V Kazachstánu měli rušný pátek

Almaty – 31. ledna
Zatímco Lukáš Hutla s Martinem Běhalem měli na palubě dopravního letadla vcelku příjemný let do kazašského Almaty, jejich motocykly se do dějiště prvního dvojfinálového klání světového šampionátu ledařů prodíraly s obtížemi. A nejen Češi byli rádi, že je stihli na závod, jenž kvůli pětihodinovému posunu startuje nástupem již zítra o půl osmé středoevropského času, stihli připravit.

Zítra ráno se v Almaty začne odvíjet finále letošního ledařského mistrovství světa
Češi měli dost času také na prohlídku Almaty

„Všechno v pohodě,“ hlásí z Almaty Lukáš Hutla. „Žádnej korona virus. V Rusku občas na Číňany koukali všelijak. Ve středu po příletu jsme se koukali po městě, ve čtvrtek měly přijet motorky. Chtěli jsme je připravit, poštelovat karburátory a nastavit trysky.“

Ovšem po náklaďáku naloženém v sobotu v Togliatti nebylo ani vidu, ani slechu. „Byla zvěsti, že má přijet ve čtvrtek večír v deset,“ pokračuje český reprezentant. „Nakonec přijel až dnes v osm ráno. Nastal šrumec, všichni si pomáhali vyložit motorky a bágly.“

Noční práce na ovále

Důvod ke spěchu byl nabíledni, protože úderem desáté začínala technická přejímka. „Všechno bylo hektický,“ popisuje Lukáš Hutla. „Pak ale dobrý, potrénovalo se, nastavili jsme motorky. Po banketu jsme ještě dělali na motorkách. Dali jsme větší trysky, je tu větší nadmořská vejška. Motorka je trošku línější, možná půjdeme ještě o zub vejš s převodem.“

Zítra odstartuje světový šampionát naostro. „Jdu spát s čistou hlavou,“ pochlubí se přeloučský ledař. „Led je přemrzlej‘. Odfrézovali ho, bude to takovej‘ motokros. Ale na to se vymlouvat nebudu, pro všechny je dráha stejná.“

Lukáš Hutla odešel dnes spát s čistou hlavou

Foto: Martin Běhal

Milan Mach má choutky na pořádání extraligového finále

Slaný – 31. ledna
Ta zpráva nebyla rozhodně nečekaná. Už jen proto, že se objevuje rok co rok. Jakub Jamrog je vlastně jediným cizincem, který se pravidelně objevuje v naší extralize. Nebylo důvodu, aby na slánskou soupisku nebyl zařazen i pro letošní rok, kdy vyšší česká soutěž drasticky změnila svou podobu. Pojďme si o všem povídat s Milanem Machem, jenž je služebně nejstarším koučem extraligy, když se Slaného po kratší pauze ujal opět roku 2003.


Tipujte:

Kdo vyhraje základní část extraligy a uspořádá finále?

View Results

Loading ... Loading ...

Ústup extraligy do pozadí

Milan Mach loni prohrál extraligový titul opravdu velmi těsně
Milan Mach loni prohrál extraligový titul opravdu velmi těsně

Loňskou extraligu měl na lopatě SC INTERTEAM, než ovšem žarnovická strana nezačala mávat bílými vlajkami. Závěr tak slynul úžasnou vyrovnaností. Titul šel těsně kolem Slaného. Kdyby Jakubu Valkovičovi v posledním výjezdu poslední jízdy neprasknul řetěz, mohlo se klidně stát, že Pražany na trůně udržely pouhopouhé čtyři malé body.

„O sezóně 2019 mohu říct, že byla z hlediska extraligy velmi dobrá,“ uvažuje Milan Mach. „Přesto jsem na konci pociťoval malé zklamání, protože vysněný titul byl opravdu blízko. Je to paradox, kdyby mi před sezónou někdo nabídl druhé místo, považoval bych to za super výsledek, ale po skončení ligy a zisku druhého místa jsem měl pocity trochu smíšené. Víš, v jakých podmínkách se u nás ve Slaném ta extraliga jede, a vždy máme radost z každého dobrého výsledku. Díky za toto umístění patří celému týmu. Extraliga byla letos nesmírně vyrovnaná jako už dlouho ne. Bohužel jsme neměli žádného juniora, který by pravidelně vozil pár bodů, které nám nakonec chyběly. Jakub Valkovič i Milan Dobiáš se sice snažili, ale nedařilo se jim tak jak by chtěli a jak bychom si přáli i my. Škoda druhého závodu v Žarnovici, kde nás defekt Zdendy Simoty v poslední jízdě připravil o bednu a tudíž i velký tabulkový bod, který v konečném součtu rozhodl. A prasklý řetěz Jakuba Valkoviče v poslední jízdě v Pardubicích pár metrů před cílem naše druhé místo jen potvrdil.“

