V pondělí startují nejen čarodějnice, ale i soutěž o vstupenky na českou SGP

Česká Třebová – 27. dubna
K pondělnímu večeru upírají lidé své zraky především kvůli oblíbenému pálení čarodějnic. Nicméně naši čtenáři by měli před cestou k ohňům myslet ještě na plochou dráhu. Úderem devatenácté hodiny totiž startuje společná soutěž AK Markéta Praha a magazínu speedwayA-Z o vstupenky na SGP České republiky. Zatím můžeme prozradit, že v osudí budou dva výherci a klíčem k úspěchu bude osoba Josefa France.

Michael Hádek pojede do lázní zřejmě až v neděli

Chotíkov – 27. dubna
Od té doby, co se Michael Hádek poprvé svezl na dlouhodrážním motocyklu, se nikterak netajil, že ho tato disciplína chytla. Předloni jel v Mariánských Lázních poprvé ve finále A, dostal se do reprezentace, ale fraktura nohy z italské ligy a následný přesun priorit s ohledem na poslední rok strávený mezi juniory, ho v západočeských lázních nepustily na start. Dlouho to vypadalo, že se plzeňský závodník neobjeví na startu ani letos, nicméně ani dnes není Michael Hádek v klidu.

Problémem byla absence kvalitního motoru v chotíkovské dílně. Teprve počátkem týdne se začala situace vylepšovat. „Včera mi volal Bogas, že nám udělá motor,“ svěřoval se Michael Hádek při úterní extralize Prahy proti Slanému, na níž se přijel podívat v roli diváka. Bylo jasné, že středeční trénink na lázeňském kilometru je pro něho pasé.

„Do pátku stihneme motor,“ plánoval. Potom se zadíval do startovní listiny, na níž je přece jenom znát, že se v Mariánských Lázních nepojede žádný z finálových mítinků světového šampionátu. „Viděl jsem soupisku a myslím si, že do finále bych se moh‘ dostat.“

Nicméně časový harmonogram Michaela Hádka nabral další zpoiždění. „Motor ještě nemám,“ říkal včera večer s vidinou, že všechny tréninkové možnosti před závodem padají. „A tak do Mariánek přijedu nejspíš až v neděli…“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)

Adam Fencl je naštěstí v pořádku

Praha – 26. dubna
Včerejší druhý závod šampionátu stopětadvacítek ČSMS se nesl ve znamení defektů. Hned při tréninku praskl řetěz jasnému favoritu Michalu Škurlovi. V první jízdě měl velikou smůlu Patrik Mikel, který si zapomněl pustit metyl. Neodstartoval a ztratil tak cenné body. To ovšem zdaleka nebylo všechno.

Ve finále C František Klier musel kvůli špatné svíčce běžet celé jedno kolo, aby obdržel laciné tři body. Finále A provázel pád Adama Fencla, který bojoval s Václavem Vernerem o druhé místo. Došlo ke kontaktu, který neustál právě Adam Fencl a odporoučel se k zemi. Naštěstí je v pořádku, má jen naražený prostředníček.

Pořadatel nezapomněl ani na nejmenšího Milana Dobiáše, který se kvůli věku nemohl ještě zúčastnit závodů, a proto předvedl jen ukázkové jízdy.

Foto: Jiřina Šifaldová a Michal Kohout

Michal Škurla vyhrál, Václav Verner vede

Praha – 26. dubna
Počasí na zakázku provázelo druhý díl seriálu mistrovství republiky stopětadvacítek na krátké dráze ČSMS v Praze. Vymetená obloha a teplota šestadvacet stupňů, to by mohl úterní extraligový závod trochu tomu dnešnímu závidět. Startovní pole čítalo sedm borců, kterým byl připraven rozpis na čtyři základní a jednu finálovou rozjížďku pro všechny dle jejich umístění po základní části.

Start samotného závodu byl pozdržen vinou startovacího zařízení,které v dnešním vedru odmítalo pracovat a tak Zdeněk Schneiderwind vyrobil náhradní z gumy a Tomáš Topinka k roli rozhodčího přivzal i roli obsluhy zeleného světla.

Poté již závod běžel jak na drátku, jízda střídala jízdu a jediné přerušení obstarala kropička před finálovou sérií jízd. Základní částí prošel bez bodové ztráty Michal Škurla, s jedním ztraceným bodem ho následoval Václav Verner a tři body poztrácel Adam Fencl.

