Nabídnuté šance se braly všemi deseti

Liberec – 14. května
Pod Ještědem se na svůj návrat mezi pořadatelskou elitu Evropy připravovali dlouho a nesmírně pečlivě. Jak se blížila hodina začátku dnešního semifinále, nervozita stoupala a na mysli klesaly i nejskalnější opory klubu. Vzduchem čas od času létala nejen ostrá slova, ale sem tam dokonce i klíče. Nicméně vyplatilo se. Liberec nabídl skvělou podívanou bratru půl druhé tisícovce diváků a slunečnému dni by mohl něco vytknout jedině paranoidní pesimista. Nicméně lidé z PD Liberec nebyli sami, kdo popadl nabídnutou příležitost za pačesy. Ještě ve čtvrtek ráno figuroval s jedničkou na vrcholu startovní listiny Piotr Protasiewicz. Ve čtvrtek po obědě však zraněného závodníka polská federace nahradila Mateuszem Szczepaniakem. Last minute náhradník se jen v deváté jízdě skláněl před Nicolaiem Klindtem a nakonec stál na nejvyšším stupínku pódia. Spolu s ním mával fanouškům Artjom Laguta, který se do závodu dostal po stažení přihlášky belgické federace, a Joonas Kylmäkorpi. Ani bývalý dlouhodrážní císař konec konců neváhal, když mu v cílové rovince rozjížďce s číslem dvacet otevřel doté doby vedoucí Kenneth Bjerre větší prostor. Vyhnul se tak rozjezdu s Tomaszem Jedrzejakem, jenž čtyřlístek postupujících do challenge uzavřel. Jak Joonas Kylmäkorpi, tak Tomasz Jedrzejak přitom ve druhé jízdě nestačili zírat na záda Matěje Kůse, jenž se prohnal pod šachovnicovou vlajkou v rukách hostujícího startmaršála Jaroslava Kocka v novém traťovém rekordu 55,6 sekund. Nicméně pomyslné žezlo krále pavlovického oválu, který Pražan převzal z rukou dosavadního rekordmana Adriana Rymela převzal, bylo naneštěstí jeho jediným ziskem. Skončil třináctý a sám svou jízdu přes reproduktory označil za tragickou. Zdeněk Holub slynul bojovností, avšak byl osmý. Michal Škurla vyjel do akce jednou, pro Jaroslava Petráka se příležitost nenašla.

Artjom Laguta, Mateusz Szczepaniak a Joonas Kylmäkorpi na stupních vítězů
Artjom Laguta, Mateusz Szczepaniak a Joonas Kylmäkorpi na stupních vítězů

 

Slunečný den maluje všechno dozlatova

V Liberci nezapomněli pozvat skvělé hosty spojené s místní plochou dráhou - na snímku si Antonín Kasper pochutnává na klobáse se svou manželkou Janou
V Liberci nezapomněli pozvat skvělé hosty spojené s místní plochou dráhou – na snímku si Antonín Kasper pochutnává na klobáse se svou manželkou Janou

Když Věroslav Kollert plánoval termín evropského semifinále, uvažoval o konci května. Jenže challenge naplánované do Olchingu na svátek Božího těla, na které je v části Německa volný den, působila na liberecké záměry opačně orientovaným silovým vektorem. Copak termínovou kolizi s polskou velkou cenou ve Varšavě Liberec ustál, protože u nás není tolik diváků, kteří by dali přednost Speedway Grand Prix. O obavy se však staralo nevyzpytatelné počasí, které zjara dokáže být okolo Ještědu dost nevyzpytatelné.

Tento motocykl za chvilku vytvoří s Matějem Kůsem v sedle nový rekord dráhy
Tento motocykl za chvilku vytvoří s Matějem Kůsem v sedle nový rekord dráhy

Nicméně sobota se narodila jako krásný sluneční den. Deštivé chmury předchozích dnů byly zapomenuty. Po sněhových přeháňkách zůstaly jen pozůstatky na nejvyšších horských vrcholcích, odkud chlad na křídlech větru poněkud ochlazoval vzduch. Pavlovický areál se postupně zaplňoval natolik, že překonával dosavadní rekordy časů zdejší plochodrážní renesance nastartované v červenci 2005. V ochozech se rozložilo patnáct stovek diváků, avšak pořadatelská služba klapala jako na drátku.

