Milan Čmelík nežije

Pardubice – 16. prosince
V pondělí 15. prosince se po dlouhé těžké nemoci uzavřela ve věku dvaasedmdesáti let životní pou Milana Čmelíka. V sedmdesátých a osmdesátých letech se okolo ploché dráhy pohyboval jako mechanik, nejprve pardubických závodníků, aby nakonec na tři sezóny zakotvil u Jiřího Štancla. S ním roku 1982 zažil i triumf při Zlaté přilbě Československa a z pódia jej odnesl na svých ramenou až do depa. Poslední rozloučení s Milanem Čmelíkem se koná ve Skutči v úterý 22. prosince ve 13:00. Čest jeho památce!

Foto: archív Jiřího Štancla

Tomáš Suchánek: „Zase budu muset rok čekat, snad se dočkám, jednou to přijít musí!“

Pardubice – 6. prosince
Loni touto dobou doufal, že nejhorší roky své kariéry má již dávno za sebou. Letošek svým způsobem tento trend potvrdil. Avšak díky smůle letos v řadě případů místo zlatých medailí zůstal s prázdnýma rukama. V Divišově se ovšem stal evropským šampiónem dvojic a netrpělivost není zrovna slovo, které by jej výstižně charakterizovalo. Většinu letošních výsledků proto komentuje, že opět musí čekat, což prokládá optimistickou vírou, že to jednoho dne dopadne, protože jeho závodní kariéra rozhodně ještě nekončí. O tom však ostatně Tomáš Suchánek hovoří sám v exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z.

speedwayA-Z: „Asi nejlepším dokladem tvrzení z úvodního odstavce je mistrovství republiky jednotlivců. V jeho závěrečné klasifikaci figuruješ jako čtvrtý, ale jen se dvěma body ztráty na nejlepší trojici. Jedna jediná jízda a všechno mohlo být jinak.“
Tomáš Suchánek: „V Březolupech jsem to trošku zkazil. V první jízdě jsem dobře odstartoval, ale Venca mě vyvez‘ trošku víc a všichni mě předjeli. Pak jsem ještě nějaký bodíky ztratil s Málkem a Matějem a na Gavendovi. Je to škoda, jak se to otevřelo. V průběhu závodu jsem to ani nečekal. Ten Vencův pád z prvního místa, Pepíček ztrácel, Matěj taky. Byla to škoda. Ty dva body šly udělat i v Praze, vždycky jdou udělat. Ale ta Praha nehrála takovou roli, spíš Březolupy, tam se to otevřelo. A já místo, abych doháněl, jsem ztrácel jako všichni, co byli vepředu. Zase budu muset rok čekat. Jednou bych ten titul chtěl udělat, všechny místa už mám, akorát to první a třetí ne.“

speedwayA-Z: „Něco podobného se stalo i v extralize. Kralovali jste základní části a triumfem v ní se vyhnuli semifinále play-off. Avšak ve finále si Praha s vámi pohrála jako kočka s myšmi. Čím to?“
Tomáš Suchánek: „Ta tříbodová ztráta v Praze nebyla tak hrozná, když jsme ještě druhej‘ závod jeli na domácí půdě. Jak se vyvíjel závod, tak i skončil. Našim se moc nedařilo, dá se říct, že já byl jedinej‘, kdo tam bodoval. Takhle, že by ten závod dopad‘, jsem neočekával. Bylo to vyrovnaný, věřil jsem, že jsme s Prahou rovnocenný, ale že nám dali doma o tolik, jsem nečekal. Měli jsme udělat rider replacement jako oni třeba místo Kosciucha. U nás byl problém v rezervách, hlavně v Praze byli Jarda s Pepou. To bylo daný výkonnostně, že proti jejich náhradníkům dvakrát prohrajeme 5:1.“

speedwayA-Z: „Příští rok se extraliga opět vrací k sytému čtyřuktání čtyřčlenných družstev. Je to dle tvého soudu cesta správným směrem?“
Tomáš Suchánek: „Já si myslím, že to určitě bude lepší. Jak jsem ti říkal loni, když jsou tři týmy, je blbost dávat dvojutkání. Šlo to dolů, ztratili tým plus dvojutkání není ono, když jsou jen tři týmy. Teď to bude spravedlivější a na to, kolik tady máme klubů, i výhodnější. Určitě si myslím, že je to krok dopředu. Vlastně jestli ne krok zpátky, protože ten systém se tady už jezdil (smích).“

speedwayA-Z: „Když loni Pardubice v Březolupech vyhrály mistrovství republiky dvojic, byl jsi na vyvrcholení jadranského poháru. Letos jsi místo Václava Milíka, paráka z předloňského roku, měl za kolegu Hynka Štichauera. Ale opět jste vypadli v základní části…“
Tomáš Suchánek: „Ten závod se nám ani jednomu nepodařil. Já měl problém zezačátku se spojkou, s lamelama. Pořád mě to zlobilo, než jsem na to přišel, byly dvě jízdy pryč. Skočil jsem na druhou motorku, ale než se to doladilo, bylo pozdě. Dráha byla jiná, víc promočená než obvykle. Věřil jsem, že budeme s Hynkem do tý top trojky, oba známe dráhu dobře. Očekával jsem lepší výsledek, nevyšlo to, život jde dál. Zase budu čekat, čekám pořád a snad se dočkám, jednou to přijít musí.“

