Bývalí plochodrážnící udávali takt při flat trackové premiéře

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 23. června
Na tiskové konferenci po premiérovém závodě Poháru FIM ve flat tracku, který do ochozů pražské Markéty přilákal mnohem více návštěvníků než národní plochodrážní závody, zdůrazňovali vítězové odlišnost flat tracku od klasické speedway. Přitom je však spojovala vcelku úspěšná plochodrážnická minulost. Vítězství si z české metropole odvážel Aidan Collins, někdejší britský profesionál, jehož k nám doprovázel i slavnější otec Les, světový vicemistr z Los Angeles 1982. Z českých zástupců byl nejlepší Pavol Pučko. Bývalý závodník pražské Markéty skončil po velkém boji pátý.

Symbióza oválových disciplín
Snad to byla náhoda, snad osud, ale s největší pravděpodobností výsledek kompromisu s umístěním reklamního billboardu na plochodrážní pozadí na křižovatce nad Markétou. Avšak a tak či onak, název americké závody na ploché dráze sluší flat tracku mnohem více než doposud užívané pojmenování americká plochá dráha, jelikož klasický speedway se samozřejmě jezdí i na druhé straně velké louže.

Premiéra flat tracku mezinárodní úrovně na pražské Markétě dala najevo, že klasický speedway může nové disciplíně nabídnout mnohem více než vlastní dráhy, k nimž průkopníci českého flat tracku logicky upírali své zraky. Zázemí pražské stadiónu včetně precizní práce pořadatelské party ozdobila premiéru mezinárodního flat tracku. A místní spíkr Václav Procházka jednoznačně předčil svého flat trackového kolegu už jen rozsahem své přípravy, který mu poskytnul dokonalý přehled.

Nicméně ani v opačném směru by plochá dráha ze spojení s flat trackem nemusela litovat. Zajímavé pravidlo řeší kolizi dvou závodníků v případě přerušení jízdy. Obvyklé plochodrážní dohady, kdo je viníkem a koho vyloučit se tady neodehrávají. Účastníci se při repete seřadí dle pořadí, jaké bylo v okamžiku přerušení a ten, kvůli němuž svítila červená světla, putuje dozadu na trestnou čáru.

Tuto situaci jsme viděli v rozjížďce s číslem čtyři. Na druhou stranu, když byl Marco Buzzi v šesté jízdě nemilosrdně přibit soupeřem na prkna, zůstal nejen bez bodů, ale s poraněnými žebry skončil v nemocnici. Nikdo jiný nebyl potrestán a poslední bod bral i Aleš Exler, by byl po úvodních technických problémech o dvě kola zpět. Předjetí o kolo totiž v motocyklových závodech trestá diskvalifikací zase jen plochá dráha.

Paralel flat tracku a ploché dráhy bychom během dnešního dne našli povícero. A to nejen kvůli místu konání, které přilákalo mnoho osob z plochodrážních kuloárů. Nová disciplína láká i bývalé plochodrážníky. Důvody nastínil kupříkladu Jiří Němec. „Do plochý dráhy bych dával jen prachy,“ svěřoval se mechanik Vladimíra Višvádera, jenž koketoval se šroubky i klasickými ledy. Dnes se blýsknul především v rozjížďce s číslem sedm.

Nejlépe odstartoval, a když ho v prvním oblouku objel Emanuele Marzotto, syn italského producenta motorů GM, záhy mu to oplatil. Jenže síly ubývaly a v první zatáčce třetího kola ze šesti se Ital dostal na první příčku definitivně. Na konci čtvrtého okruhu jel Jiří Němec čtvrtý, aby nakonec v poslední zatáčce upadl, ale pro poslední bod nakonec přece jen dorazil.

Stadión fandil Pavlu Pučkovi
Podobné důvody jako Jiřího Němce přitáhly k flat tracku rovněž Pavla Pučka. „Kdybych zůstal u plochý dráhy, je možný, že bych už zbankrotoval,“ svěřil se. Poté, co na podzim odešel z pražské Markéty, usídlil se ve východoslovenském Prešově, kde má kořeny rodina z otcovy strany. Začal pracovat ve firmě svého strýce Mariána Troligy, jehož šestsetpadesátku Husaberg na flat tracku sedlá.

