Nejsilnější tým české historie skončil paradoxně poslední

Morizes – 4. září
V dosavadní historii mistrovství světa družstev na dlouhé dráze měl český národní tým několikrát medaili na dosah. Předminulý týden ho posílil Josef Franc, který slavil senzační comeback po sedmi letech v českém šampionátu. Avšak na stupně vítězů jsme opět nedosáhli a ke všemu skončili poslední. Reprezentační kouč Milan Špinka však magazínu speedwayA-Z prozradil, že s výkonem českých závodníků je spokojen. A to včetně obou stopětadvacítkářů, kteří v sedle továrních motocyklů Shupa na pódium dosáhli.

Na konci 1800 kilometrů dlouhé cesty, která při dodržování všech předpisů trvá čtyřiadvacet hodin, čekala českou ekipu písková dráha se svéráznými parametry. První zatáčka vede z kopce, druhá se obrací vzhůru do kopce. A mezi nimi je rozdíl bratru půldruhého metru.

„Vůbec se za to nestydím,“ komentuje Milan Špinka šesté místo českého národního týmu. „Kluci bodovali. V první jízdě byl Pepe na kufru Kyllmäkorpiho, Zdeněk ho jistil. Kdyby měl Pepe víc zkušeností… Měl na něj. Potom nás čekali Němci. Byli favorité a dojeli první, druhý a třetí. Navíc Zdeněk zůstal stát na startu. Prasknul mu řetěz.“

V další sérii závodu, v němž proti sobě startují trojice zúčastněných zemí, nás čekali Nizozemci. „Měli už sedmnáct bodů, my jedenáct,“ vzpomíná Milan Špinka. „Kluci odstartovali. Zdeněk první ze šestky od prken, Pepa hned za ním. Dvě kola na ně neměli Holanďané šanci, ale pak Pepemu kleknul motor.“

Mítink se přehoupl do své poloviny. „Čekali nás Francouzi,“ vzpomíná český reprezentační kouč. „Jeli tam pomalu o titul. Pavel dojel třetí, Wolfík pátý, ale Zdeněk byl vyloučen za údajné přejetí lajny. Nevím o tom, ani on si toho není vědomý.“

Štěstí se na české borce nesmálo ani v utkání s Angličany. „Vyhrál Glen Phillips před Andy Appletonem,“ říká Milan Špinka. „Pepa dojel třetí. Jízda se opakovala. Pavel v zatáčce u depa šel do mantinelu a motorka jela po prknech asi třicet metrů. Pavel se rozvěsil na plot a vykloubil si prsty na pravé ruce.“

Po základní části se český tým dostal do finále C. Pro konečné pořadí šampionátu jsou určující právě výsledky finálových rozjížděk, zatímco předchozí boje zůstávají zapomenuty. Našimi soupeři v duelu o páté místo byli Finové. Na startu se ovšem neobjevil Joonas Kyllmäkorpi. Horký kandidát na titul vítěze dlouhodrážní Grand Prix už totiž mířil na letiště, aby stihnul nedělní ligu v Polsku.

„Zdeněk šel z šestky,“ líčí Milan Špinka. „Odlít a změřil je. Richard byl čtvrtý, ale Finové dojeli druhý, třetí a pátý. Pepemu blbla motorka a skončil poslední. Předtím museli přehodit motor a tenhle tak nejel.“

Tím pádem zbylo na Čechy šesté místo. „Jsme sice poslední, ale žádná ostuda to nebyla,“ hodnotí reprezentační manažer. „Kluci bojovali jako lvi. Na příště se musíme lépe technicky vybavit. Dlouhá dráha je dost náročná. Toho bodíku ve finále byla škoda, ale celkově z toho nemám špatný pocit.“

Stejně jako o týden dříve v Berghauptenu se představily v rámcovém programu i týmy se stopětadvacítkami. Michal Škurla a Ondřej Smetana obsadili třetí příčku za Němci a Francouzi.

Foto: Jiří Georgiev