Michaela Krupičková a Ondřej Smetana trávili prázdniny u ledu

Hamr na Jezeře – 4. února
Ondřej Smetana a Michaela Krupičková se v Hamru na Jezeře objevili už minulý víkend. V sedle stopětadvacítky i půllitru kroužili po malé a velké dráze a nešetřili slovy díků na adresu Jana Peciny a jeho kolegů, kteří jim připravili oba ovály. V pátek byly ve škole pololetní prázdniny, takže se oba vypravili znovu na sever Čech. Liberecká závodnice poprvé otestovala motocykl Shupa v provedení na travnaté ovály.

„Pan Šůs ze Shupy nám ve středu připravil rám,“ svěřil se magazínu speedwayA-Z Jaroslav Krupička, otec Michaely. „Já to za dva dny postavil, takže jsme dlouhána Shupu zkoušeli na ledě. Šlo to dobře, akorát nám odešel ke konci motor.“

Foto: Jaroslav Krupička

Nikolaj Krasnikov vyrazil do čela historických tabulek

Krasnogorsk – 5. února
Až do loňského roku byl nepřekonatelným králem ledových oválů Gabdrachman Kadyrov, jemuž se podařilo získat šest titulů mistra světa. Jeho rekord vyrovnal až Nikolaj Krasnikov, jenž se dnes v Krasnogorsku vydal do čela historických tabulek. V první letošní Grand Prix neztratil jediný bod a své počínání umocnil triumfem ve finále A. Na stupních vítězů mu dělali společnost krajané Igor Kononov a Dmitrij Chomicevič. Antonín Klatovský v roli náhradníka nezasáhl ani jednou do akce.

1. Nikolaj Krasnikov, RUS 15
2. Igor Kononov, RUS 11
3. Dmitrij Chomicevič, RUS 13
4. Danil Ivanov, RUS 13
5. Vitalij Chomicevič, RUS 10
6. Dmitrij Bulankin, RUS 11
7. Ivan Ivanov, RUS 8
8. Günther Bauer, D 7
9. Sergej Karančincev, RUS 7
10. Stefan Svensson, S 7
11. Harald Simon, A 5
12. Franz Zorn, A 5
13. Peter Koij, S 3
14. Stefan Pletschacher, D 1
15. Grzegorz Knapp, PL 2
16. Johnny Tuinstra, NL 2
17. Mäts Jarf, FIN 0
18. Antonín Klatovský, CZ DNR

Andrej Diviš s Petrem Klauzem upevnili vedení navzdory dnešní remíze s Osečnou

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Mělice – 5. února
Písník Mělice u Přelouče zažil dnes svou ledařskou premiéru, by se okolní louky zelenaly a teplota atakovala desetistupňovou hranici. Na zamrzlé hladině se vytvářely díry, jimiž nahoru tekla voda. A kvůli trhlině v nájezdu do druhé zatáčky musela být v závěru pozměněna tra. Mítink opanovali Jan Klatovský s Rakušanem Martinem Leitnerem, jemuž patří primát použití nového tlumiče výfuku v podniku ranku českého šampionátu. Jediný bod jim dokázal uzmout Jan Pecina. Tomu však společně s Lukášem Volejníkem nevyšel plán převzít průběžné vedení od Andreje Diviše s Petrem Klauzem. Oba týmy skončily se stejným bodovým ziskem a v rozjezdu o druhé místo ujel Andrej Diviš Lukáši Volejníkovi.

Expresní tempo
Počínaje lednem 2005, kdy se zásluhou Divišova konal první ledařský mítink od Větřkovic 1997, zažívá zimní plochodrážní disciplína v Čechách nevídanou renesanci. Zimy 2007 a 2008 byly sice hodně teplé, ale nadšení pořadatelů neuplavalo s tajícím ledem. A poslední tři roky zažíváme vskutku zlaté období, jenž má v naší historii obdoby maximálně v hodně studených sedmdesátých letech.

Podobné myšlenky nemohly minout nikoho, kdo dnes zavítal na hráz mělického písníku. Jenže jaro bylo cítit ve vzduchu a cesta od silnice k zamrzlé vodě byla samé bahno. Důležité bylo, že ledový ovál zůstával stále intaktní, by se na něj mnoha prasklinami valila voda.

