Nicki Pedersen následoval příkladu Josefa France

Chabařovice a Divišov – 18. května
Stopětadvacítkáři nebudou mít volný víkend. V sobotu a v neděli totiž pokračuje jejich seriál Speedway Mini Cup. Jak v sobotu v Chabařovicích, tak v neděli v Divišově se začíná úderem desáté dopoledne. Oba podniky kolibříků svým způsobem navazují na pražskou SGP, kterou Josef Franc posunul o hodně výš. Nyní se k pražskému závodníkovi přidal i Nicki Pedersen.

Josef Franc je jedním ze sponzorů série Speedway Mini Cup, který věnoval sadu blatníků. Nyní stejné gesto učinil i Nicki Pedersen, který dá stejnou sadu i pro mistrovství republiky ČSMS na Markétě.

„Je to velice sympatické gesto od těchto střelců,“ říká Zdeněk Schneiderwind, duchovní otec myšlenky závodění stopětadvacítek na krátkých oválech. „A také motivace pro začínající závodníky, aby se od svých vzorů co nejvíce naučili a předváděli stejné výkony jako Pepe a Nicki.“

Foto: Wojta Zavřel

Martin Málek doufá v příležitost v evropském challenge

Rovno – 12. května
Zatímco většina českých fanoušků upírala pozornost především k sobotní velké ceně v Praze, v ukrajinské Rovně probíhalo semifinále evropského šampionátu jednotlivců. Po odstoupení Jana Jaroše jeho místo zaujal Martin Málek, který přivezl postupové místo náhradníka. Jak se to všechno seběhlo, se svěřil magazínu speedwayA-Z.

„Cesta byla dlouhá, ale hranice jsme přejeli v rekordním čase pětadvaceti minut,“ vypráví Martin Málek. „Zajeli jsme na jeden přechod, teď si už nevzpomenu na jméno, ale strefili jsme to dobře. Byl a námi i Milan Mach, takže jsme měli výborného tlumočníka.“

Výprava březolupského závodníka se tak mohla koncentrovat na vlastní mítink. „Závody začaly parádně dvěma výhrami,“ hodnotí. „Starty byly dobré, ale ve třetí a čtvrté rozjížďce se mi nepovedlo odstartovat. Dostal jsem se na chvilku aspoň na druhé místo. Ale dělal jsem chyby a bylo po bodech. Hlavně v té čtvrté jízdě mi před cílem začal rachotit motor a pak jsem musel jet na druhé motorce. Tak jsem měl hodně práce, abych nachystal dvě motorky na středeční extraligu ve Slaném.“

Solidní začátek se změnil v hororový konec. „Poslední jízdu jsem musel vyhrát, aby byl jasný postup,“ říká. „Porazil jsem Kjastase Puodžukse, ale museli jsme spolu znovu do rozjezdu. Start se mi nepovedl tak dobře, takže jsem si dojel pro náhradnický post.“

Mezi sobotním semifinále a finálovou sérií, která startuje v srpnu v polském Ostrowě, leží ještě červencové challenge v baltském přístavu Stralsund. „Jako náhradník jsem spokojený,“ konstatuje Martin Málek. „Ale budu doufat, že budu moct naskočit do celého závodu.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)

Ve Svítkově se testovaly nové Shupy

Pardubice – 12. května
Ani po skončení sobotní jadranské ligy neutichly v pardubickém Svítkově plochodrážní motory. Jiří Benda ve své červené dodávce přivezl nové tovární stopětadvacítky Shupa, s nimiž Michaela Krupičková, Patrik Mikel a Michal Škurla zasáhnou do trofejí FIM a UEM. Magazín speedwayA-Z zjistil všechny podrobnosti.


„Mají větší karburátor,“ přibližoval Jiří Benda novinky na motocyklech. „Maximální povolenej‘ průměr je 29 milimetrů. Karburátory PVL, motory jsou samozřejmě na metanol. Hlavy Takegawa, točí to 13 700 otáček. Výkon je asi devatenáct koní, komprese 12:7.“

Zatímco Michaela Krupičková a Patrik Mikel se chystali vyjet na ovál, Michal Škurla musel odcestovat na Markétu, kde ho čekaly pořadatelské úkoly v rámci české velké ceny. Nicméně na nových Shupách mohl oči nechat.

„To víš, že mě to láká,“ reagoval na přímou otázku. „Chci si na tom zatrénovat a pak jet FIM a UEM. Zlatá medaile mi ještě chybí. Jsem na to těžkej‘, ale věřím, že by síla a zkušenosti na to mohly bejt‘. A motorka od Shupy bude připravená dobře.“

Mezitím se z oválu vrátila Michaela Krupičková. „Dobře to lítá,“ svěřovala se dívka v zeleném se svými dojmy. „Jsem spokojená. Zkoušela jsem si i venek, musíš to stáhnout, jinak jdeš na prkna. Motorka se povedla.“

Michaela Krupičková si vyzkoušela i dvěstěpadesátku, kterou chce vyzkoušet i v poháru FIM na trávě. „Ještě bych chtěla nějaký volný závody na tom dlouhánu,“ doplnila. „A příští tejden pojedu v Itálii na pětistovce. Pozval mě Armando Castagna, kterej‘ si mě všimnul v Goričanu.“

A jak se zamlouvalo svezení Patriku Mikelovi? „Ve výjezdu to chcípá,“ zněl jeho poznatek z prvního svezení. „Karburátor je větší a širší, to se musí seřídit. Snad to pak bude lepší. Jede to, start po zadním, rozjede se to, i v nájezdu. Ale jak začnu z výjezdu vysedávat, začne to chcípat.“


Foto: Jan Kobzaň