Podzim bude pestrobarevný také po plochodrážní stránce

Matka příroda spolu se slunečními paprsky umí z podzimu vyčarovat neskutečně barvené období. Nuda před nadcházející zimou však nebude ani na našich oválech. Změny v kalendáři a další novinky jsou totiž evidentně k lepšímu. První je na řadě již příští neděli. Protože po rekonstrukci pražské Markéty se stavební stroje pustili i do kopřivnického Letního stadiónu, v souvislosti s českým kolem poháru přátelství přišel na řadu Divišov a plán C. Čeká nás ale opět Štětí, Letňany a také nové plochodrážní knihy.

 

Pohár přátelství v Divišově

Divišov uvidí ještě jeden závod na velké a jeden na malé dráze

Pohár přátelství se v Divišově uskuteční den po závěrečném finále mistrovství republiky jednotlivců v Březolupech, tedy v neděli 13. října. V půli desátého měsíce se stmívá docela brzy, proto byl začátek stanoven již na třináctou hodinu.

Umělé osvětlení bude sice na Markétě nahrazeno novým, nicméně rychlá přeinstalace toho stávajícího na divišovský stadión je přece jen žertem. Utopií však není fakt, že by někdy v budoucnu mohlo osvětlovat jinou plochodrážní trať. Určitě ne v Kopřivnici, protože projekt přestavby zdejšího stadiónu se světly počítá. Končit by se mělo napřesrok v červnu. Radnice prozatím v otázce finanční podpory plochodrážníkům hodila jen hodně okousanou kost.

 

Štětí blízko realizaci

Jakub Exler, Vojtěch Šachl, Miloslav Čmejla a Bruno Belan na štětském pódiu před rokem

Ale nazpět na pevnou zem. Miloslav Čmejla se i nadále realizuje i jako pořadatel. Ledy v Račicích mu podruhé nevyšly vinou počasí, ale druhý závod plochodrážních stopětadvacítek ve Štětí je proklatě blízko realizace. Termín byl předběžně stanoven na středu 16. října a hlavní organizátor apeluje na všechny kolibříky, aby včas na mítink přihlásili.

 

Konec kolibříků v Divišově

Cena vydavatele speedwayA-Z 2018: Vojtěch Šachl, Jen Jeníček, Bruno Belan a Vojtěch Zamazal

Protože pardubický MACEC Cup nad ránem soboty 19. října doprovodí také stopětadvacítky, pohárový seriál PRO-TEC Speedway Mini Cup přišel o jeden mítink ve stejném datu. Nevyvrcholí proto v neděli na malé Markétě, ale v Divišově. Vzhledem ke společenským povinnostem plzeňských závodníků a především jejich doprovodu se zřejmě začne později než v obligátních deset.

Přesný začátek je prozatím ve hvězdách, ale jisté je, že po finále A se bude pokračovat. Cena vydavatele speedwayA-Z je již domluvena. A mě druhý den čekají padesáté narozeniny, možná dojde i na okázalejší aranžmá. Ať tak či onak, ve hře je zatím určitě tradiční tisícovka pro vítěze a pěkný pohár. Rovněž dcera Tonička si prohlíží pokladničku ve tvaru sovičky, z níž určitě vypadnou korunky na její pohárek pro nejmladší závodníky.

 

Loučení v Kostěnicích

V Kostěnicích nikdy nejsou skoupí v otázce cen

Za tři týdny se už bude sezóna s devatenáctkou na konci letopočtu jednou provždy stěhovat do vzpomínek a archívů historiků. Tradičně okázale se s ní rozloučí v Kostěnicích. Jejich rozlučka je na pořadu soboty 26. října, přičemž se začíná až od čtrnácti hodin.

Přítomní by měli být všichni místní hobíci, ale dozajista se dostaví také střelci s licencemi. Jízdy ve dvou sice ubírají na atraktivnosti, ale rozhodně přispívají k bezpečnosti. Po skončení závodu se budou po ovále projet i příchozí zájemci.

 

Výstava a knihy

Letos by měl Milan Špinka v Letňanech křtít knihu o sobě

Plochodrážní motory nepřestanou bouřit ani v listopadu. Bohužel tradiční akce v Lysé nad Labem se konat nebude, avšak stopětadvacítky budou mít svou premiéru na výstavě Racing Expo v pražských Letňanech.

Při této příležitosti se počítá s křtem knihy o Milanu Špinkovi, kterou sepsal Jiří Hájek. Aby toho čtení nebylo málo, borovanský praktický lékař a motoristický historik Věnceslav Černý každý den očekává telefonát z jisté českobudějovické tiskárny, že jeho publikace o jihočeské ploché dráze leží na expedici připravená k odběru. Inu, čeká nás krásný podzim!

Foto: Karel Herman, Martin Kořínek a Pavel Fišer

Češi a Slováci v akci 327

O pracovních dnech klid a o víkendu klíčové závody. Tak by se dal charakterizovat uplynulý týden na našich oválech. Nicméně v otázce českého šampióna se ve většině případů rozhodlo již dříve. To byl případ Jaroslava Vaníčka v sobotním Divišově a Zdeňka Simoty v nedělní Plzni. Jan Kvěch však musel své primáty do jednadvaceti i devatenácti let potvrdit přímo na ovále. Také za hranicemi bojovali naši plochodrážníci až o víkendu, přesněji řečeno včera.

 

Václav Milík byl včera nejlepším závodníkem Landshutu v německé bundeslize

V baráži o postup do první polské ligy Lodž doma předčila Poznaň 50:40. V sestavě hostů skóroval Eduard Krčmář jedním bodem s bonusem (0 1 – – ). První finále německé bundesligy v Landshutu skončilo po čtrnácti základních rozjížďkách nerozhodně 42:42.