„Všechno bylo hrozně narychlo,“ svěřoval se Radek Hutla, hlavní iniciátor návratu ledové plošiny do bezprostředního okolí Pardubic, aniž by mohl nezmínit povětrnostní eskapády. „Ještě před čtrnácti dny, než začalo znovu mrznout, jsme netušili, že se to pojede. A teď budeme rádi, když se to vůbec dojede.“

Rtu teploměru se neostýchala dotýkat se kulaoučké desítky. Mezitím dorazil Miroslav Topinka se špatnou zprávou, že na Pařezitém v Růžené panuje stejný stav. A že jakýkoliv další boj s dírami a valící se vodou by byl zbytečný. I v Mělicích se na stranu spojenců oblevy přidal čas. Závod se proto musel valit stejně rychlým tempem jako modré expresy Pendolino řítící se závratným tempem po trati nedalekého železničního koridoru.

A vskutku, úvodních čtrnáct rozjížděk netrvalo déle než hodinu. Na počátku se Radek Hutla změnil z organizátora na závodníka a ve vzorné párové spolupráci se svým synem Lukášem záhy ukázali výfuky Robertu Růžičkovi s Martinem Běhalem. Ob dvě jízdy směřoval rodinný tandem Hutlových znovu na startovní rošt, avšak Jan Klauz odmítl myšlenku, že by se stal lacinou návnadou.

Před závodem si se svým kolegou Markem Uzzellem stanovili strategii. Stačila jim slůvka inside, oustide, venek, vnitřek a pár gest, aby bylo jasné, že anglický dobrodruh bude preferovat vnější stranu. Janu Klauzovi vyhovoval opačný pól, o čemž přesvědčil právě oba Hutlovy v rozjížďce s číslem čtyři.

Domácí sice rychle zamířili do čela, avšak Jan Klauz je oba v první zatáčce podjel. A teprve na počátku druhého kola se otec Hutla dostal dopředu, ale jeho syna pražský borec dokázal odrážet až do cíle. Devět bodů Přeloučanů však bylo na úvod skvělým počinem.

Boj o hrot celkové klasifikace
Po dvou startech se stejným bodovým inkasem mohli pochlubit jedině oba borci z Klabo Teamu. Jak Jan Klatovský, tak Martin Leitner ještě o minulém víkendu bojovali o místa v mistrovství Evropy v ruském Togliatti. Zatímco Rakušan si s sebou přivezl oba motocykly a postaral se o premiéru nového tlumiče výfuku v podniku českého šampionátu, Jan Klatovský nechal svůj stroj v Rusku. Během týdne společně se svým týmem narychlo postavil motocykl, s nímž se postavil na start dnes v Mělicích.

„Je to v Čechách, nejde říct, že nepojedu,“ konstatoval, když připomněl, že technická příprava finišovala včera okolo osmé večer. Hned na úvod ho čekala jízda jako řemen, protože na roštu na Klabo Team čekali Andrej Diviš a Petr Klauz. Tentokrát však šlo o čekání nejen obrazné, ale přímo doslova a do písmene. Martinu Leitnerovi totiž během tréninkových koleček, které tradičně předcházely úvodním rozjížďkám, vypověděl službu motocykl.

V depu mu mezitím připravili náhradní a rakouský závodník si pro něho dosprintoval napříč oválem. Když vystřelila guma nahrazující klasickou pásku, ujal se vedení, do něhož pustil jen svého kolegu. „To mě nasralo, bylo málo plynu,“ komentoval Petr Klauz porážku 1:5, zatímco jeho parák Andrej Diviš viděl příčinu v příliš hladkém ledu.

A tak či onak, bodová ztráta leaderů průběžné klasifikace nahnala dost vody na mlýn Jana Peciny s Lukášem Volejníkem. Oba se po startu třetí jízdy dostali dopředu, Jan Pecina s efektním wheelie. Z rodinného týmu Ebnerových se v útocích víc činil syn, jehož horkou hlavu ochladil až krizový moment v posledním výjezdu druhého kola. Otec vzápětí dovedl svého potomka k vítězství před Markem Uzzellem a Janem Klauzem v rozjížďce s číslem sedm. Potom se s mítinkem rozloučil a pustil ke slovu náhradníka Thomase Rathgeba.

Osečenští závodníci se ze skoku do čela průběžné klasifikace netěšili dlouho. Andrej Diviš s Petrem Klauzem v páté jízdě hladce porazili Martina Běhala a Roberta Růžičku. Hned vzápětí se Jan Pecina s Lukášem Volejníkem střetli s Klabo Teamem. A svým příznivcům přitom pořádně zabrnkali na nervy.