Svůj příjezd na Markétu přirovnal k návratu domů. A by nikoho ze soupeřů neznal, záhy jim dal poznat, kdo je to Pavol Pučko. V rozjížďce s číslem jedna startoval z druhé řady, avšak z úvodního oblouku vyjel druhý za Glynem Pocklingtonem. Angličan nevydržel před Pavlem Pučkem dlouhou. V první zatáčce čtvrtého okruhu najel Pavol Pučko nemilosrdně vnitřní stranou. Glyn Pocklington se urputně bránil, avšak český borec byl tvrdší.

Ve čtvrté jízdě stál Pavol Pučko v první řadě, avšak na protilehlou rovinku vyjel čtvrtý s patnáctimetrovou ztrátou na třetího. Jenže Glyn Pocklington a Damien Bomais se ocitli na zemi a startovalo se znovu. Pavol Pučko jezdil opět čtvrtý za vedoucím Aidanem Collinsem, Emanuelem Marzottem a Fabriziem Vesprinim. V šestém kole se na chvilku dostal na třetí příčku, ale někdejší italský plochodrážník mu předjetí vrátil.

Osmá jízda v pořadí proto měla potvrdit Pavlu Pučkovi postup do semifinále. Start z druhé řady nebyl opět optimální, avšak český závodník záhy poskočil ze čtvrté příčky na druhou. Tu mu sice dočasně sebral Damien Bomais, ale od začátku čtvrtého kola jel Pavol Pučko jako druhý za Peterem Boastem.

V semifinále na osm kol Pavol Pučko neváhal. Po startu vystřelil vpřed a směle projel první zatáčkou jako vedoucí závodník. Za sebou měl ovšem pekelně rychlého Emanuele Marzotta, který ho v prvním oblouku třetího okruhu podjel. Druhé místo však znamenalo komfortní postup do finále. Někdejší plochodrážní reprezentant sem pronikl jako jediný z českých závodníků. Roman Janošák a Jan Vondrášek zůstali viset v rozjížďce poslední šance, ostatní skončili spolu se základní částí.

Start finále na dvanáct kol vyšel nejlépe Tomu Woolleyemu, který střídá flat track s britskou amatérskou National League. Za ním vyjeli z první zatáčky Aidan Collins a Emanuelle Marzotto. Pavel Pučko držel čtvrté místo, které ovšem ve druhém okruhu ztratil ve prospěch Fabrizia Vespriniho.

„Oni neměli daleko k pádu,“ komentoval Pavol Pučko úvodní kola. „Radši jsem to hlídal zezadu, ale toho druhýho Itala jsem neuhlídal.“ Ve čtvrtém kole ztratil Pavol Pučko kontakt s vedoucí čtyřkou a skončil pátý. Pozvání na tiskovou konferenci ho překvapilo a zaskočil zároveň. „Na tiskovce jsem nikdy nebyl, co se tam dělá?,“ ptal se reportéra magazínu speedwayA-Z.

Fabrizio Vesprini se nespokojil jen se skalpem českého závodníka, ale v osmém okruhu sebral třetí příčku Emanuelle Marzottovi. O vyvrcholení se ovšem postaral Aidan Collins. Ve druhé zatáčce jedenáctého okruhu připravil o vítězství Toma Woolleyho.

Hlasy z depa
„V seriálu jsou dobří závodníci jako tady Pavol,“ vysekl Aidan Collins na tiskové konferenci poklonu opodál sedícímu Pavlu Pučkovi. „Je tvrdý soupeř. Vůbec jsem neměl pocit, že dnes vyhraji. Díky organizátorům, že do toho šli. Dráha tady víc klouže, matriál by mohl být přilnavější. Pro mě je světový pohár nová výzva, závodí tady spousta dobrých jezdců. Američané tu nebyli, ale když přijeli do Anglie, prohráli, protože jsou zvyklí na hliněný povrch, takže jsme je porazili. Plochá dráha a flat track se nedá srovnat, je to úplně něco jiného. Speedway je mnohem těžší, ale ve flat tracku se angažují motocyklové značky.“

