Pražská tiskovka shrnula jarní klubové novinky

Praha – 4. dubna
Dnešní tiskovka by se měla konat posledního března, abychom pak na Apríla psali, že Václav Milik dostal divokou kartu na celou sezónu 2018. Ted už by to ovšem nedávalo smysl, a proto se budeme radši držet při zemí. O přání na letošní rok, ale máme postaráno a se skvělým loňským bronzem Josefa France, proč nepřemýšlet o co nejlepším umístění rovněž dalších českých plochodrážníků? Nejdůležitější správa je, že všichni jsou zdraví a přes zimu ladili formu. Vzpomeňme si na loňské trable ihned na úvod soutěže, třeba zranění Matěje Kůse, které ho brzdilo po většině první poloviny roku 2017. Letos má velké ambice prosadit se v Evropě, projit kvalifikaci mistrovství světa a zamíchat kartami sobotního Prague Open. Rozhodně vyzráli Eduard Krčmář se Zdeňkem Holubem nejen přechodem do seniorské kategorie, tedy věkem, ale výsledky na dráze. Přidá-li se někdo další, tím lip. Jinými slovy mohla by nás čekat zajímavá sezóna.

 

Rekonstrukce půlí pražskou sezónu

SGP České republiky je vrcholem celé české sezóny

Tiskovku pořádal pražsky tým, tak se soustřeďme na plány na Markétě. Poslední roky jsme zvyklí na bohatý kalendář se spoustou závodů včetně těch neprestižnějších. Nebylo tak dávno, co se v Praze konal světový pohár družstev, velká cena letos bude mít dvaadvacáté pokračování a tradiční závěr obstará jubilejní padesátý Memoriál Luboše Tomíčka.

 

Na Markétě uvidíme hned v prvních dvou plochodrážních měsících ještě kolo extraligy a první z letos čtyř závodů seriálu o individuálního mistra republiky. Už tuto sobotu se pojede Prague Open, skvělé otevření tratě okořeněné možností získat vestu náhradníka na pražskou velkou cenu pro nejlepšího jezdce z České republiky. Dokonce letos nově den po Speedway Grand Prix v odpoledních hodinách se pojede ještě závod první ligy.

 

Pak ale nastane dlouhá pauza, která je naplánovaná až do poloviny září s jediným závodem přeboru jednotlivců před už zmíněným padesátým Tomičkovým memoriálem. A to vše, protože v létě proběhne rozsáhlá rekonstrukce trávníku a osvětlení stadiónu. Není to, aby se využila, skvělá forma Josefa France na dlouhých drahá a doplnit kalendář o klasický travnatý mítink, ale kvůli ragbistům.

 

Funkcionáře Markéty si velice pochvalovali spolupráce s ragbisty  a tato symbióza dvou sportů na jedné adrese se ukázala jako přínosnou pro všechny zainteresované. Jak to bývá, často jsou v tom finance, ale tentokrát se neděli, nýbrž dávají dohromady. Trávník trávníkem, ale jelikož se jedná o umělou trávu nejnovější generace, flexibilita stanovených terminů jednotlivých akcí rázem vzrostla.

 

Bezpečnostní mantinely obkrouží celou trať

Momentka z dnešní tiskovky

Na rozdíl od plochodrážníků ragbistům nevadí ani zima, ani déšť, takže domluvit termín s nimi jde. Mnohem zajímavější bude rekonstrukce osvětlení, zatím ještě ve fázi projektu. Až bude hotova, část svítidel budou nasměrovaná tak, jak potřebují motorkáři, ostatní dle ragbisté. Zatím nevíme, zda zůstanou stávající sloupy, a pokud do budoucna nebudou zakrývat ani trochu výhled na trať, bude to jedině dobře.

 

Doba oprav trávníku a osvětlení se využije na dokončení bezpečnostních mantinelu. Už loni byly povinné mantinely schopné pohltit kinetickou energii při nárazu dvacet metrů po ukončení nafukovaček. Po rekonstrukce plastové flexibilní mantinely budou podél cele tratě. Materiál je speciální bílý plast, který se netříští a navíc je esteticky velice zajímavý.

 

Mantinely vzbudily spoustu otázek, od technologických po finančních. Magistrát dopomohl plnými osmdesáti procenty ceny. Významný je také vliv pocitu většího bezpečí na styl a dravost jízdy.

 

Debatu ukončil Josef Franc svá, typickým humorem: „Závodník, který se boji, přestává být závodníkem, stává se jezdcem a je mu jedno, jaké jsou mantinely.“ Pavel Ondrašík si při této příležitostí vzpomněl na jeden ze svých prvních mezinárodních závodů, kde mantinely byly kolem dokola z betonu. Závod tenkrát vyhrál, ale nijak komfortní to nebylo. Každopádně na bezpečností opravdu zaleží a FIM zasahuje v tomto směru ve všech disciplinách.