Jan Klatovský s Martinem Leitnerem stáli u startovní čáry, ale jejich soupeři nikde. O notnou chvíli po nich se zjevil Lukáš Volejník. Jan Pecina se však ještě se svým mechanikem Lubošem Pytlounem stále skláněl u vjezdu na ovál nad svým motocyklem. „Ty vole, upaď karburátor, nevím, jak je to možný,“ divil se později severočeský matador.

Náprava se naštěstí udála během dvouminutového limitu a mohlo se startovat ve čtyřech. Jan Klatovský hrál opět velké sólo. Rychle předčil Lukáše Volejníka, zatímco Jan Pecina mezitím pacifikoval Martina Leitnera. Uhlídal ho za sebou, ale když střídal svého kolegu na druhé příčce, Rakušan se ho držel jako na provázku.

V nájezdu do druhé zatáčky se Martin Leitner spodem nasunul před Jana Pecinu. Ten ovšem nezaváhal ani jedinou sekundu a okamžitě se vrátil zpátky na druhé místo. „Nezbejvalo, než to podržet, aby byl ten bod navíc,“ líčil po návratu do svého depa. Právě tento bod udržel jeho tým na stejné úrovni v průběžné klasifikaci šampionátu s Andrejem Divišem a Petrem Klauzem.

Čas maximálních zisků
Po sedmi jízdách už zamrzlá plocha mělického písníku připomínala obrovskou kaluž plnou studené vody. „Led je měkký,“ líčil stav dráhy Mark Uzzell. „Nevěřím si na tom, je to jako v tom prvním Hamru. Ale to je moje chyba, dráha je dobrá a hlavně stejná pro všechny.“ Na čele průběžné klasifikace závodu mezitím zuřil boj mezi devítibodovými Klabo Teamem a Hutla Racing Teamem s Osečnou a Andrejem Divišem s Petrem Klauzem v těsném závěsu.

Právě na posledně jmenovaní závodníky narazili domácí v rozjížďce s číslem osm. Lukáš Hutla se sice po startu držel Andreje Diviše, avšak Petr Klauze se vnějškem úvodní zatáčky posunul před něho. Dalšího pětibodového maxima se vítězové úvodního podniku dočkali hned při svém dalším startu ve třinácté jízdě. V ní stejně nekompromisně ujeli Ebnerovic týmu, kde otce nahrazoval Thomas Rathgeb.

Také výsledky Osečné a Klabo Teamu byly ve druhé třetině absolutně nekompromisní. Jan Pecina s Lukášem Volejníkem se záhy ujali vlády v rozjížďce s číslem deset. Jan Klauz se však zejména v posledních dvou okruzích usilovně snažil atakovat největší soupeře v boji o titul týmu jeho syna. Ve dvanácté jízdě čekal na Osečany pouze Martin Běhal. Robert Růžička totiž opravoval škody, které mu napáchal spadlý sekundární řetěz.

Jan Klatovský a Martin Leitner zaznamenali snadné vítězství v deváté jízdě, když ujeli Martinu Běhalovi, jehož kolega Robert Růžička musel o třicet metrů zpátky na trestnou čáru kvůli dotyku startovací gumy. Podobně v rozjížďce s číslem čtrnáct odjeli Janu Klauzovi a Marku Uzzelovi. Avšak i v tomto případě byl otec Klauz vitálním soupeřem a v předposledním kole se neváhal cpát mezi oba suverény dnešního odpoledne.

Druhá třetina tak ve své podstatě dostala mimo boj o stupně vítězů jen rodinný tandem Hutlových. O porážce od Klabo Teamu, za níž se Přeloučané nemohli stydět, přišla remíza s Ebnerovými v rozjížďce s číslem jedenáct. Syn Lukáš nebyl po svém hamerském pádu evidentně ještě ve své kůži, avšak otec Radek překypoval bojovností.

Po startu rozjížďky s číslem jedenáct sice směřovali do čela Charlie Ebner mladší a Thomas Rathgeb. Radek Hutla však z mely úvodní zatáčky vytěžil druhé místo. A i nadále pořád proháněl vedoucího Rakušana. V předposledním oblouku se už málem posunul před něho. Rakušan ho udržel, avšak vítězství měl stále ještě podmíněně. V poslední zatáčce ho Radek Hutla podjel a za jásotu zaplněného břehu protnul metu jako první.