Škála suvenýrů, které jste si mohli koupit, byla nevídaná
Škála suvenýrů, které jste si mohli koupit, byla nevídaná

Startovní listina se oproti své původní verzi mnohokrát změnila, nicméně dorazili všichni borci. Pravděpodobnost, že by se náhradníci Michal Škurla a Jaroslav Petrák dostali na některé z míst v hlavní šestnáctce, se proto snížila na nulu. Zdeněk Holub měl původně vyrazit do Žarnovice, avšak po zranění Václava Milíka, jeho otec nastartoval iniciativu, aby se vyměnil s Martinem Málkem, jenž by z pozice prvního náhradníka pardubického borce nahradil.

Zdeněk Holub komentuje rošádu Liberec – Žarnovica:

„Jsem rád, že jsem moh‘ jet do Liberce.“

Matěj Kůs spěje k traťovému rekordu s Viktorem Kulakovem (žlutá), Joonasem Kylmäkoprim (červená) a Tomaszem Jedrzejakem (bílá) za zády
Matěj Kůs spěje k traťovému rekordu s Viktorem Kulakovem (žlutá), Joonasem Kylmäkoprim (červená) a Tomaszem Jedrzejakem (bílá) za zády

Pražský junior nejprve věrný svému plánu při svém comebacku po aprílovém zranění neohrnovat nos nad žádnou závodní nabídkou plánoval turné Güstrow – Teterow – Güstrow, kde pořádali mezinárodní podniky doprovázející slavný Bergring. Když si v českém finále vyjel evropskou vestu, rozhodl se jen pro účast v pátečním Junior Challenge. Jenže v Güstrowě se mělo končit až těsně kolem půlnoci, a když došlo k jeho přesunu do Liberce, soustředil se pouze na něj.

Zdeněk Holub (žlutá) se tlačí dopředu před Kennetha Bjerreho (modrá), Tobiase Busche (červená) a Maksima Bogdanovse (bílá)
Zdeněk Holub (žlutá) se tlačí dopředu před Kennetha Bjerreho (modrá), Tobiase Busche (červená) a Maksima Bogdanovse (bílá)

Na závod se pečlivě připravoval i Matěj Kůs. Jeho nálada po probuzení ladila s krásným ránem a on se dle svých slov cítil jako vítěz. A vskutku. V rozjížďce s číslem dvě odstartoval na Tomasze Jedrzejaka, v prvním oblouku objel Joonase Kylmäkorpiho, jako když jej potká, aby přibyl do cíle v novém traťovém rekordu 55,68 sekund.

Artjom Laguta (bílá) odráží Tomasze Jedrzejaka (žlutá)
Artjom Laguta (bílá) odráží Tomasze Jedrzejaka (žlutá)

Ani Zdeněk Holub nevstoupil do závodu špatně. Cestou na rošt třetí jízdy se ještě otočil, aby mu jeho otec ještě naposledy seřídil motocykl. Po vylétnutí pásky z pozice u mantinelu vypálil jako střela a v první zatáčce objel trojici svých protivníků. Tobias Busch se po něm sápal venkem, Kenneth Bjerre z opačné strany, avšak Zdeněk Holub odolával. V nájezdu do třetího kola byli oba nájezdníci proklatě blízko vedení, avšak Pražan podlehl až v předposlední zatáčce Němcovi.

Natřískané ochozy sledují boj mezi Kai Huckenbeckem (modrá), Matějem Kůsem (bílá), Kennethem Bjerrem (červená) a Milenem Manevem (žlutá)
Natřískané ochozy sledují boj mezi Kai Huckenbeckem (modrá), Matějem Kůsem (bílá), Kennethem Bjerrem (červená) a Milenem Manevem (žlutá)

Ani po druhé sérii na tom Zdeněk Holub nebyl nikterak špatně. V první zatáčce osmé jízdy jej sice předjel Nicolai Klindt. Dva body však neztratil na rozdíl od své plechové boty, jež zůstala na prášícím ovále někdy v průběhu závěrečného okruhu. Zato Matěj Kůs vyšel bodově naprázdno. V rozjížďce s číslem sedm zůstal trčet za Kai Huckenbeckem a Kennethem Bjerrem. A nakonec si ve druhém oblouku neostrážil ani zleva útočícího Milena Maneva.

