Nešlo o postup, ale o vítězství

Holsted – 4. června
Angličanům se zranil Adam Ellis a Norové přijeli v počtu, jenž by jim stačil na klasifikování v české první lize, nikoliv však na důstojnou reprezentaci. Druhé semifinále světového šampionátu juniorských družstev se tím pádem změnil o souboj Austrálie a Dánska. A protože jim nikdo kromě Roberta Lamberta nebyl schopný pravidelně brát body, oba vedoucí týmy záhy překonaly ruských třicet bodů z Plzně. Po vyřešení postupové otázky do finále, zbýval jen boj o vítězství, který pro sebe nakonec rozhodli domácí.

 

Dánové nakonec skončili před domácím publikem na nejvyšším stupni pódia
Dánové nakonec skončili před domácím publikem na nejvyšším stupni pódia
1. Dánsko 41
Frederik Jakobsen 2 3 3 0 2 10
Emil Gröndal 2 1 2 2 2 9
Mikkel B. Andersen 3 2 1 3 3 12
Jonas Jeppesen 2 1 2 3 2 10
Andreas Lyager DNR
2. Austrálie 40
Max Fricke 3 3 3 3 1 13
Brady Kurtz 3 3 3 3 1 13
Jake Allen 1 1 0 2 3 7
Jack Holder 2 2 1 2 ex 7
Jye Etheridge DNR
3. Velká Británie 32
Robert Lambert 3 3 2 6* 1 3 18
Zach Wajtknecht 0 2 1 1 2 6
Jack Smith 1 0 – 1 0 2
Max Clegg 1 1 2 – 1 1 1 6
4. Norsko 10
Glen Mo E 1 2 1 2 3 9
Jarie k. Skjaevaland 0 0 0 0 0 1 1
Espen Sudvor 0 0 0 0 0 0 0

Foto: John Bo Jensen

Český postup se v dusném odpoledni rozdrolil

Plzeň – 4. června
Bylo slunečno a dusno jako v peci. Na horizontu se válely těžké modrošedé mraky. Nicméně bouřka nepřišla a nestrhla se ani v ochozech, když český nároďák bojoval o postup do finále. Semifinále světového juniorského šampionátu evidentně prohrálo s jinými akcemi v okolí stejně jako naši mladíci s výběry Polska, Ruska a Německa. Přitom vše začalo nadějně, když Eduard Krčmář ve druhé zatáčce rozjížďky s číslem jedna podjel druhého Krystiana Pieszczeka. Jenže pak si Michal Škurla botou vykopnul kabel zapalování a Zdeněk Holub se lapil do pásky. Byť naši borci v boji o druhé místo dýchali na záda Němcům a Rusům, k finálovému trháku nenasadili. Úlohu favoritů splnili Poláci, o druhé místo nakonec Rusové připravili Němce, avšak v otázce finálového postupu si museli počkat na večerní výsledky z Holstedu.

 

Češi se bohužel na stupně vítězů nepodívali
Češi se bohužel na stupně vítězů nepodívali

 

Třetí bod byl připsán na české konto až po šesti jízdách

Zdeněk Holub starší (vpravo) v rozhovoru s Bohumilem Brhelem
Zdeněk Holub starší (vpravo) v rozhovoru s Bohumilem Brhelem

I když napětí před důležitým závodem bylo znát, hodinu před nástupem panoval v českých boxech pověstný klid před bouřkou. Tou hrozily šedomodré mraky, které spolu s pichlavým sluníčkem, dusily všechno pod sebou. Zdeněk Holub měl o tréninku problémy s motorem, avšak jeho otec měl dost času dát všechno do pořádku. A pak už Jiří Štrobl v roli vedoucího depa dal všechny závodníky a vyrazilo se na startovní rovinku k prezentaci.

Zdeněk Holub starší vysvětluje patálie svého syna v tréninku:

„Udělali jsme motor a zase se povolil válec!“

Minutou ticha se uctila památka zesnulého Krystiana Rempaly, který se na Borech před tři čtvrtě rokem radoval z titulu v evropské obdobě šampionátu, jehož semifinále již za chvilku mělo začít. V rozjížďce s číslem jedna najel Viktor Kulakov do pásky, nicméně polský rozhodčí Artur Kusmierz vysvětlil incident chybou startujícího zařízení.