speedwayA-Z: „Když se budeme ještě procházet letošními šampionáty republiky, nemůžeme pominout první ligu. Jak je možné, že se loňský suverén propadne až za všechny ostatní protivníky?“
Tomáš Suchánek: „Letos jsme to v první lize měli takový rozházený. Nebyli jsme pokaždý v sestavě, co jsem bejvali. Jednou jsem chyběl já, Venca nejezdil vůbec plus jsme nestíhali to koučování a třeba i toho jokera promarnili. Celej‘ rok se nám v první lize nedařilo, vždycky jsme něco v každým závodě pokazili. Výhra nebyla ani jedna, ale zase jsme dvakrát sebrali výhru Slanýmu. Příští rok jednotlivci, vůbec nevím, uvidíme, jestli to bude lepší nebo ne. Zajímavý závody by to mohly bejt‘. Bude to takovej‘ nižší českej‘ mistrák, přinese to zase něco novýho.“

speedwayA-Z: „Zasáhl jsi do kvalifikace o SGP v Berwicku, ale bylo z toho až jedenácté místo. Byl to hodně divoký závod, že?“
Tomáš Suchánek: „Zase mi jako rok předtím jeden bodíček chyběl. Jako vždycky. Bylo to tam takový divný. Už jak to zrušili, bylo to na prd, nemoh‘ jsem jet Evropu. Ten závod se od první jízdy vyvíjel špatně. Pak líp, ale nejhorší bylo, že nejtěžší jízdy jsem vyhrával nebo s nima bojoval o první místo a ty nejlehčí jsem kazil. Nejvíc v poslední jízdě, kdy mi chyběly body. A Pijper, který měl jen jeden bod, teď odfáral a celý čtyři kola jezdil první. Kdybych udělal aspoň punkt, šel bych do rozjezdu. A kdybych tam odstartoval, nikdo by mě nechytil. V race-off v Goričanu jsem se svez‘ až v sedmnáctý jízdě. Nic moc, ale byl jsem rád, že jsem se svez‘, když už jsem tam byl. Ale chtělo to zezačátku závodu, než když oni jsou rozjetý a já jdu mezi ně. Nedalo se nic očekávat, takže jsem si spíš tu jízdu užíval. Škoda byla, že jsem nejel v Polsku, tam se dostali do závodu oba náhradníci. Jsem na to zvyklej‘, mám to každej‘ rok. Kde jsem náhradník, přijedou všichni, ale v druhým semifinále se prostřídá ještě pět dalších jezdců.“

speedwayA-Z: „Svým startem v Berwicku ses ovšem paradoxně připravil o challenge mistrovství Evropy v Debrecenu, které se konalo ve stejný den jako přeložený berwický závod. Jaký je tvůj názor na termínovou kolizi takového rázu?“
Tomáš Suchánek: „Myslím, že se FIM s evropskou federací nemají rádi. Nechápu, proč mistrovství světa a mistrovství Evropy dávají do stejnýho termínu, když by každej‘ jezdec chtěl jezdit všechno. Je to škoda, že to takhle dali. Nemám tolik závodů, pro mě je každej‘ závod dobrej‘, kór takovejhle důležitej‘. Jet z Berwicku do Debrecenu by se stíhalo, počítal jsem, že si tam ještě schrupnem‘. Na prd bylo, že se podepsal sign on a odjel se trénink. Jak to podepíšeš, nemůžeš jet jinej‘ závod. Kdybych to nepodepsal, vyprd‘ bych se na svět a jel na tu Evropu. Tam byla větší šance dostat se dál. Do Debrecenu jsem se těšil, dva roky zpátky jsem tam jel Evropu i svět a motory mně pokaždý šlapaly dobře. Proto jsem věřil, že bych v challenge moh‘ postoupit. Ale příroda to překazila, v Anglii počasí nezklamalo. Ale zase to byl pěknej‘ vejlet s klukama. Sranda byla, navštívil jsem známý, co tam mám, od roku 2010 jsem v Anglii nebyl. Letos mám vybraný, že Evropu pojedu v Lamothe Landeron a svět v Abensbergu. Chtěl jsem Debrecen, ale ten se kreje s Abensbergem. Moh‘ jsem do St. Johannu, ale víš, jak to v horách je, jak je dráha pokaždý jiná, proto jsem si radši vzal Abensberg. Plus si myslím, že Debrecen bude těžší než Francie, protože by tam mělo jet víc jezdců z dží píčka.“