Václav Milík poté prohrál rojezd s Timo Lahtim, jemuž podlehl již v rozjížďce s číslem dvě. Nikdo jiný pardubického borce porazit nedokázal, takže se vracel se čtrnáctibodovým skórem (2 3 3 3 3).

Ilustrační foto: Karel Herman

Petr Chlupáč odčinil své zaváhání v rozjezdovém duelu s přeborníkem

Plzeň – 29. září
Přebor se uzavřel svým osmým závodem na plzeňských Borech. Petr Chlupáč v něm šel od vítězství k vítězství a v sedmnácté jízdě díky svému mistrovskému startu odvedl i Zdeňka Simotu, jehož konto do té doby nedoznalo žádné újmy. Jenže pražský junior měl jeden vroubek. V rozjížďce s číslem osm se mu motocykl vzepjal na zadní jako koník z loga Ferrari. A on se propadl dozadu. Milana Dobiáše stačil ještě předstihnout, ale Václav Kvěch si cenný skalp nenechal ujít. Petr Chlupáč se proto musel Zdeňku Simotovi postavit ještě jednou v rozjezdu, který pro sebe rozhodl opět současně s letem pásky k slunečnímu plzeňskému nebi. Třetím na pódiu byl Daniel Klíma, který prohrál jen s Petrem Chupáčem a Zdeňkem Simotou, který slavil přeborový titul již před třemi týdny v Liberci. Michal Škurla je druhým v pořadí, zatímco Petr Chlupáč navzdory svému triumfu nedokázal na třetí příčky sestřelit Martina Gavendu. Březolupský závodník si při kolizi s Pavlem Čermákem v jedenácté jízdě lehce poranil ruku a sotva měl dost bodů na svůj bronz, ze závodu odstoupil.

Zdeněk Simota, Petr Chlupáč a Daniel Klíma stojí na pódiu

Ve třech jízdách musí Petr Chlupáč pětkrát na start

Vojtěch Zamazal prošel dnes svým debutem v sedle pětistovky

Depo se plnilo již dávno před polednem. Hodně práce měl Jaroslav Petrák. Dorazil sám bez mechanika, ale záhy mu pomohl Michal Pospíšil. Měl volno, protože se Jan Kvěch rozhodl nestartovat, aby šetřil zraněnou pravačku na nadcházející pardubický super víkend. Čerstvý juniorský mistr země nakonec na Bory dorazil, ale jen coby divák. A v depu náramně vyzvídal na Zdeňku Simotovi, kterak odstartovat na ojeté pneumatice.

Jenže na pořadu dne již byl trénink a pak se šlo do ostré akce. V rozjížďce s číslem jedna všem ujel Michal Škurla. Petr Chlupáč se hned vzápětí musel probít před Filipa Hájka, jenž navzdory vakuu svého závodního programu předvedl jeden ze svých famózních startů. Pražský junior se ujal vedení, až v hodině dvanácté, když protáhnul nájezd do poslední zatáčky.

Vítězství Zdeňka Simoty a Daniela Klímy v závěrečných jízdách úvodní série byla velice přesvědčivá. Daniel Klíma jej obhájil stylem start – cíl také hned po první přestávce. Na šest bodů se v rozjížďce stejného čísla posunul i Zdeněk Simota. Úhelným kamenem jeho výkonu se také stala pohotová reakce na let pásky k prosluněnému plzeňskému nebi.

Michal Škurla (modrá) vede první jízdu před Václavem Kvěchem (žlutá), Pavlem Čermákem (bílá) a Jakubem Exlerem (červená)

Plzeňským Jihočechem se ovšem seznam neporažených leaderů závodu uzavřel. Přitom Petr Chlupáč s přehledem vedl osmou jízdu. Avšak ve druhé zatáčce jejího druhého okruhu upadl Vojtěch Zamazal, který prožíval svůj závodní debut v sedle pětistovky. Pochopitelně se mávalo červenými vlajkami a startovalo se znovu.

Václav Kvěch líčí své vítězství v rozjížďce s číslem šest:

„Chlupovi se to ve výjezdu postavilo. Tak jsem mu ujel a nepustil ho před sebe.“

Pavel Kuchař (modrá) jede před Jaroslavem Petrákem (bílá) a Milanem Dobiášem (červená)

Petr Chlupáč byl zase vpředu. V prvním výjezdu se mu však motocykl vzepjal na zadní a než jej zkrotil, propadl se na poslední příčku. Průjezd cílovou rovinkou úvodního kola jej katapultoval před Milana Dobiáše, jenže vedoucí Václav Kvěch už tři body považoval za svoje natolik, že si na ně nenechal vůbec sáhnout.

V rozjížďce s číslem jedenáct však Petr Chlupáč nezaváhal. I v tomto případě musel svou vedoucí pozici dobývat dvakrát. Útok Pavla Čermáka na druhého Martina Gavendu totiž skončil kolizí a pádem obou aktérů.

„Chtěl jsem podjet Chlupáča, ale v prvním nájezdu mě na férovku sundal Čermák,“ líčil incident Martin Gavenda. Ten cestou na repete potřeboval asistenci svého otce Jaroslava, protože si nezapnul přilbu. Opakovalo se ve třech, přičemž pražský junior byl diskvalifikován.

Martin Gavenda má za sebou Jaroslava Vaníčka

„Chytil jsem za hák, mohl ubrat, mohl počkat, ale je to buď a nebo,“ vytasil se Pavel Čermák se svou verzí. Ať tak onak, mohl jen sledovat velké sólo Petra Chlupáče, když Martin Gavenda v prvním oblouku stihnul jen Jaroslava Vaníčka v sedle jeho dvěstěpadesátky. Oba aktéři pádu mohli děkovat pohotovosti Jaroslava Vaníčka. Sotva viděl melu před sebou, strhnul svůj motocykl na trávník.

