Lenka Felix si ve Svitavách střihla tryskový přelet nad kukaččím hnízdem

Česká Třebová – 6. července
Nikdy jsem neměl ambice komentovat plochodrážní závody. Natož pak na úkor někoho jiného, kdo se v této branži pohybuje. Jenže okolnosti mě za mikrofon přece jen přivedly. Těžko odmítnout prosby milých přátel. Chabařovice, Růžená, Březolupy, Kopřivnice, Svitavy… Snažil jsem se, nebylo to asi špatné, dokonce mi psali i spokojení diváci. Jenže to je minulost, protože nechci pořadatele dostávat do problémů, a rozhodl jsem se coby spíkr skončit. Nemám zkušenost z jiných sportů, nakolik je běžné, že si rozhodčí s sebou přiveze vlastního komentátora. Každopádně Lenka Felix tohle při včerejším přeboru předvedla a mně komentování bez důvodu a bez vysvětlení zakázala. Podlá špinavost, obzvlášť ze strany sudí, jež má být garantem spravedlivé fair play.

 

Ze Svitav bude lepší čtení, Ondřej Smetana mi právě vypráví, jak se vypravil trénovat za kanál La Manche

I když rád píšu a mikrofon jsem uchopil až ve chvíli, kdy nebylo zbytí, pozice spíkra pro mě přece jen nesla velkou výzvu. Za vzor mi byl hlavně Luboš Pecháček. Již v dětství jsem obdivoval, jak brilantně se dokáže pohybovat na každém okruhu formule jedna v prostoru a čase. Hodně jsem se naučil také od Miloslava Čmejly. Především, že na komentování závodů si nesmíte zapomenout vzít s sebou srdce i koule. On nikdy nezahodil mikrofon ve vypjatých situacích, což v posledních dvou letech každý český moderátor o sobě rozhodně říct nemůže.

A tak jsem se kromě komentování vlastního průběhu rozjížděk a předávání suchých výsledků snažil diváky bavit vyprávěním o závodnících, kteří před jejich zraky předvádí své umění. O mechanicích, jejichž příběhy jsou neméně zajímavé. O historii, která se na konkrétním ovále odehrávala nejen v nedávných letech, ale i ve vzdálenější historii.  A světe, div se, nikdo mě nevypískal. Ba právě naopak. Lidé se smáli mým fórkům, tleskali vítězům i smolařům, když se po pádech zvedali sami na nohy. Ukrutně fandili. Při odchodu ze stadiónu mávali a slibovali, že příště na tu báječnou plochou dráhu přijdou zase.

Podobný scénář jsem si připravil i na včerejší Svitavy. Na přetřes měla přijít nejen šestnáctka účastníků pátého letošního přeboru, ale i předváleční svitavští závodníci německé národnosti. A také jejich pováleční následovníci. Plochá dráha U Tabačky, silniční okruh ulicemi města Svitavská osma, motokáry na třech tratích a sprint na silnici k Opatovu. Pochopitelně Cihelna.

Na bohatou motoristickou historii Svitav včera nedošlo

Jenže po příchodu do depa ve Svitavách všude smutné oči navrch hlavy. Přijela prý rozhodčí Felixová a hned že tady pořadateli pozvaný Škach rozhodně hlásit nebude, protože ona má s sebou jinou hlasatelku. Funkcionáři se mně rozpačitě omlouvali. Ať se nezlobím, že s ní nechtějí jít do střetu, protože by jim mohla dělat problémy. Všichni přece víme, jaká je.

Jak bych se mohl na Svitavské zlobit? Spíše je k údivu, že v české ploché dráze může mít takové slovo dáma bez zdravé míry soudnosti, která sama coby sudí má na hlavě celý kamión s máslem. A kvůli svému egu jde přes mrtvoly jako sestra Ratchedová z knihy Kena Keseyho, již učinil nesmrtelnou strhující film Miloše Formana. Pro pravdu se každý zlobí, na novináře, který o ní napíše, dvojnásob. A co na tom, že se česká plochá dráha v portfoliu ostatních motocyklových sportů plácá, kde se plácá. Jsem velká rozhodčí a tak vám ukážu, kdo je tady pánem!