Eduard Krčmář má za sebou Krystiana Pieszczeka a Michaela Härtela
Eduard Krčmář má za sebou Krystiana Pieszczeka a Michaela Härtela

Napodruhé vše klaplo a Rus svým triumfem ve stylu start – cíl poslal svůj tým do čela průběžné klasifikace. Eduard Krčmář odjel třetí, nicméně ve druhém oblouku se spodem dostal na druhou příčku před Krystiana Pieczczeka.

Michal Škurla stál již na hraně depa. Český kapitán vracející se do boxu k němu zamířil a pod přilbou mu křičel nejnovější poznatky o dráze, které právě získal. Do čela vystřelil Bartosz Smektala, jehož v první zatáčce vystřídal Erik Riss. Na protilehlé rovince byl však Polák opět první. Před Michala Škurlu se dostal Gleb Čugunov, nicméně Pražan ve druhém kole zaroloval na trávu.

Michal Škurla (bílá) bojuje s Erikem Rissem (žlutá) a Bartoszem Smektalou (červená)
Michal Škurla (bílá) bojuje s Erikem Rissem (žlutá) a Bartoszem Smektalou (červená)

„Botou jsem si vykop‘ kabel z fajfky,“ sypal si popel na hlavu a nejraději by se sám neviděl. Podobné pocity zažil ve třetí jízdě také Zdeněk Holub. Jeho skok do pásky tentokrát nešel na vrub startovacího zařízení, avšak jen a jedině českého reprezentanta.

Marcin Nowak v sestavě červenobílých na poslední chvíli zaskočil za Maksyma Drabika, který si při úterní švédské Elitserien zlomil nohu. Ve třetí jízdě nepoznal sobě rovného a dostal polské družstvo do vedení, které hned poté konsolidoval neméně suverénní Pawel Przdedpelski.

Ondřej Smetana pronásleduje Daniela Spillera
Ondřej Smetana pronásleduje Daniela Spillera

Rusové byli druzí se ztrátou třech bodů, Němci ztráceli další dva, když Daniel Spiller ve druhém okruhu rozjížďky s číslem čtyři podjel Ondřeje Smetanu. Český tým tedy disponoval pouhými dvěma body, které mu dovezl na úvod Eduard Krčmář. Milan Špinka pálil tabák, nikoliv ambice a jeho pohled při vyprovázení Zdeňka Holuba k páté jízdě zračil naději.

Během dvou kol se do čela probil Gleb Čugunov. Ve druhé zatáčce podjel Krystiana Pieszczeka, aby se hned v následujícím oblouku mihnul zprava okolo Daniela Spillera. Jenže Zdeněk Holub zůstal trčet na chvostu a nenašel cestu dopředu.

9V rozjížďce s číslem šest hrál Bartosz Smektala opět velké sólo. Ondřej Smetana jezdil druhé jen do první zatáčky, v níž jej objel Viktor Kulakov. Toho nakonec od vítězného Poláka na cílové metě dělily jen centimetry. Ondřej Smetana dojel třetí před Danielem Moserem a na českém kontě po čtyřech výpadcích konečně přistál bod.

 

Kapitán drží český tým

Jenže tři české body nebyly ani polovina německých aktiv a přesně třetina ruského zisku, o čtrnáctibodových Polácích ani nemluvě. V půlce druhé série by však byla sakramentsky předčasné lámat hole. Eduard Krčmář se z prvního výjezdu rozjížďky s číslem sedm vyřítil jako modrobílý expres a okamžiky vedení Sergeje Logačeva byly rázem sečteny.

Zdeněk Holub se rozjížděl zvolna
Zdeněk Holub se rozjížděl zvolna

Rusovi sebral druhé místo Erik Riss, což pro manažera Olega Kurguskina bylo škoda tím spíše, že Marcin Nowak totiž jezdil beznadějně poslední, navíc ve snaze urvat alespoň bod v poslední zatáčce upadl. Rafal Dobrucki, který ještě před šesti lety oblékal vestu pražského Olympu v české extralize, jej přišel podpořit k bráně depa. A dozvěděl se pozitivní zprávu, že je jeho svěřenec v pořádku, takže náhradník Rafal Karczmarz se do akce nedostane.

