Pardubice vládly Svitavám

2x AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Svitavy – 28. května
Horko jako v peci provázelo v sobotu čtvrté prvoligové kolo na dráze ve Svitavách. Zpočátku nesmírně vyrovnanou bitvu celé čtveřice opustily Pardubice a Březolupy. Moravský tým se držel ve hře o vítězství až do posledních chvil, avšak zdrcující závěrečná série domácích nakonec poslala na nejvyšší stupínek právě pardubickou farmu. Mšeno sledovalo boj o vítězství s minimálním odstupem, zatímco Prahu zvedal z podprůměru opět osamocený Antonín Galliani.


Pardubice se s nikým nemazlí
Svůj přechod mezi seniory si Miroslav Fencl představoval dozajista jinak. Aprílový pád z cestovního motocyklu jej na téměř dva měsíce odsoudil do role diváka. A když se ve svitavském prvoligovém klání postavil na startovní rošt první jízdy, táhnoucí spojka jej poslala do pásky. Musel tedy o patnáct metrů zpátky na trestnou čáru.

Po prvním kole byl beznadějně poslední. A tak to záhy zabalil, protože neviděl žádnou šanci na postup. Ovšem ve druhé zatáčce třetího kola ze třetí pozice upadl Matyáš Hlaváček. „Měl jsem plné oči písku,“ vysvětloval později v depu. Přestože závodník a jeho motocykl vytvořili na dráze nepřehlédnutelnou překážku, rozhodčí Zdenek Jansa nic.

Závodníky tak zastavil až praporkář, který neváhal mávnout praporkem, aniž by svítila červená světla. Matyáš Hlaváček byl vyloučen, ze hry se ocitnul logicky i Miroslav Fencl. A závod rozehrála nejlépe Praha. Stejně jako před přerušením ovládl jízdu Antonín Galliani. Už v prvé zatáčce se zbavil Karla Průši a inkasoval tři body.

Jenže vyhrávající pražský závodník byl ve Svitavách epizodní záležitostí. Michael Gregor vzápětí dojel beznadějně poslední. Stejně tak Michal Matula v rozjížďce s číslem tři, který si však navíc svou cestu k šachovnicovému praporku nechtěně zpestřil pádem ve druhém kole. Patrik Doubek dojel jen do první zatáčky, pak upadl také a byl vyloučen. Při zranění Matěje Kůse a nepochopitelnému zařazení Adama Vandírka na post náhradníka, byl osud pražského družstva zpečetěn. By zpočátku opticky ohrožoval především Březolupy, na útok neměl síly. Antonín Galliani prostě sám na všechno stačit nemohl.

Do čela se záhy dostalo Mšeno. Filip Šitera sice vyhrál druhou rozjížďku, nicméně Jakub Hejral jej provázel jako stín. A pak už úřadoval Věroslav Kollert. V prvém oblouku předčil nejlepšího startéra Hynka Štichauera. Pardubický junior měl pak plnou hlavu starostí s Patrikem Linhartem. Ten mu nedopřál ani chvilku oddechu. Jenže Hynek Štichauer jel mazácky v ideální stopě a březolupský nájezdník nenašel místo k předjetí.


Březolupy se tedy rozjížděly pozvolna. A z tohoto trendu nevybočil ani Jan Hlačina. V rozjížďce s číslem čtyři přivezl jen bod. Jeho chybu ve druhé zatáčce okamžitě ztrestal Zdeněk Šuranský. Jan Hlačina se navíc kvůli nemoci necítil ve své kůži a raději uvolnil prostor náhradníku Vladimíru Višváderovi.

Okamžiky mšenského vedení začínaly být čtvrtou jízdou sečteny. Jaroslav Petrák se skvěle orientoval ve skrumáži úvodního oblouku a po vnitřku se dostal do vedení. Jeho vítězného příkladu následoval po přestávce rovněž Matyáš Hlaváček. V prvním výjezdu bez sebemenších skrupulí objel svého kamaráda a rádce Vladimíra Višvádera. Dopředu se dral i Michal Matula. Před cílem předposledního okruhu pronikl na druhou příčku. Avšak k pražské smůle šlo o jeho labutí píseň.

Teprve v šesté jízdě se Březolupy dočkaly premiérové trojky. Garantoval ji Patrik Linhart. Po bezchybném startu neudělal žádnou chybičku ani v jednom ze čtveřice kol. Za jeho zády však zuřil souboj Karla Průši a Filipa Šitera. Domácí junior zkušeného matadora objel ve druhé zatáčce, ale po zaváhání v následujícím oblouku se vrátil zpět.

