Jaroslav Lucák slaví osmdesátku

Plzeň – 31. října
Prosluněné pondělí den jej zastihlo na cyklistické vyjížďce společně s kamarády. Ostatně proč také ne. Svou dnešní osmdesátku pořádně oslavil již v sobotu, kdy se Plzeňáci loučili s letošní plochodrážní sezónou. Bývalý motokrosař a plochodrážník, trenér a kouč s extraligovými vavříny a současný místopředseda a tajemník plzeňského klubu Jaroslav Lucák se dnes dožívá významného životního jubilea. K zástupu gratulantů se za všechny své čtenáře řadí také magazín speedwayA-Z.

 


o závodní kariéře Jaroslava Lucáka čtěte zde


Jaroslav Lucák dnes slaví narozeniny | foto laskavostí PK Plzeň

Češi a Slováci v akci 439

Nic s tím nenaděláme, konec října se v ploché dráze nese ve znamení loučení. Závodní rozlučku viděly Kostěnice, při sobotním závěru pardubických závodníků se za řidítka posadil dokonce Matěj Kůs, kdežto při obdobné akci v Plzni zase Ondřej Smetana. Jiní zase dávali sbohem čtvrtlitrové etapě své kariéry. Adam Bednář jí zakončil již předminulou sobotu ve Svítkově ziskem mistrovského titulu, Vojtěch Šach ji prodloužil ještě o jeden závod včera v Kršku.

 

Vojtěch Šachl a Dominik Hrbek včera startovali v Kršku | foto David Hrbek

Včerejší Pohár AMD Krško a Memoriál Matiji Duha neměl v hlavní kubatuře ani české, ani slovenské zastoupení. Vyhrál Daniel Gappmaier před domácím Nickem Škorjou a Williamem Drejerem z Dánska. Vloženého závodu dvěstěpadesátek se ovšem zúčastnili Vojtěch Šachl a Dominik Hrbek.

Triumfoval Sven Cerjak, divišovský borec byl ve finále třetí, jeho krajan v pardubické vestě čtvrtý. „Vojta čtyři rozjížďky vyhrál, porazil dvakrát Cerjaka, abych mu pak zkazil finále,“ sypal si popel na hlavu Petr Šachl. „Praskla mi rozpěrka a já nemohl utáhnout kolo. Musel skočit na náhradní, studenou a blbě napřevodovanou motorku. Au, au.“

Plochá dráha se představila v sobotních Letňanech

Praha – 29. října
O tomto víkendu probíhající letošní PRAGUE CAR FESTIVAL se skládá z třech už tradičních akcí, BSR Tuning Expo, OK Group Racing Expo a Glasurit Classic Expo. Letos jsou jednostopé stroje nadmírou skromně zastoupené, ale plochodrážní stroje k vidění jsou.

 

Aleš Dryml a Petr Ondrašík převzali ocenění | foto Pavel Fišer

Pražská Markéta s obvyklou propagací Speedway Grand Prix nechybí. Takže devětadvacátá česká velká cena a SGP2 se uskutečni v pátek a sobotu 2. a 3. června 2023.

Mezi hosty a oceněnými nechybí stávající a bývalý plochodrážní jezdci. Petr Ondrašík získal titul osobnost motorposrtu, Aleš Dryml byl prohlášen legendou motosportu. Na pódium Liqui Moly Fórum se v sobotu představili  Jan Kvěch s Petrem Chlupáčem a v neděli hosty besedy budou Václav Milík, Josef Franc, Hynek Štichauer, Martin Málek.

Petr Chlupáč, Jan Kvěch a Tomáš Topinka na besedě | foto Kiril Ianatchkov

Závodnici nemají často příležitost vystupovat na veřejnosti. A o to víc potěšila naprostá profesionalita Jana Kvěcha a Petra Chlupáče. Vyprávění o životě jezdce levých zatáček bylo věcné, vtipné a zajímavé jak pro fanoušky, tak pro náhodné návštěvníky. Ke konci besedy na pódium byl pozván přihlížející Tomáš Topínka a kluci udělaly rozhovor o to zajímavější. Potěšil i velice slušný zájem, jelikož prostor okolo pódia byl zcela zaplněn.

