Pavel Kuchař čněl nad vyrovnaným startovním polem

Praha – 8. srpna
Daniel Klíma se vnějškem první zatáčky sápal před Lukáše Vintera, ale upadl. Pavel Ondrašík, jenž se ujal funkce rozhodčího dnešního šestého podniku PRO TEC Speedway Mini Cupu, jej vyloučil. Závod dostal vmžiku nesmírně dramatický závod. Ovládl jej Pavel Kuchař, což bylo překvapivé asi stejně jako fakt, že Měsíc v noci na dnešek neukousl žádný vetřelec, ale šlo o pouhé zatmění. Než se však buldozer kolibří kubatury mohl vítězně prohnat cílem, o jeho soupeřích ve finále A rozhodoval rozjezd. Vládl mu Lukáš Vinter, než ovšem v závěrečném oblouku upadl. Přitom ještě netušil, že mu osud jeho pohár hořkosti opět dolévá nad míru, protože v béčku mu nakonec vítězství sebral Daniel Klíma. Jak již bylo naznačeno, vyhrál opět Pavel Kuchař, jenž hned s letem pásky k nebi, na kterém ještě zůstávaly stopy po průletu kuvajtského Airbusu A-380, ukázal výfuk Jaroslavu Vaníčkovi a Janu Jeníčkovi.

Jaroslav Vaníček, Pavel Kuchař a Jan Jeníček stojí na stupních vítězů
Jaroslav Vaníček, Pavel Kuchař a Jan Jeníček stojí na stupních vítězů

Průběžná klasifikace se zamotává

Největší letadlo světa nad nejmenším plochodrážním oválem naší země
Největší letadlo světa nad nejmenším plochodrážním oválem naší země

Slunečné odpoledne a jedenáct kolibříků v improvizovaném depu. Pravda, Karel Průša se svým malým motokrosovým motocyklem absolvoval jen své vlastní tréninkové jízdy pod zkušeným okem svého tatínka Karla. Aranžmá šestého dílu letošního pohárového seriálu vypadalo lákavě již na první pohled.

Karel Průša učí svého synka závodnické řemeslo
Karel Průša učí svého synka závodnické řemeslo

Jak se stalo zvykem, závodníkům se dostalo možnosti testovat dráhu ve dvou tréninkových sekcích. V té první upadl Daniel Klíma, který ještě netušil, že se na zem dostane ještě jednou s mnohem vážnějším dopadem pro své ambice. Sotva obří Airbus zmizel za obzorem, divišovský závodník se postavil na startovní rošt rozjížďky s číslem jedna.

Mezi přihlížejícím tréninku je také Daniel Klíma, který měl dnešní závod nechtěně pořádně zamotat
Mezi přihlížejícím tréninku je také Daniel Klíma, který měl dnešní závod nechtěně pořádně zamotat

Její start vyšel nejlépe Lukáši Vinterovi, který po vnitřní čáře jistil své vedení v prvním oblouku. Dopředu se cpal i Jan Jeníček, takže Daniel Klíma musel útočit zvenčí. „Chtěl jsem je objet,“ omlouval se svému tátovi, když se po svém pádu v úvodním výjezdu posbíral i se svým motocyklem.

Rozjížďka s číslem jedna - zleva Lukáš Vinter, Jan Jeníček a Daniel Klíma
Rozjížďka s číslem jedna – zleva Lukáš Vinter, Jan Jeníček a Daniel Klíma

Pavel Ondrašík, který se ujal funkce rozhodčího, byl neoblomný a divišovského závodníka z repete vyloučil. Lukáš Vinter tentokrát neměl na své vítězné cestě žádný rušivý element a dovedl Jana Jeníčka do cíle za svými zády.

Bylo zaděláno na pořádné drama. Daniel Klíma tušil, že mu do áčka vedle samých trojek musí pomoct rovněž smůla jeho soupeřů. Ovšem na postup do rozjížďky třech nejlepších byla pořádná tlačenice. Adam Nejezchleba měl na dohled vítězství v rozjížďce s číslem dvě. Jenže Jakub Exler si počkal až do poslední zatáčky. V ní udeřil zespodu, aby ve výjezdu chabařovického borce předčil.

Michal Baštecký vodí za sebou Vojtěcha Zamazala a Bruno Belana
Michal Baštecký vodí za sebou Vojtěcha Zamazala a Bruno Belana

Michal Baštecký vzápětí slavil triumf stylem start – cíl, zatímco Bruno Belan stačil uštvat jen svého klubového kolegu Vojtěcha Zamazala. Jaroslav Vaníček byl večer na rybách. Domů se vrátil po půlnoci nejen se zlomeným prutem, ale i úlovkem kaprů. Dnešní los k němu nebylo tak příznivý, protože do rozjížďky s číslem čtyři mu za soupeře přihrál Pavla Kuchaře. A buldozer malých oválů vedl rovnou s vylétnutím pásky.

