Pardubický super víkend je plochodrážním festivalem se vším všudy

Pořadatelům Zlaté přilby se už opakovaně daří uspořádat víkendový festival ploché dráhy. Do něj tradičně patří juniorský závod Zlatá stuha, nedělní Zlatá přilba, a vždy nějaký atraktivní závod pod hlavičkou FIM, letos třetí finálový závod MS juniorů. Pro diváky to znamená možnost prožít spoustu zážitků ze soubojů na dráze, ale i možnost setkání se s více či méně známými jmény plochodrážního dění. Současní jezdci se prohánějí po ovále, jezdce z let minulých lze potkat v prostorách závodiště a to po celé tři dny! Zkrátka plochodrážní víkend v Pardubicích lze označit bezesporu a bez nadsázky jako žně zážitků pro fanouška ploché dráhy české, ale i světové speedway.

Zcela pohodově pojali sledování závodů ledaři. Jan Klauz, Martin Běhal i Jan Pecina si sledování závodů užívali, stejně jako Antonín Klatovský či jeho syn Jan. Radek Hutla se už taky určitě nemůže dočkat zamrzlých rybníků, na závodech byl ke spatření po celé tři dny, ale téměř vždy s telefonem v ruce, protože měl na starosti cateringové služby.

V roli poradce byl v sobotu k ruce v depu kolegovi z anglické ligy Matěj Kůs. Jeho rad využíval Francouz David Bellego při posledním závodě juniorského mistrovství světa.

Ondřej Smetana se z účastníka páteční Zlaté stuhy stal v neděli fanouškem, tady s velice aktivním českým fanouškem chorvatského jezdce Jurici Pavlice.

Divácké pohody si užíval i Karel Kadlec.

Aleš Dryml ml. má sice na krku visačku s označením „Ředitelství“, nicméně mezi aktivní jezdce stále patří a doufám, že tomu tak bude i v příští sezoně.

Václav Verner se objevil v depu s fotoalbem z dob aktivní kariéry. Takže s Vladimírem Kalinou a Vaškem Milíkem bylo nač vzpomínat, obzvl᚝ když si oba mezi fotografiemi našli i tu svou.

Mezi diváky bylo možno potkat i další pardubické jezdce jako třeba Petra Kučeru.

Nejúspěšnější český jezdec v historii Zlaté přilby, Jiří Štancl, byl k vidění i s manželkou Alenou.

Bohumil Brhel, bývalý úspěšný jezdec pražského Olympu, se v současnosti stará o motocykly Edy Krčmáře.

Fanoušky ploché dráhy jsou i po skončení aktivní kariéry syna Michala manželé Makovští. Podle jejich slov Michal vyměnil koně ukryté v plochodrážním motoru za koně živoucí, stará se o farmu.

Z Maďarska se přijel podívat na závody jejich účastník z let minulých Sándor Tihányi.

Někteří jezdci let minulých se dali na úspěšnou kariéru funkcionářů. Petru Ondrašíkovi se daří každoročně získat závod GP do Prahy, na Markétu, což je unikát, který dosud jiný pořadatel nedokázal.

Už jen mezi bafuňáři můžeme od letoška vídat Lukáše Drymla, tady na snímku se svým otcem Alešem. Jejich rodinná firma se nám pravidelně připomíná v přestávkách závodu na ovále.

Antonín Kasper, vítěz jubilejního 15. ročníku, byl ke spatření v doprovodu Josefa Hoffmeistera, německého soupeře, o kterém se i několikrát zmiňuje i v knize Sekáček se zlatou přilbou aneb celý život u ploché dráhy, kterou i v prostorách stánku Digi Foto Rudná podepisoval. Je to krásná ukázka toho, že ač na dráze soupeři, kteří si nic nedají zadarmo, přátelství přetrvává i do dalších let.