Mimochodem  pořadatele letos uvedli zajímavou novinku a po celou dobu výstavy vysílají živé video z Letňan a nevynechávají ani akce na několika pódiích. Takže, kdo má čas a zájem se může podívat na FaceBook stránky Prague Car Festival a sledovat od 12:30 dnešní plochodrážní besedu, popřípadě si vyhledat sobotní rozhovory a předání ocenění.

Jan Kvěch, Milan Špinka a Aleš Dryml na stánku pražské Markéty | foto Pavel Fišer

Po dlouhých letech je tu opět český plochodrážní kalendář

Žichlice – 29. října
Letos střídal stopětadvacítku s dvěstěpadesátkou, ale přitom nezapomínal ani na svůj fotoaparát. Štěpán Ševčík se navzdory svému mládí totiž prezentuje jako skvělý fotograf, jehož práce směle konkuruje o generace starším borcům. S jeho snímky jste se již setkali nejen v magazínu speedwayA-Z, nýbrž i v publikaci Česká plochodrážní ročenka. Nyní se západočeský závodník pustil do projektu českého plochodrážního kalendáře. A protože se Vánoce přece jen blíží, radost příznivcům ploché dráhy můžete udělat již nyní.

Nástěnný kalendář ve formátu A3, který provází celou letošní sezónou, je k mání za Kč 549,-. A pakliže zvolíte platbu předem, za poštovné nevydáte navíc ani jedinou korunu navíc.

bližší informace a objednávky zde

Český plochodrážní kalendář 2023 přichází na trh

 

Patrik Linhart stál na nejvyšším stupni

Kostěnice – 28. října
Byl to krásný, slunečný den. Slejváky předchozích dnů na kostěnickém oválu připomínal pouze poněkud měkčí vnitřek, který se Aleš Duben snažil upravovat smykem za svým osobákem. Rozlučky se sezónou 2022 se neúčastnil, stěžoval si na své bolavé koleno po nedávném pádu. Ostatně ani další z místních hobíků se z různých důvodů do sedla při Rozlučce neposadili. Přesto poslední plochodrážní závod letošního roku rozhodně nemohl skuhrat nad jezdeckým nezájmem. Triumf si odvezl slánský Patrik Linhart, jenž svou vítěznou sérii v základní části prodloužil také o vítězství ve finále A. V něm odstartoval na Jana Hlačinu, který se dnes loučil se čtvrtlitrovou epochou své kariéry. Na nejnižší stupínek pódia se postavil nestárnoucí Vladimír Višváder. Rychle se oklepal ze svého tréninkového pádu, aby nakonec ve fnále B ukázal výfuk Lukáši Hromádkovi. Závod flat tracku měl vskutku exkluzivní aranžmá se třemi špičkovými piloty kategorie FT1, z nichž se smál nejlépe Ondřej Svědík.

Jan Hlačina, Patrik Linhart a Vladimír Višváder na stupních vítězů | foto Karel Herman

Zlaté slunce střídá olověné mraky

Poslední závodní akcí roku na českých oválech viděly Kostěnice | foto Karel Herman

Rozlučka v Kostěnicích bývá tradičně posledním plochodrážním závodem celé sezóny, byť pochopitelně litera řádů má na její postavení jiný názor. Nejinak tomu bylo v letošním roce. Sluníčko pomáhalo pořadatelům dát ovál do pořádku po předchozích slejvácích. A na pole u železničního koridoru se před zlatavým polednem začali sjíždět první závodníci.

Flat trackeři dorazili tři. Zato všichni z elitní společnosti prestižní kategorie FT1. Pochopitelně jezdili všichni najednou. A takovou dramatickou podívanou s mnoha zvraty snad zdejší oválek ještě nezažil. Vrchol přineslo závěrečné super finále na osm kol o dvojnásobné body.

Patrik Linhart ujíždí Vladimíru Višváderovi | foto Karel Herman

Jiří Kraus, jenž do Kostěnic prvně svého času přijel jako mladý a nadějný potomek svého tatínka, potřeboval k celkovému triumfu. Ovšem Ondřej Svědík, který vyhrál základní část, měl na dnešní triumf zbrusu jiný názor. Usadil se na čele a útočícího konkurenta před sebe nepustil.