 

Vítěze určuje až rozjezd

Zdeněk Simota (bílá) se ujímá vedení před Filipem Hájkem (žlutá), Václavem Kvěchem (modrá) a Danielem Klímou (červená)

Osmi body se Petru Chlupáčovi mohl rovnat zatím jen Michal Škurla, jenž v první zatáčce desáté jízdy objel Jaroslava Petráka. Bod, který mu prve v rozjížďce s číslem šest uzmul Zdeněk Simota, zůstával jeho prozatím jedinou ztrátou. Domácí borec záhy na to na čele aktuální klasifikace osaměl. Danielovi Klímovi se totiž po startu dvanácté jízdy zvedlo přední kolo do vzduchu, takže Zdeněk Simota kraloval již od úvodního nájezdu.

Podobný pohled se divákům naskytl rovněž v rozjížďce s číslem patnáct, jíž Zdeněk Simota vládl od začátku až do konce. Trojlístek jeho pronásledovatelů však předchozí čtrnáctá jízda rozdrolila na prach. Nejlepší reakcí na pohyb pásky se mohl pochlubit Daniel Klíma.

Jenže do čela neomylně putoval Petr Chlupáč, který našel ideální stopu pro průjezd první zatáčkou. „Chtěl jsem bejt‘ rychlej‘, ale zvedlo se mi to,“ smutnil Michal Škurla, který se musel spokojit s jediným bodem. Stejně jako Daniel Klíma tím pádem ztrácel dva body na Zdeňka Simotu, zatímco Petr Chlupáč jen jeden.

Zdeněk Simota vysvětluje svou jedinou prohru v sedmnácté jízdě:

„Z toho venku jsem si cuknul. Neodstartoval jsem a nepovedlo se mi Chlupa předjet.“

Daniel Klíma (bílá) odstartoval na Pavla Čermáka (červená), Milana Dobiáše (modrá) a Jana Hlačinu (žlutá)

Ale už rozjížďka s číslem sedmnáct rozhodla, že se dnes bude závod prodlužovat. Petr Chlupáč totiž odvedl Zdeňka Simotu, který se navzdory veškeré své snaze za celá čtyři kola neprobil dopředu. v další jízdě Michal Škurla brilantním primátem uzamknul svou dnešní bilanci na dvanácti bodech. Záhy věděl, že to pro vavříny bude tentokrát málo.

Daniel Klíma nezaváhal, udržel za sebou dravého Pavla Čermáka, který opět koketoval s nafukovací bariérou, a se třinácti body se mohl těšit na pozvání na nejnižší stupínek pódia. Ještě před tím však Václav Kvěch v první zatáčce objel Pavla Kuchaře a připsal si druhou trojku na účet dnešního odpoledne.

Petr Chlupáč (žlutá) v rozjezdu o vítězství odvedl Zdeňka Simotu (červená)

A také bylo nutno určit, kdo z nejlepší čtrnáctibodové dvojice bude tím lepším. Zdeněk Simota lépe odstartoval, avšak po drobné chybičce šel dopředu Petr Chlupáč. Odolal všem útokům Zdeňka Simoty, který se nevzdával do poslední chvíle. A tak portfolio svých úspěchů mohl rozšířit o vítězství v mítinku ranku českého přeboru.

 

Hlasy z depa

Petr Chlupáč vyhrál svůj první přebor

„Byly to hezký závody,“ svěřoval se Petr Chlupáč. „Zkoušel jsem se připravovat na pátek na mistrovství světa v Pardubicích. Nový řetězy, ať to netáhne spojku. Novej‘ motor od pana Tomíčka jel výborně. Škoda jedný jízdy. Z výjezdu se mi to čaplo a už jsem Vaška nedohnal. Přece jen je tady domácí.“

„Hele, ten jeden bod…“ podmiňoval Zdeněk Simota svou spokojenost. „Do rozjezdu jsem nechtěl. Odstartoval jsem, venkem si to poodjel, ale pak jsem to nestih‘. Obkroužil jsem to, ale chyběl kousek.“

„Čekal jsem to lepší,“ připouštěl Daniel Klíma, že si po včerejším triumfu při divišovské juniorce toužil zopakovat. „Chtěl jsem na tom bejt‘ líp. Nevím, nešlo mi to. A s Chlupem jsem neodstartoval… Ale třetí místo je dobrý.“

„Pěkný závody,“ liboval si Michal Škurla. „Jeden start jsem pokazil. Nevyšlo to, chtěl jsem bejt‘ rychlej‘, ale zvedlo se mi to. A tím jsem se připravil o bednu.“

Filip Hájek byl v zásadě spokojený

„Na pohodu,“ odpovídal Filip Hájek na tradiční otázku magazínu speedwayA-Z, jak se mu dnes jelo. „Fajn, po třech tejdnech přestávky, myslím, dobrý. Škoda jedný jízdy, tam jsem ubral, kde jsem neměl, a čekal jsem něco jinýho. Pěkná dráha, poděkování Milanu Kůsovi.“

„Kalil jsem vodu,“ usmíval se Václav Kvěch. „Ale jak jsem upad‘, to bylo hrozný. Jinak bomba, myslím, že to byly pěkný závody.“

„Škoda té jízdy s Martinem Gavendou,“ vracel se Pavel Čermák ke svému pádu v rozjížďce s číslem jedenáct. „Chytil jsem za hák, mohl ubrat, mohl počkat, ale je to buď a nebo. Jinak to dneska bylo dobré, až na tréninkovej‘ pád, nemoh‘ jsem se srovnat s nastavením motorky.“

Toto wheelie poslalo Petra Chlupáče do rozjezdu, za Pražanem jedou Milan Dobiáš (bílá) a Václav Kvěch (červená)

Kvalifikace:

Byla plánována na tři rozjížďky a měli se jí zúčastnit Jakub Exler, Jan Hlačina, Rafal Konopka (PL), Jaroslav Vaníček a Vojtěch Zamazal. Po omluvě Rafala Konopky v pátek večer ovšem pozbyla smyslu a zbývající čtveřice závodníků byla do hlavního závodu nasazena přímo.

