Archiv autora: Věroslav Kollert (GRS Liberec)

Jak rozpoznat kubatury na ploché dráze?

Hádanka! Kolik kubatur mají děti ve věku od devíti do patnácti let na ploché dráze. Začneme 85 ccm, dvoutakt, který se naštěstí u nás nejezdí. Následuje dvouventilová stopětadvacítka krmená benzínem či metylem na malých kolech a s nízkým rámem, která se jezdí převážně u našich severních sousedů v Polsku. Pak čtyřventil v rozmezí 125 – 140 ccm na metyl s velkými koly a rámem. A pak ještě…

 

Nově se snaží prosadit kategorii SGP4. Stodevadesátka Daytona spaluje pouze benzín, motocykl je na malém rámu a kolech. V Polsku a Německu ještě otevírá kategorie ccm 500s malým průměrem karburátoru.

Po absolvování tohoto chaosu by mladý závodník mohl začít jezdit na klasické plochodrážní pětistovce spalující metyl, která je již jako jediná pro zbytek kariéry. Někomu to může připomínat motokros, ale plochá dráha je opravdu něco jiného!

Liberecká éčka chtějí pomáhat začínajícím jezdcům začít se učit jezdit. V roce 2023 se v Praze před SGP České republiky uskutečnila předváděcí akce, kde Dánové, Němci, Poláci a naše česká parta měla předvádět školící E speedway na mini dráze vedle Markéty.

I přes veškerou snahu se na předvádění nepřišel podívat nikdo z  FIM a samo předvádění bylo jeden velký chaos. E speedway  ukázala během tří sezón, jak se jednoduše nechá  s mladým potěrem pracovat.

Co ale dál, když i přes veškerou snahu FIM sice povoluje E speedway, ale ve formě  i u dětí pouze jako samostatnou třídu? To už pro děti bude sedmá kategorie! Blázinec.

V Čechách při počtu mladých závodníků by teoreticky mohl jezdit každý svoji samostatnou kategorii. Plochá dráha se začíná trhat na skupinky a postup do hlavní třídy 500 se stává pro mnohé rodiny dětí složitý.

Liberecká éčka se ve stopětadvacítkách utkávají se spalovacími motory | foto Eva Palánová

Světová premiéra je za námi

Liberec – 4. května
V sobotu se sešla v libereckých Starých Pavlovicích na plochodrážním stadionu partička jezdců na kontrolní trénink a hlavně testování nového E Flattraku. Trénování se rozdělilo na plochodrážní skupiny 125, 250, 500 a to hlavní Flat Track.

V každé skupině se sešlo po třech závodnících. Nechyběl ani domácí Adam Nejezchleba, který se připravuje na první kolo mistrovství světa do Teterowa 250 ccm. Dlouhodobě očekávaný test nového elektrického motocyklu určeného pro flat track dostal konečně v sobotu zelenou.

Ervín Krajčovič a Maksymilian Pawelczak | foto GRS Liberec

Tým okolo E Flattreku  MXM/ THK Racing pozval na testování nejlepšího jezdce na světě a českého mistra Ervína Krajčoviče. V depu bylo hodně živo, kontrola nastavení  pérování, kontrola pneumatik a hlavně seznámení s ovládáním E motocyklu. Vedle Ervína Krajčoviče jezdili dva flettrekáři  Kamil Peuker a Vít Janoušek.

Z Polska přijel Maksymilian Pawelczak,  závodník co byl u zrodu E speedway v Libereci. Závodníci vyjížděli postupně ve svých kategoriích na dráhu, aby si mohli vyzkoušet nově upravenou libereckou dráhu.

Liberecká plochá dráha má uvnitř oválu  vybudovanou malou dráhu, která navazuje do klasického oválu. Flattrackeři si proto mohli vyzkoušet i TT, který bychom chtěli do Liberce na příští sezónu. Liberec ukázal, že neusnul a práce na E motocyklech pokračuje.

Zároveň bych tímto chtěl poděkovat všem, co nám tuto akci pomohli zajistit, a divákům, kteří chtěli vidět světovou premiéru.

Ervín Krajčovič testuje elektrický motocykl pro flat track | foto GRS Liberec

Světová premiéra s mistrem světa

Liberec – 30. dubna
Liberec tuto sobotu od deseti dopoledne nabízí svou dráhu k tréninku pro mladé závodníky. Hlavní důvod však je, že po odložených testech nového E flattrak motocyklu je pro něj jako ostrá premiéra domluven právě tento termín. Po dohodě s mistrem světa Ervínem Krajčovičem se bude na liberecké dráze prohánět na E flattraku právě on. Ještě nemáme domluveny všechny jezdce, co by nám v testech pomohli, ale vše se připravuje. I přes snahu flattrekářů nás nepustit do závodů mimo soutěž se daří. Tak teda 4.5. od 10.00 Liberec.