speedwayA-Z: „Ve druhé polovině října ses v Divišově zapsal mezi mistry Evropy dvojic. Na ovále se však o zlato prali Václav Milík a Eduard Krčmář. Jaké je to sedět jako náhradník v depu, být pořád ve střehu a přitom ztrácet kontakt s dráhou?“
Tomáš Suchánek: „Pocit je to divnej‘, když se na ně díváš. Radši bys jezdil, než stál a koukal. Klukům se dařilo, nebyla potřeba zasahovat. Jak Eda v první jízdě spadnul, už jsem se připravoval, že pojedu, ale on to dojel. Abychom tam jen nestáli, tak jsme pomáhali. Tým fungoval dobře, bavili jsme se mezi sebou a podle toho ten výsledek potom vypadal. V tom tejdnu jsme byli v Divišově trénovat. Sice dráha byla jiná, protože počasí zhoršilo její stav, ale když jsem při tréninku zkoušel motorku, pomalý jsem to neměl. Jak jsme se o závodech bavili s Vencou a Edou, nastavení jsme měli stejný a nebyl by problém s ním nastoupit třeba v půlce závodu. Byla škoda, že jsem se nesvez‘, třeba proti Němcům, Lotyšům nebo Ukrajincům mě tam moh‘ dát, ale to je věc trenéra, ten se rozhod‘, že to měnit nebude. Ale zlato je, úspěch to je dobrej‘, nikdo mi ho nevezme. Je to můj první seniorskej‘ úspěch, ale jak říkám, kdybych zasáh‘ aspoň do jedný jízdy, podílel bych se víc, než jen pomáháním v depu.“

speedwayA-Z: „Osud náhradníka v Divišově bereš evidentně v pohodě, avšak stejná role při světovém poháru družstev se ti nelíbila. V čem je rozdíl?“
Tomáš Suchánek: „To se mi nelíbilo, protože po Švédsku jsme si sedli a popovídali kdo, co a jak to bude v Bydhošti. Dohoda byla jiná než pro Divišov, mělo se rozhodnout až v Bydhošti po tréninku. Trenér rozhod‘ už před tréninkem. Tohleto mě mrzí asi nejvíc. Na trénink jsem šel, a kdybych věděl, že jsem pomalej‘ nebo mi dráha nesedí a nešlape mi to, sám bych nechtěl jet. Ale to nemůžu říct, pomalej‘ jsem vůbec nebyl. A mrzelo mě, že to nebylo tak, jak jsme se původně dohodli.“

speedwayA-Z: „Pardubice a Česká republika se také díky tobě radovaly z triumfů v obou jadranských pohárech. Nicméně nepomýšlíš je v sezóně 2015 raději suplovat comebackem do Polska či Anglie?“
Tomáš Suchánek: „Z Anglie jsem měl letos nabídku jako každej‘ rok. Ale moc se mi tam nechce. Za prvý mám tady rodinu a za druhý je to moc lítání a všechny peníze, co vyděláš, zase dáš za letenky. Hlavně se mi tam nechce, že nemám takový vybavení jako dřív, tolik motorek a motorů. A peníze, abych je nakoupil, nejsou. Byla by to velká investice a to mi finance nedovolej‘. Anglie mi pomohla, že jsem se naučil předjíždět, ale jak tam jsou jiný dráhy než tady, rozhazovalo mě to, když jsem šel z malý dráhy na velkou. Proto jsem se soustředil na Evropu. Tím, že jsem zůstal tady, se mi daří a mám všechno dopasovaný. Určitě se do Anglie chci ještě někdy vrátit, ale další sezónu to neplánuju. Polsko pořád hledám, měl jsem po Zlatý přilbě nějaký povídání o angažmá, ale zatím čekám. Jeden klub mám, ale zatím ještě nic. Poláci, co mi to sháněj‘, povídali, že by měli ještě jeden klub. Doufám, že něco bude, potřeboval bych to Polsko, to by bylo dobrý. S českejma závodama se neuživím. Jadranský závody nebyly špatný, skoro pokaždý jsem měl maximum. Bral jsem to jako přípravu na reprezentaci a zkoušel motory. A myslím si, že to nebylo špatný. Sice některý závody byly o ničem, ale třeba ty dvojice se mi některý jízdy líbily, závodilo se a předjíždělo. Na trénink a přípravu na další závody je to dobrý. A jelikož jsem toho víc neměl, byl jsem rád, že jsem je moh‘ jezdit. Příprava na rok 2015 teprve teď začala. V tejdnu jsme rozebrali všechny motorky a takový volno, jaký bylo, teďka už nebude. Flákání nám skončilo. Fyzičky bude v pohodě, teď hlavně potřebuju sehnat krosku. Tu svoji jsem prodal a chci si zalítat, než napadne sníh. Letos jsem se na to nedostal, takže se na motokros těším jako malej‘ kluk. Na fyzičku je to nejlepší věc, posilovnu taky nevylučuju, ale ten motokros je asi nejideálnější. Hlavně mě baví, přemejšlel jsem dát si i hobby závody, ale v sezóně moc času není. O víkendech, co se to jezdí, mám většinou plochou dráhu.“

Tomáš Suchánek děkuje:
„Určitě rodině, mechánovi Dejvovi a bráchovi Marcelovi. Potom Jimmy – autovrakoviště Škoda Mnětice, DaK Moto Liebezeit, Hybešovi a všem lidem, co se motaj‘ okolo mě a pomáhaj‘ mně.“

Foto: Mirek Horáček, Michal Kohout a Antonín Škach