Růžená bude zítra rychlá

Růžená – 18. února
Organizační parta z Topinka Racing Teamu má už hotovou závodní dráhu, na níž zítra krátce po obědě vyvrcholí český šampionát ledařských družstev. Její parametry nasvědčují, že bude rychlejší než její lednová široká alternativa. Čtenáři magazínu speedwayA-Z to mohou ostatně posoudit z fotografií, které zaslal Miroslav Topinka.

„Po dlouhé době jsme nemuseli bojovat se sněhem, protože tu žádný, a stačilo jen vytyčit tra,“ říká Miroslav Topinka. „To se nám stalo naposledy při úplně prvním závodě, který jsme v Růžené pořádali. Využili jsme proto příznivých podmínek a připravili úplně jinou dráhu než v předchozích závodech. Zkrátili jsme rovinky, zvětšili poloměr, a výsledkem je dráha, která bude velmi rychlá, a pro oko diváka nesmírně atraktivní. Ledu máme patnáct až pětadvacet centimetrů. Vzhledem k absenci sněhu můžeme dráhu kdykoli posunout, kdyby došlo k proříznutí ledu.“

Kromě šéfa organizačního týmu se s dobrou zprávou vytasili rovněž meteorologové. „Poslední předpověď počasí pro náš region na zítra je mínus jeden až plus stupně přes den, což je ideální jak pro diváky, tak i pro závodníky. Aktuální teplota dnes v patnáct hodin je nula. Srdečně proto zvu všechny příznivce ledové ploché dráhy do Růžené. Startovní listina je určitě zárukou kvality. Na startu máme české jezdce v nejsilnějším možném složení. Je to velmi pravděpodobně poslední závod této sezóny.“

Foto: Miroslav Topinka

České šampionáty 2011: podoba dvojic je klidnou oázou

Na pozadí mnohdy převratných změn ostatních českých šampionátů, působí dvojice klidným dojmem. Ale i jejich mistrovství prošlo revoluční proměnou, kterou se stalo zavedení systému importovaného z Britských ostrovů včetně netradičního klíče 4-3-2-0. Poprvé se u nás v praxi uplatnil v Březolupech 2003 a od té doby nebyl ani jednou zpochybněn. Ani na prosincové kalendářní poradě proti němu nikdo nevystoupil. A tak se v Březolupech v rámci oslav půlstoletí tamní ploché dráhy bude do programů tisknout už podeváté.
Abychom zjistili, kde se netradiční rozpis u nás vůbec vzal, musíme se vrátit až do léta 2002, v němž Petr Moravec, předseda VV SPD, sledoval světový pohár družstev. Ten ještě zachovával ideu ve stylu fotbalového šampionátu, aby se všechny závody konaly v jedné zemi. A tehdy se pořadatelství ujali Angličané.

„Já tyhle dvojice tenkrát viděl na videu,“ vzpomíná český plochodrážní šéf. „Když jsem se poflakoval po Anglii, tak mi je pustil Marian Jirout. Přiznávám, že mě nadchl ten systém, který preferoval doslova a do písmene dvojici. A když jsem pak pro to našel podporu ve VV, bylo to jednoduché.“

Jedinou změnou v rozpise je přidávání a ubírání náhradníka. Ten byl zaveden po mnoha pádech ve Mšeně 2004 a Divišově 2005, jenž měly negativní dopad na výsledek týmu. V rozpise, kde vítěz prohrává, dojedou-li soupeři hned za ním, neměl osamocený závodník sebemenší šanci. Po zániku 1. ligy se na scéně vynořila tříčlenná družstva. VV SPD, aby je odlišil, náhradníka ve dvojicích zrušil. Jenže dnes se už druhým rokem tříčlenné týmy u nás nekonají.

„Ten náhradník tam zprvu byl,“ připouští Petr Moravec. „Mrzelo mě, že třeba pád a odstoupení ze závodu zničily výsledek. Ale kromě Pardubic a Prahy není nikde depo pro třicet jezdců a my máme zájem tento šampionát dávat na stadiony, kde to je skvělá propagace ploché dráhy. Někteří navíc protestovali, že je to stojí peníze navíc a my opravdu chceme tento šampionát co nejvíce otevřít. Přiznávám, že mám radost když se v něm prosazují týmy soukromníků a už Radka Fanty nebo Františka Liebezeita a Tondy Vildeho. To je i důvod, proč jsme se nevrátili k náhradníkovi.“

Hlasování spojená s MR juniorů na rozšířeném zasedání VV SPD 11. prosince:

předkladatel: návrh: výsledek:
VV SPD navržený systém pro40 : proti0

Mezinárodní mistrovství republiky dvojic řečí pravidel:
Startují jezdci s platnou licencí v družstvech, které jsou do soutěže přihlášeni prostřednictvím plochodrážních klubů nebo jako samostatný soutěžící.
Pořadatel finálového závodu mistrovství České republiky je povinen uskutečnit tento závod na dráze vybavené bezpečnostním hrazením.
Do závodů budou přijati přihlášení jezdci s platnou licencí vydanou národní sportovní autoritou FMS AČR. V závodě může startovat i držitel jiné národní licence FMN.
Družstvo tvoří dva závodníci uvedeni na zvláštní soupisce. Jezdci mají právo startu v libovolném družstvu. Každý jezdec však může být uveden pouze na jediné soupisce. Toto mistrovství se řídí Přílohou N 072A Národních sportovních řádů Mezinárodní Mistrovství České republiky dvojic.
Přímo do finálového závodu bude nasazeno jedno družstvo pořadatele závodu. V případě většího počtu přihlášených týmů (termín přihlášek 31. ledna 2011) má VV SPD právo na základě pořadí ve finále MČR dvojic 2010 týmy nasadit nebo určit systém kvalifikace do závodu.
Mezinárodní Mistrovství České republiky pro rok 2011 se uskuteční jako samostatný finálový závod jehož pořadí bude i pořadím v Mezinárodním Mistrovství České republiky pro rok 2011.

Pneumatiky: neomezený počet
Přihlášky: 31. ledna 2011
Uzávěrka soupisek:3. srpna 2011