Prodloužený plochodrážní víkend končil v neděli v Pardubicích. Kolotoč závodů ale pokračoval dál prvním závodem o mistra jednotlivců v Praze v pondělí, ve středu opět v Pardubicích mistrovskými dvojicemi. Říjen byl natřískaný, i vinou vrtochů počasí jsme si letos užívali kvalitní závody až takřka k Dušiškám. Ale už teď se může fanoušek těšit na další rok a na to, co v Pardubicích organizátoři přichystají.

Foto: Mirek Horáček

Před 50 lety: samé třináctky lemovaly první mistrovské pódium Jana Holuba

Olomouc – 13. září 1964
Je druhá zářijová neděle roku 1964 a Olomouc ožívá netradičním ruchem. Plakáty již několik dnů zvou na vyvrcholení boje o plochodrážního mistra Československa. Do ochozů Spartakiádního stadiónu si najde cestu osm tisícovek diváků. Sotva však hlasatel přečte startovní listinu, řada z nich je zklamána. Musí škrtnout pár zvučných jmen včetně vedoucího muže šampionátu Jaroslava Volfa mladšího, který za start ve světovém finále mistrovství světa jednotlivců zaplatí ztrátou vyhlídek na domácí primát. V depu si svůj motocykl chystá rovněž dvaadvacetiletý blonďatý závodník. Na zádech bude vozit třináctku. V duchu si jej spojuje s aktuálním datumem, nicméně třináctka bude pro něho tentokrát šastná. Ve své druhé sezóně mezi československou elitou si s třinácti body poprvé vyskočí na stupně vítězů. A pak jej bude čekat ještě jedna třináctka, o čemž s odstupem padesáti let čtenářům magazínu speedwayA-Z bude vyprávět Jan Holub osobně.

Šampionát republiky stylem mistrovství světa
Mistrovství republiky jednotlivců počátkem šedesátých let hledalo svou formu. Systém finálových závodů zůstával zachován v seriálové podobě jako od prvopočátků v devětačtyřicátém. Nicméně předmětem změn se stal kvalifikační proces. A to tím spíše, byla-li ligová soutěž po sedmi ročnících na konci sezóny 1962 zrušena a řada závodníků se ocitla bez možnosti pravidelně závodit.

Model ročníku 1963 tento problém neřešil. Závodníci sice v kvalifikaci jeli dva závody místo jednoho, nicméně do dvou skupin se jich vešlo dvaatřicet. Přitom o rok dříve kvalifikaci tvořily tři závody ve Slaném, Plzni a Olomouci. Každý borec jel sice jednou, avšak na druhou stranu se o postup do finále mohlo ucházet rovnou osmačtyřicet plochodrážníků.

Pro rok 1964 tak mistrovství republiky dostalo tříkolovou podobu, jež vzdáleně připomínala kvalifikační pavouk mistrovství světa. „Dokonale prověří kvalitu vedoucích jezdců loňského žebříčku a předpokládáme, že letos zasáhnou navíc veřejnosti méně známí jezdci, od nichž se v budoucnu hodně očekává,“ komentoval jeho zavedení Svět motorů.

Každý závodník musel začínat od začátku, který v daném případě představovaly kvalifikační skupiny A, B a C. Nejlépe umístěné borce z třiašedesátého doplnili mladí závodníci. Každá skupina měla v plánu po trojici závodů. Do celkové klasifikace se počítaly dva nejlepší výsledky.

Druhé kolo představovaly skupiny D a E, kam postoupilo po jedenácti závodnících z áčka a béčka a deset z céčka. Tady již bylo vypsáno po dvou závodech, z nichž vzešlo dvakrát osm finalistů. Trojdílné finále bylo označeno písmenem F, zatímco géčko bylo vyhrazeno pro jakési malé finále v Přerově, k němuž nakonec nedošlo.

