Německý Geising se v sobotu večer stal dějištěm druhého závodu letošní série Drift-On-Ice. Jelikož Sergej Malyšev onemocněl, kromě Hynka Štichauera se ve startovní listině objevil také Roman Andrusiv. Protože se mu Ronny Weis ozval až dopoledne, měl vcelku honičku, aby se stačil připravit.
Roman Andrusiv obsadil sedmou pozici, Hynek Štichauer se z malého finále kvalifikoval do velkého, jehož cílem projel jako čtvrtý. „Byli jsme nějaký pomalý,“ uvažoval po závodech. „Ve velkým finále jsem šel zvenku. Nevím, co by se muselo stát, abych vyhrál velký finále zvenku.“
Ronny Weis triumfoval ve stylu start – cíl, Richard Geyer odvrátil nápor Jakoba Bukhave. „Jak se odstartovalo, tak se dojelo,“ vypráví pardubický vousáč. „Nakonec z toho pro mě byla brambora.“
Hynek Štichauer se doma příliš neohřál. Dnes totiž vyráží na soustředění s pražským Olympem na šumavský Zadov.
Žarnovica – 30. ledna
Už to bude pět let, co se po svém pádu při pouťáku v rakouském Murecku postaral o pořádně tučná sousta plochodrážní černé kroniky. Ačkoliv nedal závodnímu motocyklu pokoj, proháněl se v jeho sedlo po asfaltu či ledě na hodně improvizovaných oválech. S jeho závodní kariérou už byl amen. Ano, byl, minulý čas je na místě. Patrik Búri totiž ohlásil svůj comeback.
Klíčové jednání s klubem na podzim
„Chtěl jsem skončit úplně,“ vysvětluje Patrik Búri. „Těch pár týdnů po pádu, kdyby mi někdo řekl, že se vrátím zpátky na ovál jezdit, abych bych reagoval nepěkně. Ale zkoušel jsem aspoň hobby ježdění na dráze a šlo to. Loni na konci sezóny jsem měl pohovor v klubu, jestli bych se tedy nechtěl vrátit a pomoct s mladými, protože koronavirová krize zasáhal také u nás na Slovensku. Dohodli jsme se, že v sezóně 2022 budu reprezentovat Speedway Club a pomáhat mladým hlavně s technickou částí.“
Během letošní zimy zase vyzkoušel šroubky, předtím také asfalt, funguje všechno po více než čtyřleté pauze? „Na ledě jsem vlastně začínal a stále mě to k němu táhne,“ uvažuje slovenský závodník. „Asfalt to byla moje příprava na sezónu 2018 a myslím, že byla dobrá volba hledat alternativu na klasickou dráhu v zimě. Nemám problém ani na jednom povrchu, to se zapomenout nedá. Právě led pomáhá trošku k rozhýbání se a koordinaci pohybů na motorce.“
S nadějí na další comebacky
V minulosti patřil Patrik Búri k ostrým kritikům českých drah. Na druhou stranu i ve svitavské Cihelně se běžně zatáčí a nepokračuje se rovně na Poličku i bez dopravní značky přikázaného směru jízdy doleva ve druhém nájezdu. Ale nechme žerty stranou a zeptejme se Patrika Búriho, jak si další etapu svého závodění představuje.
„Budu se snažit užít si každou jednu jízdu a potěšit oko diváka,“ svěřuje se. „Byl jsem vychovaný na dráze, která byla stále upravovaná, bez děr a byla, nebo vlastně stále je široká. To byla moje velká nevýhoda. S menšími a těžšími drahami jsem se potkal až na závodech v zahraničí. Trošku zkušeností jsem už na nich nabral, tak se budu snažit je využít. Ale tajně doufám, že organizátor udělá všechno, aby jeho dráha byla na závodění a ne jen na ježdění.“
Roli staršího rádce svým klubovým kolegům Patrik Búri plnil už v minulosti, jenže bohatá žarnovická základně se v posledních letech hodně zredukovala. „Je to škoda,“ povzdechne si. „Vypadalo to, že bude dostatek jezdců a směřovalo to opět k časům minulým. Pro fanouška je lepší, když přijde a fandí domácím závodníkům, které zná. Bohužel realita je momentálně jiná a po létech jsme opět skoro na začátku. Kluci skončili kariéru z různých důvodů, což mě mrzí a tajně doufám, že se to změní a bude těch návratů víc.“
Patrik Búri děkuje:
„Děkuji lidem, kteří mi pomáhali dostat se zpět do běžného života po zraněních, mým mechanikům, že stále mají chuť mi pomáhat, Speedway Clubu Žarnovica, rodině a v neposlední řadě fanouškům za povzbudivé zprávy, které mě posouvají dále.“
Slaný – 30. ledna
Autoklub v AČR Slaný srdečně gratuluje Miroslavu Rosůlkovi a Pavlu Marešovi, kteří dnes slaví své devětasedmdesáté narozeniny. Oba úspěšně hájili barvy AMK Slaný. Navíc Miroslav Rosůlek je v klubu činný do dnešních dnů.
Pardubice – 30. ledna
Letošní čtyřdílná extraliga má začít v dubnu na pražské Markétě. Sportovní komise minulý týden na svém zasedání schválila změny v jejích řádech. Každý tým může použít ve své sestavě dva jezdce jiné federace. Pro Gniezno přitom platí, že to musí být závodníci z jeho polské soupisky. Pardubice, Praha a Slaný mají zase podmínku, že mezi těmito hosty může být maximálně jeden z polské extraligy. Novinky se možná dočká také první liga. Všichni její účastníci souhlasí se startem Krška, jemuž byla odeslána nabídka ke startu.
Geising – 28. ledna
Druhý díl čeká zítra šroubkařskou sérii Drift-On-Ice v saském Geisingu jen pár kilometrů od české hranice. České barvy bude zastupovat jen Hynek Štichauer, který je po listopadovém Freitalu na čele aktuální klasifikace. Ve startovní listině totiž figuruje Tero Aarnio, jenž nahradí Romana Andrusiva. Ten však bude svého pardubického kolegu doprovázet a není vyloučeno, že příští měsíc v Niesky a v Chemnitzu opět vyjede na led.
Liberec – 27. ledna
Letošní rok bude startovací pro elektrické plochodrážní motorky. Liberec na svém stadionu upravuje dráhu právě pro možnost startovat na E speedway. Několikaleté zkoušení a předvádění nového pohonu pro plochodrážní motocykly ukazují možnost jeho zavedení do ploché dráhy.
V letošní sezoně dostala eletrika zelenou a tak může již oficiálně startovat v mini cupu. Na plochodrážním stadionu v Liberci proto vzniká druhá dráha pro tuto disciplínu.
Červencový evropský pohár v kubatuře 250 ccm 250 by tak měl otevírat i novou dráhu pro E-speedway. V letošní sezoně se zároveň budou hledat nové tváře pro tuto disciplínu.
V loňském roce jsme předvedli s našimi jezdci, že motocykl je konkurenceschopné. Letošní sezona bude velkou neznámou kdo se posadí na naše ES .
Cílem našeho projektu je pomoc mladým začínajícím závodníkům. Teprve budoucnost nám možná dá za pravdu.