Tréninková kolize Jakuba Exlera (červená) a Pavla Čermáka

Hlavní závod:

1. Petr Chlupáč, Praha 3 2 3 3 3 14+3
2. Zdeněk Simota, Plzeň 3 3 3 3 2 14+2
3. Daniel Klíma, Praha 3 3 2 2 3 13
4. Michal Škurla, Praha 3 2 3 1 3 12
5. Jaroslav Petrák, Pardubice 2 3 2 3 1 11
6. Filip Hájek, Praha 2 2 1 3 2 10
7. Václav Kvěch, Plzeň 2 3 0 F 3 8
8. Pavel Kuchař, Praha 1 2 1 1 2 7
9. Jaroslav Vaníček, Praha (250 ccm) 2 1 1 2 1 7
10. Martin Gavenda, Březolupy 1 1 2 2 – 6
11. Pavel Čermák, Praha 1 1 X 2 2 6
12. Jan Hlačina, Divišov (250 ccm) 0 R 3 1 0 4
13. Milan Dobiáš, Chabařovice 1 1 F 1 1 4
14. František Klier, Divišov 0 0 2 0 1 3
15. Jakub Exler, Praha 0 0 1 0 0 1
16. Vojtěch Zamazal, Slaný 0 X – 0 0 0
Celkové pořadí přeboru: Martin Gavenda, Zdeněk Simota a Michal Škurla

Konečné pořadí seriálu:

SLA BŘE CHA PCE SVI PLZ LIB PLZ TOT
20.4. 27.4. 8.6. 12.6. 5.7. 4.8. 7.9. 29.9.
1. Zdeněk Simota, Plzeň 15 12 13 12 15 14 14 14 109
2. Michal Škurla, Praha 9 7 12 10 12 13 12 12 87
3. Martin Gavenda, Březolupy 10 14 5 10 11 11 8 6 75
4. Petr Chlupáč, Praha 12 13 11 12 NS NS 11 14 73
5. Jan Kvěch, Praha 13 9 15 14 NS NS 14 NS 65
6. Jaroslav Petrák, Pardubice 9 5 6 NS 11 9 8 11 59
7. Daniel Klíma, Praha 9 5 10 9 NS NS 10 13 56
8. Patrik Mikel, Pardubice o 10* 10 8 NS 12 8 NS 48
9. Filip Hájek, Praha 4 4 8 7 10 NS 4 10 47
10. Ondřej Smetana, Praha NS 11* NS 8* 14 NS 14 NS 47
11. Václav Kvěch, Plzeň 3* 2* 7* 4 7 8 5 8 44
12. Milan Dobiáš, Chabařovice 3* 0* 6* 2* 5 6 2 4 28
13. Zdeněk Holub, Praha NS NS NS 11* NS 15 NS NS 26
14. Jan Macek, Kopřivnice 4* 5 NS 6* 10 o NS NS 25
15. Daniel Šilhán, Pardubice 6 1 INJ NS 7 10 NS NS 24
16. Pavel Kuchař, Praha (250 ccm)+ 2 NS 2* DNR* 5 NS 4 7 20
17. František Klier, Divišov DNR* o-Q 5* 0* 3 5 2 3 18
18. Pavel Čermák, Praha o-Q NS NS Q-NS* DNR 7 3 6 16
19. Michal Dudek, Slaný 8 7 NS NS NS NS NS NS 15
20. Hynek Štichauer, Pardubice 13 NS NS NS NS NS NS NS 13
21. Jaroslav Vaníček, Praha (250 ccm) NS NS NS NS 5 NS # 7* 12
22. Martin Málek, Březolupy NS 12* NS NS NS NS NS NS 12
23. Michal Baštecký, Praha (250 ccm) 0* NQ 4* o-Q 3 3 # NS 10
24. Jakub Exler, Praha NS NS 3* NS 2 3 0 1* 9
25. Jan Hlačina, Divišov (250 ccm) NS NS NS NS NS 3 # 4* 7
26. Michal Danko, SK – Žarnovica NS 3* NS 3* NS NS NS NS 6
27. Sindy Weber, D – Kopřivnice (ACCR) NS NS 3* NS NS NS NS NS 3
28. Vojtěch Zamazal, Kopřivnice NS NS NS NS NS NS NS 1* 1
29. Roman Marek, Kopřivnice INJ* NS NS DNR* NS o NS NS 0
30. Lukáš Hromádka, Kopřivnice NS 0* NS NS NS NS NS NS 0
NC Eduard Krčmář, Slaný NS NS NS o-Q NS NS NS NS
NC Jan Jeníček, Pardubice (250 ccm) NS NS NS NS NS NS # NS
NC Andrej Rozaljuk, UA – Slaný NS NS NS 4* NS NS NS NS 4
NC Daniel Schröder, D (250 ccm) NS NS 0* NS NS NS # NS 0
NC Rafal Konopka, PL NS NS NS NS NS NS NS o-Q

Poznámka: prvních dvanáct má zajištěnou účast v dalším závodě přeboru; o = přihlášen k závodu, ale omluven, o-Q = dtto v kvalifikaci; NQ = nekvalifikoval se; Q-NS = kvalifikoval se, ale nestartoval; * účastník kvalifikace; INJ = zraněn v tréninku; + Pavel Kuchař od třetího závodu v Chabařovicích startoval se strojem 500 ccm; # účastník samostatného závodu kubatury 250 ccm

Daniel Klíma (žlutá) vede před Jaroslavem Petrákem (červená), Martinem Gavendou (modrá) a Vojtěchem Zamazalem (bílá)

Foto: Karel Herman

Petr Chlupáč (žlutá) jde do čela rozejzdu před Zdeňka Simotu (červená)

Mikkel Michelsen se stal evropským šampiónem až v rozjezdu

Chorzow – 28. září
Po triumfu ve Vojensu vyhrál Mikkel Michelsen také závěrečný finálový díl evropského šampionátu jednotlivců na legendárním stadiónu v Chorzowě. Nicméně Grigorij Laguta se nechtěl pustil pozice leadera jen tak a oba se střetnuli v rozjezdu o titul, který nakonec připadl Dánovi. Další dodatková jízda o stříbro se stala kořistí Leona Madsena, zatímco Kacper Woryna odstoupil s poruchou motocyklu. Václav Milík byl třináctý a celkově jedenáctý.