„Uvedený systém zaručuje dokonalou prověrku nejlepších dvaatřiceti jezdců, kteří jsou dnes k dispozici,“ věřil Svět motorů před začátkem sezóny. „A bude současně pořadím pro určení širšího reprezentačního kolektivu pro sezónu 1965.“

Nikita Chruščov bánskobystrické pódium minul
Jan Holub se prezentoval jako slibný nováček v ligovém týmu Českých Budějovic, což excelentně vylíčil jihočeský novinář Jan Kubec v knize Ovál plný smyků. Do mistrovství republiky jednotlivců zasáhl až v sezóně 1963. Dva kvalifikační závody takzvané západní skupiny jej zavedly na ovály ve Mšeně a v Divišově. Skončil celkově dvanáctý, na finále mu byl přiznán statut náhradníka, nicméně nakonec se nepředstavil ani v jednom z nich.

„V třiašedesátým jsem končil vojnu,“ vzpomíná dnes po padesáti letech. „Ve čtyřiašedesátým jsem šel domů. Závodníků bylo tolik, že se musela jet kvalifikace.“

Nominace plochodrážní podkomise ÚAMK jej vyslala do skupiny A se zastávkami v Pardubicích, Plzni a Krupce. Čtvrté místo ve Svítkově mu dalo solidní základ k postupu o patro výše.

Na stadiónu Slavoje Svobodné Dvory na předměstí Hradce Králové oblékl vestu se startovním číslem jedna. Konec závodu jej zastihl na sedmé příčce závěrečné klasifikace. Jednou nohou byl již ve finále, ale rozhodující krok učinil o tři týdny později v Bánské Bystrici. Jan Holub se v něm skláněl jen před Miroslavem Šmídem a Antonínem Kasperem, s nimiž se také po dvaceti jízdách vydal na stupně vítězů.

O jedenáct dnů později do Banské Bystrice dorazil sovětský vůdce Nikita Sergejevič Chruščov. Plochodrážníky rozhodně nemuselo mrzet, že se na ně nepřišel podívat, jelikož události provázející jeho pobyt byly až chorobně přehnané. Například na Smolenickém hradě, kde měl přenocovat, během jedné jediné noci potáhli příjezdovou silnici kvalitním asfaltem. A když o tři roky dříve cestoval z Bratislavy do Vídně na schůzku o jaderném odzbrojení s americkým prezidentem Johnem Kennedym, železničáři k jeho vlaku na krátký devatenáctikilometrový úsek do Marcheggu přistavili rovnou dvě nejnovější parní škodovácké lokomotivy řady 464.2.

Dvaadvacetiletý Jan Holub ovšem řešil politiku asi stejně jako jeho dnešní následovníci a řešil raději prozaičtější plochodrážní otázky. „Stejně to byl úspěch motorky, co jsem měl,“ komentuje svůj první postup mezi finalisty československého šampionátu. „Tehdy nebylo možný, že by ti klub koupil novou motorku. To moh‘, když měl jezdce v mistrovství světa. Anebo dostal s ÚAMK ojetou motorku po repasi. Šlo to systémem první až poslední.“

Samozřejmě po novém stroji byla poptávka mnohonásobně převyšující nabídku. „V mančaftu se motorky sešívaly všelijak a já nebyl jednička, musel jsem čekat,“ říká hrdina našeho vyprávění a dodává, kterak před povolením vlastnictví soukromých motocyklů před rokem 1968 musel improvizovat.

„Až potom mi podnik Meliorace koupil motorku,“ líčí. „Závodní výbor se rozhod‘. Ale dva roky hledali, jak mi to znemožnit, až našli, že ze závodních peněz se musí koupit věc, na který se vyžívá kolektiv, ne jednotlivec. Tak jsme přes noc založili AMK Meliorace a díky Vaškovi Beerovi (řediteli Jawy Divišov – pozn. redakce) dostali motorku, co byla atypická a nemohla proto jít na export. A to byl zlom v mý kariéře, že jsem dostal dobrý motorky.“

Už tady je třeba hledat příčiny, proč se Jan Holub na motor GM v lišovské dílně svého vnuka díval jako důstojník Ripleyová na Vetřelce na palubě vesmírné lodi Nostromo. „Později jsem dostal nabídku stát se továrním jezdcem Jawy Divišov. Měl jsem vystaráno, proto mě dodnes zajímá, co se v Divišově děje. Kolem Jawy se motám dlouhou a bylo mi proti srsti, že jsme museli pro Jéňu koupit jedno GM.“

