Pražský tým pro polskou ligu je prvotně koncipován pro mladé jezdce

Praha – 21. prosince
AK Markéta Praha si v sezóně 2007 připíše primát. Jako vůbec první český klub v historii bude startovat v zahraniční lize. Magazín speedwayA-Z o tom hovořil s jejím trenérem Radomírem Semelou. A naši čtenáři jsou tak vůbec první, kteří se dozví podrobnosti o vzniku této myšlenky, jezdeckého kádru či předběžných termínu utkání na pražské šestce.

„Už v průběhu loňské sezóny jsme se v Olympu Praha zamýšleli, jak vylepšit systém soutěží v české ploché dráze, abychom podpořili růst výkonnosti českých juniorů a našli větší prostor pro jezdce, kteří juniorský věk opustili,“ vzpomíná Radomír Semela na důvody, které vedly k účasti AK Markéta Praha ve 2. polské lize. „Naše snaha o prosazení systému šesti až osmičlenných družstev, tak jak se jezdí v Anglii a Polsku, či alespoň ponížení role zahraničních jezdců ve čtyřčlenné extralize ve prospěch českých jezdců, se dlouhodobě u našich domácích soupeřů, ani u výkonného výboru Svazu ploché dráhy nesetkává s velkým pochopením. Každý o tom sice mluví, ale když přijde k hlasování, dopadá to pořád stejně. A proto jsme začali intenzivně hledat a připravovat alternativy, které by našim plochodrážníkům mohly pomoci. S myšlenkou přihlásit tým AK Markéty do druhé polské ligy přišel šéf Olympu Petr Ondrašík a požádal polskou federaci a český SPD o souhlas se startem našeho týmu v zahraniční soutěži.“

Nicméně účast v soutěži tak velkého rozsahu vyžaduje adekvátní jezdecký kádr. „Čeká nás zhruba šestnáct kvalitních závodů a ty se nedají úspěšně odjet s úzkým kádrem,“ uvědomuje si pražský kouč. „Prvotně je tým pro druhou polskou ligu koncipován pro jezdce juniorského věku a mladé jezdce, kteří nemají šanci vyjednat si dlouhodobé angažmá v zahraničních ligách. Rádi bychom, aby start v polské lize byl pro tyto jezdce odrazovým můstkem v jejich další kariéře. Zkušenosti, které nabudou na jiných drahách a v jiném prostředí, jim může pomoci v dalším sportovním růstu. Neuzavíráme soupisku jen pro jezdce AK Markéty či Olympu Praha, startovat v případě zájmu mohou i jezdci z jiných klubů.“

Na veřejnost ovšem prosakují informace o snaze špiček AČR zrušit na pražské Markétě sportovní centrum mládeže a přesunout ho do Slaného. Romana Ječmínka, prezidenta AČR k tomu údajně vede fakt, že pražský klub není členem jeho organizace. „Zákulisní jednání o zrušení Sportovního centra mládeže v AK Markétě považujeme za krok poškozující českou plochou dráhu,“ netají se Radomír Semela svým názorem. „Je velká škoda, že Svaz ploché dráhy jako samostatný subjekt si nechává tímto způsobem zasahovat do své činnost. Náš start v polské lize by to ohrozit nemělo.”

A co pořadatelská stránka? Budou soupeři mířit pouze na Markétu nebo vznikne koalice s jinými kluby? „Domácí závody jsou naplánovány na úterky,“ říká Radomír Semela a následně jmenuje osm regulérních a jeden náhradní termín. „Termíny startů na drahách soupeřů se ještě dolaďují. V případě zájmu není ani vyloučeno pořádání závodů na jiných českých drahách.“

Avšak účast pražské Markéty v polské lize má i jistá negativa. Tým z hlavního města bude chybět nejen v mistrovství republiky juniorských družstev, ale především v první lize. Jeho absence svým dílem přispělo k zániku nižší divize. „To, že nestavíme vlastní tým v mistrovství juniorských družstev, neznamená, že bychom naše jezdce blokovali v účasti v tomto šampionátu,“ naznačuje Radomír Semela možnosti pro hostování. „Mnoho našich jezdců už kývlo na nabídku a posílí ostatní týmy. A nižší divize nezanikla vinou AK Markéta Praha, ale proto, že členové výkonného výboru odhlasovali změnu systému soutěží. A v podstatě protlačili pátý tým do extraligy bez ohledu na výsledek disciplinárního řízení. Určitě jsi zaznamenal na kalendářní poradě odpověď předsedy výkonného výboru pana Moravce na můj dotaz ohledně dvoustupňové soutěže, která je jednou z podmínek státního příspěvku. On faktickou absenci naší první ligy dožene papírově. Největší chybu ale vidím, v tom, že se extraliga uzavřela a nikdo nesestupuje. Sportovní odborníci se většinou shodují, že uzavření soutěže má význam jenom ve zcela výjimečných případech, třeba NHL. K rozvoji ploché dráhy to neprospěje, stejně tak jako pauzírování jednoho týmu během extraligy. Startovat v polské lize bude po stránce pořadatelské i jezdecké velmi náročné, ale je to určitě krok dopředu. Pokud chceme něco změnit v naší ploché dráze, tak jsou podobné kroky asi nevyhnutelné.“

Z pražských závodníků už v Polsku podepsali kontrakty Luboš Tomíček a Adrian Rymel. Polském internetové zdroje spekulují také o Matěji Kůsovi a Opole. Mají pražští závodníci nějaká omezení nebo jim Markéta nechává při jejich jednání za naší severní hranicí volnou ruku? „Dohodli jsme se, že pokud dostane jezdec nabídku kontraktu z vyšší soutěže než je druhá polská liga, nebudeme ho nijak omezovat,“ odhaluje pražský kouč podrobnosti. „Pokud by ale dostal nabídku od našeho potenciálního soupeře z druhé polské ligy, měl by startovat za svůj mateřský klub.“ Nicméně zlí jazykové hovoří o nízkém bodovném, které je údajně 200 korun. „Kéž by nás vyšel jeden bod na dvě stě,“ odráží Radomír Semela otázku. „V přepočtu na vyjeté body pro družstvo se náklady na jednoho našeho kmenového jezdce pohybují v řádu desetitisíců korun.“

Předběžné termíny střetnutí 2. polské ligy v Praze:

10. dubna
22. května
29. května
19. června
10. července
7. srpna (náhradní termín)
14. srpna
4. září
2. října