1. Mikkel Michelsen, DK 1 3 3 2 3 3 15
2. Leon Madsen, DK 3 2 3 0 3 2 13
3. Pawel Przedpelski, PL 3 3 2 3 2 1 14
4. Kacper Woryna, PL 1 3 2 2 2 0 10
5. Grigorij Laguta, RUS 0 3 3 3 2 11
6. Antonio Lindbäck, S 3 2 2 1 1 9
7. Anders Thomsen, DK 1 1 2 3 1 8
8. Michael Jepsen Jensen, DK 2 1 1 2 2 8
9. Bartosz Smektala, PL 2 1 0 1 3 7
10. Jaroslaw Hampel, PL 3 1 0 2 0 6
11. Robert Lambert, GB 1 2 0 0 3 6
12. Maksym Drabik, PL 0 2 1 3 E 6
13. Václav Milík, CZ 2 0 1 1 1 5
14. Jurica Pavlic, CRO 0 0 3 1 0 4
15. Kai Huckenbeck, D 2 0 0 ex 0 2
16. David Bellego, F 0 0 1 0 1 2
17. Robert Chmiel, PL (res) DNR
18. Igor Kopec-Sobczynski, PL (res) DNR

Poláci zachránili zlato až v rozjezdu

Lamothe-Landerron – 28. září
Na konci června spláchnul evropské finále juniorských družstev déšť, proto se tři výběru museli k souboji s domácími v Lamothe Landerron vrátit ještě jednou po třech měsících. Francouzi však jen podobě paběrkovali a v nejlepším světle se neukázali ani Švédové. Naši přemožitelé z Liberce ale vzhledem k výkonům Francie získali pohodlně bronz. O titul se však bojovalo až do konce a Jakub Miskowiak jej Polákům zachránil až v dodatkové jízdě.

1. Polsko 50
Wiktor Lampart 2 2 2 – 6
Mateusz Cierniak 2 2 – – 4
Viktor Trofimov 2 3 2 3 2 12
Jakub Miskowiak 2 3 3 3 3 14+3
Dominik Kubera 3 3 2 3 3 14
2. Dánsko 50
Mads Hansen 3 3 3 3 2 14
Jonas Seifert Salk 3 3 2 2 3 13+2
Tim Sörensen 3 2 3 2 2 12
Jonas Jeppesen – – – – DNR
Jason Jörgsensen 3 2 2 2 2 11
3. Švédsko 16
Filip Hjelmland E ex 1 1 E 2
Willam Björling 1 1 1 1 ex 4
Christoffer Selvin 1 1 1 1 1 5
Emil Millberg 1 1 1 1 1 5
4. Francie 4
Steven Goret 0 0 0 0 1 1
Enzo Dubernard 0 1 0 – 1 2
Baptiste Comblon 0 0 – 0 0
Thomas Valladon 1 – 0 0 0 1
Mathias Tresarrieu 0 0 0 0 0 0

Plechová stěna divišovského depa duněla jako děla u Verdunu

Divišov – 28. září
Depo divišovského stadiónu má stěny z poctivých plechů. Když si tedy nějaký plochodrážní smolař chce ulevit, rány od kopanců se pořádně rozléhají. A že takových při dnešním závěru české juniorky bylo! Pavel Čermák sice vyhrál osmou jízdu, ale třikrát nedojel. Janu Mackovi v šestnácté jízdě přerušil slibný duel s Patrikem Mikelem o vítězství prasklý sekundární řetěz. Korunu všemu nasadila rozjížďka s číslem sedmnáct. Nejprve spadl Jakub Valkovič, ale větší šrámy než on naštěstí utrpěly jeho ambice. Při repete se Patrik Mikel stal vůbec prvním závodníkem, který v závodech ranku českého šampionátu proměnil žlutou kartu za startovní přestupek za červenou. A definitivně přišel o vidinu bronzu ve své poslední sezóně mezi juniory. Nakonec David Pacalaj vletěl do pásky těsně předtím, než se Jaroslav Vaníček převrátil v ukázkové svíci. Jan Kvěch sice neměl pevný stisk kvůli zlomené kůstce ve své pravačce, nicméně pořádně proháněl Patrika Mikela i Daniela Klímu, jež ho dnes připravili body, a s přehledem potvrdil zisk obou juniorských titulů. Přitom stačil jako jediný porazit Petra Chlupáče v rozjížďce s číslem dvanáct, který však o dvě rozjížďky později připravil o punc neporazitelnosti Daniela Klímu. Ten se prve v depu pořádně se svým otcem Romanem zapotili, protože museli odstranit hned tři technické problémy naráz, a sice svíčku, protáčení plynu a karburátor. V rozjezdu však svého kolegu porazil a vyhrál svůj první individuální mítink s pětistovkou.

