Reprezentace opět přeložila první ligu

Svitavy – 4. června
Reprezentační povinnosti se opět postavily proti první lize a svým způsobem i proti víkendovým termínům české ploché dráhy. Jelikož je na pořadu evropské semifinále do devatenácti let v ukrajinském Červenogradu a zlatý pohár FIM stopětadvacítek ve Vechtě, byl závod ve Svitavách přesunut z této soboty až na neděli 24. června. U pořadatele změna na poslední chvíli dozajista nevyvolá velké nadšení, už jen z důvodu, že po městě visí plakáty se sobotním termínem.

První šampión ČSMS bude znám zítra

Praha – 4. června
Historicky první mistr republiky v soutěži pod jurisdikcí ČSMS bude korunován zítra na pražské Markétě v šampionátu juniorů. Přihlášeno je osmnáct závodníků napříč spektrem všech klubů, jelikož organizace pod křídly AČR nekladli svým jezdcům žádné překážky. Konkurenci navíc navýší trojice polských borců. V Praze původně koketovali s myšlenkou rozpisu pro dvacet závodníků, avšak nakonec přijde ke slovu klasický rozpis, jemuž bude předcházet kvalifikace.

Důvodem příklonu k systému na dvacet jízd se stala omluva maďarského závodníka Rolanda Benkö. Ten včera v Kršku rozbil svůj motocykl a podle svých slov bude mít pořádnou honičku zprovoznit ho na další víkendové závody.

Za těchto okolností se Tomáš Topinka, jenž má organizaci závodu pod palcem, rozhodl upřednostnit systém pro šestnáct závodníků. Jelikož dva borci přebývají, přijde ke slovu kvalifikace. „Není vyloučeno, že se pojede o tři místa,“ říká Tomáš Topinka. „Dnes dopoledne mi volal René Vidner, že má čtyřicítky horečky. Ještě neví, jestli dorazí, rozhodne se až zítra ráno, jak mu bude.“

Největším magnetem divácké pozornosti by měla být konfrontace naší špičky s polskou konkurencí, kterou obstarají Jakub Jamrog a bratři Emil a Kamil Pulczynští. Drama také navýší skutečnost, že na rozdíl od šampionátu AČR v podobě vícedílného seriálu, mistrovství ČSMS nenabídne možnost nápravy jakéhokoliv zaváhání. Výsledek každé jednotlivé jízdy proto bude rozhodující nejen k titulu, ale i dalších příček závěrečné klasifikace.

A navíc je tady i další lákadlo. „Závod je dotovaný částkou 40 tisíc korun,“ připomíná Tomáš Topinka. „Kluci tedy budou mít, o co jet.“

Složení startovní listiny:

Přímo nasazení:
Zdeněk Holub, Praha
Dominik Hinner, Praha
Jakub Jamrog, PL
Jan Holub, Plzeň
Ondřej Smetana, Praha
Emil Pulczynski, PL
Kamil Pulczynski, PL
René Vidner, Pardubice
Daniel Hádek, Plzeň
Ondřej Veverka, Praha
Eduard Krčmář, Slaný
Michal Škurla, Praha
Václav Milík, Pardubice
Patrik Nagy, H (ACCR)
 
Účastníci kvalifikace:
Stanislav Pouznar, Mšeno
David Štěrovský, Pardubice
Michal Průcha, Slaný
Michal Klein, Mšeno

Poznámka: startovní čísla budou upřesněny během zítřka.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)

Milan Mach navrhuje obdobu rider replacement

Slaný – 4. června
Takzvaný rider replacement alias nahrazení závodníka je původně britský nápad, který umožňuje koučovi uvádět zraněného závodníka v sestavě. Během ligového závodu ho v jeho rozjížďkách zastupují kolegové. Myšlenka se rozšířila i do dalších světových lig a nyní Milan Mach, slánský kouč, navrhuje její zavedení i do české extraligy. Samozřejmě je motivován zraněním Romana Čejky, avšak připomíná, že podobné potíže může mít i jakýkoliv jiný klub.

„S ohledem na zdravotní stav našeho juniora Romana Čejky, který se zranil při plnění reprezentačních povinností, žádám o projednání možnosti řešení této situace, která může
nastat i v kterémkoliv jiném klubu,“ stojí v e-mailu, kterým se Milan Mach obrátil na Petra Moravce, předsedu VV SPD.