Včera bylo včera, dnes je dnes. Loni bylo loni a letošek začne v půlce května v Liberci.  Jenže… Místo osmi závodů uvidíme jen čtyři úvodní kola a poté finále. Může nová podoba extraligy být pro Slaný výhodná? A nejsme přece jen svědky devalvace, když se na každém stadiónu má jet jen jednou? Obzvlášť ve Slaném, kde se extraliga těší velkému zájmu diváků, takže pokladník zapláče, pokud se ovšem pod Slánskou horou nepojede finále.

Slaný v Žarnovici: zleva Eduard Krčmář, Zdeněk Simota, Jakub Jamrog, Milan Dobiáš a Milan Mach

„Nedomnívám se, že nová podoba extraligy v roce 2020 bude pro nás výhodná,“ zamýšlí se muž, na jehož krku se houpou dvě zlaté medaile z let 2005 a 2006. „Navíc, proč by měla být pro někoho výhodná?  Mrzí mě, že bude méně extraligových závodů, lidi ve Slaném se na extraligu vždy těšili a chodili na ní. Bohužel si myslím, že extraliga se v České republice jezdí jakoby z povinnosti. Pro mě osobně vždy byla vrcholem plochodrážní sezóny.  Jen si vzpomeň, kolik skvělých jezdců jsme měli možnost díky extralize vidět na našich drahách… To se asi už nikdy opakovat nebude, protože tento krásný sport je v takové jezdecké personální krizi, že se mám pocit, dává přednost před extraligou závodům několika vybraných juniorů v Polsku. To je samozřejmě pro tyto juniory velký sportovní přínos, ale extraliga i díky tomu jde do pozadí. Seniorští závodníci mají pak sníženou možnost startovat s lepšími jezdci, ke ztrátě motivace v neposlední řadě i vydělání nějakých peněz a následně i chuti k pokračování jezdecké kariéry.“

Pravidla jsou pravidla

Slánský kouč lituje, že Eduard Krčmář už vyrostl z juniorského věku
Slánský kouč lituje, že Eduard Krčmář už vyrostl z juniorského věku

Leč kostky jsou vrženy. Extraliga se během půldruhého měsíce pojede postupně v Liberci, Praze, Slaném a Pardubicích. Potom ji až zkraje září bude čekat finále. Body se mají přičítat. Milan Mach sám dobře ví, co může jeden či dva chybějící body způsobit. Mohlo by se tedy zdát, že snaha vyhrát základní část je skvělou motivací. Navíc, když vítěz pořádá finále.

„Každý tým jde do závodu s cílem vyhrát,“ soudí Milan Mach. „Samozřejmě i my se budeme snažit být úspěšní, aby  ve Slaném, kde chodí nejvíce diváků, se mohlo jet i finále extraligy.“

Milan Mach uměl využít pravidla na maximum, kouzlil se žolíkem i s taktickou rezervou, oprášil strategii silného náhradníka. Ale pravidla ho dostihla, takže dnes je hlavním úkolem kouče především nahlásit rozhodčímu včas změny pro konkrétní jízdu. Není to škoda, netrpí tím extraliga?

„Nemyslím si, že by tím extraliga trpěla,“ přemítá. „O výsledku by se mělo vždy rozhodnout na dráze a to, že jsou manažeři dnes víceméně svázáni pravidly, bych asi neřešil.“

Možnost užít taktickou rezervu či žolíka opět limituje osm bodů ztráty. „Návrh na vrácení pravidel na šestibodový odstup při možnosti nasazení taktika a jokera jsem dával již několikrát,“ povzdechne si Milan Mach. „Bohužel se to nikdy nesetkalo s kladnou odezvou. Myslím si, že by to zvýšilo atraktivnost závodů.“

Zdeněk Simota patří k borcům, pro něž je nová podoba extraligy demotivující
Zdeněk Simota patří k borcům, pro něž je nová podoba extraligy demotivující

Velkým tématem extraligy jsou junioři již léta. Od letošního roku je výhradně pro ně určená nejen třetí, ale i sedmnáctá jízda. Na druhou stranu se objevují názory, že by měli startovat hlavně v juniorských soutěžích a do extraligy se dostat ne pro to, že jsou junioři, ale extra závodníci…