Michal Härtel odčinil svou úvodní nulu v osmé jízdě, když porazil Pawla Przedpelskeho. Michal Škurla tentokrát neuštval ani Romana Lachbauma a Milan Špinka osnoval žolíkový útok. Eduard Krčmář starší pracoval na motocyklu svého syna za vydatné pomoci Bohumila Brhela, protože právě kapitán českého nároďáku jel v rozjížďce s číslem devět pro dvojitou porci bodů.

Milan Špinka komentuje své rozhodnutí o nasazení žolíka:

„Věřím Edovi, že je odvede!“

Bartosz Smektala brání vedoucí příčku před Viktorem Kulakovem
Bartosz Smektala brání vedoucí příčku před Viktorem Kulakovem

Jenže Krystian Pieszczek, jenž byl doposud nejslabším kolečkem polského soukolí tentokrát odstartoval jako plochodrážní pánbůh. Eduard Krčmář jej v první zatáčce nestihnul a vedoucí Polák posléze střežil své vedení jako oko v hlavě.

Přesto však čtyři body naráz byly vzpruhou pro náš nároďák. Před půlkou mítinku vedli Poláci s devatenácti body, Rusové měli čtrnáct, Němci třináct a Češi deset. Po desáté jízdě však čeští reprezentanti měli průběžné druhé místo na dohled. Sergej Logačev totiž dorazil na startovní rošt bez spoileru v zadním kole. Než mu mechanik přivezl z depa náhradní motocykl, dvě minuty se rozplynuly jako český zlatý poklad v devadesátých letech.

Eduard Krčmář se dere mezi Krystiana Pieszczeka a Erika Risse
Eduard Krčmář se dere mezi Krystiana Pieszczeka a Erika Risse

Červená světla svítila ještě jednou, tentokrát na znamení letmého startu Zdeňka Holuba. „To není letmák, to je reflex, jak se páska pohne,“ odmítal pražský závodník svou vinu. Na důkaz pravdivosti svých slov se stejně jako v mnoha ostatních podobných případech jednoznačně ujal vedení i při restartu.

I když se Bartosz Smektala a Michael Härtel tlačili dopředu, Zdeněk Holub si udržel přehled i vrch také v první zatáček a po dvou nulách konečně proburácel pod šachovnicovou vlajkou v rukách Petra Vaice jako vítěz. Největší nervozitu do českých řad přinesl jeho upadnutý kryt primárního řetězu. Jenže za tohle se už dávno nevylučuje, což musí být k vzteku Matěji Kůsovi, kterého to stálo před pěti lety vyhlídky na český individuální titul.

Zdeněk Holub objíždí Michaela Härtela
Zdeněk Holub objíždí Michaela Härtela

Rusové a Němci se srovnali na čtrnácti bodech a Češi byli pozadu jen o jediný bod. Michal Škurla vyšel v jedenácté jízdě opět naprázdno, avšak Eduard Krčmář zatáhl v rozjížďce s číslem dvanáct zase naplno. Po vylétnutí pásky byl sice vpředu Gleb Čugunov, avšak český kapitán se prosadil zvenku první zatáčky. A před Rusa se rychle dostal i Pawel Przedpelski. Třetí série skončila za stavu Polsko 24, Rusko 18 a Česká republika s Německem po 16 bodech.

 

Naděje se rozdmýchává a zase zhasíná

Rozjížďka s číslem jedenáct: zleva Daniel Spiller, Viktor Kulakov, Marcin Nowak a Michal Škurla
Rozjížďka s číslem jedenáct: zleva Daniel Spiller, Viktor Kulakov, Marcin Nowak a Michal Škurla

Leč třináctka u čísla jízdy potvrdila svou špatnou pověst, kterou má již od Jidášových časů. „Šel jsem ze čtyřky, nemoh‘ jsem odstartoval a ještě se mi tam připlet‘ Spiller,“ vysvětloval Eduard Krčmář, proč z první zatáčky vyjel jako poslední. Nešetřil však aktivitou, jenže když se ve třetím kole dostal do kontaktu s nafukovací bariérou druhé zatáčky, zklidnil se. Ať tak či onak, třináctá jízda s hladkým triumfem ruského žolíka Viktora Kulakova byla pro nás ztracena, avšak mise českého kapitána ještě nedospěla ke svému konci.