 

Báječné závodní odpoledne nadchlo všechny

Poláci proti sobě - Mateusz Szczepaniak před Tomaszem Jedrzejakem
Poláci proti sobě – Mateusz Szczepaniak před Tomaszem Jedrzejakem

Když však Matěj Kůs šel před začátkem poslední série do své dodávky, jeho plechová bota na zámkové dlažbě skřípala umíráček postupových ambicí českého dua. Samotný držitel nového traťového rekordu vyšel bodově naprázdno ve dvanácté jízdě.

Jeho mechanik Milan Mihule na jeho motocyklu prováděl poslední úpravy ještě rovnou na dráze. V té chvíli prožíval mnohem větší drama Jurica Pavlic. Sice mu ještě přistavili náhradní stroj, když mu ten první vypověděl po vjezdu na ovál službu, nicméně dvouminutový limit uplynul jako voda v jarní bystřině.

Zdeněk Holub (červená) se nezalekl ani Artjoma Laguty (žlutá) a Joonase Kylmäkorpiho (modrá)
Zdeněk Holub (červená) se nezalekl ani Artjoma Laguty (žlutá) a Joonase Kylmäkorpiho (modrá)

Místo chorvatského závodníka, jenž paradoxně jako jediný prošel technickou přejímkou se třemi motocykly, dostal šanci náhradník Michal Škurla. A zatímco tempo dvanácté jízdy udávali Andrej Kudrjašov a Tobias Busch, usadil se na třetí pozici před Matějem Kůsem. Ten hned po přestávce inkasoval jediný bod shodou okolností před Zdeňkem Holubem.

Jaroslav Kocek chystá černou vlajku pro Juricu Pavlice
Jaroslav Kocek chystá černou vlajku pro Juricu Pavlice

Pražský junior dospěl ke zlomovému bodu v rozjížďce s číslem deset. I když v ní nejlépe odstartoval, v první zatáčce se okolo něho přehnali Joonas Kylmäkorpi a Artjom Laguta. Zdeněk Holub se hnal sjednat nápravu po vnější straně druhého oblouku, jenže se paradoxně ještě stal obětí Kaie Huckenbecka. Ve třinácté jízdě byl opět po vylétnutí pásky opět v čela.

„Nedařila se mi ta zadní zatáčka,“ ukazoval po závodech na oblouk zatáčející doleva od startovní roviny. Nyní ho přesně tam objel Mateusz Szczepaniak. S šesti body na svém kontě byl už v zásadě mimo postupovou hru.

Matěj Kůs při vyhlášení vítězů na téma dnešního závodu:

„Jel jsem úplně tragicky.“

Michal Škurla při svém jediném výjezdu na pavlovický ovál sebral bod Matěji Kůsovi
Michal Škurla při svém jediném výjezdu na pavlovický ovál sebral bod Matěji Kůsovi

Na druhé straně výsledkového spektra se hřál Mateusz Szczepaniak. Ještě ve středu neměl tušení, že se mu po nešťastném pádu PIotra Protasiewicze ve švédské Elitserien dostane šance nastoupit v mistrovství Evropy. V deváté jízdě na něho sice odstartoval Nicolai Klindt, jehož nemohl ztrestat, jelikož hlídal dotírajícího Tomasze Jedrzejaka.

Zdeněk Holub (modrá) letí do čela třinácté jízdy před Mateusze Szczepaniaka (žlutá), Matěje Kůse (červená) a Artjoma Trofimovse (bílá)
Zdeněk Holub (modrá) letí do čela třinácté jízdy před Mateusze Szczepaniaka (žlutá), Matěje Kůse (červená) a Artjoma Trofimovse (bílá)

V ostatních případech ovšem Mateusz Szczepaniak projížděl pod šachovnicovou vlajkou pardubického startmaršála Jaroslava Kocka jako první. Hned v úvodní jízdě odvedl i Artjoma Lagutu, jenž v rozjížďce s číslem deset stačil v první zatáčce Zdeňka Holuba, avšak Joonas Kylmäkorpi byl ještě rychlejší. Artjom Laguta měl nyní deset bodů, o jeden méně než leader Mateusz Szczepaniak.