Pavel Kuchař začal triumfem před Jaroslavem Vaníčkem
Pavel Kuchař začal triumfem před Jaroslavem Vaníčkem

Tři závodníci dokázali svůj úvodní triumf zopakovat také ve druhé sérii. Nejprve Lukáš Vinter odvedl Bruno Belana a Adama Nejezchlebu. Hned vzápětí úplně stejně Pavel Kuchař naložil s Janem Jeníčkem. A do třetice si Jakub Exler v rozjížďce s číslem osm poradil s Vojtěchem Zamazalem.

Lukáš Vinter míří k vítězství před zraky Bruno Belana a Adama Nejezchleba
Lukáš Vinter míří k vítězství před zraky Bruno Belana a Adama Nejezchleba

Z úvodních vítězů tratil pouze Michal Baštecký v sedmé jízdě, jež se svým obsazením mohla směle rovnat finále A. Daniel Klíma vystřelil po startu dopředu, aby v první zatáčce zavřel k bariéře útočícího Jaroslava Vaníčka. Michal Baštecký měl na opačné straně úvodního oblouku spoustu místa, které mu otevřelo vrata na druhé místo.

Daniel Klíma útočí na Jaroslava Vaníčka
Daniel Klíma útočí na Jaroslava Vaníčka

Netěšil se z něho ovšem dlouho. Už ve druhé zatáčce byl Jaroslav Vaníček nazpět předtím a zkoušel atakovat i vedoucího Daniela Klímu. Další předjetí se mu však nepovedlo, nicméně ve třetí sérii měl podíl, proč Pavel Kuchař zůstal jediným neporaženým borcem dnešního závodu. Do jedenácté jízdy totiž Jaroslav Vaníček odstartoval jako blesk. Lukáš Vinter jej v první zatáčce po vnějšku nestihnul a musel zaknihovat svou první prohru.

Jakub Exler vede před Vojtěchem Zamazalem
Jakub Exler vede před Vojtěchem Zamazalem

Pavel Kuchař zcela ovládl rozjížďku s číslem deset, kde vítěznou šňůru Jakuba Exlera přestřihnul také Michal Baštecký. Mezitím zvýšili hodnotu svých akcií také Jan Jeníček, když v desáté jízdě nedal šanci Adamu Nejezchlebovi, a Daniel Klíma. Divišovský závodník v rozjížďce s číslem jedenáct rychle zmizel z dohledu Bruna Belana.

 

Dramatický závod má výjimku z vyrovnanosti v otázce vítěze

Jaroslav Vaníček jde do čela před Lukáše Vintera a Vojtěcha Zamazala
Jaroslav Vaníček jde do čela před Lukáše Vintera a Vojtěcha Zamazala

Aktuální klasifikace po třech sériích dávalo najevo, že nás čeká ještě mnohem větší drama, než jsme doposud dnes zažili. O bod za permanentně vítězícím Pavlem Kuchařem byl Lukáš Vinter, dva body ztráceli Jan Jeníček, Jakub Exler a Jaroslav Vaníček. Šestibodové hranice dosáhli Daniel Klíma, Michal Baštecký a Bruno Belan.

Jan Jeníček vodí Adama Nejezchleba
Jan Jeníček vodí Adama Nejezchleba

Daniel Klíma vyhrál jedenáctou jízdu stylem start – cíl a s devítkou u svého jména mohl už jen čekat, jak se vyvine situace. Hned na to Jaroslav Vaníček odvedl Michala Bašteckého. Dostal se na hranici deseti bodů, zatímco jeho kolega v milíkovských barvách neměl jisté ani finále B!

Svůj třetí triumf inkasoval Pavel Kuchař na úkor Michala Bašteckého
Svůj třetí triumf inkasoval Pavel Kuchař na úkor Michala Bašteckého

V rozjížďce s číslem patnáct nezaváhal Jan Jeníček. Po rychlém startu vodil za sebou slánský tandem jako matka husa svá housátka na provázku a také on se mohl chlubit deseti body. Šestnáctá jízda se stala kořistí Pavla Kuchaře, který z pozice od mantinelu rozhodně vyrazil za svým čtvrtým dnešním triumfem.