Čtrnáctá jízda nám přinesla alespoň bodík, který Michal Škurla dostal přidělaný po pádu Sergeje Logačeva v druhém oblouku třetího kola. Hned v další rozjížďce upadl Gleb Čugunov. Incident se odehrál ve druhé zatáčce, Rus byl poslední a na čele Ondřej Smetana.

Ondřej Smetana popisuje svůj triumf v rozjížďce s číslem patnáct:

„Nasral jsem se a vyměnil spojkový pružinky. Třeba to bylo jen psychicky, ale pomohlo to!“

Pawel Przedpelski odráží Gleba Čugunova, ovšem z vedoucího Eduarda Krčmář můžeme na snímku vidět jen prach od zadního kola
Pawel Przedpelski odráží Gleba Čugunova, ovšem z vedoucího Eduarda Krčmář můžeme na snímku vidět jen prach od zadního kola

Pražan vystřelil dopředu současně s letem pásky k obloze, která postupně černala. Vzduch se ochlazoval předzvěstí bouřky, která ovšem nakonec Plzeň minula a udeřila severněji. Boj o druhé místo a postup tím pádem nebyl řáděním živlů ohrožen. Ondřej Smetana odrazil všechny útoky Marcina Nowaka, když Michael Härtel byl s žolíkem v rukou tentokrát jen tím třetím vzadu.

Němci byli před námi jen o bod, Rusové o čtyři. Avšak na smolaře často padá i toaleta a Zdeněk Holub ze čtyřky na roštu šestnácté jízdy neodstartoval. Dvě kola proháněl soupeře, než ochabl, ale Viktor Kulakov se musel sklánět nejen před vítězným Pawlem Przedpelskim, ale i Erikem Rissem.

Ze čtyřky na startovním roštu se Eduardu Krčmářovi nepovedlo ve třinácté jízdě odstartovat - zleva Eduard Krčmář, Bartosz Smektala, Viktor Kulakov a Daniel Spiller
Ze čtyřky na startovním roštu se Eduardu Krčmářovi nepovedlo ve třinácté jízdě odstartovat – zleva Eduard Krčmář, Bartosz Smektala, Viktor Kulakov a Daniel Spiller

Erik Riss po přestávce vyhrál stylem start – cíl, zatímco Ondřej Smetana si vyšlápnul na Krystiana Pieszczekem. Už ve druhé zatáčce byl pod Polákem, avšak své úsilí dotáhl do úspěšného konce na stejném místě a podobným způsobem o kolo později.

Roman Lachbaum se na chvíli dostal před Krystiana Pieszczeka, ale byť bod bral nakonec Polák, Rusko se stejně natáhlo pro postup. Zdeněk Holub totiž v osmnácté jízdě odstartoval nejlépe, jenže jej znovu zastavila červená světla, jelikož jeho manévr byl klasifikován znovu jako letmý. Při repete zůstal vzadu, nicméně dostal ještě jednu šanci, když si Michael Härtel ve druhé zatáčce škrtnul o zadní kolo vedoucího Sergeje Logačeva a upadl.

Krystian Pieszczek právě odstartoval na Erika Risse a Michala Škurlu
Krystian Pieszczek právě odstartoval na Erika Risse a Michala Škurlu

Ve druhé opakování odstartoval Zdeněk Holub hned za Rusem, avšak na začátku druhého kola se stal obětí Marcina Nowaka. Polsko díky němu vyhrálo a v rozjížďce s číslem devatenáct se měl naplnit český osud. Michal Škurla v prvním oblouku objel Gleba Čugunova, čímž ovšem zkomplikoval život Rusům, ale naše finálové sny zhasly.

Daniel Spiller skončil druhý za Bartoszem Smektalou a Němci srovnali krok s Ruskem, přičemž český tým byl před poslední jízdou o čtyři body za nimi. Herbert Rudolph počítal s Danielem Spillerem ještě jednou, nicméně ten nyní zůstal vzadu. Viktor Kulakov nestihnul v první zatáčce Pawla Przedpelskeho, avšak ustrážil venkem atakujícího Eduarda Krčmáře a dostal Rusko do finále.