Dírečky, dírky a díry
Sotva však odložil v depu přilbu, musel se ujmout povinností pořadatele. Na ledové ploše byly stále víc znát následky bombardování předčasného jara. A zdálo se, že je s podnikem amen, jelikož v první zatáčce zeje zlověstný černý otvor. „Díra to úplně není,“ vyvracel Radek Hutla nejhorší obavy, když se osobně vrátil z inspekce. „Spíš takovej‘ lavor.“

Závod pokračoval rozjížďkou s číslem patnáct, v níž se Radek Hutla opět přeměnil do role závodníka s velkým Z. nyní to měli poznat Jan Pecina s Lukášem Volejníkem. Oba vystřelili dopředu, aby stále pracovali na snu o obhajobě titulu. Radek Hutla ovšem číhal za nimi v těsném závěsu. A chybu Lukáše Volejníka v prvním oblouku posledního kola nemohl nechat bez trestu.

Zato Andrej Diviš s Petrem Klauzem v sedmnácté jízdě nezaváhali a změřili Jana Klauze a Marka Uzzella hned v úvodních metrech. Otec Klauz se s mítinkem rozloučil třetím místem, avšak byl vyloučen za vyjetí z dráhy. Na poslední sérii nemohl nastoupit, jelikož mu prasklo spojkové lanko.

Osmnáctá jízda byla pro další osud dnešního mítinku osudová. Jan Klatovský stínovaný Martinem Leitnerem bez problémů vodil otce a syna Hutlovy, když ve druhé zatáčce druhého kola upadl. Ostatní závodníci se mu dokázali vyhnout, Lukáš Hutla obrovským obloukem mimo tra.

Praporkáři mávali červenými vlajkami, avšak Pavel Kubeš v roli arbitra se nemusel uchylovat k diskvalifikaci. Pád Jana Klatovského zapříčinila díra asi půldruhého metru dlouhá a patnáct centimetrů široká. Radek Hutla operativně vytasil řešení. „Posune se lajna o kousek dál a jede se dál.“

Rychlý brífink vedení závodu s jezdci přinesl potvrzení jeho myšlenky. Vnitřní čára se přemístila zhruba o metr a půl, druhá zatáčka se tím zúžila a změnila tvar, ale jelo se dál. Při repete osmnácté jízdy už Klabo Teamu nestálo nic v cestě pětibodového inkasa. Hned nato vrátil Mark Uzzell porážku Martinu Běhalovi z Hamru na Jezeře. A pak už přišel jeden z vrcholů dnešního odpoledne.

Osečná jela v rozjížďce s číslem dvacet s Andrejem Divišem a Petrem Klauzem nejen o umístění v dnešním mítinku, ale především o vedení v průběžné tabulce. V ní měli obhájci loňského zlata jednobodovou ztrátu. Celá čtveřice moc dobře věděla, že sázka u tohoto stolu je vskutku vysoká. Od startovního roštu se Jan Pecina a Andrej Diviš odlepili takřka současně, avšak na protilehlé rovince nabyl vrchu severočeský ledař.

„Když Pecka odstartuje jede se mi blbě i na rozbitým ledu,“ řekne Andrej Diviš po návratu ze stupňů vítězů. V tomto okamžiku však nemohl nic jiného, než čekat na případnou chybu někdejšího světového finalisty. Čekání ohraničené šachovnicovým praporkem však bylo marné. Řešení hlavolamu průběžného pořadí třímal ve svých rukou Lukáš Volejník. Snažil se povznést z posledního místa a nakonec se doopravdy sunul před Petra Klauze.

Pražan mu to však na protilehlé rovince vrátil i s úroky. V konečném důsledku to přineslo dnešní remízu a nutnost rozjezdu a upevnění pozice Andreje Diviše a Petra Klauze na čele průběžné klasifikace. Severočechů nezbývá než čekat, zda přijde dřív nějaký další závod v náhradním termínu a nebo pondělí 28. února, jenž v duchu reglementů ukončí šampionát, mrazy, nemrazy.