To nám dává sestavu pro finále A,ale první finálová rozjížďka byla označena písmenem C a v ní startoval osamocený František Klier. Napsané vypadá jako nudná jízda, ale opak je pravdou.Františkovi se v nájezdu do posledního kola zastavil motocykl. Naštěstí je už tak zkušený jezdec,že za mohutného povzbuzování přítomných diváků a zbytku startovního pole poslední kolo odmakal po svých!

Za svou one men show sklidil zasloužený potlesk. Finále B pro sebe získal Patrik Mikel,který celý závod předváděl velmi dravou jízdu a ta ho dovezla k celkovému čtvrtému místu.Absence úsměvu u Patrika Mikela při závěrečném vyhlašování napovídá,že rozhodně nebyl s bramborovou medailí spokojen.

Při bodování, stejném jako u krasobruslení, by jistě obdržel samé desítky, o tom nemusíme pochybovat. No, a startujeme áčko. A to hned třikrát.Ne,že bytak předepisoval rozpis závodu. První pokus opakován pro letmý start jednoho z účastníků.

Druhý start zařídil svou bojovností Adam Fencl,který tak dlouho atakoval druhé místo Václava Vernera,že skončil v mantinelu na výjezdu do cíle s bolestivě naraženou levou rukou.Třetí opakování bylo zároveň posledním. Cíl první spatřil Michal Škurla před Václavem Vernerem.

Nejvyšší borec startovního pole Michaů Škurla tak dnes byl svou postavou tak trochu předurčen ke zdolání nejvyššího stupně vítězů, který vyžaduje na pražské malé dráze také sportovní výkon.

    C B A TOT
1. Michal Škurla, Praha 3 3 3 3     6 18
2. Václav Verner, Chabařovice 3 3 2 3     4 15
3. Adam Fencl, Chabařovice 2 2 3 2     F 9
4. Patrik Mikel, Březolupy E 2 3 3   3   11
5. Kryštof Rybář, Osečná 3 1 2 2   2   10
6. Filip Šifalda, Chabařovice 2 3 2 1   1   9
7. František Klier, Mšeno 1 2 1 2 3     9

Průběžné pořadí seriálu ČSMS:

  5.4. 26.4. TOT
1. Václav Verner 12 15 27
2. Patrik Mikel 14 11 25
3. Michal Škurla 6 18 24
4. Filip Šifalda 13 9 22
5. Zdeněk Holub 16 NS 16
6. Kryštof Rybář NS 10 10
7. Adam Fencl NS 9 9
8. František Klier NS 9 9
9. Filip Hájek 9 NS 9
10. Lukáš Kovařík 0 NS 0

Foto: Michal Kohout

Petr Křikava komentuje plochodrážní sezónu

Současný duel AČR s nově vzniklým ČSMS o řízení motocyklového sportu, přinesl poměrně nečekaný obrat. By Roman Ječmínek, prezident AČR, nebyl v plochodrážních kruzích v posledních letech příliš populární osobností, nyní mu jako jeden muž takřka veškeré plochodrážní kluby zachovávají věrnost. Jedinou výjimkou je AK Markéta Praha, který pro letošní rok garantuje šampionáty republiky pod gescí AČR. Proč se k němu nepřipojily také další plochodrážní subjekty, je patrné z příspěvky Petra Křikavy, předsedy AK Slaný, který magazínu speedwayA-Z poslal svůj názor na dění v domácím motocyklovém sportu.
Pohled Petra Křikavy, předsedy AK Slaný:

Jaký je výhled motoristické sezony v letošním roce
Každým dnem vrcholí přípravy jezdců a pořadatelů na zahájení motoristické sezony letošního roku. Jezdci dokončují přípravu svých motocyklů a pořadatelé připravují své stadiony na prvé závody letošní sezony. Lze tedy říci, že vše probíhá bez problémů jako v předešlých letech.