„O otázce juniorů jsme již mluvili,“ připomíná Milan Mach. „Dobrých juniorů je v České republice jak šafránu a dobří junioři rozhodují o výsledku závodů v extralize. To bylo, je a bude. Já osobně si myslím, že junioři do extraligy patří, jejich role by ale neměla být až tak rozhodující.  Škoda, že už z juniora vyrostl Eda Krčmář (smích).“

Překvapení přijde

Jakub Jamrog pojede za Slaný již sedmým rokem
Jakub Jamrog pojede za Slaný již sedmým rokem

Nedávno se Jakub Jamrog prezentoval opravdu, ale opravdu nečekanou zprávou, že bude závodit za Slaný. Soupisky se uzavírají až 28. února a změny budou možné ještě dva týdny před finále. Milan Mach však určitě překvapí anebo zahraniční junior bude pasovat na Jakuba Valkoviče?

„S Jakubem Jamrogem jsme se již na podzim domluvili na pokračování naší skvělé spolupráce,“ odpovídá slánský kouč. „Pojede za nás už sedmou sezónu v řadě. Otázku obsazení  zahraničního juniora v hlavě mám, ale budeš se muset ještě nechat překvapit.“

Foto: Pavel Fišer a Karel Herman

Jawa 894 zahrála na poslední cestu Čestmíra Váni

Kopřivnice – 30. ledna
Smutný den zažila včera Kopřivnice. Bývalí plochodrážníci jako Zdeněk Matula se synem Pavlem, Emil Ondrašík, Miloš Duda či Vladimír Pajgra, činovníci Tomáš Wanke, Richard Dufek nebo Eduard Kutač a další přátelé spolu s rodinou přišli říct sbohem Čestmíru Váňovi, jehož srdce dotlouklo minulou neděli.

 

Snímky na obrazovce připomněly celý život bývalého kopřivnického plochodrážníka. Jeho syn promluvil o sportovních úspěších svého otce i nešťastném pádu při Zlaté stuze v Pardubicích. Poděkoval mu za veškerou péči, která jej přivedla až k úspěchům v karate. Na svého tatínka vzpomínala i jeho dcera.

Mě požádali, abych Čestmíra Váňu na jeho poslední cestě vyprovodil zvukem plochodrážního motocyklu. Plánoval jsem vzít dvouventila, aby to bylo stylové, ale ráno mi špatně šlo zapalování. Navíc venku byla zima a já chtěl, ať motorka na jistotu chytne. Tak jsem vzal tu Jawu 894, co s ní závodím šroubky. Za pomoci startéru, jak doznívala poslední skladba, jsem ji nastartoval.

 

Čest jeho památce!

Foto: Lukáš Hromádka

Český tým se musí měnit

Frýdek-Místek – 30. ledna
V sobotu jej v Opole vítali jako starého, dobrého známého, který se opět vrátil na tradiční šroubkařskou show. Byl nakonec nejlepším mužem české sestavy. Za týden se test match Polsko vs. Česká republika bude opakovat v Czestochowej a Lukáš Hromádka má starosti dát náš tým do kupy.

 

„Chtěli udělat test match, tak jsem sehnal tři další Čechy,“ vrací se kopřivnický závodník k opolskému závodu. „Páťa Mikel byl na šroubkách prvně, Honzovi Mackovi se taky nedařilo. Jardovi to šlo a mně taky. Jezdil jsem zase na staré motorce a ta držela.“

Lukáš Hromádka lituje jedině incidentu z předposlední, sedmé jízdy. „Byli jsme domluveni, že když bude někdo vpředu, nebudeme spolu bojovat. Jarda odstartoval, jel metr od lajny. Já těsně za ním a držel jsem vnitřek. Jarda to ve druhým kole přetočil, já ho trefil. On spadnul a byl naštvanej‘, ale vysvětlili jsme si to.“

 


Problémy před Czestochowou:

Další šroubkařský závod je na pořadu již nejbližší soboty v Czestochowej. Jenže český tým se drolí. Jan Macek je s pražským Olympem na soustředění na horách a otazník se vznáší rovněž na startem Patrika Mikela.

Jistá je účast Lukáše Hromádky a Jaroslava Petráka, nastoupit má také neopotřebovatelný Vladimír Višváder. Další zájemci se však nehrnou, už jen proto, že pořadatelé v Opole nebyli zrovna velkorysí při platbě cestovného.


