Pardubice nepatřily nikomu jinému než českému nároďáku

Pardubice – 21. dubna
Ráno bývá moudřejší večera. Ano, to je pravda, věřte osvědčeným lidovým pranostikám. Včera večer nebyl na svítkovský ovál utěšený pohled. Pršelo, pršelo, jen se lilo. Vabank na sobotu prostě pardubickému klubu nevyšel. Sázka na nedělní ráno dokonale. Led místo vody v popelnících před restaurací odhaloval, jak mrazivá noc byla. Na obloze ale úřadovalo sluníčko. A na dráze český národní tým. Jan Kvěch se v rozjížďce s číslem jedna vrátil do depa zabahněný jako čuník, jak se z poslední příčky po startu srdnatě probil pro dva body. Následovala smršť českých trojek, která postavila soupeře na čele s ambiciózními Brity do role herců menších rolí. Jan Kvěch se ocitl v desáté jízdě na zemi. Daniela Klímu vezla z rozjížďky s číslem šestnáct sanitka. Bolela jej žebra, ale podezření na frakturu se zaplaťpánbůh nepotvrdilo. Reprezentaci z ostrovní monarchie zablikla ještě jedna naděje na vítězství a postup do finále v Krakově. Zhasla ještě rychleji, než se rozsvítila a naši borci si z šestibodové převahy nenechali ukrojit už vůbec nic. Jan Kvěch v nominační sérii triumfoval dvakrát, vzápětí zaúřadoval Jan Macek, aby Adam Bubba Bednář nakonec ve dvacáté jízdě zkompletoval své patnáctibodové maximum.

Britové, Češi a Francouzi na stupních vítězů | foto Karel Herman

Razantní český nástup

Teplota okolo nuly nebyla pranic příjemná. Ale sluníčko slibovalo krásný den. A především pomáhalo napravit škody po propršené sobotě. Jury se rozhodla odstartovat závod o půl jedenácté místo původně ohlášených deseti hodin. Řeklo by se půl hodiny sem, půl hodiny tam. Jenže Jan Kvěch by rozhodně nesouhlasil.

V šestnáct hodin potřeboval být v Zielonej Goře na extraligový mítink se začátkem o čtvrt na osm. Motocykly poslal napřed a náhradní si pro dnešek vypůjčil od Hynka Štichauera. Přesto potřeboval nejpozději v jednu po obědě vyrazit. Tom Brennan na tom byl o poznání hůř.

Jeho Gdaňsk totiž začínal duel v Ostrowě již ve čtrnáct hodin. Britův klub proto musel poslat pro svého závodníka vrtulník. V deset třicet odstartoval proto závod nejen o postup do evropského finále. Nebyl to povedený začátek. Start rozjížďky s číslem jedna se musel opakovat, za což si Steven Goret vykoledoval napomenutí.

Napodruhé vyrazil nezadržitelně dopředu Leon Flint. A Jan Kvěch byl k českému zděšení úplně poslední. Než český smutek stačil zašumět, ve druhé zatáčce podjel Erika Bachhubera. Steven Goret přišel na řadu ihned v následujícím výjezdu.


Jan Kvěch po návratu z rozjížďky s číslem jedna vysvětluje svou zablácenou kombinézu:

„Divíš se, že jsem zablácenej? Po včerejšku? Dráha je promáčená, byla to první jízda a já jel z nejhorší pozice u mantinelu.“


První vyhrání však vyhánělo z britské kapsy. Nástup českých borců nešlo prostě zastavit. Daniel Klíma byl ve druhé jízdě tak rychlý, že si vysloužil výstrahu. Ale smečku pronásledovatelů na čela s Andersem Rowem přivedl do cíle, aby české skóre srovnal s anglickým. V ten moment byla obě družstva nejblíže za celý závod, což nikdo nemohl ještě vědět.

Ve třetí jízdě Jan macek v první zatáčce objel Toma Brennana. Pak pádil dopředu jako japonský rychlovlak. Vzápětí Adam Bubba Bednář dle svého zvyku cvičil levým ramenem u pásky. Když se zvedla, byl v prachu. A Jordan Jenkins až za Stevenem Labouyriem. Po přestávce český koncert pokračoval.

Adam Bubba Bednář se po startu páté jízdy strkal s Tomem Brennanem. Jenže Angličan stejně musel již v první zatáčce kapitulovat. V šesté jízdě Jan Macek objel zvenčí první zatáčky všechny své soupeře včetně vedoucího Erika Bachhubera.