„Navíc může teoreticky dojít i k situaci, kdy se zraní dva junioři jednoho
klubu, což by při malé jezdecké základně v naší zemi znamenalo stop účinkování
daného klubu v extralize, kde je povinnost mít dva juniory s licencí AČR v
základní sestavě,“ připomíná další riziko.

Za daného stavu Milan Mach vidí dvě možnosti řešení daného stavu. „Já osobně bych se přikláněl k možnosti zastupování zraněného juniorského jezdce
v závodě ostatními jezdci s licencí AČR ze sestavy,“ navrhuje. „Jako druhá varianta přichází v úvahu zapůjčení juniorského jezdce z jiného klubu se zřetelem na jeho average.“

Slánský manažer přitom poprosil o promptní projednání s ostatními kluby s ohledem na blížící se slánská klání. Již příští středu do středočeského královského města dorazí Pardubice a hned následující čtvrtek vyjede Slaný do Mšena. Podobné pravidlo by dozajista přišlo vhod i Petr Vandírkovi s ohledem na zraněnou nohu Jana Jaroše.

A jak se na návrh Milana Macha dívá Petr Moravec? „Neměl jsem žádný problém toto klubům předložit, protože systém hostování byl jedním z bodů námi navrhovaných a zamítnutých změn v systému soutěží loňského roku,“ říká. „Probíhá to standardně. Kluby mají návrh na stole a čekám do dnešního poledne na jejich vyjádření. Pak zpracuji návrhy na změny a opět to dostanou ke schválení. Je to změna uprostřed soutěže, takže se musí dohodnout všichni.“

Foto: Pavel Fišer (digitání aparát Canon EOS D Mark II) a Wojta Zavřel

Češi v akci 17

DOPLNĚNO

Minulé úterý prodloužil pražský Olymp svou extraligovou neporazitelnost, když v domácím klání porazil trojkoaliční DaK Moto Plzeň – Divišov. O víkendu měli napilno reprezentanti na mnoha frontách, přičemž Václav Milík postoupil do světového finále juniorů a Aleš Dryml do challenge na dlouhé dráze. Slibně ve Mšeně odstartovala první liga. A jak se vedlo našim závodníkům v ostatních zahraničních závodech, vám přiblíží tradiční pondělní kompilace magazínu speedwayA-Z.
Šest Čechů na Ostrovech
V britské Elite League hned v pondělí hostil Belle Vue Swindon a ani tentokrát se neradoval z vítězství. Prohrál 33:60, když Aleš Dryml skóroval sedmi body s jedním bonusem. Pardubický závodník o dny později potvrdil, že jeho pobyt v Belle Vue nebude pouze dočasný, jak se zprvu plánovalo.

„Mluvil jsem s promotéry po svých prvních závodech a řekl jim, že si myslím, že můžu pomáhat klubu, a že chci zůstat do konce sezóny, jestliže to bude možné,“ řekl Aleš Dryml, který barvy Belle Vue oblékal již v sezóně 2003.

Ve čtvrtek nechyběl u výjezdu do Birminghamu. Ten zvítězil v poměru 50:43 a Pardubičan pro svůj celek přispěl pěti body se třemi bonusy. Jeho mladší bratr Lukáš se do akce dostal v sobotu, kdy Eastbourne doma těsně podlehlo Poole 35:37, a on měl ze třech rozjížděk jeden bod.

V Premier League jsme českého závodníka mohli sledovat také hned v pondělí. V odvetě KO Cupu Newcastle porazil Redcar 58:32 a celkově ho předčil 99:81. Ve vestě poražených Medvědů měl Matěj Kůs pět bodů. Pražan se vzápětí vydal na cestu, aby stihnul úterní extraligu na Markétě.

Ve čtvrtek měl Redcar hostit v Edinburgh, ovšem utkání bylo kvůli špatnému stavu dráhy odvoláno. V Sheffieldu se jelo, domácí v napínavém duelu zvítězili nad Somersetem 48:45, k čemuž jim Josef Franc přispěl excelentními třinácti body se dvěma bonusy.