Mateusz Szczepaniak popadl nabídnutou šanci oběma rukama za pačesy
Mateusz Szczepaniak popadl nabídnutou šanci oběma rukama za pačesy

Na další dvě postupové příčky však byla tlačenice jako ve frontě na banány v půli osmdesátých let. Zmiňovaný Joonas Kylmäkorpi nasbíral devět bodů stejně jako Nicoiai Klindr, který mu na poslední chvíli podlehl v patnácté jízdě. Hned vzápětí Tomasz Jedrzejak zaknihoval své první vítězství.

Jaroslav Petrák byl v depu připraven coby druhý náhradník
Jaroslav Petrák byl v depu připraven coby druhý náhradník

Kai Huckenbeck, jenž dozajista želel úvodní porážky od Andreje Kudrjašova, se sice dokázal rychle revanšovat Maksimu Bogdanovsovi za podjetí ve druhé zatáčce. Poláka však už dostihnout nemohl a do poslední pětiny mohl kalkulovat s osmi body stejně jako Tomasz Jedrzejak. Osmička figurovala rovněž u jména Andreje Kudrjašova, jehož ve čtrnácté jízdě porazil nejen Artjom Laguta, ale i Viktor Kulakov. Ten se před Andreje Kudrjašova dostal vnitřkem prvního oblouku, aby paradoxně inkasoval své dnešní první body vůbec.

Zdeněk Holub se loučí s libereckým publikem
Zdeněk Holub se loučí s libereckým publikem

O vítězi bylo jasno už po sedmnácté jízdě. Mateusz Szczepaniak v ní triumfoval stylem start – cíl, zatímco Viktoru Kulakov zabouchl postupová vrata Kaiu Huckenbeckovi. Podobné důsledky měla i rozjížďka s číslem osmnáct. Artjom Laguta se triumfem dostal na druhou příčku pódia, zatímco Andrej Kudrjašov z šampionátu vypadl, když se nedokázal dostat před druhého Viktora Kulakova.

Pro postup do challenge udělal maximum Tomasz Jedrzjeka, když se po dlouhé sérii ataků na protilehlé rovince třetího okruhu zprava přenesl na první místo před Zdeňka Holuba. Zdálo se, že bude muset do rozjezdu o dnešní bronz s Joonasem Kylmäkorpim.

Vskutku nedobytné parc fermé
Vskutku nedobytné parc fermé

Bývalý král světových dlouhých drah totiž ve dvacáté jízdě dlouho trčel za Kennethem Bjerrem. Na vítězství se natáhl až v samotném cíli, když se zdálo, že mu doposud vedoucí Dán nechal víc místa, než by se dalo čekat. Bůh suď, Joonas Kylmäkorpi každopádně o bod přestihla Tomasze Jedrzejaka, jímž se výčet postupujících uzavřel.

 

Hlasy z depa

Zdeněk Holub nelitoval výměny Žarnovice za Liberec
Zdeněk Holub nelitoval výměny Žarnovice za Liberec

„Užíval jsem si to, bavilo mě to,“ svěřoval se Zdeněk Holub. „Starty se dařily, to byla paráda. Zase se do toho dostávám, hlavně se tím bavit. Nešla mi první zatáčky po startu, ale hlavní je, že jsem si to užíval. Musí se to dělat pro radost.“