Pawel Przedpelski (červená) jde do vedení před Erika Risse (žlutá), Zdeňka Holuba (bílá) a Viktora Kulakova (modrá)
Pawel Przedpelski (červená) jde do vedení před Erika Risse (žlutá), Zdeňka Holuba (bílá) a Viktora Kulakova (modrá)

Na stupních vítězů tak z českých zástupců pózoval fotografům jen šéf klubu Leopold Klíma s krajským radním. „Velký zklamání,“ neskrýval Milan Špinka. „Pro výsledek se udělalo všechno. Kdyby si Zdeněk odved‘ svoje, museli jsme bejt‘ druhý. Chybělo nám jen pět bodů a jen jeden postup nevyjede!“

Samozřejmě pohřebních řečí bylo slyšet více, v některých případech i se špetkou škodolibosti v hlase. Optimismus však nikdy nezaškodí. V Plzni byl už český nároďák ze světového šampionátu vyřazen již před šesti lety. A tři roky na to cinkal medailemi!

 

Hlasy z depa

Eduard Krčmář na všechno sám nestačil
Eduard Krčmář na všechno sám nestačil

Škoda, jsme poslední,“ smutnil Eduard Krčmář. „Snažil jsem se, co jsem moh‘, ale v těch juniorech jsme slabí. Nula byla proto, že jsem šel ze čtyřky, nemoh‘ jsem odstartovat a ještě se tam připlet‘ Spiller.“

„První dvě jízdy to bylo špatný,“ bilancoval Ondřej Smetana. „Myslím si, že jsem tomu dal všechno, ale chyběl tomu šmrnc. Na čtvrtou jízdu jsem se nasral a vyměnil spojkový pružinky. Třeba to bylo psychicky, ale pomohlo to. Porazil jsem dobrý závodníky.“

Zdeněk Holub - na snímku se Zdeňkem Holubem za zády - po závodech smutnil
Zdeněk Holub – na snímku se Zdeňkem Holubem za zády – po závodech smutnil

„Na hovno,“ měl Zdeněk Holub po závodech daleko k optimismu. „Nesedlo mi to. Trošku jiná dráha než v pondělí, ale tím to nebylo. V tréninku se mi rozpad‘ motor. Letmák, to je reflex, jak se páska pohne, všichni si myslej‘, že je to letmák. Akorát tu první jízdu jsem to nevychytal.“

„Nevím, co k tomu říkat,“ rozhodil Michal Škurla rukama. „Viděl jsi sám, jak to dopadlo, jak jsme jeli a tak. Nebylo to nic moc…“

 

Český sextet: zleva Milan Špinka, Michal Škurla, Zdeněk Holub, Ondřej Smetana, Eduard Krčmář a Patrik Mikel
Český sextet: zleva Milan Špinka, Michal Škurla, Zdeněk Holub, Ondřej Smetana, Eduard Krčmář a Patrik Mikel
1. Polsko 43
Pawel Przedpelski 3 2 2 3 3 13
Marcin Nowak 3 F 1 2 2 8
Bartosz Smektala 3 3 2 2 3 13
Krystian Pieszczek 1 1 3 3 1 9
Rafal Karcmarz DNR
2. Rusko 30
Viktor Kulakov 3 2 3 6* 1 2 17
Gleb Čugunov 1 3 1 F 0 5
Sergej Logačev 2 1 M F 3 6
Roman Lachbaum 1 1 0 – 0 2
Gleb Ševčenko DNR
3. Německo 28
Erik Riss 2 2 1 2 2 3 12
Michael Härtel 0 3 1 2* X 6
Dominik Moser 2 0 0 – 2
Daniel Spiller 1 2 2 1 2 0 8
Sandro Wasserman DNR
4. Česká republika 25
Zdeněk Holub T 0 3 0 1 4
Ondřej Smetana 0 1 – 3 2 6
Michal Škurla E 0 0 1 1 2
Eduard Krčmář 2 3 4* 3 R 1 13
Patrik Mikel DNR
Poláci splnili úlohu favorita
Poláci splnili úlohu favorita

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Jan Kobzáň

Kdo nepřišel, může litovat

Slaný – 4. června
Čtvrtý a nikoliv poslední díl Štancl Speedway Academy bychom mohli uvést stylem titulků filmového seriálu.  Začátek  9:00 hodin – příprava, start 10:00 hodin. Hlavní role: Jiří Štancl & Miroslav Rosůlek.  A pak další účinkující:

číslo 1 Štěpán Kubíček AK Slaný
číslo 2 Adam Nejezchleba SC Chabařovice
číslo 3 Vojtěch Zamazal AK Slaný
číslo 4 Michal Baštecký AKM
číslo 5 Jan Jeníček ZP Pardubice
číslo 6 Pavel Kuchař AKM
číslo 7 Petr Chlupáč AKM
číslo 8 Jaroslav Vaníček AKM
číslo 9 Frieda Thomas D
číslo 10 Bruno Thomas D
číslo 11 Magnus Rau D
číslo 12 Manuel Rau D
číslo 13 Julian Kuny D

9

Ve Slaném bylo opět plno
Ve Slaném bylo opět plno

Na první pohled by nezasvěcený a málo zkušený příznivec  tuzemské ploché dráhy očekával, že se jedná o startovní listinu závodu v kubatuře do 125 ccm, ale ten kdo má zájem, dnes již dobře ví, že ve Slaném od nové plochodrážní sezony probíhá v pravidelných intervalech, které nenarušují  sportovní kalendář jak závodů mistrovství republiky tak rovněž PRO-TEC Speedway Mini Cup ve třídách do 125 ccm nový projekt, který nese jméno našeho historicky nejúspěšnějšího závodníka Jiřího Štancla.

Dnes byl na pořadu čtvrtý díl plochodrážní tréninkové Academy.  První, kdo nemohl dospat, byl malý Adam Nejezchleba, ten již hodně brzy před devátou hodinou vykládal malý plochodrážní speciál z dodávky za asistence nejen otce, ale tentokrát zde měl i svoji sestru a nechyběla ani maminka. Za krátký čas postupně dorazili další adepti sportu levých zatáček a po kosmetické úpravě malého oválu a nezbytných pokynů Jiřího Štancla a Miroslava Rosůlka se mladí jezdci pustili do zápolení na dráze.

JIří Štancl měl opět napilno
JIří Štancl měl opět napilno

Tentokrát chyběli nejen domácí naděje Bruno Belán a František Klier, ale i Severočeši z SC Chabařovice Milan Dobiáš, Sindy Weber, Jan Sochůrek a Filip Šifalda, kteří byli doma na dětském dnu, ale od severních hranic přicestovala asi symbolickou Vindobonou na trase Berlín – Praha – Vídeň pětice německých začínajících závodníků. A pokud bude tento import diametrálně narůstat, budou muset pánové Štancl a Rosůlek a s nimi i realizační tým AK Slaný rozdělit tréninkový kemp na dvě fáze, dopolední a odpolední.

Konečně slunečné a teplé počasí, které zavítalo do Slaného, nabídlo mladým jezdcům vydatný a hodnotný tříhodinový tréninkový proces, kdy souboje na oválu v mnoha případech připomínaly boje na ostří nože to u těch starších a zkušenějších. A ti mladší  samozřejmě nechtějí zůstat pozadu a tak rychle pronikají za asistence trenérů do tajů plochodrážního sportu.

Poslední úpravy u Pavla Kuchaře
Poslední úpravy u Pavla Kuchaře

Výrazný posun zaznamenal pardubický Jan Jeníček, kluci od Markéty Michal Baštecký a Jaroslav Vaníček nezůstávají rovněž pozadu a duo nejmladších, které pravidelně navštěvuje Štancl Speedway Academy, Štěpán Kubíček a Adam Nejezchleba mezi sebou závodí na plný plyn.
Kdo využil sobotní dopoledne k návštěvě slánského plochodrážního stadionu a je nestranný pozorovatel nejen práce trenérské dvojice, musí uznat, že tento model přípravy má smysl a určitě v budoucnu ti, kdo zde pravidelně a poctivě trénují a naslouchají radám koučů, postupně využijí získané návyky a zkušenosti v další své sportovní činnosti.

Miroslav Rosůlek a Jiří Štancl při trenérské práci
Miroslav Rosůlek a Jiří Štancl při trenérské práci

Sice se blíží pro mladé hochy prázdniny, kdy si odpočinou od školní docházky a učitelé zase naberou sílu, aby zvládli nápor na svoji nervovou soustavu, ale Štancl Speedway Academy slovo prázdniny nezná. Po určitých mistrovských závodech, jak na malé, tak na klasické dráze se bude v červenci ve třech termínech pokračovat.