Soulad šastných třináctek
Poslední srpnovou sobotu ve čtyřiašedesátém měl však jihočeský mladík k tovární smlouvě pořádně daleko. Na těžké a mokré dráze pražské Markéty startovala finálová část šampionátu. Excelentní dopisovatel Světa motorů doktor Cimburek jeho devátou příčku ve svém celostránkovém referátu ohodnotil větou: „Z ostatních, kteří podali dobrý výkon třeba uvést Kováře a Holuba“.

Jinak jej zaujal souboj Jaroslava Volfa mladšího s Lubošem Tomíčkem. Ústecký závodník zajel časem 72 sekund nejrychlejší čas dne a porazil favorita domácí Rudé hvězdy, avšak díky dvěma pomalejším startům ztratil body v rozjížďkách s číslem deset a osmnáct.

Hned druhý den ve Mšeně nepoznal přemožitele a se sto čtyřiceti mistrovskými body se ujal vedení v průběžné klasifikaci. Jenže to již dva měsíce věděl, že na vyvrcholení do Olomouce nedorazí. Z polské Wroclawi totiž jako první československý plochodrážník vůbec postoupil coby řádný účastník do světového finále jednotlivců ve švédském Göteborgu.

Minulý týden Petr Moravec, předseda VV SPD, ve svém e-mailu českým pořadatelům připomínal, že jejich podniky ranku mistrovství republiky v sezóně 2015 opět nesmí kolidovat s termíny šampionátu světa a Evropy. Jenže před padesáti lety na podobné opatření nikdo nemyslel. A ruku na srdce, možná ani nepředpokládal, že se československý reprezentant dostane v kvalifikaci až tak daleko.

Ovšem olomoucká startovní listina dostávala další trhliny. Pavel Mareš a Antonín Novák jeli mezinárodní pouák v Jugoslávii, Karel Průša a Zdeněk Kovář se zotavovali ze svých zranění. Při započtení dvou nejlepších výsledků, nebyl Jaroslav Volf mladší úplně bez šance. Jenže Luboš Tomíček nezaváhal. S patnácti body vyhrál druhý závod a počtvrté v řadě usedl na mistrovský trůn.

Jan Holub s ním držel krok celé dvě série. Až v rozjížďce s číslem třináct jeho triumfální sérii utnul právě Luboš Tomíček. V devatenácté jízdě podlehl ještě svému klubovému kolegovi Stanislavu Kubíčkovi. Jenže protože za svými zády udržel Antonína Švába, při rovnosti bodů byla druhá příčka jeho.

„Překvapením byl výkon Holuba,“ neskrýval doktor CImburek. „Předvedl vysloveně útočnou jízdu a měl i velmi rychlé starty.“ Avšak připomenete-li závod Janu Holubovi dnes, jen obtížně rozevírá závěsy, jimiž nemilosrdný čas za pět desítek let přikryl vzpomínky.

„Dráha byla podobná Budějicím,“ vybaví si nakonec. „Písková, delší, jelo mi to dobře. Žádná tvrdá, na dnešní poměry to bylo rozbitý. Dneska by tam závodníci asi jet nechtěli, ale dřív ty dráhy byly hluboký. Používala se škvára nebo písek, takže muldy byly velký. Dneska všichni dělaj‘ na fyzičce a na podlaze jim to padá z ruky. Nevím, co by dělali s těma muldama.“

A nějaká vzpomínka k první bedně v mistrovství republiky by se přece jen nenašla? „Bylo to třináctýho, měl jsem číslo třináct, dělal třináct bodů a stálo mě to třináct stovek,“ usměje se, aby jedním dechem nabídl vysvětlení. „Byla jiná parta, jiná doba než dnes. Hotel, oslava, doprava, a to benzín stál dvě koruny, a bylo to!“