Matěj Kůs v akci
Matěj Kůs v akci

„K dnešnímu závodu nemám vysvětlení,“ kroutil Matěj Kůs nevěřícně hlavou. „Dlouho jsem tady nejel, a proto jsem využil trénink, který mě v úterý Věrouš připravil. Byl jsem na dráze asi patnáctkrát a vyzkoušel všechno možné. Odjížděl jsem s dobrým pocitem, že máme vše naladěné a vyzkoušené. Přípravám na dnešní závod jsme věnovali hodně času a vše šlo podle plánu. Ráno jsem se probudil a cítil jsem se skvěle, nazval bych to jako vítěz. Domácí prostředí mě vůbec nijak netížilo a těšil jsem se na závody. Po první jízdě, kde jsem vyhrál a zajel rekord dráhy, jsem si říkal, je to konečně tady, opravdu jde vše podle plánu. Bylo horko a nedalo se to ukropit, spálil jsem dneska dvě spojky. A co se dělo po první jízdě… Nemám k tomu žádné vysvětlení, sám tomu vůbec nerozumím.“

Adrian Rymel předal žezlo krále pavlovické dráhy Matěji Kůsovi, jenž vylepšil jeho letitý rekord dráhy
Adrian Rymel předal žezlo krále pavlovické dráhy Matěji Kůsovi, jenž vylepšil jeho letitý rekord dráhy
1. Mateusz Szczepaniak, PL 3 3 2 3 3 14
2. Artjom Laguta, RUS 2 3 2 3 3 13
3. Joonas Kylmäkorpi, FIN 1 2 3 3 3 12
4. Tomasz Jedrzejak, PL 2 2 1 3 3 11
5. Nicolai Klindt, DK 1 3 3 2 1 10
6. Andrej Kudrjašov, RUS 3 1 3 1 1 9
7. Kai Huckenbeck, D 2 3 1 2 1 9
8. Zdeněk Holub, CZ 2 2 0 2 2 8
9. Tobias Busch, D 3 1 2 1 0 7
10. Maksim Bogdanovs, LAT 0 E 3 1 2 6
11. Viktor Kulakov, RUS 0 0 2 2 2 6
12. Kenneth Bjerre, DK 1 2 0 E 2 5
13. Matěj Kůs, CZ 3 0 0 1 0 4
14. Jurica Pavlic, CRO 1 1 M 0 1 3
15. Milen Manev, BG 0 1 0 0 0 1
16. Artjom Trofimovs, LAT 0 0 1 0 0 1
17. Michal Škurla, CZ (res) 1 1
18. Jaroslav Petrák, CZ (res) DNR
Ve středu ještě neutšil, že pojede evropský šampionát a dnes vyhrál - Mateusz Szczepaniak
Ve středu ještě neutšil, že pojede evropský šampionát a dnes vyhrál – Mateusz Szczepaniak

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Zdeněk Holub má za svými zády Juricu Pavlice a Viktora Kulakova
Zdeněk Holub má za svými zády Juricu Pavlice a Viktora Kulakova

Eduard Krčmář se mezi dešti dostal do evropského finále

Lublaň – 14. května
Vinou deště visel osud semifinále evropského šampionátu juniorů v Lublani dlouho na vlásku. Nakonec se však v metropoli Slovinska mohlo startovat, avšak protože se deště vrátily, skončil závod po čtvrté sérii. V té chvíli měli nejvíce bodů Nick Škorja a Sergej Logačov. Na stupních vítězů jim dělal společnost Bartosz Smektala. Do postupové pětice se pohodlně vešel Eduard Krčmář. Ondřej Smetana byl devátý, Slovák Michal Tomka sedmnáctý a Filip Hájek v roli druhého náhradníka na ovál nevyjel.

 

1. Nick Škorja, SLO 3 3 3 3 12
2. Sergej Logačov, RUS 3 3 3 3 12
3. Bartosz Smektala, PL 3 3 2 3 11
4. Viktor Trofimov, UA 2 2 3 2 9
5. Eduard Krčmář, CZ 2 2 3 2 9
6. Michael Härtel, D 1 2 3 2 8
7. Robert Chmiel, PL 0 3 1 2 6
8. Oleg Michajlovs, LAT 3 1 1 1 6
9. Ondřej Smetana, CZ 2 1 2 E 5
10. Žiga Kovačič, SLO 1 ex 2 1 4
11. Hristo Hristov, BG 0 0 1 2 3
12. Dominik Kossakowski, PL 2 1 0 F 3
13. Dmytro Mostovik, UA F 2 0 1 3
14. Giorgio Trentin, I 0 1 1 1 3
15. Dragos Moosz, ROM 1 0 0 0 1
16. Luka Omerzel, SLO (res) 1 1
17. Michal Tomka, SK R 0 0 X 0
18. Filip Hájek, CZ (res) DNR