Jaroslav Vaníček před Michalem Bašteckým
Jaroslav Vaníček před Michalem Bašteckým

Jako jediný si pojistil účast ve finále A. Lukáš Vinter, který byl v cíli za pražským suverénem, totiž svůj účet v základní části uzavřel rovněž třemi body. Přitom celá trojice desetibodových měla dvě trojky a dvě dvojky. Využít kritérium vzájemných soubojů se nedalo, takže Pavel Ondrašík nabídnul neobvyklý pohled.

Lukáš Vinter zatím vede v rozjezdu před Janem Jeníčkem a Jaroslavem Vaníčkem
Lukáš Vinter zatím vede v rozjezdu před Janem Jeníčkem a Jaroslavem Vaníčkem

Losování startovních pozic přecházela volba startovních míst v rozjezdu, z něhož první dva měli stanout vedle Pavla Kuchaře v rozhodující jízdě o stupně vítězů. Lukáš Vinter byl nejúspěšnější a mohl si vybrat ideální pozici na vnitřní straně. Odstartoval odtud jako první a pak jej Fortuna nechala na holičkách.

O vyrovnanosti dnešního klání svědčí i snímek Michala Bašteckého a Bruno Belana ve finále C
O vyrovnanosti dnešního klání svědčí i snímek Michala Bašteckého a Bruno Belana ve finále C

Jaroslav Vaníček v první zatáčce podjel Jana Jeníčka a od té doby jistil druhou pozici, jež sama o sobě garantovala áčko. Leč v posledním výjezdu se Lukáš Vinter přetočil a místo, aby projel pod šachovnicovým praporkem v ruce Zdeňka Schneiderwinda, zůstal sedět na zemi vedle svého motocyklu. Jaroslav Vaníček vmžiku dědil vítězství a s nečekaný postup do finále A si nenechal sebrat ani Jan Jeníček.

Daniel Klíma ve finále B prohání Lukáše Vintera
Daniel Klíma ve finále B prohání Lukáše Vintera

Finálový pořad rozehrál Vojtěch Zamazal, v jehož rukou zůstal černý Petr jediného účastníka finále D. Zadostiučiněním se mu mohly stát alespoň tři body, jež zvýšily váhu jeho pěti předchozích v tabulce prozatímního pořadí. Michala Bašteckého a Bruno Belana dostala do céčka pouze pomocná kritéria, jelikož Jakub Exler je v osmibodovém součtu trumfnul dvěma trojkami.

Pavel Kuchař vede finále A před Jaroslavem Vaníčkem a Janem Jeníčkem
Pavel Kuchař vede finále A před Jaroslavem Vaníčkem a Janem Jeníčkem

Přitom oba jsme již letos na krátkých oválech viděli již na stupních vítězů! Finále C nakonec patřilo Michalu Bašteckému. Bruno Belan, jenž se z praktických důvodů vrátil nazpět k nízkému rámu, dojel druhý před Adamem Nejezchlebou.

Největší důvod k radosti měl Pavel Kuchař
Největší důvod k radosti měl Pavel Kuchař

Rovněž béčko bylo jakousi přehlídkou zmařených pódiových aspirací. Nejlépe odstartoval Lukáš Vinter a spolu s Danielem Klímou rychle ujeli Jakubu Exlerovi. Divišovský borec se nemínil spokojit s druhou pozicí a tlačil na vedoucího Pražana, který již vjel do závěrečného okruhu. V jeho první zatáčce se však dopustil chybičky, kterou Daniel Klíma briskně ztrestal předjetím.

Ve finále A už prostor pro drama nebyl. Pavel Kuchař jej totiž nepřipustil. Odstartoval jako na tlačítko řízené sofistikovaným softwarem a vlastně již v ten moment rozhodl o svém dalším triumfu. Jaroslav Vaníček za ním kontroloval Jana Jeníčka, jenž si pohárkem za třetí místo rozhodně zlepšil náladu po závodech zkraje léta.

Daniel Klíma v první jízdě padá za zády Jana Jeníčka a závod po jeho diskvalifikaci dostává zbrusu nový rozměr
Daniel Klíma v první jízdě padá za zády Jana Jeníčka a závod po jeho diskvalifikaci dostává zbrusu nový rozměr
1. Pavel Kuchař, Praha 3 3 3 3 3 15
2. Jaroslav Vaníček, Praha 2 2 3 3 2 12
3. Jan Jeníček, Pardubice 2 2 3 3 1 11
4. Daniel Klíma, Divišov X 3 3 3 3 12
5. Lukáš Vinter, Praha 3 3 2 2 2 12
6. Jakub Exler, Praha 3 3 1 1 1 9
7. Michal Baštecký, Praha 3 1 2 2 3 11
8. Bruno Belan, Slaný 2 2 2 2 2 10
9. Adam Nejezchleba, Chabařovice 2 1 2 2 1 8
10. Vojtěch Zamazal, Slaný 1 2 1 1 3 8
11. Karel Průša

