Jan Kvěch stál na pódiu

Pardubice – 1. října
Jakub Miskowiak vyhrál závěrečné finále světového šampionátu juniorů v Pardubicích, o čtyři body předčil v závěrečné klasifikaci Madse Hansena a stal se mistrem světa. Na svítkovském ovále se neztratili ani čeští reprezentanti. Náhradníci Daniel Šilhán a Pavel Kuchař do závodu z pozice náhradníků nezasáhli. Daniel Klíma zůstal těsně pod semifinálovými branami, Petr Chlupáč byl šestý a Jan Kvěch stanul na nejnižším stupínku pódia.

Mads Hansen, Jakub Miskowiak a Jan Kvěch stojí na pódiu
1. Jakub Miskowiak, PL 3 1 3 3 3 3 3 19
2. Mads Hansen, DK 3 2 2 2 3 2 2 16
3. Jan Kvěch, CZ 2 3 1 3 2 2 1 14
4. Norick Blödorn, D 3 2 3 3 1 3 0 15
5. Mateusz Swidnicki. PL 0 3 2 3 1 1 10
6. Petr Chlupáč, CZ 2 1 2 2 2 1 10
7. Wiktor Lampart, PL 1 1 3 1 3 0 9
8. Lukas Baumann, D 2 3 0 1 2 0 8
9. Daniel Klíma, CZ 3 2 1 1 1 8
10. Francis Gusts, LAT 2 2 1 2 1 8
11. Alexander Woentin, S 1 0 2 0 3 6
12. Danil Kolodinskis, LAT 1 0 3 0 2 6
13. Matthew Gilmore, AUS 0 3 0 2 0 5
14. Drew Kemp, GB 1 0 0 1 0 2
15. Steven Goret, F 0 1 1 0 0 2
16. Marko Levišin, UA 0 0 0 0 X 0
17. Daniel Šilhán, CZ DNR
18. Pavel Kuchař, CZ DNR
Jakub Miskowiak (červená) vede finále před Madsem Hansenem (žlutá) a Janem Kvěchem (bílá)

Konečné pořadí světového šampionátu:

1. Miskowiak 58, 2. Hansen 54, 3. Lampart 40, 4. Swidnicki 31, 5. Chlupáč 29, 6. Kvěch 28, 7. Blödorn 28, 8. Gusts 28, 9. Woentin 25, 10. Kolodinskis 18, 11. Cierniak 18, 12. Baumann 17, 13. Karion 16, 14. Levišin 12, 15. Gilmore 10, 16. Klíma 8, 17. Goret 5, 18. Matjušonoks 5, 19. Curzytek 4, 20. Kemp 3, 21. Hillebrand 1, 22. Šilhán 0, 23. Kuchař 0, 24. Rempala 0, 25. Schmietendorf 0

Nejlepší trio juniorského světa: Wiktor Lampart, Jakub Miskowiak a Mads Hansen

Foto: Karel Herman

Hrozivý pád skončil jako v hollywoodském filmu

Jsou motoristické závody, ve kterých se přihodí něco tak závažného, že výsledek ustupuje do pozadí. Ve většině případů je motocyklový sport velice riskantní záležitostí a zranění, těžké úrazy s trvalými následky nejsou výjimkou. Díky přísným bezpečnostním pravidlům, obzvlášť na úrovní mistrovství světa, počet nehod se závažnými následky rok od roku klesá. I v takové disciplíně, jako je plochá drahá, kde fyzické kontakty mezi závodníky i s motocykly a pády jsou na denním pořádku. Do vzácných výjimek se počítají podniky na jakékoliv úrovni, které by se obešly bez jediného pádu. Naštěstí moderní bezpečnostní vybavení jezdců je tak promyšlené a zdokonalené, že většina karambolů končí jen zdržením, třeba na výměnu segmentu nafukovacích barier a zprovoznění stroje. A jede se dál. Srážka na začátku posledního kola druhého semifinále dánské SGP byla odlišná a svým způsobem výjimečná šťastným koncem jako z filmu. Hororová havárie skončila jen u drobného poranění ruky.