Lukáš Hromádka musí před dalším závodem dát český tým dohromady

Foto: laskavostí Lukáše Hromádky

Jan Klatovský se přesvědčil, že se ledařská Evropa může rychle dostat do jiného světa

Petříkovice – 30. ledna
Polský Tomaszow Mazowiecki je v kalendáři ledové ploché dráhy novinkou. A protože o prvním jarním víkendu letošního roku hostí rovnou finále evropského šampionátu, pořadatelé chtějí udělat dokonalý dojem. Na otestování svého oválu si proto pozvali Jana Klatovského. Český exmistr již v závodním světě viděl ledacos, ovšem z Polska se vrátil s očima navrch hlavy.

 

Šok na polském venkově

Zde se v březnu rozhodne o novém titulu mistra Evropy

„Šéf, co ledy pořádá, je napojený na plochou dráhu v Gdaňsku,“ vysvětluje Jan Klatovský, proč se hřeby jeho speciály v pondělí zakously do polského ledu. „Domluvil jsem se s ním už v prosinci. Netušili, co ledy jsou, proto mě pozvali.“

Areál na něho udělal neskonalý dojem. „Ten stadión je něco neuvěřitelnýho!“ neskrývá své nadšení. „Je to v hale, kde bude asi málo místa pro diváky. Stavěli ji tři roky, ale to zázemí! Dráha na rychlobruslení, short track, kluziště pro hokej. Posilovna, tartan, zašoupnou tribunu a dá se tam běhat.“

Na okraji přírodní rezervace Modré prameny kousek od Lodže by člověk něco takového nečekal. „Město vypadá jak po válce,“ vypráví Jan Klatovský. „Nic moderního, ale sportovní areál má na deseti hektarech čtyři haly. Stálo to dvanáct miliónů euro a projekt zaštítil prezident. Měl by dokonce předávat cenu mistrovi Evropy. Pořadatelé to proto berou, že všechno musí dokonale klapnout.“

 

První na finálovém ovále

Hala má všestranné využití

A jak testování oválu probíhalo? „V neděli jsme přijeli,“ líčí Jan Klatovský. „S ledem improvizovali, měli asi osm cenťáků na vyzkoušení. Jeli jsme s nimi na večeři. V pondělí ráno jsme přijeli to vyzkoušet. Říkali, že ve dvě odpolko tam mají rychlobruslení. Nevěděli, co ta ledařská motorka umí.“

Český závodník vysvětloval i správný postup při tvorbě ledové vrstvy. „Bavil jsem se s lidmi, jak udělat led,“ popisuje. „Budou mít dvacet centimetrů. Den před závodem už nechtějí mrazit, ať to povolí. Led bude měkkej‘ a houževnatej‘.“

Jan Klatovský byl tedy první, kdo ovál pro mistrovství Evropy vyzkoušel. „Před mým testem tam pustili rolbu s horkou vodou,“ svěřuje se. „Led se rozehřál na kaši. Vzali to za správnej‘ konec a za rok, dva mít finále mistrovství světa.“

Jan Klatovský otestoval ovál v Tomaszi Mazowieckem

Foto: Jan Klatovský

Ondřej Smetana se setkal se žáky základní školy v Králově Dvoře

Králův Dvůr – 29. ledna
Ondřej Smetana, jedna z největších nadějí české ploché dráhy a současný mistr Francie, se setkal v Králově Dvoře se žáky, aby jim přiblížil život plochodrážního závodníka. Celé setkání probíhalo v přátelské atmosféře, děti měly možnost se vyfotit na plochodrážním stroji, který s sebou Ondřej Smetana přivezl, i si vyzkoušet závodní kombinézu.

Spousta žáků slyšela o tomto krásném zajímavém sportu poprvé, a tak bylo vidět, že je povídání závodníka zaujalo. Měli možnost se dozvědět, jakým způsobem závodění probíhá, jaké závody můžou navštívit v České republice a co je třeba dělat pro to, aby se člověk mohl stát profesionálním závodníkem.

Ondřej Smetana také žáky seznámil podrobně s technikou svého závodního plochodrážního speciálu. V rámci vědomostní soutěže o ploché dráze žáci získali za své projevené poznatky i cenné upomínkové předměty, včetně součástek z motocyklu.

Tímto krátkým článkem děkujeme Ondrovi Smetanovi a jeho mechanikovi Stanislavu Stehlíkovi za velice zajímavou návštěvu v naší škole a přejeme týmu hodně úspěchů v nové sezóně.

 

Autor: Evžen Krob, ředitel školy