V poslední jízdě základního rozpisu stačil Klabo Teamu jediný bod, aby se ozdobili zlatým věncem. Na ovále ovšem nezbyl žádný prostor pro kompromisy. Jan Klatovský a Martin Leitner vystřelili dopředu, jenže mladý Charlie Ebner se chtěl vytáhnout. Ve druhém oblouku podjel svého krajana, aby se okamžitě prohnal i okolo vedoucího Čecha. Ten ovšem nechtěl připustit žádnou prohru.

Ve čtvrtém kole prodloužil nájezd do druhé zatáčky a vytlačil Charlie Ebnera ven. Rakouský závodník se přitom dostal mimo ovál a byl dodatečně diskvalifikován. Vítězové se mohli chystat na pódium se škraloupkem jednobodové ztráty, zbývalo ještě vyřešit otázku druhého místa.

„Když jsem jel rozjezd, šel jsem vždycky na držku,“ vysvětloval Jan Pecina, proč do něho poslal svého paráka. „Kdyby šlo o mistra, jel bych, ale kvůli věncům? Těch máš stejně doma tři prdele.“ Andrej Diviš vzápětí odvedl Lukáše Volejníka. A všichni přítomní jen doufali, že nešlo o symbolickou tečku za letošními ledy v Čechách.

Hlasy z depa
„Dobrej‘,“ odpověděl Jan Klatovský na otázku magazínu speedwayA-Z, jaký byl jeho comeback na české ledové ovály po dvou letech. „V Rusku mi zůstala motorka, mám také naplánovanej‘ malej‘ zákrok v nemocnici. Narychlo jsme dali motorku dohromady a skončili včera v osm večer. Funguje to, jezdit se na tom dá. Startovat tady byla povinnost. Kluci s tím maj‘ práci a nejde jim říct, že nepojedu. Jelo se mi dobře, odjelo se to nádherně.“

„O chlup jsme udrželi náskok,“ měl Andrej Diviš bleskově spočítaný stav na čele průběžné klasifikace. „Jelo mi to dobře, až když se to rozbilo. Na čistým ledě ne. Měli jsme tam Honzu s Leitnerem a oni na tom jedou. A když Pecka odstartuje, jede se blbě i na rozbitým.“

„Zezačátku nám to nesedlo,“ souhlasil Petr Klauz se svým kolegou. „První jízda mě nasrala, bylo málo plynu, pak se ho dalo víc. Vyšlo nám to, jak jsme si řekli. I když ta poslední jízda mohla bejt lepší, Pecka ujel.“

„Dojmy jsou dobrý, škoda, že to uteklo,“ komentoval Jan Pecina skutečnost, že se Osečné nepodařilo převzít vedení v průběžné klasifikaci. „Parák moh‘ škubnout víc, ale je to ještě mladej‘ kluk. Ještě se poperem‘ o mistra jednotlivců, jestli bude mrznout.“

„Teď mi mechanik řek‘, že to bylo o sto procent lepší,“ přivítal Lukáš Volejník reportéra magazínu speedwayA-Z. „Po tom minulým tejdnu jsem neměl, co ztratit. Škoda toho rozjezdu. Ale jinak super, teď to ze mě spadlo. Jsem víc v pohodě proti Hamru. Spravil jsem si chu.“

„Dobrý,“ odtušil Radek Hutla. „Jede se mi tady dobře, ale musej‘ na to bejt‘ dva. Aspoň že tak.“

1. Jan Klatovský 3 3 3 3 3 3 18 29
  Martin Leitner, A 2 1 2 2 2 2 11(5)  
 
2. Andrej Diviš 1 3 3 3 3 2 15+3 24
  Petr Klauz 0 2 2 2 2 1 9(5)  
 
3. Jan Pecina 3 2 3 3 3 3 17 24
  Lukáš Volejník 2 0 2 2 1 0 7(3)+2  
 
4. Radek Hutla 3 3 1 3 2 1 13 16
  Lukáš Hutla 2 1 0 0 0 0 3(1)  
 
5. Charlie Ebner, A 0 3 – – – – 3 16
  Charlie Ebner ml., A 1 2 2 1 3 ex 9(1)  
  Thomas Rathgeb, A – – 1 0 2 1 4(2)  
 
6. Mark Uzzell, GB 0 1 0 0 1 3 5 5
  Jan Klauz 2 E 1 1 ex – 4  
 
7. Martin Běhal 0 1 1 1 1 2 6 7
  Robert Růžička 1 0 E – 0 – 1  

Poznámka: Jan Klauz v rozjížďce s číslem sedmnáct a Charlie Ebner ml. v jednadvacáté jízdě byli vyloučeni za vyjetí z dráhy.