Lvíčata se točila na ploché dráze

Slaný – 14. května
Když si příznivec sportu levých zatáček přečte nadpis, bude možná trošku kroutit hlavou a uvažovat jak jdou k sobě lvíčata a plochá dráha. Význam tohoto spojení by možná hned každého nenapadl, tak si jej trošinku poodkryjeme. Vše se totiž týkalo  dalšího dílu přípravy mladičkých nadějí v rámci plochodrážní školy Speedway Academy Jiřího Štancla, který dnes proběhl na slánském minioválu.

 

Na tréninkové dopoledne se dostavili nejen účastníci plochodrážní školy, ale rovněž do Slaného přijel štáb České televize, vedený nikým jiným, než moderátorem  Alešem Valentou, akrobatickým  lyžařem  a olympijským  vítězem  ze Salt Lake City, který zde připravoval s našimi účastníky televizní pořad o mladých nadějích plochodrážního sportu do vysílání programu ČT: D, takzvaného Déčka. A tak se široké veřejnosti naši mladí plošináři předvedou v pořadu nazvaném Lvíčata  na obrazovkách České televize. Tolik  pro objasnění, spojení lvíčat s plochou dráhou .

Academy 14.5. - 4

Academy 14.5. - 5

Academy 14.5. - 8

Můžeme se tedy těšit na velmi zajímavou relaci o práci  našich trenérů s mládeží v tomto náročném sportu i ukázky jízd mladých,  budoucích závodníků. A co k tomu ještě dodat? Že si nesmíme nechat ujít právě výše zmiňovaný pořad Lvíčata, který Česká televize odvysílá na obrazovkách dne 28. května v pravé poledne na kanálu  ČT: D.

DSCN9224

Foto: Václav Buřič

Krško navnadilo na Varšavu

Krško – 30. dubna
Poslední sobotu v dubnu začala nova sezóna seriálu Speedway Grand Prix – individuálního mistrovství světa na ploché draze jednotlivců. Pokračuje nastolená v minulém roce tendence podřídit vše televizním přenosům. Prioritou zůstává přísné dodržování časového harmonogramu, aby přesně ve stanovený čas odstartovala první jízda. Dále byla poopravena grafika, a protože velkoplošná obrazovka na stadionu vysílala přesně totéž co televizní přenos, četní diváci mohli vidět výraz jezdců.

 

Jason Doyle, Peter Kildemand a Chris Holder na stupních vítězů
Jason Doyle, Peter Kildemand a Chris Holder na stupních vítězů

Ve jménu televize

Časový harmonogram každé velké ceny je přísně podřízen televiznímu přenosu
Časový harmonogram každé velké ceny je přísně podřízen televiznímu přenosu

Mně připadají drsnější než ve skutečností a mohli by si klidně zahrát v posledním filmu Quentina Tarantina a to jak ochránce zákona, tak nezkrotné lotry. Ve skutečností během závodů bylo mnoho tvrdých soubojů, ale všechny fair a v rámci pravidel. Došlo k jedinému pádu, jak jinak za účastí Nickiho Pedersena, ale tentokrát bez jeho zavinění. To, že ho poslal k zemi Matej Žagar,mu bylo málo platné. Při každém dalším vyjetí na trať Dána sloinští fanoušci vypískali.A na trať dopadlo i pár kelímků po pivě.

Na nástupu tribuny Nicki Pedersenovi ještě aplaudovaly
Na nástupu tribuny Nicki Pedersenovi ještě aplaudovaly

Ale vraťme se k té televizi. Pro další vylepšení obrazu, nově mají vesty v barvách startovacího pole ještě sytější barvy a podle mě se povedly. Pauzy na opravu dráhy se zkrátily na uplné minimum, během nich jsou na obrazovce velice brzy záběry a rozhovory z depa. Dokonce i hlavní sponzor seriálu poslal Monster girls vhodit mezi diváky desítku triček už před začátkem prezentace, či-li před začátkem živého vysílaní, tak aby pak zbytečně nezdržovaly.