„S flat trackem jsem začal loni,“ přibližoval Tom Woolley, jak začal jeho příběh s touto disciplínou. „Skončil jsem druhý a tady Aidan první. Dráha tady v Praze je odlišná od ostatních. Je hodně jemná a hladká a velmi dobrá.“

„Italské dráhy na flat track jsou mnohem delší,“ vyprávěl Fabrizio Vesprini. „V Montegiorgio je kilometrová dráha, jemný písek a když jsme tam dělali první závod, přišlo se podívat pět tisíc lidí. Flat track a plochá dráha jsou hodně odlišné. Pokud je někdo zvyklý na flat track, je to OK, pokud jede plochou dráhu, je to OK, ale střídat to by bylo velmi obtížné.“

„Bylo to jako návrat domů,“ vystihl Pavol Pučko své pocity při návratu na pražskou Markétu. „Tady mám najezdíno ani tam nejvíc, ale mám míň natrénováno než ostatní, protože chodím do práce. Takhle série je pro mě něco novýho, nevěděl jsem, co čeho jdu. Znal jsem jenom Marco Belliho a Pete Boasta z vyprávění, že je dobrej‘. Při tréninku mi to nešlo, všichni mi ujížděli. Dal jsem nový gumy, díky za ně Mitasu. Nastavil jsem to jinak, popřemejšlel a hlavně si to srovnal sám v hlavě. Jsem spokojenej‘, ve finále už to tam nešlo dát, nebyl jsem schopnej‘ to tam poslat. Radši jsem to hlídal zezadu, oni tam neměli daleko k pádu. A toho jednoho jsem neuhlídal. Radši jsem pátej‘, než spadnout. Flat track byl dobrej‘ krok, kdybych závodil dál v plochý dráze, možná bych už po půl roce zkrachoval. Koukal jsem na to reálně, chodím v Prešově do práce, přes víkendy závodím jako hobbista. Je to koníček, ale jezdím mistrovství světa!“

    TOT SF1 SF2 LC FIN
1. Aidan Collins, GB – Honda 450 6 6 5 17   1.   1.
2. Tom Wooley, GB – Honda 450 5 6 6 17   2.   2.
3. Fabrizio Vesprini, I – Fasciani 350 5 4 0 9   4.   3.
4. Emanuele Marzotto, I – KTM 6 5 6 17 1.     4.
5. Pavol Pučko, CZ – Husaberg 650 6 3 5 14 2.     5.
6. Peter Boast, GB – Suzuki 450 4 6 6 16 4.     6.
7. Daniele Moschini, I – Fasciani 530 3 3 3 9 3.     7.
8. Darren Trapmore, GB – KTM 450 4 5 4 13   3.   8.
9. Alessandro Scalabrin, I – Honda CRF 450 3 1 5 9   6. 1. 9.
10.Adam Allott, GB – Aprilia 450 2 4 4 10 7.   4. 10.
11. Marco Belli, I – Zaeta 4 4 2 10 5.   2. 11.
12. Glyn Pocklington, GB – Aprilia 450 5 5 3 13   5. 3. 12.
13. Manuel dal Molin, I – KTM 2 2 1 5 6.   5.  
14. Philippe Stella, F – Honda CRF 450 1 2 4 7 8.   6.  
15. Roman Janošák, CZ – Honda CRF 450 3 1 2 6   7. 7.  
16. Jan Vondrášek, CZ – Honda CRF 450 0 3 2 5   8. 8.  
17. Damien Bomais, F – Yamaha 450 1 0 3 4        
18. Marcel Oravec, CZ – Suzuki RMZ 450 1 2 0 3        
19.Marco Buzzi, I – Husaberg 2 F – 2        
20. Aleš Exler, CZ – VM Motor – MX610F 0 1 1 2        
21. Jiří Němec, SK – KTM 540 F 0 1 1        

Foto: Wojta Zavřel