Průběžné pořadí seriálu:

  Hamr Mělice TOT
  30.1. 5.2.  
1. Andrej Diviš – Petr Klauz 29 24 53
2. SK Osečná: Jan Pecina – Lukáš Volejník 28 24 52
3. Charlie Ebner – Charlie Ebner ml. – Thomas Rathgeb 27 16 43
4. Hutla Racing Team: Radek Hutla – Lukáš Hutla 17 16 33
5. Klabo Team: Jan Klatovský – Martin Leitner NS 29 29
6. Martin Běhal – Robert Růžička 14 7 21
7. Mark Uzzell – Kevin Rowand – Jan Klauz 11 9 20
8. Miroslaw Daniszewski 19 NS 19
9. René Dünki – Markus Birn 9 NS 9

Poznámka: jeden bod Jana Klauze nebyl týmu s Miroslawem Daniszewskim započten, jelikož závodník může bodovat jen pro jeden tým a Jan Klauz v Mělicích startoval s Markem Uzzellem.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)

Růžená padla, naděje v Hamru na Jezeře je stále živá

Mělice – 5. února
Počasí předvedlo opět jednu ze svých eskapád. Zatímco ještě předevčírem panovaly kruté mrazy, od včerejška se do Čech cpe opět teplý vzduch. Druhý podnik českého šampionátu ledařských družstev v Mělicích nestačil ohrozit. Avšak pokračování plánované zítra do Růžené muselo být zrušeno, když pořadatelé dopoledne našli na ploše Pařezitého vodu, jenž tam pronikla mnoha otvory. V žádném případě ovšem není vyloučeno, že jsme dnes viděli ledy naposledy. Jan Pecina magazínu speedwayA-Z prozradil, že hodlá uspořádat třetí podnik individuálního mistrovství republiky v Hamru na Jezeře příští sobotu. Vyloučen není ani náhradní termín v Růžené.

„V tuto chvíli je na rybníce spousta vody, dělají se díry stejné jako byly dnes k vidění v Mělicích v depu, a tyto se pomalu zvětšují,“ konstatoval Miroslav Topinka rezignovaně dnes odpoledne. „Vzhledem k venkovní teplotě a předpovědi je jasné, že už se to bude jen zhoršovat. Pokud ještě do konce sezóny znovu zamrzne, pokusíme se závod uskutečnit v náhradním termínu. Uvidíme.“

Foto: Milan Dvořák

Eduard Krčmář: „Budu se snažit ukázat se na velký motorce!“

Slaný – 22. ledna
Čekání a bleskový útok na stupně vítězů. Tak lze výstižně charakterizovat jeho dosavadní účinkování na oválech. By se kvůli němu snížila věková hranice, čekal na premiéru ve stopětadvacítkách, aby je posléze opanoval. Když kolibříka odložil, situace se opakovala ve dvěstěpadesátkách. A nyní je vítězem jejich zlatého poháru. Někdejší zázračné dítě slánské ploché dráhy dospělo a má hlad i po úspěších v půllitrech. Pakliže vám nestačily důkazy v podobě závodů v severních Čechách a na saské straně Krušných hor, Eduard Krčmář vás o tom přesvědčí osobně v exkluzivním rozhovoru, který magazínu speedwayA-Z poskytl.