Mezi plochodrážníky však přece jen Kostěnice poněkud ztrácí své renomé a naproti tomu jejich zájem o účast ve zdejších podnicích ochabuje. A co čert nechtěl, z hobíků pořádajícího Moto Klubu startoval pouze Dan Macl. Ostatní nemohli buď z toho či onoho důvodu.

Divoký tréninkový pád Vladimíra Višvádera naštěstí neměl vážnější následky. Pravda, záhorský divočák ve svých jednapadesáti přece jen hovořil o opatrnosti, ale… Zatím se čekalo na Lukáše Hromádku. Ze své cesty z Frýdku Místku se ozval někdy před Litomyšlí. Nicméně do čtrnácté hodiny nezbývalo moc času, když se na závodišti objevil.

Luboš Hromádka odstartoval na Dana Macla | foto Karel Herman

Josef Štěpánek v mezičase vymyslel podobu plochodrážního závodu. Se stopětadvacítkou dorazil pouze Luboš Hromádka. Jan Hlačina se zase v Kostěnicích loučil se čtvrtlitrem. Zbývající čtyřka na zeleném trávníku dorazila s pětistovkami.

Těžký povrch oválku nedal Josefu Štěpánkovi příliš velký prostor pro manévrování s rozpisem kategorie speedway. Kubatury musely stranou a všechny plochodrážníky čekalo pět výjezdů na ovál v základní části. Vzhledem k povrchu trati pochopitelně jen a jen ve dvou. A na dva okruhy.

 

Šestkrát start – cíl rovná se vítězství

Patrik Linhart vraštil čelo, jaké nastavení má spolu s mechanikem Martinem Deverou pro svůj motocykl použít. Již nejbližší budoucnost ovšem ukázala, že se trefili dobře. V první jízdě slánský závodník dokonale odstartoval. A byť za svými zády neměl nikoho menšího než Vladimíra Višvádera, stal se prvním dnešním vítězem.

Luboš Hromádka a Vladimír Višváder si užívají výhledu na ovál z výšky | foto Karel Herman

Vzápětí Dan Macl musel krotit wheelie, jenž mu jeho stroj s dlouhodrážním rámem přichystal po startu. A Luboš Hromádka se svou stopětadvacítkou pádil dopředu. Jeho jmenovec Lukáš se posléze ve třetí jízdě musel dívat na záda Jana Hlačiny.

Úvodní vítězství mohlo, ale nemuselo znamenat vůbec, ale vůbec nic. Nicméně Patrik Linhart svému úvodnímu triumfu pořídil pět mladších bratříčků. Jan Hlačina podlehl pouze jemu v osmé jízdě. Obsazení finále A  tím pádem bylo jasnější. Když však divišovský borec s pardubickou vestou na samotný závěr uletěl Vladimíru Višváderovi, nezůstalo k řešení absolutně nic.

Finálový pořad odstartoval finále C. Luboš Hromádka v něm symbolicky prodloužil svůj boj za řidítky stopětadvacítky. Počet kol se zvednul na tři, nicméně on již po startu ukázal výfuk Danu Maclovi. Vladimír Višváder si pojistil nejnižší stupínek pódia v béčku.

Dan Macl (vlevo) v duelu s Lukášem Hromádkou | foto Karel Herman

Skvěle odstartoval a Lukáši Hromádkovi zbyla jen obrovská snaha. Pral se jako drak, nicméně vedoucí Slovákočech jel excelentně a dravého nájezdníka před sebe nepustil. A pak už nešlo o nic menšího než o vítězství.

Patrik Linhart již pošesté v řadě triumfoval stylem start – cíl. Jan Hlačina jel za ním ve snaze získat, co se ještě dá. Moc však nezbývalo. A ke všemu šachovnicová vlajka omylem ukončila jejich duel již po dvou kolech. Pro opakování však nebyla ani chuť, ani vůle.