Ale odpoledne ve Svitavách bylo úžasné jako vždy! Měl jsem více času psát si do bloku a už se nemůžu dočkat, až přijde řada na původní reportáž. Užil jsem si i svoje holky, přítelkyni Evu a dcerku Toničku. A ta si dokonce zkusila mámin Nikon, takže mám pro tento článek ilustrační snímky. Jak vidno, redakční kolegové by mohli mít problémy, ale ji snad nikdo perzekuovat nebude, ostatně ve školce se známky nedávají ani za chování.

Tahle kravička je prý úplně hodná a závody se jí moc líbily

A když jsme u optimistických konců a létání nad hnízdem opeřeného parazitující ptáčka. Jeden traťák stejně obrovský jako hora a indiánský náčelník z Keseyho příběhu prohodil cosi o rozhodčí. Dodal, ať si z toho nic nedělám. Nabídl mi skvěle vychlazenou vodku. Ta vám hřála v útrobách i u srdce! Možná víc než diplom, který mi kdysi udělil Klub autorů literatury faktu, jehož představitelé upřímnost pouze předstírali na rozdíl od tohoto skvělého chlapíka.

Byl to vlastně skvělý den pro pověšení mikrofonu na hřebík. Konec konců ani Lenka Felix tentokrát závod nezkurvila, to se musí uznat. A pro jistotu musím ještě dodat, že vodku jsme pili až dlouho po vyhlášení vítězů, kdy už depo zívalo prázdnotou, kdyby si chtěl někdo náhodou stěžovat.

 

Foto: Antonie Škachová

Milan Špinka se dnes ujal čtvrtlitrové reprezentace

Divišov – 6. července
Světový šampionát v kubatuře 250 ccm bude za dva týdny hostit dánské Holstebro. Dva sobotní semifinálové závody určí nedělní finalisty. Česká federace dostala k dispozici tři místa, na něž byli nominováni Michal Baštecký, Pavel Kuchař a Milan Dobiáš. Ti dnes absolvovali v Divišově soustředění pod taktovkou Milana Špinky.

 

Reprezentanty technicky zabezpečil Václav Hromas coby šéf SCM dvěstěpadesátek v Divišově i Martin Málek z Jawy, který však odjížděl do Mühldorfu k druhému dílu finálového seriálu světového šampionátu na dlouhé dráze. Kromě vlastního ježdění se reprezentanti dočkali také školení z reglementů.

„Byl to takový malý výcvikový tábor,“ hodnotí akci Milan Špinka. „Hodnotím ho pozitivně. Motorky jsou naladěný, po obědě jsme probírali i řády.“

Účastníci dnešního soustředění: zleva Milan Špinka, Václav Hromas, Pavel Kuchař st., Michal Baštecký, Milan Dobiáš, Petr Baštecký, Pavel Kuchař a Milan Línek

Foto: laskavostí Michala Bašteckého

Češi vzali maďarské pódium šturmem, u Baltu se končilo předčasně

Nagyhalasz a Gdaňsk – 6. července
V rozjížďce s číslem čtyři evropského semifinále juniorů v Nagyhalaszu Jan Kvěch podlehl Nicku Škorjovi, ale osudy obou závodníků byly odlišné. Zatímco Slovinec skončil po pádu v nemocnici, český borec již neztratil ani bod a stanul na nejvyšším stupínku pódia. Radost krajanů sledujících závod byla o to větší, že druhou příčku obsadil Petr Chlupáč. Další pětici pro finále v Rovně dodal baltský Gdaňsk, kde se však končilo předčasně, protože se okolo desáté jízdy začal z nebe snášet déšť. Patrik Mikel ze závodu odstoupil již po své první jízdě.