Ervín Krajčovič vyzkouší elektrický motocykl pro flat track | foto Pavel Fišer

Ve studené extraligové Praze dvěstěpadesátky nezmrzly

Liberec – 26. dubna
Tým okolo Adama Nejezchleby měl v Praze minulou středu plné ruce práce. Adam jel svůj prví letošní závod a tak nervozita, zda bude vše fungovat, rostla. Příprava v Liberci s Australanem Michaelem Westem a trénink, kde se zaměřovalo na starty, se povedl.

 

Kontrolní závod dvěstěpadesátek byl pro Adama Nejezchlebu prvním letošním ostrým vystoupením | foto Karel Herman

Do Prahy Adam přijel ještě s dvěma motory Jawa. Hned při tréninku však jedna začala stávkovat a tak narychlo osedlal druhou motorku. Mezitím se pracovalo na opravě prvního stroje. Velký dík patří pánům Tomíčkovi a Dvořákovi, bez jejich rukou by se nám nepodařilo motorku opravit DÍKY!

Našeho problému rychle využil Karel Průša, který těsně za zády dovezl trápícího Adama. V dalších jízdách Adam již mohl startovat na opravené Jawě a suverénně se ztrátou jednoho bodu ovládl závod.

Další závody pro tým okolo Adama Nejezchleby budou v Plzni, kde opět osedlá E speedway. A společně se Štěpánkou Nyklovou budou bojovat o co nejlepší umístění.

Adam Nejezchleba (modrá) vede Karla Průšu (bílá) a Petra Marka (žlutá) | foto Karel Herman

Ani v zimě Ečka nespí

Liberec – 3. ledna
Sezóna 2023 byla nad očekávání úspěšná. Jednička týmu Adam Nejezchleba prakticky nenašel přemožitele. Bohužel musel jezdit mimo soutěž a to ho s velkou pravděpodobností připravilo o titul jak na krátké, tak klasické dráze. Julian Wronecki z Polska absolvoval několik závodů společně s Adamem. Zranění na metylové dvěstěpadesátce mu vystavilo stopku. Na E speedway se ještě povozila Štěpánka Nyklová.

 

Speedway

Před SGP Praha se sešla celá parta mladých závodníků z Dánska, Polska, Německa, Anglie a Čech. Dva dny se trénovalo v Liberci a potom se jelo společně předvádět E speedway na Markétu. I přes malý zájem se tak stala Praha první, kde se jezdci na tak velké akci mohli ukázat.

Liberecká Ečka jsou v přípravě | foto GRS Liberec

E speedway motocykly také startovaly v několika závodech BUDEX CUP. Vyvrcholením sezóny pro nás byl závod na Markétě při Memoriálu Luboše Tomíčka. Adam Nejezchleba opět nenašel přemožitele a Štěpánka Nyklová tak zahájila přípravu na další sezónu.

Štěpánka bude v letošní sezóně sedlat E speedway s podporou THK Racing.  Odvážné děvče na létajících strojích souhlasilo, že pojede české závody na elektrickém motocyklu. Připravují se v Liberci, takže si bude svůj již brzo moci vyzvednout. Na malých kolech E speedway bude začínat závodit  Petr Peterka a další dva motocykly  pojedou Julian Wronecki a Adam Nejezchleba. Ten by v letošní sezoně měl hlavně fungovat jako Instruktor pro mladé závodníky a krýt záda Štěpě.

 

I flat track

I přes velkou snahu českých jezdců, aby nemohl startovat společně jako tomu je při speedway, se E flat track ukáže v závodech. Snaha prosadit se je velká a to hlavně z důvodu, že jsme dostali šanci se ukázat na při mistrovství světa na divokou kartu v Německu.

V Čechách bez pomocí FIM zatím nedostaneme šanci se více ukázat a to přes zájem závodníků na E moto. Ve velkém očekávání je i hlavní inženýr MXM E speedway a E flat track Sebastian Braun.

Sezóna tak bude zajímavá.

Ocenění za sezónu přišlo v sobotu

Praha – 28. října
V sobotu se sešel tým okolo Adama Nejezchleby v Praze Letňanech. Výstava aut a motocyklů Racing Expo byla dobrá šance, jak se na koci sezony setkat. Adam s tátou, Hugo, Klatovák a oba Věroušové Kollertovic, parta sice nebyla kompletní, ale stačilo.

 

Adam Nejezchleba si převzal cenu za práci pro rozvoj nových technologii ve sportu ESpeedway .Zároveň se slavil i první titul v kubatuře 250 ccm. Nová sezóna klepe na dveře a tak se tým pokukoval i po dalších možnostech, které by mohl využít.

To, že Adam Nejezclleba vstupuje do tří kubatur v jedné sezóně, a sice E speedway , 250 a 500, není tak pro naši plochou dráhu zvyklostí. Je to výzva a co bude, to bude , jsme rádi za vaši podporu.

Adam Nejezchleba převzal ocenění za úspěšný rok 2023 | foto GRS Liberec