Letos si připomínáme sedmdesáté výročí tragické smrti Františka Hladěny

Pardubice – 15. května
Při letošní jubilejní třicáté mezinárodní Veteran Ralley Pardubice, která se koná v sobotu 19. května, si určitě pardubická veřejnost i soutěžící za volanty a řidítky historických automobilů a motocyklů určitě připomenou legendu pardubického motocyklismu a motorismu vůbec, Františka Hladěnu, který dal městu Pardubice dva velké motocyklové závody, což bylo jeho velkým přáním. Jeho osobnost připomíná i výstava, která probíhá v informačním středisku vedle Zelené brány až do soboty 19. května

František Hladěna se narodil v Praze na Letné. Po studiích byl přijat tehdejším výrobcem motocyklů J.F.Koch ve dvacátých letech minulého století, později konstruktérem motocyklů Praga 500 ccm a 350 ccm. Krátce pracoval u firmy ITAR, výroba motocyklů v Praze.

Do Pardubic jezdil často za svým strýčkem Františkem Hladěnou, který měl v Pernštýnské ulici obchod a výrobu speciálních koňských sedel pro žokeje. Mladému Hladěnovi se v Pardubicích líbilo a tak si pořídil motodílnu v Pernerově ulici a převzal zastoupení motocyklů Scott, Ariel, Lewis a Grizzly. Výroba motocyklů Grizzly začala roku 1926 v autodílně Josefa Matyáše ve Familii (dnes Slovany) ve Spojilské ulici. Zde se stal František Hladěna zajížděčem těchto strojů.

Svůj první závod Zbraslav – Jíloviště jel na motocyklu značky Grizzly 250 ccm a dojel na druhém místě. V roce 1929 jel Hradeckou hvězdicovou a závod na Kunětickou horu. V témže roce byl Hladěna spoluzakladatelem společně s Adolfem Trnkou závodu motocyklů na travnaté dráze dostihového závodiště v Pardubicích. Hladě dal také tomuto závodu jméno Zlatá přilba Československa a zúčastnil se prvního ročníku, kde ve finále obsadil čtvrté místo na motocyklu značky Ariel.

V roce 1933 koupil pro sebe a mladičkého Hugo Rosáka, kterého podporoval, dva závodní speciály DKW 175 ccm a při 5. Zlaté přilbě porazil Rosák na tomto stroji těsně svého učitele. V roce 1932 prosadil František Hladěna také uspořádání ploché dráhy na škvárovém oválu fotbalového stadiónu S. K. Pardubice, prvního ročníku Memoriálu J. K. Lobkowicze. Opět spolupracoval s Adolfem Trnkou a také s Františkem Podlešákem z Lázní Bohdaneč, ředitelem tohoto závodu do roku 1938.

V roce 1934 jel František Hladěna závod Ostravský okruh, Ždírecký trojúhelník a Lochotín u Plzně. V témže roce vyhrává plochou dráhu v Liberci a v Mariánských Lázních.

V roce 1936 převzal zastoupení osobních a nákladních vozů značky Škoda v Pardubicích pro pardubický kraj. Zároveň zakládá v autodílně bratří Tycových v Dražkovicích (dnes Sýkora Mitsubishi) ŠKODA SERVIS, kde se prováděly garanční a servisní opravy těchto automobilů. Díky svým známostem vysílá v témže roce dva mladé jezdce Hugo Rosáka a Karla Rykra, oba z Rábů u Pardubic, do továrny Autfit Ogar Praha Strašnice, kde oba společně získávají zkušenosti od zkušeného závodníka Jana Lucáka. V roce 1938 získává oba závodníky tovární tým Jawa. Hugo Rosák při deváté Zlaté přilbě Československa obsadil ve finále páté místo na Jawě 250 ccm.

Druhá světová válka způsobila mnoho zla a neštěstí. V roce 1942 zahynul i František Hladěna, velký vlastenec, který se zúčastnil československého odboje a pomáhal parašutistům skupiny Silver A. na památku tohoto pardubického závodníka a propagátora motorismu v Pardubicích uspořádal ČSL AUTOKLUB Pardubice, později AMK Zlatá přilba Pardubice, od roku 1946 do roku 1973 sedm plochodrážních závodů s názvem Hladěnův memoriál. V nich byl několikráte tajemníkem jeho bývalý spolupracovník Adolf Trnka z Prahy. V roce 1946 při prvním Hladěnově memoriálu zvítězil jeho žák Hugo Rosák na Japu 500 ccm, který v roce 1947 vyhrál jubilejní desátou Zlatou přilbu Československa.

Díky dnes již dávné myšlence Františka Hladěny, který byl obklopen několika schopnými funkcionáři, vznikl v Pardubicích legendární závod o Zlatou přilbu, který se jezdí dodnes, a závod na škvárové ploché dráze Memoriál J. K. Lobkowicze, který se jel naposledy v roce 1948, další ročníky byly zakázány.

V letošním roce si připomínáme 99. výročí narození Františka Hladěny v Praze a sedmdesáté výročí jeho tragické smrti v roce 1942 v Pardubicích.

