Radek Bambuch doufá, že jeho letošní sezóna bude lepší než ty tři minulé

Lichnov – 26. dubna
V letošním roce si v Kopřivnici připomenou sedmdesát let od pořádání první ploché dráhy. Pro klub má svůj význam nejen letopočet 1954, ale také 2017. Právě tehdy ledy na Větřkovické přehradě daly do pohybu události, které po devítileté přestávce vrátily na plochodrážní mapu republiky také obří ovál na Letním stadiónu. Tehdy Radek Bambuch ještě nemohl tušit, že se po něm jednoho dne bude sám prohánět za řidítky závodního speciálu.

 

Mladý hasič usedá za řidítka pětistovky

Radek Bambuch si povídal s magazínem speedwayA-Z | foto Karel Herman

„Dříve jsem chodil jen do hasičského kroužku,“ vzpomíná kopřivnický závodník, jenž zítra při plzeňské juniorce zahájí naostro plochodrážní sezónu anno domini 2024. „Ve volném čase jsem si hrál s pionýrem po dědovi a jezdil na něm po vesnici s kamarády. To byla vlastně moje úplně první motorka. A pak jsem se šel poprvé podívat na závody ploché dráhy v roce 2017, kdy se v Kopřivnici jela dlouhá dráha.“

Plochodrážní půllitr byl šálek mnohem silnějšího čaje než obstarožní cestovní padesátka. „Bylo to šílené,“ sděluje Radek Bambuch své první dojmy z prvních tréninků. „Neskutečný přísun informací, co všechno by vlastně člověk na tý motorce měl dělat během jízdy. Co po jízdě a co po tréninku v dílně. Na tréninku mě vedl Richard Dufek a občas něco poradil i Honza Macek. Rozhodnutí, dát se do toho i závodně, přišlo asi po roce.“

Mezi našimi současnými závodníky je svým způsobem výjimka, protože začínal rovnou na půllitru. „Nevnímám jako handicap kubatury motorky,“ komentuje absenci stopětadvacítek a dvěstěpadesátek ve svém plochodrážním curriculum vitae. „Ale spíš délku naší kopřivnické dráhy, na které jsem začínal. Většina oválů v republice jsou úplně jiné, menší.“

 

Plochá dráha je to pravé

Ostrý debut se konal v červenci 2021. Kopřivnice pořádala přebor a v jeho startovní listině se vůbec poprvé objevilo také jméno Radek Bambuch. Nováček mohl při své premiéře zaknihovat patnácté místo ve výsledkové listině.

„Byl jsem strašně natěšený,“ shrnuje své dojmy. „Na druhou stranu dost nervózni. Nevěděl jsem, co do toho čekat, protože ve čtyřech jsem nikdy předtím na dráze nebyl. Upřímně jsem ani moc s jiným umístěním nepočítal. Holt první závody.“

Loňská sestava Kopřivnice Josef Franc, Radek Bambuch, Hynek Štichauer a Jan Macek po vítězství v Praze | foto Karel Herman

 

Do konce sezóny stihnul ještě juniorku a mihnul se rovněž v kopřivnické prvoligové sestavě. „Hrozně mě to chytlo,“ vyznává se, že v ploché dráze objevil ten správný sport. „I Když jsem dojížděl poslední, bavilo mě to, proto jsem u toho zůstal.“

A tak se Radek Bambuch rozhodl pokračovat. Roku 2022 jezdil opět přebory a juniorky. Startoval zase v první lize, kde měl trošku pech. Když Kopřivnice vyhrála závod před zraky svého domácího publika, zrovna hostoval za Pardubice.

„Určitě jsem byl rád za šanci odjet celý závod,“ směje se naivitě otázky, zda by přece jen nebylo lepší být nepoužitým náhradníkem, ale jít na nejvyšší stupínek pódia. „Pro mě to byly další zkušenosti.“

 

Být lepší a lepší

Roli náhradníka celku SPT Profil Kopřivnice plnil rovněž loni. Jeho celek se pustil do boje o mistrovský titul, přičemž mu cestu nejvíce křížilo slovinské Krško. Musel to být obrovský pech přijít o zlato až v rozjezdu po skončení posledního podniku v říjnu v Kopřivnici.

„Byla to fakt smůla,“ kroutí hlavou ještě dnes, když si vybaví dramatickou koncovku první ligy 2023. „V posledním kole nás o titul připravil Nick Škorja.“

Radek Bambuch (červená) se brání nájezdům Štěpána Ševčíka (modrá) | foto Karel Herman

Korály na niti jeho loňského plochodrážního příběhu byly opět zejména přebor a juniorský šampionát. „Snažím se každým rokem být lepší,“ bilancuje svou třetí závodní sezónu na oválech. „Sbírám zkušenosti a každý závod mě posouvá o kousíček dál.“

Zítřejší Plzeň bude v tomto trendu nepochybně pokračovat. „V předchozích letech jsem dělal během zimy kondiční box dvakrát, třikrát za týden,“ odpovídá jaru na dotaz, co dělal během předchozího ročního období. „Letošní zimu jsem si sestavil svůj tréninkový plán, podle kterého jsem cvičil a připravoval se. Jak bude letošní sezóna vypadat, to je ve hvězdách. Já doufám, že lépe než všechny ostatní.“

 


Radek Bambuch děkuje:

„Poděkovat bych chtěl hlavně mému bráchovi a taťkovi, jakožto mechanikovi a hlavnímu sponzorovi.“