Rozjížďka s číslem sedm přinesla diskvalifikaci Stevena Labouyrieho za najetí do pásky. Při restartu měl Daniel Klíma potíže se svým motocyklem. Mechanici jej roztlačili dříve, než Josef Franc z depa přivezl náhradní od Jana Kvěcha.

Pak se automatické startovací zařízení zvedalo pomalu jako invalida. Červené světla byla nevyhnutelná. Napotřetí konečně všechno klaplo. A Daniel Klíma rozehrál své druhé velké sólo. Leon Flint byl hodně rychlý. Jenže on byl ještě rychlejší.

 

Nic se nemění

Po sedmi rozjížďkách byly karty rozdány naprosto jasně. Francie, ani Německo nemohly na vítězství a potažmo postup pomyslet ani náhodou. A Britové byli o sedm bodů za námi. Zdeněk Schneiderwind se rozhodl poslat do osmé jízdy Jana Jeníčka. Jednak si potřeboval ušetřit jeden start náhradníka Jana Kvěcha. A také proč by se benjamínek družstva neměl blýsknout před domácím publikem?!

Anders Rowe vyhrál. Ale mladý Pardubičan se nikterak nepáral s Jonny Wynantem a Tino Bouinem. Angličané měli v bodu poradu, kterak zvrátit vývoj mítinku ve svůj prospěch. Podobné spekulace se ale rychle ukázaly jako velikánská fikce. Zboural ji hned Daniel Klíma, když se v rozjížďce s číslem devět dostal do čela hned po startu. A náhradník Velké Británie Ashton Boughen se propadl až na chvost a nakonec neviděl cíl. Jenže…


Jan Macek si libuje po svém druhém vítězství:

„Je to trošku hlubší, ale to mně sedí. Byl bych rád, kdyby to tak bylo až do konce závodu.“


Start desáté jízdy vynesl do vedení Toma Brennana. Jan Kvěch jej konfrontoval hned zvenku první zatáčky. Angličan držel střed a vystrkal jej ven. Čech se nevzdal, jenže ve druhé zatáčce se poroučel k zemi. O vině nemohlo být pochyb. Pakliže se nějaké vůbec vynořily, žluté vylučovací světlo je rázně utnulo. Bez našeho borce neměl Tom Brennan v repete vážného soupeře.

Žádný důvod k panice. Adam Bubba Bednář v rozjížďce s číslem jedenáct odstartoval jako z praku. Ačkoliv byl Anders Rowe rychlý, vedení mu nesebral. Jan Macek troubil velké sólo hned vzápětí. A Leon Flint se neprobil před Mathiase Tresarrieu. A po přestávce hrál roli suveréna zase Adam Bubba Bednář.

 

Bez kompromisu

Patrik Hyjek dorazil na startovní rošt čtrnácté jízdy bez háku. Otočil se k depu, jenže z dvouminutového limitu už moc nezbývalo. A tak jel bez něho. Neměl velkou šanci. Jeho tým už vůbec ne. Ani Francouzi, kdežto Britové mobilizovali poslední síly.

Anders Rowe dorazil Jana Macka, jehož na protilehlé rovince překonal Steven Labouyrie. Opět žádná tragédie. Jan Kvěch se s lehkostí plochodrážního boha v první zatáčce kolem mantinelu prohnal do vedení přes všechny své soupeře. Český borec neměl problém ani v depu, kde si jej technik Martin Málek pozval na převážení motocyklu a odběr vzorku paliva.


Daniel Klíma o rozjížďce s číslem šestnáct:

„V posledním kole jsem to protáh‘ po venku. Říkám si, že to na Goreta zkusím. A zdemoloval jsem úplně motorku.“


Před šestnáctou jízdou Daniel Klíma narychlo měnil motocykl. Stihnul všechno v limitu, než se svět obrátil vzhůru nohama. Erik Bachhuber vyrazil za nejlepším výsledkem svého družstva, přičemž vodil i Toma Brennana. Daniel Klíma trčel úplně vzadu. Když udeřil Stevena Goreta před sebou, skončil v posledním výjezdu v pekelném highsideru.

O pár metrů dále upadnul také vedoucí Němec. Ten se ale postavil na nohy a vrátil se po nich do boxu. Daniela Klímu vezla sanitka. V depu z ní vystoupil. Kráčel do kopce, kde k němu okamžitě mířil Zdeněk Schneiderwind. Český kouč se dočkal pozitivní i negativní odpovědi. Ano, závodník je v pořádku. Ne, poslední sérii nominačních rozjížděk nepojede.

Britové jakoby se vraceli na samotný začátek závodu, kdy živili postupové ambice. Nyní stáli o šest bodů za našimi. Nicméně žádný důvod k panice, Češi dnes nepřijeli do Svítkova prohrát. A vskutku během pár následujících okamžiků bylo rozhodnuto. V náš prospěch.