V souvislosti s plochou dráhou v Olomouci nabízí Jan Holub ještě jednu historku. „Spal jsem tam jednou v hotelu Palác,“ vzpomíná. „Postavil jsem si auto, kde byl zákaz vjezdu. Ráno jsem přišel a měl jsem tam lístek za oknem. Já ho vzal, položil na chodník, zatížil dlažební kostkou a odjel jsem. Když to přišlo do Budějic, polišovi jsem dal dvě nálepky Castrol a bylo to v pohodě. Měl jsem přece motorky na vozejku a to jsem nemoh‘ nechat je tam někde jen tak.“

Spisovateli by se takový příběh náramně hodil do kontextu oslav premiérového vavřínového věnce. Historik se však musí držet skutečné reality a smířit se s faktem, že konkrétní datum v tomto případě již nenávratně zmizelo v minulosti. Co však zůstává, jsou úspěchy, které v půli září 1964 Jana Holuba ještě čekaly.

Na pódiu ještě sedmnáctkrát
Po svém premiérovém umístění na stupních vítězů musel Jan Holub na další vavřínový věnec čekat takřka dva roky, dokud neskončil třetí na asfaltovém ovále v Březolupech. Vítězství dosáhl až v červnu 1968, když ve druhém podniku seriálu v Chebu neprohrál jedinou jízdu. Naposledy mával ze stupňů vítězů v Březolupech v srpnu 1974. Dohromady šel k vyhlášení v závodě ranku finále mistrovství republiky osmnáctkrát. Z toho čtyřikrát na nejvyšší, sedmkrát na druhý a sedmkrát na nejnižší stupínek.

V letech 1968 a 1969 československý šampionát jednotlivců vyhrál, v sedmdesátém jej o šanci na hattrick připravili mladí dravečci Jiří Štancl a Václav Verner z pražské Rudé hvězdy. Se dvěma tituly se v historických tabulkách rovná Rudolfu Havelkovi, Antonínu Švábovi staršímu, Aleši Drymlovi staršímu, Tomáši Topinkovi, Aleši Drymlovi mladšímu a Václavu Milíkovi mladšímu.

Větším počtem zlatých medailí se mohou pyšnit jen trojnásobný šampión Lukáš Dryml, čtyřnásobný Hugo Rosák, pětinásobný Luboš Tomíček nejstarší, šestinásobný Bohumil Brhel, sedminásobný Antonín Kasper mladší. A samozřejmě Jiří Štancl starší, jehož dvanáct individuálních titulů stěží někdo překoná.

třetí finále mistrovství republiky jednotlivců – Olomouc:
1. Luboš Tomíček 15, 2. Jan Holub 13, 3. Antonín Šváb 13, 4. Antonín Kasper 11, 5. Stanislav Kubíček 11, 6. Miroslav Šmíd 10, 7. František Ledecký 9, 8. Bohumír Bartoněk 8, 9. Karel Polák 7, 10. Miloslav Špinka 6, 11. Miloslav Wágner 6, 12. Miloslav Verner 4, 13. Josef Blecha 4, 14. Jan Knedlík 2, 15. Ivan Dedina 1.

Mistrovství republiky jednotlivců 1964:

  Markéta Mšeno Olomouc TOT
  29.8. 30.8. 13.9.  
 