 

S dvojicí juniorů do každé extraligy

Filip Hájek je připraven

Na závěr ještě pár slov o týmové strategii Markéty pro letošní extraligu. Tomáš Topinka sází jenom na české jezdce s tím, že pokaždé v týmu budou dva junioři a o tato dvě místa se budou přetahovat čtyři jezdci. Konkurence je značná a to je jedině dobře.

 

Jediné přání je jako obvykle, aby se jezdcům vyhýbala zranění. Zájem a systematickou práci s mladými závodníky Tomáš Topinka zdůraznil i pozváním nadějného Filipa Hájka. Ten potvrdil, že disponuje dvěma motorkami, jednou zbrusu novou.

 

Tomáš Topinka dodal, že dvě motorky a náhradní motor jsou zajištěny pro všechny členy týmu. Proti stavu, kdy si jezdy občas museli půjčovat stroje, je to dobrá zpráva a dovolí zakončit přehled dnešní tiskové konference optimisticky. Splní-li se větší část přání vyslovených na začátku, na konci sezóny budeme spokojení. Teď se ale těšme na první burácení motorů už tuto sobotu, kde jinde než na Markétě?!

 

Foto: Kiril Ianatchkov

Chybí již jen pár jmen

Pardubice – 4. dubna
Semifinále mistrovství Evropy jednotlivců, které poslední dubnovou sobotu budou hostit Pardubice, má stále plnější startovní listinu. Chybí již jen pár jmen včetně slovenského reprezentanta, jenž si účast vyjede v nedělním mezinárodním šampionátu své země v Žarnovici. Kromě Čechů, Timo Lahtiho a Francouzů ještě před Velikonocemi přibyl Piotr Protasiewicz a dnes ráno dorazil do Pardubic e-mail z Frankfurtu nad Mohanem s přihláškami Kevina Wölberta a Kai Huckenbecka.

Aktuální podoba startovní listiny:

1 GB
2 Eduard Krčmář, CZ
3 Antonio Lindbäck, S
4 David Bellego, F
5 Piotr Protasiewicz, PL
6 Timo Lahti, FIN
7 Kevin Wölbert, D
8 DK
9 N
10 Dimitri Berge, F
11 Zdeněk Simota, CZ
12 DK
13 GB
14 Kai Huckenbeck, D
15 SK
16 N
17 Hynek Štichauer, CZ
18 Patrik Mikel, CZ
Pardubice čeká koncem dubna první z vrcholů sezóny

Foto: Mirek Horáček

Vladimír Višváder míří do ELVS

Živanice – 4. dubna
Loňské ledařské hody zmeškal kvůli práci v zahraničí. Na Srandamač do Kostěnic dorazil pozdě, a když mimo soutěž přijel na start jedné z rozjížděk, zůstal stát se spadlým sekundárním řetězem. V Pardubicích mu techničtí komisaři odmítli převzít kejvačku do flat trackové kategorie veterán. Nicméně Vladimír Višváder ještě nedopsal svůj závodnický curriculum vitae do poslední stránky. Popadl příležitost za pačesy v reprezentaci na ledových oválech a nyní se v rámci evropské série veteránů přesně po čtvrtstoletí vrací na dlouhé dráhy.

 

Pokaženou jedinou rozjížďkou v Kostěnicích loni v červnu se plochodrážní kariéra Vladimíra Višvádera neuzavřela

„Motorku už mám připravenou,“ pochlubí se Vladimír Višváder. „Je to sedmička po Hanzi Boháčovi, už jsem ji provětral po Živanicích. Musel jsem dávat převod do rychla, aby to bylo rychlejší. Ještě trénink ve Svítkově a chtěl bych zkusit závod veteránů. Mám licenci z těch ledů, škoda to nevyužít.“


Dlouhodrážní část kariéry Vladimíra Višvádera:

Vladimír Višváder přidává ke svému závodnímu životopisu další stránku

Vladimír Višváder se s juniorskou kategorií rozloučil třetím místem v posledním federálním šampionátu do jednadvaceti let, než se Československo rozdělilo na dvě části. Menší počet závodních příležitostí, kterých se mu jako seniorovi dostávalo, se rozhodl řešit na dlouhých oválech.

V půli května startoval v Mariánských Lázních v českém mistrovství. Jak v sobotu, tak v neděli skončil se sedmi body v semifinále a dvojice jedenáctých míst mu stačila na desáté místo v závěrečném pořadí. Ještě ve stejném měsíci vyrazil do Francie ke kvalifikačnímu kolu travnatého mistrovství Evropy, kde byl vyřazen.

Než se shlédnul v ledových zrcadlech a flat tracku, závodil výhradně na klasických oválech. Proto ELVS v Pardubicích příští sobotu bude ve znamení jeho dlouhodrážního comebacku takřka po pětadvaceti letech.

MR na dlouhé dráze 1993: 10. (Mariánské Lázně 11. – 11.)
ME na travnaté dráze 1993: kolo Plateau/Rocroi 17.
Nejlepší juniorské trio Československa roku 1992: Vladimír Višváder, Tomáš Topinka a Antonín Šváb

Foto: Antonín Škach a archív