S Janem Mackem a kopřivnickým doprovodem po loňském přeboru v Chabařovicích | foto Antonín Škach

Radek Bambuch v akci | foto Karel Herman

Pavel Ondrašík varuje zájemce o lístky na červnovou SGP České republiky

Praha – 26. dubna
Zítra v Goričanu startuje letošní seriál Speedway Grand Prix. Úřadující šampión Bartosz Zmarzlik se nechal slyšet, že příliš nepřemýšlí o překonání rekordu třiadvaceti triumfů Jasona Crumpa, protože se bude soustředit na závodění. Do akce se bude chystat také Martin Vaculík, stále ještě číslo tři, a premiérově Jan Kvěch. Čeští diváci uvidí všechno podstatně na obrazovkách. Ale Pavel Ondrašík si televizi nepustí. Dnes odpoledne totiž sám vyrazí do Chorvatska. Samozřejmě se těší na špičkové závody, ale v hlavě má dobré jméno české velké ceny na Markétě. V souvislosti s ní má důležitý vzkaz pro zájemce o vstupenky.

 

O názory Matěje Kůse nemá zájem pouze Česká televize, ale také Adam Bubba Bednář – tak se exmistr republiky může ocitnout na dvou židlích, pakliže pražský junior dostane divokou kartu na SGP České republiky | foto Petr Makušev (Sport Photo)

„Chystám se do Goričanu,“ netají se sportovní ředitel pražské Markéty. „Chci se podívat na Honzu, ale také na organizaci, abychom se poučili pro náš závod prvního června. Trénink je totiž posunutý o dvě hodiny až na patnáct nula nula. Na závod v sedm musí být všechno připraveno, o což se stará promotér, ale chceme být v obraze.“

 


Jiří Zíta, sportovní redaktor České televize, zve k obrazovkám:

„Přímý přenos z Goričanu na ČT Sport plus v sobotu od devatenácti hodin. Program ČT Sport se k vysílání připojí v době vrcholu závodu po skončení předchozího přenosu cirka v 21:10. A v neděli v 8:45 nabídne ČT záznam z přenosu zkrácený o přestávky tak, aby byly k dispozici všechny jízdy. Můžete se těšit na komentář našeho experta Matěje Kůse.“


 

Montovaná tribuna lákala již při extralize | foto Karel Herman

Pozorný návštěvník si minulé úterý při pražské extralize nemohl nevšimnout montované tribuny v první zatáčce, neklamného znamení, že se pořadatelé chystají na nával diváků. „Čekám, že bude vyprodáno,“ říká Pavel Ondrašík na rovinu. „Dnes máme orientačně o patnáct set prodaných vstupenek než loni touto dobou. Dvě třetiny stadiónu jsou již vyprodány. Takže fanoušci mají nejvyšší čas si vybrat svá místa.“

 


Bartosz Zmarzlik na téma možného překonání rekordu Jasona Crumpa:

„Jsem velmi šťastný a hrdý, že jsem srovnal třiadvacet vítězství Jasona. On je pro mě velká postava. Pamatuju si, když jsem byl mladý a díval se na velké ceny, byl vždycky obrovská hvězda. Stejně jako Greg Hancock, Tony Rickardsson a Tomek Gollob. V mých očích je Jason velký hrdina a já jsem s ním možná na stejné úrovni, protože jsem vyhrál stejný počet velkých cen. To je důležité, ale já si nezaznamenávám statistické rekordy. Vždy se dívám sám na sebe a prostě dělám všechno, co mohu, abych byl letos nejlepší. Body a vítězství si spočítáme po sezóně.“


Jsou mezi nimi také hnědé lavice na montované tribuně v prvním oblouku. „Když se podíváte na plánek stadiónu, je to sektor F3,“ líčí Pavel Ondrašík. „Je tam pěkný výhled, hlavně vyšší řady jsou super. V první zatáčce jde o hodně zajímavé místo. Vstupenky sem jsou již v proději a zatím je tam dost volných míst. Zatím…“

Zejména horní řady montované tribuny nabídnou úchvatný pohled na českou velkou cenu | foto AK Markéta Praha

Ve studené extraligové Praze dvěstěpadesátky nezmrzly

Liberec – 26. dubna
Tým okolo Adama Nejezchleby měl v Praze minulou středu plné ruce práce. Adam jel svůj prví letošní závod a tak nervozita, zda bude vše fungovat, rostla. Příprava v Liberci s Australanem Michaelem Westem a trénink, kde se zaměřovalo na starty, se povedl.

 

Kontrolní závod dvěstěpadesátek byl pro Adama Nejezchlebu prvním letošním ostrým vystoupením | foto Karel Herman

Do Prahy Adam přijel ještě s dvěma motory Jawa. Hned při tréninku však jedna začala stávkovat a tak narychlo osedlal druhou motorku. Mezitím se pracovalo na opravě prvního stroje. Velký dík patří pánům Tomíčkovi a Dvořákovi, bez jejich rukou by se nám nepodařilo motorku opravit DÍKY!

Našeho problému rychle využil Karel Průša, který těsně za zády dovezl trápícího Adama. V dalších jízdách Adam již mohl startovat na opravené Jawě a suverénně se ztrátou jednoho bodu ovládl závod.

Další závody pro tým okolo Adama Nejezchleby budou v Plzni, kde opět osedlá E speedway. A společně se Štěpánkou Nyklovou budou bojovat o co nejlepší umístění.

Adam Nejezchleba (modrá) vede Karla Průšu (bílá) a Petra Marka (žlutá) | foto Karel Herman