1. Luboš Tomíček, RH Praha 80 30 80 160
  (14) (12) (15)  
 
2. Jaroslav Volf ml., Ústí nad Labem 60 80 NS 140
  (13) (15)    
 
3. Antonín Kasper, Praha 8 60 30 90
  (8) (13) (11)  
 
4. Pavel Mareš, RH Praha 40 40 NS 80
  (11) (13)    
 
5. Jan Holub, České Budějovice 7 6 90 67
  (?) (7) (13)  
 
6. Antonín Šváb, Divišov 9 20 40 60
  (9) (10) (13)  
 
7. František Ledecký, Praha 30 4 9 39
  (11) (4) (9)  
 
8. Stanislav Kubíček, České Budějovice ? 10 20 30
  (?) (8) (11)  
 
9. Zdeněk Kovář 20 2 NS 22
  (10) (2)    
 
10. Miroslav Šmíd, Plzeň 10 8 10 20
  (9) (7) (10)  

Poznámka: kompletní výsledky prvního závodu nejsou k dispozici, proto lze spolehlivě určit jen první desítku. Ze tří finálových závodů se započítávaly dva nejlepší výsledky. Za umístění v závodě brali závodníci mistrovské body dle klíče 80-60-40-30-20-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Tyto body jsou v tabulce výše uvedeny tučně, zatímco body z jízd jsou v závorce pod nimi.

Účinkování Jana Holuba ve finálové části mistrovství republiky jednotlivců:

rok: celkové umístění: pódia:
1963 náhradník, ve finále NS  
1964 5. třetí v Olomouci
1965 15.  
1966 6. třetí v Březolupech
1967 4. druhý v Polepech, třetí ve Svitavách
1968 mistr vítěz v Chebu a v Polepech, třetí v Olomouci
1969 mistr vítěz ve Slaném a v Olomouci, druhý v Pardubicích, Polepech a Liberci
1970 3. druhý v Liberci, třetí v Praze, Slaném a Žarnovici
1971 9.  
1972 6. druhý ve Slaném
1973 6.  
1974 7. druhý v Březolupech
1975 16.  

Foto: archív autora a Mirek Horáček

Plochodrážníci budou opět usilovat o zlatá řidítka

Praha – 28. listopadu
Anketa Zlatá řidítka, kterou agentura Sport-Press letos pořádá již podeváté, staví motocyklové novináře do obtížné role. Do neděle mají vybrat šestici nejlepších motocyklových závodníků. A navíc sestavit jejich pořadí a udělit jim body dle klíče 10-6-4-3-2-1.

Anketa, v níž má svůj hlas rovněž magazín speedwayA-Z, nabízí vnější pohled na plochodrážní úspěchy očima mužů, kteří pravidelně píší o motocyklovém sportu. Letos může plochá dráha nabídnout medaile Václava Milíka, Eduarda Krčmáře. Avšak úspěchy nabízel sport levých zatáček i v uplynulých letech, kdy hegemonii silničářů Lukáše Peška, Karla Abrahama a Karla Haniky dokázali narušit jen dakarský vítěz Josef Macháček a motokrosař Martin Michek.

Kromě Aleše Drymla, třetího v ročníku 2010, se na pódium dostaly jen legendy plochodrážní minulosti. Antonín Šváb, Jiří Štancl a Milan Špinka byli díky Ceně Františka Šastného uvedeni do pomyslné síně slávy našeho motocyklového sportu.

Foto: Zdeněk Holub st.

Čeští reprezentanti zasáhnou v mistrovství světa na všech frontách

Pardubice – 28. listopadu
Úterní ledařské zasedání vyřešilo nominaci pro individuální šampionát světa na ledové dráze. Ani další světová mistrovství se neobejdou bez českých reprezentantů. Do kvalifikace o SGP 2016 jich zasáhne pět, junioři mají čtyři místa a na dlouhé dráze do kvalifikace zasáhnou tři Češi. Národní tým nastoupí v event 1 světového poháru, semifinále juniorského mistrovství světa v Grudziadzi a samozřejmě v kolektivních podnicích na ledové v Berlíně a dlouhé dráze v Mühldorfu.