 

Horor se mění na kuriozitu

Fredrik Lindgren (žlutá) padá po kolizi s Mikkelem Michelsenem (modrá)

Fredrik Lindgren bojoval s domácím Mikkelem Michelsen o třetí místo s minimální nadějí probojovat se do finále. Dánská divoká karta doslova naplnila pojem divokostí, když na cílové rovině ztratila kontrolu nad svým motocyklem. Nebyla to nijak neobvyklá situace.

Plochodrážní speciál se zvedl na zadní kolo i s jezdcem změnil směr z oblouku uvnitř dráhy na výstřel až k mantinelu. Tam zasáhl jedoucího o kousek před ním Fredrika Lindgrena a doslova ho vymrštil na řídítka motocyklu. Švéd neměl sebemenší šanci zareagovat. Zaprvé Dána nemohl vidět a pak vše se odehrálo ve zlomku vteřiny, přičemž motocykl pokračoval nekontrolovatelně a v plné rychlostí. Nehledě na dynamiku se jeden stačil vylekat, ještě než dvojice stroj-člověk udeřila do první překážky stojící jí v cestě. Dokonce je to vidět na tvářích přihlížejících.

Stadión zmlkl ještě dřív, než došlo k nárazu. Fredrik Lindgren doslova projel nafukovacím mantinelem. Ten je stavěn na ztlumení bočního nárazu, ale tentokrát zapracoval ještě lépe, když švédský závodník doslova zmizel v jejich útrobách. Mikkel Michelsen ještě stačil vypnout svůj motor, ale po několika metrech se taktéž poroučel k zemi.

Jízda byla pochopitelně ihned zastavena a k místu zkázy spěchali všichni povolaní. Po několika dlouhých minutách, anebo to byly vteřiny, co se zdály trvat tak dlouho, se nakonec zvedl Fredrik Lindgren a nevěřícně se díval na poraněnou ruku. Co se odehrálo, mu muselo dojít až později.

Tribuny si oddechly a pak snad nikomu nevadilo, že finále se jelo až po pečlivě výměně nafukovacích vaku. Dokonce na velké obrazovce se promítalo opakování hrůzostrašné událostí, ale naštěstí už jako kuriozita, nikoliv jako horror. Mimochodem britská televize BT Sport zůstala jen u komentáře Scotta Nicholse a málem smrticí srážku ani jednou neopakovala až do konce pořadu. A i to o něčem svědčí.

 

SGP stojí před skvělým vyvrcholením

Martin Vaculík těsně vypadl před branami semifinále

Samotný závod se odjel před naplněnými tribunami. Dánové přišli v hojném množství a ani jim moc nevadilo, že oba domácí jezdci Leon Madsen a Mikkel Michelsen skončili vždy poslední ve svých semifinálových jízdách. Průběžná kvalifikace byla v čele dokonce vyrovnaná a navrátilec po zranění Martin Vaculík se ani s osmi body do semifinále neprobojoval.

Hlavně vinou nejslabších letošních účastníků seriálu, kteří nikomu žádné body nesebrali, Anderse Thomsena (3 body), Olivera Berntzona (2) a jednobodového Krzysztofa Kasprzaka. Zklamali oba Matějové, Žagar a Janowski, přestože dokázali každý jednou vyhrát. Slovinec už delší dobu není spokojen s motory svých motocyklů, ale Polák určitě patřil mezi letošní favority.

Artjom Laguta vede finále před Bartoszem Zmarzlikem

Dlouhé čekání na finálovou jízdu bylo odměněno krásnou podívanou, i když hlavní souboj se odehrál za zády suverénního Artjoma Laguty. Bartosz Zmarzlik tentokrát nevykouzlil zázračné předjetí na cílové čáře a skončil druhý po vytrvalém souboji s Emilem Sajfutdinovem, jemuž nakonec přece odolal.  Poněkud nenápadný Artjom Laguta se dostal o jediný bod před obhájce titulu.

Dvojzávod v polské Toruni slibuje dnes a zítra velkou„rivalizaci, jak říkají Poláci. Hlavně ať jsme ušetření hororových pádu, i když den dánský skončil docela šťastné.

Foto: Kiril Ianatchkov a Pavel Fišer