Poslední a možná nejdůležitější novinkou je, že tiskovka po závodě se přenesla z útrob stadionu do depa závodních strojů a stala se spíš živě vysílaným rozhovorem s vítězi. To vše bezesporu udělá přenos atraktivnější a je jedině velkou škodou, že letos SGP není na žádném programu, který se vysílá v České republice.

 

Pozvolnější rozjezd

S motorem značky GTR od Suter Racing se už neobjevil Chris Harris, ale náhradník Fredrik Lindgren. Švéd nastoupil místo dlouhodobě zraněného Jaroslava Hampela. Ten byl velice nešťastně smeten během své první jizdy v prvním kole světového poháru družstev loni v polském Gnieznu a od té doby se nemůže vrátit na závodní dráhu. Nenastoupí ani dnes ve Varšavě.

Piotr Pawlicki byl prvním vítězem rozjížďky letošního SGP - na snímku vede před Chrisem Harrisem (bílá), Matejem Žagarem (žlutá) a Jasonem Doylem (modrá)
Piotr Pawlicki byl prvním vítězem rozjížďky letošního SGP – na snímku vede před Chrisem Harrisem (bílá), Matejem Žagarem (žlutá) a Jasonem Doylem (modrá)

Podle plánu se v devatenáct hodin na start postavili závodníci první série. Ta je vždy velkou neznámou, jelikož trať se od pátečního tréninku do soboty muže dost změnit a i závodníci neustále upravují nastavení. První do cíle dojel Polák Pawlicki, ale ihned na druhem místě byl Chris Charis. Tomu se loni nijak moc nedařilo, ani se zmiňovaným GTR, který testoval už v Praze a odjel na něm pár závodu, ale po roce se znovu dostal do SGP.

Byl to povzbudivý start pro Brita. Za nim skončili Australan Doyle a domácí favorit Žagar. Kdo odstartoval, bodoval. Ani ostatní starty první série nebyly nijak zvlášť zajímavé. Poláci Janowski a Zmarzlik,v jízdě ve které se sešli všichni tři Dánové, a Chris Holder si vyjeli po třech bodech a Woffinden s Pedersenem se museli spokojit se dvěma. Vítěz z Krška z roku 2015 Greg Hancock dokonce s jedním, stejně jako pozdější vítěz Peter Kildemand. Skvěle začal svůj návrat do SGP nezaměnitelný Antonio Lindback se dvěma body.

 

Skvělý comeback Antonio Lindbäcka

Po úpravě se věci začaly vracet do normálu a své starty proměnili ve vítězství Hancock, Pedersen, který porazil Holdera, Kildemand a Žagar. První bod v seriálu velkých cen si zapsal náhradník Škorja po čtyři kola trvajícím souboji s jedoucím na divokou kartu krajanem Štojsem. Škorja nahradil vyloučeného za dotek pasky Chrise Harise a zmíněný bod si zajistil v poslední zatáčce. Pak měl zaslouženou radost.

Antonio Lindbäck (vlevo) přijímá gratulace od Piotra Pawlickeho
Antonio Lindbäck (vlevo) přijímá gratulace od Piotra Pawlickeho

Ve třetí sérii jízd předchozí vítězství potvrdili Kildemand s Hancockem a první letošni plný bodovy zisk zaznamenali aktuální mistr světa Woffinden a Australan Doyle. Ihned v úvodu se pásky dotknul Pawlicki, takže se publiku ukázal i druhý náhradník Matic Ivačič, ale mnohem zajímavější byla jízda dvanáct.

Od startu všem ujel Greg Hancock, hned za nim tvrdě bojovali Pedersen s Žagarem. V druhém kole bylo vidět, že je domácí borec rychlejší, ale na rovině to přehnal a trochu nešťastně sundal Pedersena. Po několika opakováních situace i na velké obrazovky stadionu, rozhodčí Artur Kuśmierz k velké nelibostí domácích vyloučil Slovince.