Než se o víkendu přesunuli do Evropy, oba Pražané závodili i v pátek. Match Plymouth vs. Redcar skončil 42:48, když Matěj Kůs zaznamenal devět bodů s jedním bonusem. Edinburgh porazil Sheffield 56:37. Josef Franc zažil vítězství i dvě čtvrtá místa a celkově skončil se šesti body.

V sobotu hostil Berwick v ligovém klání Scunthorpe a porazil je 56:37. Luboš Tomíček Banditům přispěl třemi body. A naši procházku za českými závodníky na Britských ostrovech zakončí včerejší nerozhodný duel Glasgow a Newcastle. Skóre se zastavilo na stavu 45:45. Filip Šitera v barvách domácích měl čtyři body s jedním bonusem.

Cestující Slovák
V Maďarsku mají na svátek Letnic volné pondělí, které se v Debrecenu rozhodli zpestřit mezinárodním závodem tříčlenných družstev. Startovní listina se skládala z týmů Maďarska, České republiky, Polska, Slovinska a společného družstva Ruska a Polska. České barvy hájilo trio Zdeněk Simota, Martin Málek a Tomáš Suchánek. Jelikož padal vytrvalý d隝, byl mítink zrušen a závodníci se vydali domů.

Cestovatelem týdne by se ovšem mohl stát Slovák Martin Vaculík. V úterý nechyběl ve švédské Elit Serien. Jeho Vetlanda vůbec poprvé prohrála na výjezdu do Malilly. Střetnutí skončilo 47:43 a Martin Vaculík inkasoval osm bodů, když ho jednou zastavil defekt.

Ve středu ale mohl Martin Vaculík slavit vítězství v dánské lize. Jeho Holsted předčil doma Esbjerg 45:42 a on skóroval třinácti body s jedním bonusem. V sobotu skončil třetí v závodě o Korunu krále Boleslava Chrabrého, kde byl akreditován i zpravodajský tým magazínu speedwayA-Z, který už přinesl původní reportáž. Neděle patřila extralize. Toruň doma podlehla Tarnowu 43:47 a Martin Vaculík na straně vítězů dosáhl sedmi bodů s jedním bonusem.

Martin Málek očekával konečně pozvánku do Krosna, kvůli němuž chtěl původně vynechat prvoligovou ouverturu ve Mšeně. Nakonec se však z českých závodníků ve druhé lize objevil jen Václav Milík vracející se z úspěšného semifinále juniorského mistrovství světa v Červenogradě. Jeho Krakov doma porazil Rawicz 53:37 a pardubický junior inkasoval pět bodů.

Včera se ve slovinském Kršku konal tradiční mítink o Zlatý znak města Krško. Ovládli ho Němci. Hlavní klání vyhrál Kevin Wölbert, nadstavbovou jízdu o Pohár France Babiče Tobias Busch. Matěj Kůs (9 bodů) obsadil sedmou a Zdeněk Simota (3) čtrnáctou příčku.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Wojta Zavřel a Michal Kohout

Dodatek – veteráni v Žarnovici:
Speedway Club Žarnovica s oblibou prezentuje svěží vítr, který přinesl na slovenskou plochodrážní scénu, nicméně výsledky nedělního klání veteránů dostaly do světa technologie patřící spíše o několik let zpátky, a které by předčil i poštovní holub průměrné inteligence.

Šestnáctičlennému startovnímu poli vévodil jediný český závodník František Liebezeit, který po dvaceti jízdách měl na svém kontě čtrnáct bodů. Z početného pole slovenských závodníků inkasoval manažer slovenského týmu v jadranské lize Ján Daniel třináct, Ján Mesiarik dvanáct, Dušan Višváder a Luboš Ďurica po pěti bodech. Tomáš Kis, ještě loni aktivní závodník, měl na postu náhradníka čtyři, zatímco další rezervista Peter Cvanga nebodoval.

Mítink vyvrcholil dvojicí finálových jízd. V kategorii do 55 let prodloužil František Liebezeit svou neporazitelnost, když protnul metu jako první před Jánem Mesiarikem a Andreasem Kehrem. Mezi staršími závodníky se prosadil László Meszáros, když Ján Daniel neviděl cíl vinou pádu.

Foto: Radek Hutla