Do březolupských karet hrál také výsledek sedmé jízdy. Martin Gavenda v ní sice porazil pouze Zdeňka Šuranského, ovšem Antonín Galliani ve druhém kole sebral vedení Hynku Štichauerovi. Mladý Pardubák se s tím nechtěl smířit, útočil ze všech sil, ale do čela se už nevrátil. Raketový start a suverénní triumf Miroslava Fencla v rozjížďce s číslem osm pak Březolupy dostal na rozdíl jednoho bodu od druhého Mšena.

V čele však vládly Pardubice. V popisované jízdě se o to postaral i Jaroslav Petrák. Odstartoval druhý a permanentně odrážel nájezdy, jimiž ho vytrvale zasypával Věroslav Kollert. Až v nájezdu do druhého kola šel mšenský borec na druhé místo. Jenže Pardubák mazácky udržel vnitřní stopu a v zatáčce u depa se ve třetím kole vrátil před Věroslava Kollerta. Tentokrát definitivně.


Mšeno odpadá, Březolupy útočí
Pardubice 16, Mšeno 12, Březolupy 11 a Markéta 8. Takové bylo průběžné pořadí na začátku třetí série. Vzápětí však Věroslav Kollert elegantním triumfem ve stylu start – cíl posunul svůj celek na dostřel průběžného leadera. Matyáš Hlaváček se totiž po úspěšném předjetí pražského náhradníka Adama Vandírka na protilehlé rovince druhého kola znovu ocitnul v prachu dráhy. Syn slavného otce tak při svém ligovém debutu inkasoval dva body, protože dokázal udržet Martina Gavendu. Tomu Svitavy upřímně řečeno, moc neslušely.

Vítězství Věroslava Kollerta však bylo pro Mšeno poslední za celé žhavé odpoledne. Navíc se na celek, který tentokrát koučoval přímo prezident klubu Rudolf Grepl, začaly dopadat i další rány osudu. Postupně tak vycouval z boje o vítězství a navíc musel uvolnit i průběžnou druhou příčku.

O ni si totiž rázně řekly Březolupy. Miroslav Fencl všem uletěl rovněž v desáté jízdě. Nebezpečný rival Filip Šitera se zdržel, když v prvém oblouku musel řešit Zdeňka Šuranského. Moravský tým tak překonal Mšeno, ovšem pardubická vedoucí příčka se nikterak nezakymácela. Hynek Štichauer si totiž vzápětí suverénně poradil s Karlem Průšou i Vladimírem Višváderem.

Chmury na čele kouče Františka Kaliny nevyvolal ani Antonín Galliani svým triumfem v rozjížďce s číslem dvanáct. Na pohyb pásky reagoval nejlépe Jaroslav Petrák, však Pražan se prosadil ještě před prvním nájezdem. „Měl lepší start,“ popisoval klíčové okamžiky Jaroslav Petrák, bezprostřední svědek třetího triumfu pražského juniora. „Odjel a už o mě věděl. Startoval jsem ze čtyřky a ta je už úplně suchá, zato dvojka a trojka jsou ještě mokrý.“

Pardubice však šly za vítězstvím. Filip Šitera odjížděl od startu třinácté jízdy jako třetí. V první zatáčce vyvážel Věroslava Kollerta tak vehementně, že mšenský závodník klesl i za Antonína Gallianiho. V čele zatím jezdil Vladimír Višváder. Filip Šitera na něho zkoušel spodek i venek, ale marně. Březolupák se zakousnul do tříbodové vidiny jako buldok do šavnatého steaku. Jenže ani Filip Šitera nepovolil. A na začátku posledního kola se mazaně protáhl do čela.

Svěřenci Lubomíra Vozára však pokračovaly v útocích i nadále. Ve dvanácté jízdě zůstal sice Patrik Linhart viset na startovním roštu, jako by čekal na speciální povolení k odjezdu, ovšem o dvě rozjížďky později ukázal výfuk Karlu Průšovi, Matyáši Hlaváčkovi a Adamu Vandírkovi už po vylétnutí pásky. Skvělým startem se vzápětí zaskvěl i Miroslav Fencl. Za jeho zády sice útočil Hynek Štichauer, ovšem vedoucí muž jízdy si jej hlídal.

Rázně odrazil jeho nájezd v nájezdu do třetího kola. A také pokus o objetí z druhého výjezdu ve stejném okruhu. Ten už Hynku Štichauerovi téměř vyšel. Vzápětí se ukázalo, že šlo o jakousi generální zkoušku. V poslední zatáčce Hynek Štichauer svůj manévr zvnějšku zopakoval. A byl úspěšný.