Petr Chlupáč, Daniel Klíma a Jan Kvěch stojí na stupních vítězů

Každý má nějaké ambice

Zdeno Vaculík a David Pacalaj se prochází po ovále

Mraky zahalující divišovský stadión během dopoledního mistrovského klání kolibříků zmizely i s deštěm, který slibovaly. Zasloužil se o to svěží větřík a díky němu se z oblohy mohlo rozchechtat sluníčko. Stopětadvacítky byly rychle nahrazeny posledním dílem české juniorky. Po tréninku, jejž nestihl Pavel Čermák, a z něhož kvůli poruše odstoupil Pavel Čermák, se šlo rychle na věc.

Jako první vítěz se do depa vrátil Daniel Klíma. Jeho hlavním záměrem bylo, aby v konečné klasifikace překonal Patrika Mikela, jenž třetí místo držel rozdílem jediného bodu. Pražský junior opanoval rozjížďku s číslem jedna stylem start – cíl před Jakubem Valkovičem. Smůlu měl Pavel Čermák, jemuž v posledním výjezdu prasknul primární řetěz, takže jeden bod spadl do klína Pavlu Kuchařovi.

Jan Kvěchovi šlo zase o mistrovský titul a v rozjížďce s číslem dvě za ním neomylně vykročil. Startovat musel však dvakrát, protože prvně si Jaroslav Vaníček vykoledoval žlutou kartu, ale s přehledem inkasoval trojku. Stejně tak hned vzápětí David Pacalaj, když stále lepšící se Václav Kvěch za jeho zády v první zatáčce objel Milana Dobiáše.

Daniel Klíma (modrá) ujíždí v první jízdě Jakubu Valkovičovi (červená)

Další restart přinesla čtvrtá jízda. „Nechtěl jsem čekat na tu pásku,“ vysvětloval Patrik Mikel, za co si vysloužil warning. Napodruhé však byl rychlejší Petr Chlupáč, takže jeho tříbodový odstup na vedoucího Jana Kvěcha, se nezměnil. Avšak Moravan v pardubické vestě na tom rázem byl fifty fifty s Danielem Klímou.

Po přestávce poskočil do čela dnešního závodu Petr Chlupáč, jehož pro tři body v rozjížďce s číslem pět poslal opět nesmírně podařený start. Ke stejné metě hned vzápětí zamířil David Pacalaj. Jenže Daniel Klíma šel za vidinou celkovému bronzu tak urputně, že ve druhé zatáčce druhého kola po vnější straně vymetl nafukovací mantinely.

Daniel Klíma popisuje své útoky na Davida Pacalaje v rozjížďce s číslem šest:

„Chtěl jsem to zkusit po venku jako Emil Sajfutdinov.“

Před zraky Jana Hlačiny (žlutá) se odehrává duel Václava Kvěcha (bílá) a Milana Dobiáše (modrá)

Přesto se nenechal odradit neúspěch a hrozícím karambolem a v předposledním výjezdu vskutku do čela pronikl. Ale Patrik Mikel odpověděl tím nejlepším možným způsobem. A sice porážkou Jana Kvěcha v rozjížďce s číslem sedm. Vedení se ujal hned v úvodním nájezdu. Pak elegantně kraloval a leaderu aktuální klasifikace posílal jednu cejchu za druhou, což ovšem Pražanovi nikterak neubralo na bojovnosti.

 

Bod nahoru, bod dolů

Patrik Mikel (modrá) před sebe Jana Kvěcha (bílá) nepustil

Jan Kvěch sice ztratil bod, ale nikoliv optimismus. A to naprosto plným právem, protože ve dvanácté jízdě za sebou nechal Petra Chlupáče. Jeho mladší klubový kolega sice vystřihnul lepší start, ale Jan Kvěch dokázal v prvním oblouku najít hutnější stopu a prolétnout do čela.

Jan Kvěch ke stavu své poraněné pravačky:

„Jde to, ani to nebolí. Akorát Patrik mě pozlobil. Trošku mě dával cejchy…“

Skvělý boj ve dvanácté jízdě: Jan Kvěch (žlutá), Petr Chlupáč (červená), David Pacalaj (bílá) a Pavel Čermák (žlutá)

Jan Kvěch a Petr Chlupáč se rázem s osmi body dělili o vedení v dnešním závodě. Více měl pouze Daniel Klíma, který prve v rozjížďce s číslem deset zaznamenal svůj třetí triumf v řadě. Jenže ono to nebylo nikterak jednoduché. Po přestávce totiž běhal po depu se svým ztichlým motocyklem. A když už se chystal skočit do sedla, ozvala se velikánská rána.

„Začal se protáčet plyn,“ vysvětloval závodník otec Roman, o něhož se málem pokoušely mrákoty. „Odešla svíčka a nakonec jsme museli přehodit karbec. Tři věci se staly najednou!“

Daniel Klíma se však nikterak nenechal vyvézt z konceptu. Na startu desáté jízdy se zjevil vskutku až na poslední chvíli, ale od nájezdu do první zatáčky měl navrch před Patrikem Mikelem. A ten se na rozdíl od předchozí porážky již takřka hotového mistra, musel smiřovat s porážkou. V ten moment byl o bod pozadu. Nicméně svou ztrátu dohnal již v následující sérii.

František Klier (bílá) ujíždí před Janem Hlačinou (modrá)

V šestnácté jízdě se Pavel Čermák chytil do pásky a při restartu se navzdory wheelie se ujal vedení Václav Kvěch. „Starty mi dnes jdou,“ liboval si o chvilku později ve svém boxu. „Vzal jsem si lepší spojku, ale tuhle jízdu jsem se stejně nadřel jako kráva.“

Klít ovšem měl i Jan Macek, který plzeňského závodníka střídal na čele již v prvním nájezdu, protože už ve druhé zatáčce jej zastavil prasklý sekundární řetěz. „Kdyby se to stalo z posledního fleku, neřeknu půl slova,“ nechal se slyšet, sotva dozněl zvuk úderu jeho plechové boty do ohrazení depa. „Ale z prvního to nasere!“

Ruku na srdce, Patrik Mikel nepatřil k těm, kteří litovali. Stejně na vedoucího Kopřivničana útočil, seč mohl, a kdo ví, jak by jejich duel dopadl, kdyby Jan Macek nezůstal stát. Jistojisté však bylo, že před poslední sérií měl Daniel Klíma o bod více v klasifikaci dnešního závodu, avšak pokud se týká šampionátu, nemohl jeden druhému nic vyčítat.

