Karel Průša vyhrál závod plný překvapení

Liberec – 16. května
Adam Nejezchleba si při sobotním slánském pádu pochroumal prsty na ruce a Luboše Hromádku cestou nechala na holičkách dodávka. Červené nosy na podporu zdravotních klaunů si v libereckém depu nasadilo šest kolibříků. Počasí bylo nejisté, ale při občasném slabém mžení se na velmi dobře připravené dráze závodit dalo. Třetí závod seriálu PRO-TEC Speedway Mini Cup se stal kořistí Karla Průšy, Petr Marek ve finále A upadl.

Marián Jirout, Karel Průša a Petr Marek na pódiu, Roman Štola, Štěpánka Nyklová a Julian Wronecki před ním | foto Petra Zahradníčková
Liberec hostil svůj vůbec první Mini Cup | foto Petra Zahradníčková

Skvěle se vedlo Mariánu Jiroutovi, který vytěžil finále A a posléze i premiérové druhé místo. Štěpánce Nyklové chyběl k áčku kousek štěstí, byť předváděla svou tradiční dravost a pěkné souboje. V béčku jí nestačila na Romana Štolu, který svůj pěkný závod vyšperkoval dvojicí vítězných jízd, v nichž po startu skvěle odstartoval z červené dráhy.

B A TOT
1. Karel Průša, Slaný 2 3 3 3 3 14
2. Marián Jirout, Pardubice 2 1 3 2 2 10
3. Petr Marek, Praha 3 3 X 3 F 9
4. Roman Štola, Mariánské Lázně 3 1 2 1 3 10
5. Štěpánka Nyklová, Slaný 1 2 2 2 2 9
6. Julian Wronecki, PL (E) 1 2 1 1 1 6

Poznámka: Luboš Hromádka (Pardubice) nestartoval pro poruchu dodávky cestou do Liberce

Aktuální pořadí seriálu:

CHA PHA LIB TOT
6.4.. 18.4. 16.5.
1. Karel Průša, Slaný 15 10 14 39
2. Petr Marek, Praha 12 15 9 36
3. Marián Jirout, Pardubice 10 7 10 27
4. Štěpánka Nyklová, Slaný 9 9 9 27
5. Adam Nejezchleba, Liberec (E) 12 11 23
6. Julian Wronecki, PL (E) 8 6 14
7. Luboš Hromádka, Pardubice 11 2 o 13
8. Roman Štola, Mariánské Lázně 10 10
9. Jaroslav Bartek, Praha solo solo
Liberec podporuje zdravotní klauny | foto Petra Zahradníčková

Plochodrážníci si vždycky vědí rady

Živanice – 16. května
Sprinter se snaží svého nového majitele přesvědčit, že své jméno nedostal od svého výrobce náhodou. Pádí na sever jako blesk, krásně obkrouží kolečko na výjezdu z Hradce Králové. Ale v místech, kde se kdysi odbočovalo na stadión ve Svobodných Dvorech, se zakucká. Jeho motor ztrácí tah, z pod kapoty se vedle zlověstných zvuků valí šedivý dým. Takže blinkr doprava a šup s dodávkou na nejbližší volnou plochu. Autobusák v závěsu je stejně zelený jako boky jeho vozidla, může strhnout klakson, byť by se ztichlému mercedesu pohodlně vyhnul i obrovský jumbo jet. Vem‘ ho čert, posádka dodávky má jiný problém, za čtyři hodiny pokračuje PRO-TEC Speedway Mini Cup v Liberci a je třeba najít náhradní řešení.

 

V Živanicích se vykládá s nadějí na další cestu do Liberce | foto Antonín Škach

Orlice na pískovcových pomnících připomínají mnohem horší pohromu, do níž se rakouská armáda v okolí dostala v červenci 1866. Pruské jehlovky dokonaly dílo zkázy a polnímu zbrojmistru Ludwigu von Benedeck nezbylo, než ustupoval na Moravu a dnešní Slovensko, kde se dočkal dalších porážek a nakonec i potupného míru.

Jenže Luboš Hromádka nechce kapitulovat jen tak. Pohled pod kapotu přináší vysvětlení. Propálená podložka pod vstřikem třetího ze čtyř válců vozu se hvězdou na přídi. Pokračovat dál není možné. Dodávka nemá výkon a navíc nafta stříkaná pod tlakem na žhavý blok motoru může způsobit požár.

Strategie je však na světě velice rychle. A na rozdíl od té historické velitele rakouských vojsk před bratru dvěma stoletími. Dojedeme do Živanic k Vladimíru Višváderovi. A to by v tom byl čert, abychom se do Starých Pavlovic nedostali.

Nakonec se nejede nikam, sázka v banku je až přespříliš vysoká | foto Antonín Škach

Slovenský borec, který se svého času podílel na libereckých úspěších při tříčlenných družstvech, je ovšem v práci. Na pomoc však spěchá jeho někdejší mechanik Jiří Němec alias Fif. Z dodávky vyskočí nejen jeho syn, ale také Matouš Višváder.

Veškerý náklad z mercedesu Luboše Hromádky v jejím nákladním prostoru mizí stejně rychle jako Jonáš v útrobách biblické velryby. Zbývá vyřešit jedinou otázku. Má toto úsilí vůbec cenu? Hodinky ukazují něco po čtvrté odpoledne. Navigace měří vzdálenost mezi sto dvaceti až sto padesáti kilometry.

Čas je ve všech případech shodný, asi hodinu a půl. Plus mínus pár minut. Rychlý telefonát do Liberce. Počkáte? Deset minut možná, půl hodiny určitě ne, hlásí špatné počasí. Dobře, riziko je přespříliš velké, hnát se na sever zbytečně postrádá smysl. Ze Živanic se nejede nikam jinam než domů, Luboš Hromádka ovšem dopadne lépe než polní zbrojmistr císaře Franze Josefa.

Motor se dá do pořádku a další klání stopětadvacítek je na pořadu již následující soboty v Chabařovicích.