Poznámka: o dvou účastnících finále A rozhodl rozjezd: Jaroslav Vaníček, Jan Jeníček; Lukáš Vinter F; Karel Průša absolvoval pouze vložené jízdy, ovšem v duchu zásad pohárového seriálu byl klasifikován jako jedenáctý

Smůla nosí jméno Lukáš Vinter - pád v poslendí zatáčce místo vítězství v rozjezdu o postup do finále A, jehož se tím pádem dočkali Jaroslav Vaníček (vpředu) a Jan Jeníček (2)
Smůla nosí jméno Lukáš Vinter – pád v poslendí zatáčce místo vítězství v rozjezdu o postup do finále A, jehož se tím pádem dočkali Jaroslav Vaníček (vpředu) a Jan Jeníček (2)

Průběžné pořadí seriálu:

PHA CHA CHA SLA DIV PHA TOT
28.3. 22.4. 21.5. 3.6. 16.7. 8.8.
1. Pavel Kuchař 15 15 12 15 12 15 84
2. Jaroslav Vaníček 12 14 14 10 12 12 74
3. Michal Baštecký 12 12 10 12 9 11 66
4. Daniel Klíma NS 12 14 11 14 12 63
5. Lukáš Vinter 13 11 2 14 11 12 63
6. Jakub Exler 8 7 9 8 9 9 50
7. Vojtěch Šachl 11 10 12 9 8 NS 50
8. Adam Nejezchleba 9 9 8 9 4 8 47
9. Bruno Belan 10 10 7 9 NS 10 46
10. Jan Jeníček NS 11 11 NS NS 11 33
11. Bruno Thomas NS 11 8 8 NS NS 27
12. Jan Sochůrek 8 6 10 NS NS NS 24
13. Vojtěch Zamazal 8 NS 7 NS NS 8 23
14. Manuel Rau NS 7 8 7 NS NS 22
15. Milan Dobiáš NS NS 12 NS 9 NS 21
16. David Gaksch NS NS 5 8 NS NS 13
17. Matesuzs Lopuski NS NS NS 12 NS NS 12
18. Sebastian Kössler NS NS NS 9 NS NS 9
NC Luboš Krejča solo NS NS NS NS NS
NC Karel Průša NS NS solo NS solo solo
Jaroslav Vaníček (vpředu) a Pavel Kuchař krouží vítězná kolečka
Jaroslav Vaníček (vpředu) a Pavel Kuchař krouží vítězná kolečka

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Eva Palánová

Celá jedenáctka závodníků včetně Zdeňka Schneiderwinda
Celá jedenáctka závodníků včetně Zdeňka Schneiderwinda

Ve startovní listině zbývá už jen desítka

Divišov – 8. srpna
Všechno nasvědčuje, že premiérový ročník evropského poháru juniorů do devatenácti let nabídne tuto sobotu v Divišově vpravdě dramatickou podívanou. Do startovní listiny přibyli Poláci Bartosz Smektala a Dominik Kubera a také Angličané Nathan Grevaes a Robert Lambert. Místo Rumuna bude na čtyřce Slovák Jakub Valkovič, dorazí i Němec s rakouskou licencí Mike Jacopetti, který divišovský ovál už brázdil kdysi se stopětadvacítkou, a Gleb Čugunov, člen bronzového ruského nároďáku z letošního světového poháru družstev. V duchu koncepce evropských závodů se také v tomto případě po dvaceti základních jízdách pojede last chance a závěrečné finále.po uzávěrce: startovní číslo deset bude mít Dán Mads Hansen

Předběžná startovní listina:

1 Patrik Mikel, CZ
2 Bartosz Smektala, PL
3 Mika Meijer, NL
4 Jakub Valkovič, SK
5 Niklas Sayriö, FIN
6 Nathan Grevaes, GB
7 Mike Jacopetti, D (AMF)
8 Filip Hjemland, S
9 Dominik Kubera, PL
10 Mads Hansen, DK
11 Josef Novák, CZ
12 Robert Lambert, GB
13 Michael Härtel, D
14 Gleb Čugunov, RUS
15 Michael Woentin, S
16 Jonas Seifert, DK
17 Pavel Čermák, CZ
18 Václav Kvěch, CZ
Jakub Valkovič bude také ve startovní listině
Jakub Valkovič bude také ve startovní listině

