjezdů

Vojtěch Šachl přijel do Březolup s kompletně repasovaným motorem. V úvodních třech jízdách náramná spokojenost. Jenže třináctka u čísla jízdy nebyla pro jeho pohonný agregát příliš šťastným číslem. Nepřežil ani půlku úvodního okruhu. A přitom body nevysely zase až tak vysoko. I když…


Vojtěch Šachl popisuje konec svého motoru ve třinácté jízdě:

„Na startu vytočená motorka. Pustil jsem spojku a rána. Ale jel jsem, jenže pak byla druhá rána. Ta byla finální.“


I Daniel Klíma se na svou trojku pořádně nadřel. Start jej poslal do čela, ale Matouš Kameník mu vnějškem první zatáčky vedení sebral. A když se Pražan dral dopředu ve druhém výjezdu, nepustil jej před sebe. Ale Daniel Klíma neřekl poslední slovo.

Ostatně kapitulace by se pro závodníka aspirující na medaile v prestižním domácím šampionátu nehodila. Ve třetím okruhu atakoval Matouše Kameníka po venku, aby na cílové rovince prudce zlomil motocykl na spodní stranu. V nájezdu do další zatáčky už vedení říkalo pane právě jemu.

Ve čtrnácté jízdě Václav Milík rychle pronikl do čela před Eduarda Krčmáře, který měl plné ruce práce s hlídáním Petra Chlupáče. Zkušený pražský junior na metě zaostal jen o pár centimetrů. Hned na to Adam Bubba Bednář přistřihnul křídla Janu Mackovi ve svém dalším sólu stejně oslnivém jako sluníčko na obloze. A v rozjížďce s číslem šestnáct rozjásal diváky Jaroslav Petrák, který na poslední chvíli překonal Matěje Frýzu.

Poslední přestávka a mohlo se účtovat. A šlo to poměrně ráz na ráz. Václav Milík po velkém sólu v sedmnácté jízdě titul a dnešní druhé místo. Adam Bubba Bednář, stejně suverénní hned vzápětí, absolutní triumf v březolupském finále. Pak se to zamotávalo.

Daniel Klíma byl totiž v cíli osmnácté jízdy hned za svým mladším klubovým kolegou. A díky tomu skončili na stejném skóre v závěrečné klasifikaci šampionátu a čekal je rozjezd o post českého vicemistra. Snad aby toho nebylo málo, v devatenácté jízdě Eduard Krčmář poslal za svá záda Jaroslava Vaníčka už v první zatáčce. Srovnal krok s Danielem Klímou v dnešním finále, což signalizovalo další dodatkovou jízdu.

Mohl do ní zasáhnout také Jan Macek. A vskutku k takovému vývoji všechno směřovalo, když se kopřivnický závodník ujal vedení v rozjížďce s číslem dvacet. Mít za sebou Petra Chlupáče není žádný med. Pražan se vskutku na protilehlé rovinky druhého kola přenesl do čela. A rozjezd o dnešní bronz se musel obejít jen s dvojicí závodníků.

Konal se jako první. Eduard Krčmář neporušil tradici svých vydařených startů, ale Daniel Klíma jej překonal venkem prvního oblouku. Sotva zmizel v depu, chystal se na rozjezd o celkové stříbro. V něm byl hlavním režisérem Adam Bubba Bednář. Start a byl první.

Daniel Klíma vedl slibný nájezd v prvním oblouku. Leč marně. Zůstával ve střehu, útočil. Ještě v poslední zatáčce zkoušel vnitřní stopu. Adam Bubba Bednář bylo na venku rychlejší. A červený Měsíček nakonec ze své báně viděl nejmladšího vicemistra republiky vůbec.

 

Hlasy z depa

„Dobrý,“ konstatoval Adam Bubba Bednář. „Jelo se krásně, dnešek mi sedl. Zlatá přilba a Memoriál se mi nepovedly, jak jsem si představoval. Spravil jsem si chuť a užil si to. A patnáctibodový maximum k tomu. Děkuju sponzorům, rodině, Kurzovým…“

„Není to štěstí, stalo se, co se stalo,“ přemítal Václav Milík nad ziskem svého další zlaté medaile v českém individuálním šampionátu. „Jsem rád, že se Honzovi nestalo nic vážnýho, pád vypadal hrozně. Těší mě, že jsem udělal ten titul. Rok od roku je to těžší. Bubba měl kvůli zranění letos jen pár závodů. A dnes jel úplně nádherně. Přeju si víc takovejch závodů, aby se mladí ukázali ve světě, to naše plochá dráha potřebuje.“