V šestnácté jízdě se konečně dočkal vítězství Vladimír Višváder. Odstartoval před Jaroslavem Petrákem. Toho navíc v prvním výjezdu předčili i Karel Průša a Michal Matula. Ani třetí nula neotřásla vedení pardubických farmářů. Skóre ukazovalo Pardubice 30, Březolupy 26, Mšeno 23 a Praha 16. Jenže ještě ani zdaleka nebyl konec…


Žádný prostor pro náhodu
Ze čtyřbodového náskoku Pardubic se však po čtvrté úpravě dráhy stala jen jednobodová mini převaha. Vladimír Višváder se totiž dostal v první zatáčce před Věroslava Kollerta. V dalším oblouku navíc udeřil takticky nasazený Antonín Galliani. Světe div se, pražský kouč Vladimír Kovář poprvé v životě nasadil taktickou rezervu!

Pražan z jedné vody načisto překonal nejen Matyáše Hlaváčka, ale i Věroslava Kollerta. Jenže Liberečák v mšenských službách mu to po pár metrech oplatil. Tři body Březolup v kombinaci s pardubickou nulou, mohly stát za úspěšnou ofenzívou slánské farmy.

Avšak místo toho vyvolaly ráznou odpověď domácích. Jako první se dostal ke slovu Jaroslav Petrák. Ve výjezdu z prvé zatáčky osmnácté jízdy předčil Martina Gavendu a jal se tak otáčet skórem ve prospěch svého klubu. Ani v další rozjížďce nebylo souzeno Březolupům zvítězit.

Miroslav Fencl odstartoval skvěle. Leč Filip Šitera se usadil za jeho zády. A v cíli prvého kola zaútočil jako blesk. Stejně překvapivě a drtivě se dostal do vedení. Vyřešení rébusu, za jehož rozluštění se dávaly čtyři tabulkové body, se začalo moravskému týmu vzdalovat.

V rozjížďce s číslem dvacet totiž Pardubicím stačil jediný bod. Jenže Hynek Štichauer si svoji premiérovou účast mezi nejlepšími jezdci svých týmů nechtěl zaměnit s dojetím na jistotu. Když mu vyšel start, nezaváhal a upaloval pro tři body, až se za ním prášilo. A kam se na něj hrabala teorie jednoho jistícího bodu!

Miroslav Fencl odstartoval až jako třetí. By viděl Hynka Štichauera před sebou a pochopil bezvýchodnost situace, nechtěl jen bezmocně sedět s rukama v klíně. Z první zatáčky vyjel před Karlem Průšou. Mšenský matador mu to však už v dalším oblouku vrátil i s úroky. Na pořadí družstev to už nemělo pražádný vliv, protože jejich pořadím se mohlo míchat až zase druhý den v Březolupech.

Hlasy z depa
„Docela se dařilo, ale nebyl to plnej počet,“ řekl magazínu speedwayA-Z Hynek Štichauer, bodově nejproduktivnější závodník dne. „Jsem spokojenej, všem stačím. Hlavně, abychom vyhráli i zejtra. Důležitý ale je, že vyhrál tým.“ A jak se Hynku Štichauerovi líbilo ve dvacáté jízdě, kde porazil nejlepší individuality zbývajících třech celků? „Před startem jsem o tom nepřemejšlel, ale chtěl jsem co nejvíc,“ odpověděl. „Nešel jsem tam s tím, že je tam Mirda, Galič a Karel Průša, ale abych vyhrál. Fanda (Kalina, klubový kouč – pozn. redakce) sice říkal, že nám stačí jeden bod. Ale když jsem měl dobrej start, tak jsem si je pohlídal a vyšlo to.“


„Docela dobrý,“ pochlubil se Jaroslav Petrák, který vzhledem ke své rekonvalescenci jel po utkání italské ligy svůj teprve druhý kompletní závod. „Až na tu jednu jízdu. Nemohl jsem odstartovat, pořád to šlo to luftu. Sice jsem si říkal, že to bude lepší, ale nebylo. Lepší to bylo až na tu poslední jízdu. To jsem si povolil spojku a hned se to zlepšilo. Chybama se člověk učí.“ Takže je všechno na dobré cestě? „Po dlouhý době jsem zase spokojenej,“ netajil se pardubický borec. „Sice mě po lize v Praze odepisovali, ale dnes těch deset bodů nebylo špatnejch. Rameno je pořád znát, není to, jako kdyby bylo zdravý. Nesmíš na to myslet. Snad to zejtra v Březolupech bude lepší. Pořád máš ten pád před očima. A bojíš se, abys nespad´ a nepraštil se do hlavy.“

„Šlo to, ale bolela mě ta ruka, jak to ještě není dohojený,“ popsal své pocity po závodě Miroslav Fencl. „Navíc mi v první jízdě začala táhnout spojka. A už to bylo jasný.“ Nicméně smůlovatý začátek se nakonec obrátil v dobrý výsledek. „Pak už to šlo,“ souhlasil slánský jezdec březolupské farmy. „Poprvý jsem seděl na motorce. Ani jsem netrénoval a tak se musím rozjezdit. Na to je v první lize dobrá příležitost.“ Březolupy měly vítězství skutečně na dohled. „Všichni jsme nějakou tu jízdu zkazili,“ viděl příčinu porážky od Pardubic Miroslav Fencl. „Tak to bylo asi tím. Jinak u mě bylo všechno v pohodě, ale samozřejmě jsem teď utahanej. Ještě to enormní počasí. A to má bejt zejtra ještě horší!“