speedwayA-Z: „Vrcholem tvé kariéry, k němuž jsi dlouho upíral své zraky, byl zlatý pohár dvěstěpadesátek na tvé domácí dráze ve Slaném. Tvůj sen se vyplnil beze zbytku a ty jsi vystoupil na nejvyšší stupínek. Ten moment sis asi hodně užil, že?“
Eduard Krčmář: „Určitě jsem si to užíval dobře. Připravoval jsem se na to dva roky. Nakonec to vyšlo a měl jsem z toho obrovskou radost. Samo od sebe to nepřišlo. Musel jsem udělat motor a byly nový vejfuky. Motorka se jinak chová a všechno bylo jiný. Úplně jiný převody a motorka byla zvadlá. Na starejch tlumičích jela dvěstěpadesátka jako pětistovka, ale teď to bylo něco jinýho. Myslel jsem, že budu mít nervy, ale byl jsem v pohodě. Nervy tam trošičku byly, ale nakonec to bylo dobrý. Museli jsme jet dodatkovou jízdu. Říkal jsem si, že když jsem došel už takhle daleko, musím už dojít až do konce a vyšlo to. Bylo to fakt super, měl jsem štěstí, že motorka vydržela a fungovala, jak měla. Bylo by lepší jet na starejch‘ tlumičích. Jak bylo vedro, motorka se hřála. Splnilo se mi to, všechno bylo v pohodě, akorát jsme měli málo gum a museli jsme označit dodatečně dvě nový hrany. Vůbec nevím, čím to bylo, v Německu mi jedna guma stačila a tady byla po jedný jízdě v prdeli. Nevím, v čem to mohlo bejt‘, dráha byla dobrá, jsem tady na ni zvyklej‘ a nevadilo mně to. Když jsem se dozvěděl, že tady pojedu, nechali jsme udělat motor u Oldy Řezníčka a pak trénovali na pětistovce, aby to nelezlo do peněz. Poslední sezónu jsem na dvěstěpadesátce vůbec netrénoval, akorát asi tři dny před závodem, jinak vůbec. Nakonec přišlo vítězství, ale měl jsem výhodu, že se jelo na domácí dráze. Nečekal jsem to, v první jízdě jsem si myslel, že jo, ale ve druhý jízdě, že ne. Ale když jsme jeli dodatkovou jízdu, říkal jsem si, že když jsem došel už takhle daleko, zkusím to vyhrát. A nakonec to vyšlo. Měl jsem radost, v tu chvíli to byl šok, když jsem to vyhrál.“

speedwayA-Z: „Jel jsi doma, na domácí dráze a před domácím publikem, pro které by jakýkoliv jiný výsledek než první místo představoval velké zklamání. Jak těžké bylo vyrovnat se s tlakem okolí?“
Eduard Krčmář: „Nad tím jsem nepřemejšlel, že by diváci byli zklamaný. Bylo ale vidět, že mi fanděj‘. Snažil jsem se udělat co nejvíc a jinak nad tím nepřemejšlel. Bylo to v pohodě, lidi za mnou nechodili, že to musím vyhrát. Známí za mnou byli, ale v tý chvíli jsem neposlouchal, že bych měl vyhrát. Odkejval jsem jim to a bylo to všechno. Výhoda domácího prostředí byla, že jsme měli klid udělat motorku po tréninku. Bylo to doma, bylo to dobrý. Užil jsem si to. Letos nevím, jedeme do Švédska. Druhej‘ rok to bude jiný, všichni to okoukali, uvidíme. Pojedu to tam zkusit, ale hlavně se letos budu soustřeďovat na pětistovky než na dvěstěpadesátky. Je tam další šance, ale buď to vyjde nebo ne. Hlavně se budu snažit ukázat se na velký motorce. Už mi bude patnáct, abych podepsal někde třeba v Polsku a začal jezdit.“

speedwayA-Z: „Dvěstěpadesátka pro tebe nebyla v žádném případě ničím nový,. Nicméně poprvé jsi závodil s novým tlumičem. Co to obnášelo při nastavení motocyklu a co to přineslo na dráze?“
Eduard Krčmář: „Předstih a převody musely bejt‘ jiný. Když jsem trénoval na starým vejfuku, šlo to od startu a zvedlo se na to na zadní. S novým tlumičem to nejelo. Motor se hned hřeje, kór dvěstěpadesátka, ta se hřeje i se starým vejfukem, natož pak novým. Nedá se říct, že bych začínal od začátku, během půl hodiny jsme to vychytali, abych udělal to nejlepší pro ty závody. Nebyl problém, možná zezačátku, ale od druhý jízdy jsme to zpřevodovali a bylo to v pohodě. Pomalejší než stopětadvacítka to nebylo, určitě ne, ale ta motorka je s novým tlumičem a je to úplně něco jinýho. Měřili jsme to i na časy, bylo to o hodně pomalejší asi o tři sekundy na kolo. Moje motorka byla nejrychlejší, ale pořád bylo zpomalení znát.“