Kvóty české reprezentace pro MS 2015:

kvalifikace o SGP 2015: kvalifikační kola Goričan 2, St. Johann 1, Lonigo 1, Abensberg 1
 
MS juniorů: kvalifikační kola Pardubice 2, Žarnovica 1, Terenzano 1
 
MS na dlouhé dráze: kvalifikační kola Mariánské Lázně 2, Tayac 1
 
MS na ledové dráze: kvalifikace Hallstavik Antonín Klatovský, challenge St. Johann Jan Klatovský

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Richard Geyer oslaví Silvestra v roli vedoucího muže průběžné klasifikace

Freital a Taucha – 22. a 23. listopadu
Nový ročník šroubkařské série se rozjel svým prvním podnikem uplynulou sobotu v německém Freitalu. Sestavu závodníků poskládal pořadatelský tým okolo Ronnyho Weise z osvědčených německých a českých matadorů, které doplnil novými jmény. Jako novinka je též stálá pozice náhradníka v závodě. V celém seriálu se po roce objevuje Zdeněk Holub, nově i německá hvězda Christian Hefenbrock a další němečtí, polští a čeští jezdci.

Češi bez pódia
Všechny pořadatele, jezdce a diváky zaskočily stísněné podmínky freitalského areálu, kde se vedle ledové plochy navíc vesele bagruje.

Představení závodníků začalo v pompézním stylu. V efektní hře světel a stínů se divákům představili všichni zúčastnění aktéři. Tedy nejen plochodrážní jezdci, ale tradičně i naděje míšeňské plochodrážní školky a závodníci na motokárách do 1000 ccm.

Už první jízda přinesla překvapení na úkor favorita Ronnyho Weise, kdy za Michalem Dudkem skončil druhý. Ve stejném duchu, kde červená, tedy první dráha měla navrch, se vyvíjel i další vývoj závodu do čtvrté jízdy. Vítězili Geyer, Bartz a ve čtvrté jízdě Zdeněk Holub.
V páté jízdě druhé vítězství připsal Richard Geyer.

Šestá jízda byla první, kdy se prosadil jezdec z druhé startovní pozice, Ronnyho Weise zaskočil debutant Christian Hefenbrock. Sedmou jízdu, svůj třetí start v závodě proměnil ve třetí vítězství v závodě Richard Geyer, osmou jízdu vyhrál pořadatel Ronny Weis.

V deváté jízdě neodstartoval dobře Zdeněk Holub, stíhal Christiana Hefenbrocka, leč marně.
Desátou jízdu vyhrál Mathias Bartz, před Michalem Dudkem. V jedenácté jízdě vyhrál Ronny Weis a byl prvním, před kým se musel sklonit Richard Geyer. Oba ale pojedou velké finále.

Ve dvanácté jízdě zvítězil poprvé Wojciech Lisiecki, který pokořil Romana Čejku a krajana Piotra Dziatkowiaka. Po sérii dvanácti jízd základního rozpisu došlo na rozjezd mezi dvěma německými jezdci. Z dodatkové jízdy vyšel úspěšněji Christian Hefenbrock a pojede tak velké finále, v malém se představí Mathias Bartz.

Po finále doprovodných programů přišlo na program finále B, tedy jízda o čtvrté až šesté místo. V něm si po nejlepším ataku a jízdě dne bramborovou medaili vyjel Zdeněk Holub. Pátý skončil Mathias Bartz, šestý Michal Dudek.

A přichází finále!

Velké finále bylo záležitostí domácích jezdců. Červenou startovní pozici si zvolil Richard Geyer, modrou dráhu pak Ronny Weis a na Christiana Hefenbrocka zbyla dráha bílá. Po super startu a výborné jízdě zvítězil Richard Geyer, před Ronny Weisem. Na bronzové příčce celkem překvapivě, nicméně zaslouženě, při svém prvním startu v seriálu Spedway-on-ice, skončil Christian Hefenbock.

Richard Geyer podruhé
Po sobotním prvním podniku série se jezdci přesunuli dál do vnitrozemí, do Tauchy na předměstí Lipska. Závodníky i diváky přivítalo krásné počasí, kdy blížící se zimu evokovala snad jen kupka sněhu z mrazících agregátů. Závod šroubkařské série se tu představil poprvé, což bylo vidět i na diváckém zájmu. Návštěvnost byla vynikající, diváci aktivně spolupracovali se spíkrem závodu, povzbuzovali všechny aktéry a vůbec vytvořili výbornou diváckou kulisu a atmosféru. Jezdci je svým vystoupením dostávali do varu, obzvl᚝ když po vítězných jízdách předváděli efektní kousky pro potěchu oka diváka.