Hlasy z depa

„Nechtělo se mi jet,“ přiznával Patrik Linhart. „Nemoh‘ jsem trefit převody a nezatočil jsem. Nakonec to šlo a prožil jsem hezký odpoledne. Pěkná rozlučka. Jsem rád, že jsem tady byl. Letos na mě jinde žádnej pohár nezbyl. Užil jsem si však každej závod, co jsem jel.“

Jan Hlačina ve finále A pronásleduje Patrika Linharta | foto Karel Herman

„Dobrý to bylo,“ pochvaloval si Jan Hlačina. „Tohle byl můj poslední závod na dvěstěpadesátce. Užil jsem si ho, takže dobrý. Ve finále jsem blbě odstartoval a nemoh‘ jsem Patrika dohnat.“

„V tréninku jsem z toho vystoupil a pokřtil motorku,“ usmíval se Vladimír Višváder.  „Od tý doby nejsem ve svý kůži. Před pádem jsem si to užíval, teď jsem takovej staženej.“

„Závody guláš, půl roku jsem na tom neseděl,“ bilancoval Lukáš Hromádka. „Poslední jízda byla fajná. Ještě kolo a možná to dopadlo jinak.“

Vladimír Višváder vede finále B před Lukášem Hromádkou | foto Karel Herman
Vladimír Višváder vede finále B před Lukášem Hromádkou | foto Karel Herman

Speedway:

TOT C B A
1. Patrik Linhart, Slaný 2 2 2 2 2 10 1.
2. Jan Hlačina, Pardubice (250 ccm) 2 2 1 2 2 9 2.
3. Vladimír Víšváder, Úhřetická Lhota 1 2 2 2 1 8 1.
4. Lukáš Hromádka, Kopřivnice 1 1 2 1 2 7 2.
5. Luboš Hromádka, Pardubice (125 ccm) 2 1 1 1 1 6 1.
6. Dan Macl, Úhřetická Lhota 1 1 1 1 1 5 2.
Jiří Kraus, Ondřej Svědík a Kamil Peuker na pódiu flat tracku | foto Karel Herman

Flat Track:

TOT SF
1. Ondřej Svědík Yamaha – FT1 2 3 3 3 2 13 6 19
2. Jiří Kraus Honda – FT1 3 1 2 2 3 11 4 15
3. Kamil Peuker KTM – FT1 1 2 1 1 1 6 2 8
Ondřej Svědík vede super finále před Jiřím Krausem a Kamilem Peukerem | foto Karel Herman

Závodní sezóna v Čechách přece jen skončí zítra

Kostěnice – 27. října
Ještě v pondělí jsem po návštěvě kostěnické dráhy měl obavy, zda se na jejím stavu nepodepíšou další deště tak fatálně, jako už se to letos několikrát stalo na mnoha plochodrážních oválech. Na dráze byly kaluže a zamračená obloha s kapkami deště neslibovala nic dobrého.

 

V pondělí by se v Kostěnicích závodit nedalo | foto Josef Štěpánek

V pondělí by se tedy jezdit nejspíše nedalo, ale naštěstí středeční podvečer už vypadal jinak. Přestože ovál ještě potřebuje vyschnout, tak je dráha mnohem pevnější a zbývající louže se mi podařilo po necelých dvou hodinách za pomoci osvědčených moderních nástrojů, shrabovadla a koštěte, minimalizovat a některé i zrušit.

Dnes nastoupí na dráhu už účinnější technika, takže by konání páteční rozlučky v Kostěnicích nemělo nic bránit. Nebude chybět ani občerstvení a připraveny jsou i ceny pro závodníky a hlavně atmosféra, která se dá zažít jen a pouze v Kostěnicích.

Po včerejší úpravě již zítřejší Rozlučce soumrak nehrozí | foto Josef Štěpánek

Zájem jezdců je slušný a tak už se těšíme na tradiční setkání, na které se vzpomíná celou dlouhou zimní přestávku.

Připomínáme, že prezence závodníků a trénink začíná ve sváteční pátek ve dvanáct hodin, začátek závodu je ve třináct hodin. Kontaktní telefon pro případné informace je na Dana Macla je 602 831 642.