Byť v sedmnácté jízdě Erik Bachhuber vystřihnul další povedený start, Jan Kvěch v úvodním oblouku přeskočil z třetí příčky do čela. Ashton Boughen byl za ním jen mžik, protože na sklonku druhého okruhu se dostal až příliš na venek. Krizový moment ustál bez pádu, jenže se opět musel dívat na výfuk Erika Bachhubera. A tentokrát jednou provždy.

Britům zbývala už jen hodně teoretická naděje na postup. Jan Kvěch v osmnácté jízdě sfouknul i tu. Než se vrátil po předchozím triumfu, mechanici mu připravili stroj a on se nesundával z hlavy přilbu ani kvůli pití. Pak se vrátil na ovál pro vítězství ve stylu start cíl. Leon Flint vyšel naprázdno. A bylo vymalováno

Jak hlásil spíkr Roman Hájek, český nároďák se právě dostal do krakovského finále. Tom Brennan se proto rozhodl do rozjížďky s číslem devatenáct vypustit a balit se na letecký přesun od polského Ostrowa. Ashton Boughen spěchal z depa místo něho. Z jeho motoru se ozvala rána a on musel svůj ztichlý stroj odtlačit do parc fermé.

Jan Macek neměl na ovále konkurenci. A nakonec zamířil do akce Adam Bubba Bednář. Ujal se vedení, ale záhy svítila červená světla, protože ve druhé zatáčce spadl Steven Labouyrie. Šel z repete ven. A tak si pražský junior na své patnáctibodové maximum musel pár dalších minut počkat.

 

Hlasy z depa

„Zábavný,“ znělo první slůvko, které ze svých úst vypustil Adam Bubba Bednář. „Bylo to hezký, pěkná dráha. Jak vypadala ráno, dopadlo to hezky. S Leonem Flintem to byla hezká jízda, slyšel jsem ho za sebou. Pokazil jsem jeden start, dali jsme si ránu s Tomem Brennanem. Kluci v depu odvedli skvělou práci, díky jim, rodině Kurzových a všem sponzorům.“

„Krásné,“ vystihl své pocity Jan Macek. „Od prvního momentu jsem si to užíval. Dráha krásná, těžká, závodivá. Užíval jsem si to. Za mě spokojenost. Za mě spokojenost, za tým určitě taky. Kdyby finále šlo jako dneska, bude to krásný. Povedlo se to.“

„Špatný to nebylo,“ bilancoval Daniel Klíma. „Nedotáh‘ jsem to úplně, myslím. V posledním kole jsem to protáh‘ po venku. Říkám si, že to na Goreta zkusím. A zdemoloval jsem úplně motorku. Cíl je splněn, ale všechno je před námi, ve finále to začne znovu.“

„Dobrý dneska,“ usmíval se Jan Jeníček. „Dráha suprová. Jel jsem jednou, ale bylo to hezký. Měl jsem to jistit a do ničeho se moc nepouštět. Vyhráli jsme, postoupili, určitě spokojenost. Motorka jela hezky, za mě výborný.“

Adam Bubba Bednář létá nad hlavami českých mechaniků po svém pátém triumfu | foto Karel Herman
1. Česká republika 50
Daniel Klíma 3 3 3 F 9
Jan Jeníček – 2 – – 2
Jan Macek 3 3 3 1 3 13
Adam Bubba Bednář 3 3 3 3 3 15
Jan Kvěch 2 X 3 3 3 11
2. Velká Británie 35
Tom Brennan 2 2 3 3 10
Jordan Jenkins 1 1 – – 2
Anders Rowe 2 3 2 3 2 12
Leon Flint 3 2 1 2 0 8
Ashton Boughen R 2 1 M 3
3. Francie 20
Steven Goret 1 0 1 2 2 6
Mathias Tresarrieu 1 1 2 0 2 6
Steven Labouyrie 2 T 2 2 X 6
Tino Bouin 0 0 – 1 0 1
Theo Ugoni 1 1
4. Německo 14
Jonny Wynant 0 1 0 – 1 2
Ben Iken 1 1 E – 1 3
Lukas Wegner 0 – 1 0 1
Patrick Hyjek – 0 2 0 1 3
Erik Bachhuber 0 2 1 F 2 5

Poznámka: varování za startovní přestupek Steven Goret v první a Daniel Klíma ve druhé jízdě

Jan Kvěch (žlutá) ve vedení před Ashtonem Boughenem (bílá) a Erikem Bachhuberem (červená) | foto Karel Herman