Ještě před vyjetím na tréninková kola potkala smůla Michal Dudka, kdy mu prasklo spojkové lanko. Ale nakonec ho vyměnil a stačil i absolvovat svá tréninková kolečka, by až po odtrénování nadějí, motokár a motokrosovém speciálu. Motokrosový speciál opatřený nezbytnými šroubky se představil divákům ve vložené jízdě, kdy stanul proti Ronny Weisovi.

Závod byl pojat jako dráhová stíhačka, kdy každý jezdec vyrážel do závodu z protilehlé rovinky. Tento vložený závod vyhrál Ronny Weis. Nicméně to ani nebylo důležité, diváci se opět bavili, a oba jezdce hlasitě povzbuzovali a aplaudovali při vyhlášení výsledků.

Závod nezačal dobře pro Poláka Piotra Dziatkowiaka, který ve své první jízdě upadl a bolestivě si narazil nohu. Zranění mu zabránilo pokračovat v závodě. Jeho místo tak zaujal traový rezervista Alon Tripke. Tím rozšířil německou enklávu v závodě na pět jezdců.

V závodě kraloval po parádním výkonu, kdy neztratil ani bod, Richard Geyer. Své umístění ze včerejška dokázal zopakovat i Ronny Weis a prosadil se opět na stříbrnou příčku. Na bronzový stupínek na bedně vyskočil radostně Zdeněk Holub. Dalším dvěma našim jezdcům se až tak nedařilo. Michal Dudek obsadil sedmé místo a Roman Čejka, snad vinou laborování s motorem se umístil ještě o jednu příčku hůře.

Šroubkařská série má tak před dalším pokračováním překvapivého muže ve žlutém trikotu. Zdá se, že Ronny Weis si vychovává zdatného nástupce. Třetí závod, z celkových šesti, se uskuteční 10. ledna v nové lokalitě, v Jonsdorfu. Richard Geyer tedy prožije konec letošního roku zaslouženě v pohodě vedoucího jezdce ledového seriálu.

Foto: Mirek Horáček

Kalendář evropských závodů je takřka hotov

Poslední verze kalendáře podniků šampionátů Evropy, jež byla distribuována dnes večer, má již jen otazníky spojené s finálovou části mistrovství jednotlivců. Vedle osvědčených přináší rovněž nové a exotické lokality a také zářijové finále evropských družstev na plzeňských Borech.
Kalendář FIM Europe pro rok 2015:

  ME jednotlivců:  
16.5. semifinále 1 Lamothe Landerron (F)
16.5. semifinále 2 Rovno (UA)
25.5. semifinále 3 Debrecen (H)
30.5. challenge Lendava (SLO)
 
20.6. finále 1 Toruň (PL)
11.7. finále 2 (D)
15.8. finále 3 TBA
19.9. finále 4 TBA
 
 
  ME juniorů:  
1.5. semifinále 1 Debrecen (H)
6.6. semifinále 2 Macon (F)
27.7. semifinále 3 Brovst (DK)
29.8. finále Silkeborg (DK)
 
 
  ME juniorských družstev:  
8.8. semifinále Gislaved (S)
12.9. finále Plzeň (CZ)
 
 
  ME dvojic:  
25.4. semifinále Červenograd (UA)
26.9. finále Debrecen (H)
 
 
  ME ledy:  
21.-22.2. finále Luchovice
 
 
  ME na travnaté dráze:  
26.4. semifinále 1 Swingfield (GB)
7.6. semifinále 2 Bielefeld (D)
18.7. finále Staphorst (NL)
 
 
27.-28.6. evropský pohár mládeže 85 ccm Rybnik (PL)
18.7. evropský pohár mládeže na dlouhé dráze 125 ccm Olching (D)

Foto: Wojta Zavřel (www.wojta-foto.cz)