Češi zaplavili maďarské pódium
Nagyhalasz:  
1. Jan Kvěch, CZ 2 3 3 3 3 14
2. Petr Chlupáč, CZ 2 2 2 3 3 12
3. Artjom Trofimov, UA 3 3 3 2 X 11
4. Viktor Lampart, PL 2 X 3 3 2 10
5. Danil Kolodinskij, LAT 1 3 3 1 2 10
6. Kacper Pludra, PL 0 2 2 2 2 8+3
7. Dennis Fazekas, H 3 2 1 1 1 8+2
8. Mateusz Bartkowiak, PL 1 2 1 3 1 8+1
9. Nick Škorja, SLO 3 3 X 2 – 8+-
10. Richard Geyer, D 1 0 2 1 3 7
11. Pavel Nagibin, RUS 2 1 0 0 3 6
12. Marko Levišin, UA 3 X X 2 0 5
13. Jernej Hriberšek, SLO 1 1 2 0 1 5
14. Andrej Popa, ROM 0 1 0 0 2 3
15. Mark Baranyi, H F 0 1 1 0 2
16. Jakub Valkovič, SLO 0 1 T 0 0 1
17. Nazar Tkačuk, UA (res) T 1 1
   
Gdaňsk:  
1. Roman Lachbaum, RUS 3 3 3 9
2. Jakub Miskowiak, PL 3 3 2 8
3. Dan Bewley, GB 2 2 3 7
4. Mateusz Czierniak, PL 3 2 2 7
5. Michal Curzytek, PL (res) 3 3 6
6. Dominik Moser, D 0 3 2 5
7. Vladimir Bogma, RUS 3 X 2 5
8. Oleg Michajlovs, LAT 1 1 3 5
9. Karol Zupinski, PL 2 2 F 4
10. Leon Flint, GB 1 2 1 4
11. Nathan Greaves, GB 2 0 1 3
12. Denis Zielinski, PL 2 1 0 3
13. Gaetan Stella, F 0 1 1 2
14. Ernest Matjusonoks, LAT 1 0 1 2
15. Andrej Rozaljuk, UA 1 0 0 1
16. Lukas Baumann, D X – – 0
17. Patrik Mikel, CZ E – – 0

Foto: Filip Šitera

Střepy z rozbitého skla otcova auta přinesly Martinu Málkovi štěstí, jemuž šel sám tvrdou prací naproti

Divišov – 6. července
Při vší úctě, byl to šok. Při světové kvalifikaci na dlouhé dráze v Mariánských Lázních řádil na ovále jako černá ruka. Pětkrát vyjel na lázeňský kilometr, pětkrát zvítězil. Vylepšil údajně i traťový rekord a postavil se na nejvyšší stupínek vítězů. Depem se okamžitě začaly nést hlasy, cože to má za motor. Nicméně Martin Málek se smíchem odmítá konspirační hypotézy a pouští se do vyprávění, jaké to vlastně v malebných lázních před týdnem bylo.

 

Znovu učedníkem

Martin Málek byl v Mariánských Lázních jedničkou

„Vyhrát v Mariánkách, to byl vždy můj cíl,“ vypráví Martin Málek. „Vím, že asi spousta lidí se divila, mluvili o velkém překvapení nebo že to nebylo úplně podle pravidel… Ale spíš bych chtěl říct, že se mi konečně podařilo lidem předvést, čemu se už tři roky intenzivně věnuju. Vždyť letos to pro mě byl už jedenáctý závod!“

Na krátkých oválech Martin Málek ve svých patnácti letech při české juniorce ve Mšeně v září roku 2000, avšak na dlouhých oválech se ocitnul zase v roli učedníka. „Není to jednoduchá disciplína,“ přemítá. „Musí se ji člověk naučit, je to spousta zkušeností a hlavně těch špatných, kterýma si musí každý projít. Chce to mít, jak dobrou techniku, nemusí být nejlepší a nejdražší, ale stačí dobrou. Nesmí se nic podcenit, je to spousta detailů, na které se musí dávat pozor, vychytat nastavení, převody v převodovce, vychytat i nastavení motorů a tak dále.“