„Jsem spokojenej,“ říkal Daniel Klíma. „Ale musím přiznat, že nás malej Bubba trápí. V rozjezdu jsem ho chtěl potrápit, nedal jsem mu nic zadarmo. Myslím, že jek krásně. Cíl byl hlavně udržet si místo, co jsem vybojoval v Plzni.“

„Na hovno,“ nebral si Eduard Krčmář servítky. „Letos to nebyla sezóna, jaká by měla bejt. Doufám, že se vrátím zpátky, kde jsem byl. Budu makat jako blázen. Zhubnu dvanáct kilo, jednám o Polsku a určitě se vrátím.“

„Super,“ hodnotil Jan Macek své umístění. „Mohl jsem být třetí. Ale posral jsem to v poslední jízdě s Chlupem. Byl rychlejší. Zavřel mě, ale nespadl jsem. Ale jo, jsem spokojený.“

„Za mě zklamání,“ vraštil Petr Chlupáč čelo. „Naladěný to bylo dobře. Ve druhý jízdě prask‘ primár a zavřela se mi možnost na bednu. Jinak výborná dráha, ta byla super.“

„Já mám Březolupy a Kopřivnici hrozně rád,“ vyznával se Jaroslav Petrák. „Proto říkám, že finálový závody by měli dávat někam jinam než do Plzně. Ta mi minule neseděla. Dneska se mi jezdilo krásně, chtěl jsem si spravit chuť po Zlatý přilbě, jezdil jsem tam málo i jako náhradník.“

 

Adam Bubba Bednář (žlutá) vede nájezd na Václava Milíka (modrá) | foto Karel Herman
Adam Bubba Bednář (žlutá) vede nájezd na Václava Milíka (modrá) | foto Karel Herman
1. Adam Bubba Bednář, Praha 3 3 3 3 3 15
2. Václav Milík, Pardubice 3 2 3 3 3 14
3. Daniel Klíma, Praha 1 3 3 3 2 12+3
4. Eduard Krčmář, Slaný 2 3 2 2 3 12+2
5. Jan Macek, Kopřivnice 2 2 3 2 2 11
6. Petr Chlupáč, Praha 3 E 2 1 3 9
7. Jaroslav Petrák, Pardubice 2 1 1 3 1 8
8. Jaroslav Vaníček, Praha 1 2 2 1 2 8
9. Matouš Kameník, Pardubice 1 3 1 2 0 7
10. Vojtěch Šachl, Praha 3 1 1 E 2 7
11. Bruno Belan, Slaný 0 2 2 0 1 5
12. Jan Hlačina, Pardubice 0 1 1 1 1 4
13. Matěj Frýza, Plzeň 0 1 0 2 E 3
14. David Hofman, Pardubice 1 0 0 1 1 3
15. Michal Baštecký, Praha 2 T 0 0 0 2
16. Jan Kvěch, Praha – – – – – DNR

Poznámky: Jan Jeníček nepřijel kvůli poruše své dodávky; Jan Kvěch si při pádu v tréninku zlomil ruku

Celkové pořadí šampionátu republiky: zleva Adam Bubba Bednář, Václav Milík a Daniel Klíma | foto Pavel Fišer

Konečné pořadí šampionátu:

PLZ BŘE TOT
6.9. 28.9.  
1. Václav Milík, Pardubice 14 14 28
2. Adam Bubba Bednář, Praha 8 15 23+3
3. Daniel Klíma, Praha 11 12 23+2
4. Eduard Krčmář, Slaný 10 12 22
5. Jan Macek, Kopřivnice 10 11 21
6. Petr Chlupáč, Praha 10 9 19
7. Jaroslav Vaníček, Praha 10 8 18
8. Jan Kvěch, Praha 15 DNR 15
9. Vojtěch Šachl, Praha 7 7 14
10. Jaroslav Petrák, Pardubice 5 8 13
11. Bruno Belan, Slaný 4 5 9
12. Matěj Frýza, Plzeň 5 3 8
13. Matouš Kameník, Pardubice 0 7 7
14. Jan Jeníček, Pardubice 7 o 7
15. Jan Hlačina, Pardubice 3 4 7
16. David Hofman, Pardubice 3 3
17. Michal Baštecký, Praha 2 2
18. Štěpán Melč, Plzeň 0 0
Adam Bubba Bednář (červená) vede Daniela Klímu (modrá) v rozjezdu o titul českého vicemistra | foto Pavel Fišer