speedwayA-Z: „Stopětadvacítku jsi odložil, dvěstěpadesátky nemají moc závodů. Trénoval jsi na půllitru a v závodní akci ses představil pouze v podnicích charakteru bodovaného tréninku v Chabařovicích a v Liberci. Jak se ti líbily?“
Eduard Krčmář: „Užíval, ano, akorát v Chabařovicích mi tejden předtím řekli, že nepojedu. Ráno před závodama‘ jsem tam trénoval. Myslel jsem, že nepojedu, chtěli oficiální závod. A nakonec řekli, že pojedu. Už jsem nemoh‘ a nejel poslední jízdu. Měl jsem z prvního závodu nervy, ale jenom tady, potom v Liberci a v Chabařovicích to bylo v pohodě. Říkal jsem si, že je to volnej‘ závod, tak co. Všechno fungovalo, bylo to v pohodě. Na pětistovce je to rozdíl, ale kontakty mi nevadí, nic si z toho nedělám, je to boj. V tý rychlosti je to ale něco jinýho než na stopětadvacítce. Tam se nepozná nejlepší závodník, vyhraje, kdo má nejlepší motor.“

speedwayA-Z: „Ve svých stopětadvacítkářských časech jsi závodil poměrně dost často. Nyní už delší dobu držíš nucený závodnický půst. Připadáš si jako námořník na dlouhé osamělé plavbě bez žen a dalších radostí? A proč sis to neproložil stopětadvacítkami, alespoň příležitostně?“
Eduard Krčmář: „Těším se, jak jsem dva roky stál, sralo mě, že nejezdím. Kolikrát jsem si říkal, že bych přestal a začal zase v patnácti. Ale nevydržel bych to. Je to strašný čekat dva roky. Už se těším, až to začne a budu oficiálně závodit na pětistovce. Chtěl bych něco dokázat a bejt‘ v nějaký kategorii na bedně. Spíš v jednotlivcích než v extralize. Na stopětadvacítce nemá cenu jezdit tak dlouho. To vyhraje, kdo má nejlepší motor a kdo do toho chce cpát prachy. To budu radši cpát do velký motorky. Jak jsem udělal druhýho mistra, už v půlce sezóny jsem to nechtěl jet, ale s tátou jsme si řekli, že to dojedu. Je to pomalý, nemělo cenu se na tom trápit. Ta pauza stála za to, stopětadvacítky mě nebavily, o to víc jsem nadrženější na půllitra. Hlavně bych nevydržel jezdit na stopětadvacítce až do šestnácti.“

speedwayA-Z: „Na začátku roku už máš za sebou dva závody na německých šroubcích. Jak se ti v Oberau a v Geisingu líbilo? A jak je možné, že Ronny Weis dominoval takovýmto způsobem?“
Eduard Krčmář: „Bral jsem to jako srandu, Ronny jako mistrovství světa. A neumí prohrávat, byl jsem před ním,ale vzal to přes praporky, když to pořádá, nemůže prohrát. Je to sranda, nic jsem si z toho nedělal, povození v zimě je dobrý. Kdo má dobrý šroubky, je to něco jinýho. Škoda, že nejsou závody u nás, ale kdo by to tady udělal?! Drážďany v březnu už nepojedu,rozebrali jsme motorku a já má něco s kolenem a musím zůstat v klidu. Možná půjdu na operaci, ale teď bych to nestih‘. Řekli mi, že by bylo lepší se do toho kolena podívat, ale tuhle sezónu už asi ne.“

speedwayA-Z: „Zima se pomalu chýlí ke svému konci. Jsi v pilné přípravě a hodně natěšený. Čeho bys chtěl dosáhnout?“
Eduard Krčmář: „Chtěl bych udělat co nejlepší výsledek v jednadvacítkách a v devatenáctkách. Dělám motorky, aby to bylo co nejlepší. Chodím do posilovny, aby byla fyzička. Je to potřeba, i když mi doktor zakázal posilku, ale to nejde, stejně tam chodím. Když bude bedna v junioráku, budu spokojenej‘. Teď to okoukám, ale od další sezóny do toho půjdu naplno. Letos taky, ale uvidíme, nevím, co mě čeká. V šestnácti do toho půjdu ještě víc a to bych chtěl i víc dokázat.“

Eduard Krčmář děkuje:
„Nejdřív tátovi, mámě a Oldovi Řezňů, pak Ondřeji Hedvábnému, Frantovi Němcovi, Milanovu Piknovi, Jirkovi Beránkovi, Jardovi Novýmu. AČR, Milanu Machovi, Fandovi Moulisovi mladšímu a AK Slaný.“

Foto: Antonín Škach, Lubomír Hrstka, Wojta Zavřel a Václav Buřič