Fredrika Lindgrena (bílá) bude úvodní nula ještě mrzet - před nim jsou Greg Hancock (žlutá) a Antonio Lindbäck (červená)
Fredrika Lindgrena (bílá) bude úvodní nula ještě mrzet – před nim jsou Greg Hancock (žlutá) a Antonio Lindbäck (červená)

Pro zbývající dvě sady jízd základního rozpisu se trat ustálila a začalo se mnohem víc předjíždět. Nejlépe se vedlo navrátilci Lindbäckovi. Ten vyhrál po sobě šestnáctou a sedmnáctou jízdu.

Antonio Linbäck nějakou dobu teď nosí velmi výrazné dredy a u prezentace připomíná mírumilovného zpěváka rege Boba Marleye. Ihned jak si nasadí helmu, stává se něj neúprosný predátor a svou vizáží a možná nejpovedenější kombinézou všech dob, a hlavně bravurní jízdou, je tím nejlepším, co mohlo SGP potkat.

 

Vyrovnaná podívaná

Nicki Pedersen vede před Chrisem Holderem, Andreasem Jonssonem a Jasonem Doylem
Nicki Pedersen vede před Chrisem Holderem, Andreasem Jonssonem a Jasonem Doylem

Bodové zisky a ztráty papírových favoritů způsobily, že před poslední sérii reálné naděje na semifinále mělo přes polovinu jezdců. Dva osmibodové Iversena a Pawlickeho musely hodně mrzet nula v úvodním startu, respektive páska v jizdě s číslem devět. Fredrik Lindgren naopak želel pouze jediný bod ze sedmnácté jízdy, ve které nestačil právě na Ivesrena a na Australana Doyla. S dvěma body by zůstal ve hře, se třemi by nasbíral devět a měl by jistě semifinále. Jenomže se sedmi se musel se závody pro tento den loučit.

Z čtverky osmibodových do semifinále prošel nakonec Tai Woffinden a to se stejným skórem jako Poláci Zmarzlik a Pawlicki. Toho prvního porazil v přímém souboji, s Pawlickim sice prohrál, ale ten byl vyloučen za dotek pásky a to mu přitížilo.

Nick Škorja oslavuje bod
Nick Škorja oslavuje bod

Poláci celkově začali výborně, ale nakonec v semifinále měli jediného zástupce Janowskeho, a ten tam skončil nečekaně bez bodů. Jsem si jistý, že ve Varšavě se všichni budou chtít předvést daleko lépe. Navíc k nim přidá na divokou kartu startující Patryk Dudek, takže o polskou rivalitu je postaráno.

Zpátky do Slovinska. Jak to bývá často v stávajícím formátu Grand Prix, závod tak doopravdy začínal semifinálovými jízdami.  V té první se prosadil Kildemand s Doylem na úkor Pedersena a zmíněného Pawlického. Pedersen bojoval ale na rozjetého Doyla nestačil a Kildemand byl k nezastavení od samotného startu. Ve druhém semifinále Lindbäck si vybral žlutou startovní pozici, z které se předtím dařilo, ale na startu vyhořel. Ani Greg Hancock nestačil na Holdera s Woffindenem, ale v semifinále cela čtveřice se držela v těsném závěsu a mohlo to dopadnout všelijak.

Njevětší radost měl ovšem Peter Kildemand
Njevětší radost měl ovšem Peter Kildemand

Skončilo ale tak, jak skončilo. Na startovní pásce ve finále se postavili Kildemand, Doyle, Holder a Woffinden. Jezdci už měli přečtenou dráhu a přesné nastavení motorky, takže po startu se už nenechali překvapit a přesto, že jeli těsný závod už k žádnému velkému boji nedošlo. Černého Petra posledního místa dostal Tai Woffinden, ale i ten musel být spokojen s bodovým ziskem na začátku obhajoby titulu.

Nejlepší vývoj měl závod pro Doyleho, který začínal s jedním bodem a s nulou. Peter Kildemand v Kršku byl k neudrženi. Na rozdíl od minulého roku nebyl ani jednou vyloučen za zavinění pádu soupeře a to asi bylo rozhodující.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)