Foto: Karel Herman

Narodily se Micro Shupy

V pátek 4. srpna proběhl v naší dílně kontrolní den stavu výroby nejmenší Shupy. Kontroly se zúčastnili: Tony Katra – 5 let, 121 cm, 23 kg – perspektivní jezdec; Martin Šťastný  – věk a rozměry nezměřeny – plochodrážní opatrovník Toníka; Ing. Jaroslav Šůs – věk a rozměry též  neudány – konstruktér, mechanik atd. Toník si především vyzkoušel, zda mu budou sedět parametry nového stroje. První posaz potvrdil, že výška sedla a poloha háku jsou v pořádku, samozřejmě bude potřeba upravit šířku řidítek a také polohu odkládací stupačky. Dále si Toník vybral barvu blatníků a doplňků, které zatím na prototypu chyběly.

Tony Katra si vyzkoušel prototyp nové Shupy
Tony Katra si vyzkoušel prototyp nové Shupy

Jak vznikala MICRO SHUPA

Myšlenka a podnět ke vzniku tohoto stroje vzešel loni od Jirky Štancla, při jeho plochodrážní akademii. Mini plochodrážní motorka pro úplné začátečníky zkrátka u nás chyběla a tak ti nejmenší začínají většinou na různých provedeních minicrossových strojů.

Od Jirkova impulsu jsme začali sbírat informace a dělat si první rozměrové náčrtky.

Zjistili jsme také, že nebudeme první, protože podobné stroje se už prohánějí v Toruni.     Mají však komponenty rámů z vyřazených pětistovek, což je přeci jen trochu předimenzované.

 

Dvě velikosti podle kol

Naše Micro stroje mají úplně novou konstrukci podvozku přizpůsobenou celkovým menším rozměrům.

Jako základní model MICRO-10 je podvozek s 10-ti palcovým zadním kolem a předním BMX kolem 16″ s výškou sedla 540 mm.

Do stejného rámu lze zamontovat zadní kolo 12″ a přední BMX 20 „. Vznikne tak Shupa MICRO-12 s výškou sedla 580 mm.

Délku motocyklu lze ovlivnit ve zvětšeném rozsahu polohou zadního kola. Dále chceme ještě odzkoušet převis přední vidlice pro menší 16″ BMX  kolo.

Micro Shupy mají celkově zmenšené sedlo, upravenou nádrž, menší výfuk atd..

8

Motory pro Micro Shupy

K dispozici máme motory 50 ccm, 72 ccm, 82 ccm, 100 ccm a samozřejmě naše stopětadvacítky.

Jsou to varianty jak s automatickou spojkou pro úplné začátečníky, tak i s klasickou ovládanou páčkou. Jako vhodné odhadujeme motory 82 a 100 ccm a s těmi také začneme jízdní zkoušky.

7

Porovnání s Basicem a s dospělou Shupou

Zajímavé je porovnání s naším dosud nejmenším provedením BASIC, které má kola zadní 17″ a přední 19″ a výšku sedla cca 650 mm. Basic je na obrázcích v pozadí.

Jednotlivé varianty MICRO-10, MICRO-12 a BASIC jsou vždycky o sedlo větší, a tak předpokládáme, že se nám podaří pokrýt všechny požadavky na velikost stroje.

54

A aby měla nová Shupa do vínku řádný vzor, vyfotili jsme ji i s vítězným mistrovským strojem Filipa Šifaldy.

3

Co bude dál

Chceme, aby se první motorka do konce srpna rozjela, abychom získali první poznatky z jízdních zkoušek. Zbývá dokončit výfuk, sedlo, rozpěrky kol, sehnat správná řidítka , blatníky a Micro Shupa se rozjede do světa.

Uvažujeme samozřejmě i o dalších možnostech využití podvozku. Jak jsem si jako hlavní konstruktér vyzkoušel, dá se tento stroj používat velmi dobře jako koloběžka. Pravé koleno opřít o sedlo, levou se odrazit a už to frčí.

Možná bude aktuální i model ČÁP pro našeho mechanika Lukáše Háska. Uvidíme, jaký bude zájem a jak se MICRO Shupám bude dařit.

 

Výroba připravena na 10 strojů

Výrobu jsme samozřejmě pojali zodpovědně a na všechny svařované díly podvozku jsou nové přípravky. Trubky a polotovary máme připraveny celkem na deset strojů. V nejbližší době vznikne stroj MICRO-12, který by mohl začít jezdit během září.

Další podvozky budou svařeny cca během října a první sériové stroje jsem schopni dodat do konce roku. Cenu musíme teprve propočítat.

Foto: Shupa Team