Češi v akci 14

DOPLNĚNO

Uplynulý týden byl na českých plochodrážních stadiónech doslova hektickou záležitostí. V zahraničí se ovšem čeští závodníci nedostali ke slovu tak často. Martin Málek přivezl náhradnický postup z evropského semifinále z Rovna a český tým byl v utkání jadranské ligy v Žarnovici slovenským družstvem rozdrcen doslova na prach. Těmto tématům se magazín speedwayA-Z věnuje systematicky v původních příspěvcích, takže nyní je čas na kompilaci z ostatních drah, jenž se vzhledem ke kraoučké dovolené na Slovensku dostává na řadu až o den později oproti svému klasickému pondělnímu termínu.
Pondělí 7. května mělo v britské Elite League přinést souboj Belle Vue proti Eastbourne, ale bylo odloženo na prozatím neurčený termín. Bratři Drymlovi tak před úterním finále šampionátu jednotlivců AČR a středeční domácí extraligou s Olympem zůstali doma.

Podobně dopadlo i utkání Swindon vs. Eastbourne ve čtvrtek, takže se Lukáš Dryml mohl přijet podívat do Mšena. A když už sledujeme divácké aktivity pardubických bratří, oba si v sobotu dopoledne nenechali ujít ani jadranskou ligu v Pardubicích.

Zato Josef Franc se pořádně nalétal. V pondělí byl v Ipswichi, kde domácí v utkání Premier League porazilo jeho Sheffield 54:42. Josef Franc skóroval sedmi body se dvěma bonusy. Druhý den se Pražan vrátil do Čech, absolvoval český šampionát a exceloval při SGP na pražské Markétě.

V neděli večer usedl na letadlo a od přistání měl hodinu, aby nastoupil za Sheffield ve výjezdním utkání Premier League v Sheffieldu. Domácí sice dominovali 54:38, avšak Josef Franc exceloval dvanácti body.

Čtvrteční střetnutí Premier League mezi Redcarem a Ipswichem bylo zrušeno a Matěj Kůs nemohl pomáhat Medvědům ani při jejich sobotní návštěvě Berwicku, jelikož plnil pramálo vděčnou úlohu náhradníka české velké ceny a v sestavě figuroval jako střídaný rider replacement. Na vysoké výhře Banditů 65:28 se Luboš Tomíček podílel pěti body se třemi bonusy, když jednou neviděl cíl kvůli defektu.

Odložený duel švédské nejvyšší ligy mezi Hammarby a Vetlandou viděl v akci rovněž Martina Vaculíka. Slovenský závodník v předvečer mšenské extraligy skóroval třemi body s jedním bonusem. Domácí prohráli těsně 44:46. Z vítězství svého celku se těšil i v neděli, by tragický osud Lee Richardsona oblékl do černého plochodrážní veřejnost po celém světě. Tarnow porazil doma Leszno 56:34 a slovenský závodník inkasoval osm bodů se dvěma bonusy.

Konečně se v lize našich severních sousedů dostal ke slovu český závodník. Václav Milík prožil debut jako hrom, když jeho Krakow porazil Pilu na jejím domácím stadiónu 49:41. Pardubický junior získal dvanáct bodů s jedním bonusem.

Protože se René Vidner kvůli změně rozpisu na pouhých pět závodníků nedostal do sestavy českého týmu pro dvojutkání českého družstva se Slováky, nebránil se pozvánce na společný juniorský šampionát Rakouska, Maďarska, Slovinska a Chorvatska. V sobotu v rakouském Natschbachu skončil se sedmi body sedmý, když na stupních vítězů stanuli Matič Ivačič, Dino Kovačič a Nejc Malešic.

Okamžitě po závodech se přesunul na další pokračování do Krška. V neděli ráno však byla dráha v hrozném stavu, předpověď počasí neslibovala nic pěkného a telefonáty s místními funkcionáři jakbysmet. Pardubický junior proto zamířil na cestu domů, aby ho zpráva o změně situace zastihla už na rakouském území.

A na závěr našeho dnešního ohlédnutí se musíme vrátit ještě do předminulé neděle do polského Wawrova. Výsledky z mezinárodního závodu stopětadvacítek ani dorazit nemohly, protože byl mítink kvůli dešti poničenému oválu zrušen.

Doplněk:
Nedělního mítinku v Kršku se zúčastnil Ondřej Smetana. Získal deset bodů, přičemž o další přišel díky diskvalifikaci za najetí do pásky, a skončil pátý. Sobotního klání v Natschbachu se nemohl zúčastnit s ohledem na pořadatelské povinnosti při SGP České republiky.

Foto: Wojta Zavřel a Michal Kohout

Lee Richardson nežije

Wroclaw – 13. května
Krutá zpráva dorazil z Polska. Při nedělním výjezdu Rzeszowa do Wroclawi upadl Lee Richardson. Třiatřicetiletý Angličan byl převezen do nemocnice, kde podlehl vnitřnímu krvácení. Juniorského mistra světa 1999 si dobře pamatují také čeští fanoušci a to nejen ze seriálu Speedway Grand Prix. Několikrát startoval na Zlaté přilbě a pardubickou vestu oblékal i v extralize. Čest jeho památce!

Foto: Karel Herman