 

Zapeklitá rozjížďka s číslem sedmnáct

Patrik Mikel (modrá) zatím vede sedmnáctou jízdu před Davidem Pacalajem (žlutá) a Jakubem Valkovičem (červená)

Zato Jan Kvěch se dostal na samotný práh titulu. Nad jeho startem v rozjížďce s číslem třináct mohla celá řada lidí blednout závistí. Jakub Valkovič byl rázem tím druhým vzadu, a protože se Jan Kvěch v dnešním závodě dostal na jedenáctibodovou roveň s Danielem Klímou a Petrem Chlupáčem, potřeboval pro potvrzení svého titulu jeden jediný bod.

Jenže mezitím se chystala sedmnáctá jízda, jež přichystala momenty, jichž na českých oválech nebýváme svědky každý den. Jakub Valkovič nejlépe odstartoval, ale v úvodním nájezdu jej na čele vystřídal David Pacalaj, který po hladkém triumfu v rozjížďce s číslem patnáct směřoval k pódiu. Přitom si jako husa na provázku za sebou táhnul Patrika Mikela.

Jakub Valkovič vysvětluje svůj pád v rozjížďce s číslem sedmnáct:

„Rozhodilo mě to, přetočil jsem se a neudržel jsem to.“

Jakub Valkovič zvedá svůj motocykl po pádu

Zdálo se být rozhodnuto, jenže nebylo. Ve třetím kole Jakub Valkovič spadl v úvodním výjezdu. Mohl děkovat, že Jaroslav Vaníček navedl svou dvěstěpadesátku do mantinelu a zabránil vážnějšímu zranění. Slovák sice přijel do depa v sanitce, ale kromě odřené nohy mohl naříkat maximálně na fraktury svých ambicí.

V opakovačce vypálil dopředu Patrik Mikel. Sám však věděl, že byl rychlý, až přespříliš rychlý. Jeho předtucha, že se stane prvním závodníkem, který žlutou kartu přemění v závodě ranku českého šampionátu na červenou, jej nezklamala. Protože záhy se vskutku rozsvítilo bílé světlo, které barvou odpovídající povlaku juniora v pardubické vestě, tyto předpoklady změnilo v realitu. Smůla jednoho přinesla štěstí druhému.

Zatímco Jaroslav Vaníček se kutálel ve spektakulární svíci, David Pacalaj vyndával své přední kolo z osidel pásky. „Moc jsem se soustředil,“ povzdechl si, zatímco terminátor nejen českých stopětadvacítek v sedle své dvěstěpadesátky osamocený mířil pro trojici bodů.

Daniel Klíma (modrá) si dláždí cestu k rozjezdu na úkor Jana Kvěcha (bílá) a Jána Mihálika (žlutá)

Vzápětí Jana Kvěcha porazil také Daniel Klíma. Ten slavil bronz, jím přemožený závodník titul, ovšem jednička dnešního mítinku zůstávala stále neznámá. V devatenácté jízdě se totiž Petr Chlupáč dokázal v prvním nájezdu posunout před Jana Macka a Pavla Kuchaře a svými čtrnácti body srovnal skóre Daniela Klímy.

Než se oba postavili na startovní rošt rozjezdu, Pavel Čermák vypil svůj kalich hořkosti až do dna. Ve dvacáté jízdě vedl až do druhé zatáčky třetího kola, než svůj motocykl zahodil v ukázkové svíci. Předtím kvůli poruše spojky najel do pásky, o jeho úvodním defektu již byla řeč, takže domácí borec v pražské vestě mohl argumentovat jedině vítěznou osmou jízdou.

Daniel Klíma (modrá) míří v rozjezdu k vítězství v dnešním závodě

A pak již nemohlo přijít na řadu nic menšího, než rozjezd o vítězství. Za delší konec provazu v něm od počátku tahal Daniel Klíma. Sice se nevyhnul krizovému momentu v poslední zatáčce, ale po pár minutách již mohl slavit své premiérové vítězství v domácí juniorce.

 

Hlasy z depa

Daniel Klíma vyhrál první juniorku své kariéry

„Super,“ odtušil Daniel Klíma. „Dráha byla lepší než loni. Čekal jsem to horší, i když nějaká dírka tam byla. Dneska mi šlo o to, abych dal celkově třetí místo. A ještě jsem vyhrál závod. Škoda body, neodstartoval jsem a bylo to.“

„Byly to pěkný závody,“ pochvaloval si Petr Chlupáč. „Dan si první místo zasloužil. Na Honzu jsem měl, příští rok snad taky. Hezký závody, nádherná dráha. Škoda bodu, měl jsem daleko to materiálu. Měl jsem lepší start, ale Honzu čapnul materiál.“

„Pěkný to bylo, ale hlavně že jsem to přežil ve zdraví,“ poukazoval Jan Kvěch na svou pochroumanou pravačku. „Špatně jsme nastavili motorku. Pak jsme to doladili a docela to fungovalo. Nebylo potřeba vyhrát, šlo o titul. Dobrý pocity, jsem mistra, jsem spokojenej‘. Hlavně jsem to dnes potřeboval přežít a soustředit na pátek na svět v Pardubicích.“

Jan Kvěch se z vyhlášení do depa vrátil jako dvojnásobný mistr republiky

„Dneska to bylo super, akorát dráha se měnila,“ rozvyprávěl se Patrik Mikel. „Porazil jsem mistra, sezóna úplně v prdeli, ale dnes jsem bojoval, měl jsem starty a kromě té poslední jízdy su spokojený.“