„Nic moc, jsem zklamanej,“ zhodnotil závod Patrik Linhart. „Chtěl jsem závodit, ale body jsem dělal v lehčích jízdách. Ruka mě už vůbec nebolí a dráha docela pěkná.“ Zarazila však nula z rozjížďky s číslem dvanáct… „Bylo to tam suchý a vůbec to neodjelo,“ vysvětloval Patrik Linhart. „Zůstal jsem tam stát, jak kdybych na něco čekal.“ A jak by slánský junior zhodnotil výkon týmu? „Papírově jsme byli na vyhrání,“ řekl. „Jenže Mirda se teprve rozjížděl. Já byl rozjetej, ale jak jsem už řek‘. Vlado jel dobře. Ale zatopil nám Hynek.“

„Závody se mi strašně líbily,“ nechal se v depu slyšet Věroslav Kollert. „A to mluví za vše. Neměli jsme žádný problémy. Mohlo by se klidně jezdit víc rozjížděk a víc kol, aby se člověk svezl. Ale to by se mi z toho pak motala šiška.“ A co jeho nula u výsledku třinácté jízdy? „Ne vždycky se daří,“ vzal liberecký junior situaci pragmaticky. „Když to nevyjde, nevyjde to. Chyběl kousek, no jo, no.“

„Stereotypní začátek,“ žertoval na téma svých úvodních třech vítězství nejlepší Pražan Antonín Galliani. „Vyšlo to, nevím, co dodat. Jeden start jsem pak podělal a všichni mě předjeli. Pak se přede mě nasral mistr Průša. Jinak to ale bylo docela slušný, ale mohlo bejt víc bodů. Škoda, že jsem dvakrát jel ze čtyřky.“ Takže závod téměř bez problémů? „Dnes bylo vysilující vedro,“ řekl Antonín Galliani. „A po prvním startu mi vylítnul šteft a musel jsem přehazovat spojku. Ale naštěstí mám super mechanika (Richarda Dufka, který do loňského roku pečoval o motocykly Bohumila Brhela – pozn. redakce). V Březolupech jsem letos nebyl, samozřejmě se tak ale těším. Snad to bude lepší.“

„Debut byl dobrej,“ komentoval své první ligové vystoupení Adam Vandírek. V roli náhradníka odjel dvě jízdy, přesto získal víc bodů než půlka pražské základní čtyřky dohromady. „Na tu první jízdu se mi ani nechtělo, ale byly z toho dva body. Z toho mám radost. V tý druhý rozjížďce jsem ale neodstartoval.“

1. ZP Pardubice 2   39
Jaroslav Petrák 3 2 2 0 3 10
Hynek Štichauer 2 2 3 3 3 13
Filip Šitera 3 1 2 3 3 12
Matyáš Hlaváček X 3 0 1 0 4
Pavel Fuksa   DNR
 
2. Mitas Březolupy   34
Martin Gavenda 1 1 1 – 2 5
Miroslav Fencl R 3 3 2 1 9
Patrik Linhart 1 3 0 3 2 9
Jan Hlačina 1 – – – – 1
Vladimír Višváder 1 1 2 3 2 10
 
3. PDK Mšeno   29
Karel Průša 2 2 2 2 2 2 12
Jakub Hejral 2 0 1 1 1 5
Zdeněk Šuranský 2 0 0 – – 2
Věroslav Kollert 3 1 3 0 2 1 10
Jaromír Otruba   DNR
 
4. Markéta Praha   17
Michal Matula 0 2 1 1 F 4
Patrik Doubek X 0 – 0 – 0
Michael Gregor 0 0 0 – 0 0
Antonín Galliani 3 3 3 1 1 0 11
Adam Vandírek 2 0 2

Legenda: E – defekt, ex – diskvalifikace z jiného důvodu než postihují ostatní zkratky, F – pád, F/R – po pádu nenastoupil do další jízdy, L – přejetí vnitřní čáry oběma koly, M – diskvalifikace za dvě minuty, R – nedokončená rozjížďka bez zjevného důvodu, T – diskvalifikace za najetí do pásky, U – diskvalifikace za zavinění pádů jiných jezdců, X – diskvalifikace za zaviněný pád.

Aktuální prvoligová tabulka:

1. Pardubice 159 14
2. Mšeno 127 10
3. Březolupy 113 9
4. Praha 77 7

Foto: Antonín Škach (na materiálu Fujifilm dodaném redakci firmou Ultralab a syn Praha www.ultralab.cz)