Martin Málek v plném tempu během tréninku

Nad mravenčí opakující se prací by musel užasnout i bájný Sisyfos. „Například loni jsem motorky rozebral do šroubku a zase složil minimálně dvacetkrát, pořád něco předělával,“ souhlasí Martin Málek. „Hlavně tráva a dlouhá se jezdí trochu jinak. Závodník se musí naučit vyhýbat cejše a musí umět využít dráhu. A už jak mě pan Plzák při mých začátcích učil, musí nechat motorku jet tak, aby stále zrychlovala. Vždyť jsem to předvedl už několikrát, že rychle jezdit umím a už jsem udělal i pár bahnrekordů. Navíc každá dráha je jiná, mají různé specifika, na které si závodníci musí dávat pozor. Ale v Mariánkách jsem jel ze všech stadionů nejvíckrát, jezdil jsem tam na tréninky a snažil jsem se využívat každou možnost se svést. No, a tohle všechno mě a všem v týmu v sobotu pomohlo.“

 

V Mariánských Lázních jako doma

Martin Málek vodí Josefa France

Zkrátka a dobře všechna kolečka zapadla dokonale do sebe, nicméně jaký motor Martin Málek ve svém motocyklu měl? „O týden dříve se mi ozval Káča Kadlec, že mluvil s Manfredem Knapem a sám mi nabídnul půjčit motor Jawa.“ Odpovídá. „Tak jsem neváhal a souhlasil. Asi to teď vypadá, že něco dělám špatně, ale abych byl upřímný, tak moje motory nejedou vůbec špatně, ale v zimě jsem udělal pár změn a v sobotu jsem si potvrdil, že to byla chyba.“

Pomoc přišla náramně vhod. „Moc mě potěšilo, když mi přivezl motor, výfuk, karburátor filtry, karburátor, že používám stejnou techniku,“ pochvaluje si. „Hlavně motor suprově startoval, a když je člověk vepředu, nikdo mu tam nepřekáží, může si jet to svoje. V první jízdě jsem zkoušel ještě jiný převod v převodovce, ale nebylo to lepší. Na druhou jízdu jsem to vrátil zpět a bylo to ono. Takže jsem se díky rychlým startům dostal dopředu a pak už jsem se vždy mohl soustředit jen na to, abych neudělal chybu a našel tu nejrychlejší stopu.“

Přišel tedy čas, aby Martin Málek sklidil úspěch. „V depu jsem měl ty nejlepší mechaniky!,“ říká uznale. „Taťka, Jarda Solnař, Mandy Knape, každý věděl, co má dělat a hlavně nikdo nic nepodcenil. Byl to hodně dlouhý den a jsem i rád, že mi v poslední jízdě pomohl Pepa s Hynkem zdržet Jesse Mustonena a já na dráhu už nemusel do rozjezdu.“

Na nejvyšším stupni vítězůV Mariánských Lázních se cítil jako doma. „Káča mi domluvil depo u Romana Tomanyho, tak jsme měli super zázemí a spoustu místa, nikdo mě neotravoval,“ pochvaluje si Martin Málek. „Prostě celý závod jsme si užili, dostal jsem pohár od Míly Čmejly, za což mu moc děkuju a vážím si toho! Asi mi i Zdeněk Kudrna držel pěsti. Taťkovi létající šutry rozbily zadní sklo na autě a ještě že tak, nebo střepy přinášení štěstí… No, co dodat, vše do sebe hezky zapadalo, tak jak má a nic se nepokazilo. Proto bych rád poděkoval taťkovi, Jardovi, Káčovi Kadlecovi, Manfredu a Mandy Knapemu, Gabči za pomoc a domácí zázemí, mamce za video, Romanovi Tomanymu a všem fanouškům za podporu. Máme všichni na co vzpomínat.“

 

Směr Mühldorf

Spokojený tým v Mariánských Lázních

Nicméně na vzpomínky není v závodním frmolu dost času. Již v neděli je na pořadu druhý finálový závod dlouhoudrážního mistrovství světa v Mühldorfu. „Teď mám docela dost práce, souhlasí Martin Málek. „Rád bych dohnal bodovou ztrátu, kterou mám z Herxheimu. Tak uvidíme, jak se budou dařit starty a jak to pojede.“

 

Foto: Pavel Fišer a laskavostí Martina Málka