„Chybí mi jedno kolo v Plzni,“ litoval David Pacalaj, že letošní českou juniorku nemohl absolvovat kompletní. „A teď škoda té pásky. Nevadí, co bylo, to bylo a stejně to bez té Plzně bylo ztracené. Příští roku budu ovšem první!“

„Jelo se mi dobře, ale ty poslední dvě jízdy byly divoký a všelijaký,“ nechal se slyšet Václav Kvěch. „Ale v tý poslední jízdě jsem musel pustit bráchu (smích).“

„Celkem dobré,“ bilancoval závod Jan Macek. „Škoda prasklého řetězu. Dráha byla strašně rozbitá, ale za mě byl závod super. Řekl bych, že můj poslední závod v sezóně byl super.“

„Těžká dráha,“ povzdechl si Jakub Valkovič. „Zezačátku vypadala fajnově, postupně se rozbíjela a jelo se těžko. V zatáčkách mě to přetáčelo strašně, měl jsem problémy. Snažil jsem se jet bezpečně, ale v poslední jízdě se to nepovedlo. Jsem rád, že to mám za sebou.“

Pavel Čermák – na snímku před Jánem Mihálikem – prožil doma smolný závod

„Nic extra,“ smutnil Pavel Čermák. „Tejden před závodem jsem zadřel motor. Předevčírem jsem to dal dohromady, ale včera jsem tu zohejbal přední kolo. V šestnáctý jízdě mi vyskočily šroubky na koši a já skočil do pásky. A pak ta svíčka, snažil jsem se ji srovnat, ale nešlo to. Jsem o to zklamanější, že jsem na domácí půdě.“

Vrchol neuvěřitelně zašmodrchané rozjížďky s číslem sedmnáct: David Pacalaj s motocyklem v pásce sleduje svíci Jaroslava Vaníčka
1. Daniel Klíma, Praha 3 3 3 2 3 14+3
2. Petr Chlupáč, Praha 3 3 2 3 3 14+2
3. Jan Kvěch, Praha 3 2 3 3 2 13
4. Patrik Mikel, Pardubice 2 3 2 3 ex 10
5. David Pacalaj, SK – Žarnovica 3 2 1 3 T 9
6. Václav Kvěch, Plzeň 2 1 3 2 0 8
7. Jan Macek, Kopřivnice 2 1 3 E 2 8
8. Jakub Valkovič, SK – Žarnovica 2 2 2 2 X 8
9. Jaroslav Vaníček, Praha (250 ccm) 1 1 1 1 3 7
10. Ján Mihálik, SK – Žarnovica 1 2 1 2 1 7
11. Pavel Kuchař, Praha 1 1 2 1 1 6
12. Milan Dobiáš, Chabařovice 1 0 0 X 3 4
13. Pavel Čermák, DIvišov E 3 0 T X 3
14. Jakub Exler, Praha 0 0 0 0 2 2
15. Jan Hlačina, Divišov (250 ccm) 0 0 1 0 0 1
16. František Klier, Divišov 0 0 0 1 F 1

Poznámka: žluté karty za startovní přestupek Jaroslav Vaníček ve druhé a Patrik Mikel ve čtvrté jízdě, červená Patrik Mikel v sedmnácté

 

První trojka je stejná v jednadvacítkách i devatenáctkách: zleva Petr CHlupáč, Jan Kvěch a Daniel Klíma

Konečné pořadí šampionátů:

U21 U19 PLZ PHA DIV TOT
5.5. 14.5. 28.9.
1. 1. Jan Kvěch, Praha 14 15 13 42
2. 2. Petr Chlupáč, Praha 15 11 14 40
3. 3. Daniel Klíma, Praha 11 12 14 37
4. Patrik Mikel, Pardubice 12 12 10 34
6. Jakub Valkovič, SK – Žarnovica 11 8 8 27
7. 4. Ján Mihálik, SK – Žarnovica 10 7 7 24
8. 5. David Pacalaj, SK – Žarnovica o 14* 9 23
9. 6. Jan Macek, Kopřivnice 4 7 8 19
10. 7. Daniel Šilhán, Pardubice 8 9 NS 17
11. Václav Kvěch, Plzeň 4 4 8 16
12. 8. Milan Dobiáš, Chabařovice 4 5 4 13
13. 9. Jarno de Vries, NL – Plzeň 7 5* NS 12
14. 10. Pavel Kuchař, Praha (250 ccm)+ 4 1* 6 11
15. Pavel Čermák, Praha 5 3 3 11
16. 11. Michal Danko, SK – Žarnovica 8 1 NS 9
17. 12. Jaroslav Vaníček, Praha (250 ccm) NS NS 7 7
18. 13. František Klier, Divišov 1 3* 1 5
19. 14. Jakub Exler, Praha NS NS 2 2
20. 15. Jan Hlačina, Divišov (250 ccm) NS NS 1 1
21. 16. Michal Baštecký, Praha (250 ccm) 0 1* NS 1
22. Romano Hummel, NL – Plzeň NS 0* NS 0
NC Michal Tomka, SK – Žarnovica o-Q NS NS
NC NC Sindy Weber, D – Kopřivnice (ACCR) o-Q NS NS

Poznámky: o = přihlášen k závodu, ale omluven, o-Q = dtto v kvalifikaci; * účastník kvalifikace; Pavel Kuchař jel na motocyklu 250 ccm jen první dva závody

Jan Kvěch (žlutá) jde do čela před Petra Chlupáče (červená), Davida Pacalaje (bílá) a Pavla Čermáka (modrá)

Foto: Karel Herman a Mirek Horáček

Daniel Klíma (bílá) nakonec Davida Pacalaje (modrá) udolal