Michal Baštecký, Pavel Kuchař a Jaroslav Vaníček v akci
Michal Baštecký, Pavel Kuchař a Jaroslav Vaníček v akci

Foto: Jiří Jeníček

O snímek s Mistrem je stále velký zájem, což dokládají Jan Jeníček a Pavel Kuchař
O snímek s Mistrem je stále velký zájem, což dokládají Jan Jeníček a Pavel Kuchař

Jawa Divišov žije návratem mezi elitu

Určitě  jsem více než dvacet let v továrně Jawa Divišov nebyl.  Nikdy jsem na tento světový výrobek nedal dopustit. V roce  1976 jsem byl v Mariánských Lázních u toho, když se v boji o titul mistra světa na dlouhé dráze objevilo pět nových čtyřventilových motorů. Čtyři zasáhly do bojů o titul a jeden byl náhradní. Ivan Mauger získal titul mistra světa, Ole Olsen druhý, na dalších dvou jeli ve finále naši Jiří Štancl a Zdeněk Kudrna. Tehdy bronzový Egon Müller jen mlsně pokukoval na nový stroj, který si ke stupni vítězů nechal přivézt právě Ivan Mauger jako způsob poděkování Jawě.

 

Jawa získala mnoho světových vavřínů. Jezdili na ni zmiňovaní Mauger, Olsen, ale také Rickardsson, Lee, Tatum, Loram, Riss, Wigg, Štancl, Dryml a veliká řada dalších kvalitních světových i našich jezdců. Jawa porážela Goddeny, Weslake, GM, byla jediným světovým výrobcem kompletních motorek na plochou dráhu. Sám jsem na ni celou karieru jezdil a později, když jsem začal moderovat, bylo pro mě ctí o Jawě hovořit a byl jsem nesmírně pyšný, když Jawa v závodech uspěla.

Pak ale přišla doba temna a pro mě nepochopitelně začala tato značka ztrácet ve světě pozice. Bylo mi z toho  a je, nesmírně smutno. Nemohu se smířit s tím, že by Jawa navždy zanikla. Před třemi lety začala Jawa znovu dýchat. Do role zachránců se  dostali nový majitel Stanislav Diatka, Ota Kmínek  a celý další kolektiv lidí, kteří se pokouší dostat před lety slavný výrobek tam, kde je jeho místo, tedy mezi světovou elitu.

Při mistrovství České republiky v Mariánských Lázních jsem měl pana Diatku u mikrofonu. Po rozhovoru jsem ho požádal, zda mohu do Divišova přijet na návštěvu. „Kdy budete chtít,“ tehdy odpověděl. Toto pondělí jsem vzal s sebou ještě dva kamarády, kteří se plochou dráhou zaobírají, rozumí ji a měli veliké přání Jawu navštívit. Jirku Nováka a Jirku Bradnu.

Pánové Diatka a Kmínek nás přijali nádherným způsobem. U kávy jsme probrali mnoho otázek a zajímavostí kolem ploché dráhy i samotné výroby plochodrážních motorek. Pak následovala prohlídka výrobny. Klobouk dolů před lidmi, kteří dokážou ve skromných podmínkách vytvořit tak nádherný stroj, jako je plochodrážní motorka.

Po prohlídce, která v nás zanechala silný dojem, jsme odjeli na společný oběd na Radnici, kam nás pan majitel pozval, kde jsme ve výměně informací pokračovali. V Jawě mají určité plány, jak dál, hovoří i o pronájmu motorů, celých motorek atd. Moc se mi ten nápad líbí.

Pracovníci u strojů i samotné vedení firmy na mě udělali ten nejlepší dojem. Ze všech čiší odhodlání a chuť se poprat s překážkami. Z pana Diatky je cítit nadšení a má v sobě človíčka. Obdivuhodné v jeho věku. Čeká je všechny práce, práce a zase jenom práce. Další závody, třeba světové finále v Mariánských Lázních 16. července ukáže, jakým směrem se Jawa nadále bude ubírat. Přeji Jawě, aby se vrátila tam kam patří. Bude to běh na dlouhou trať.

9