Zahájení letošní sezony všech motocyklových soutěží je však do jisté míry zpochybněno a to kdo vlastně bude míti autoritu řízení motocyklového sportu. Všichni příznivci motocyklového sportu si jistě vzpomenou na problém uspořádání závodu GP silničních motocyklů v Brně. Hlavně se jednalo, jestli se podaří zajistit dostatečné množství finančních prostředků a tak jestli pro rok 2012 přihlásit tento závod do kalendáře FIM na rok 2012. Tento problém byl i aktuelní při posledním závodě GP v srpnu loňského roku. Mezi hosty tohoto závodu mimo sponzorů, politiků byli také mimo jiné pan ministr školství, mládeže a sportu pan Dobeš, hejtman jihomoravského kraje pan Hašek a primátor města Brna pan Onderka, dále přítomní byli i zástupci silničního sportu v FIM. V průběhu závodů došlo k řadě jednání jak zajistit tyto prostředky a tak přihlásit GP v roce 2012. Při těchto jednáních zřejmě se našla východiska jak nastalou situaci vyřešit. Závod GP pro rok 2012 byl přihlášen a nikdo netušil co bude dále v motoristickém sportu následovat.

Velkým překvapením pro všechny funkcionáře motocyklového sportu bylo, že Autoklub České republiky obdržel dopis od FIM ze dne 19. října v němž mu bylo oznámeno, že pan ministr Dobeš svým dopisem na FIM oznámil své rozhodnutí v němž autoritu řízení motocyklového sportu odebral Autoklubu ČR a na další období pověřil touto autoritou nově utvořený „Český svaz motocyklového sportu“ se sídlem v Brně. Toto své rozhodnutí pan ministr ve svém dopise ze dne 7. října poslal na mezinárodní motocyklovou federaci FIM v Ženevě. Autoklub ČR v této době neobdržel žádné rozhodnutí. Při pohledu na postup pana ministra mě napadá, proč současně nebyl informován Autoklub ČR a proč nebyly uvedeny důvody odebrání autority. Zúčastnil jsem se potom řady jednání proč pan ministr takto rozhodl o nás bez nás. Údajně pan ministr byl od některých lidí informován, že na Autoklubu ČR se špatně hospodaří s finančními prostředky a že jsou špatné výsledky práce s mládeží. Aby se zjistilo zda-li se s finančními prostředky na Autoklubu ČR dobře hospodaří provedla finanční komise MŠMT kontrolu hospodaření s dotacemi od MŠMT. V závěrečné zprávěvšak není uvedeno, že by došlo k vážným pochybením a tak tento důvod lze brát jako vymyšlený. Pokud se týče sportovních výsledků mládeže, mohu konstatovat pouze výsledky juniorů v plochodrážním sportu, ve kterém pracuji více jak 45 let. Domnívám se, že výsledky oproti předešlým létům nejsou horší, že naopak v některých disciplinách jsou lepší. Jako důkaz mohu uvést výsledek 15letého slánského juniora Krčmáře, který v loňském roce získal neoficielní titul mistra světa na motocyklech o obsahu 250 ccm, dalších významných úspěchů bylo dosaženo zejména v nejslabších kubaturách a to 125 ccm. V tomto případě nemohu s odůvodněním výsledků mládeže s panem ministrem souhlasit.

Veškerý motoristický sport v ČR je řízen automobilovou a motocyklovou federací, které jsou součástí Autoklubu ČR. Federace motocyklového sportu se potom dělí na výbory sportovních komisí jednotlivých motocyklových soutěží tj. plochá dráha, silnice, motokros atd.. Tyto komise si přímo řídili všechny soutěže v dané disciplíně v rámci mistrovských závodů ČR a prováděla i nominace a zajištění účasti jezdců na závodech MS a ME.

Na základě dopisu pana ministra do mezinárodní motocyklové federace FIM, byl v Brně ustaven „Český svaz motocyklového sportu“ a to bez vědomí všech funkcionářů jednotlivých disciplin. Byl ustaven tříčlenný výbor v němž byli dva mechanici mladého jezdce Abraháma a tento výbor si zvolil svého prezidenta na dobu 10 let pana Abraháma staršího. Co k tomu dodat?

Tento výbor si nechal schválit Stanovy a začal hledat „odpadlíky“ jednotlivých disciplin. Samozřejmě že na základě této skutečnosti proběhla řada jednání o nastalé situaci a Autoklub ČR dokonce podal stížnost Ústavními soudu, že ministr nemá právo takto vstupovat do činnosti občanských sdružení. Všechny kluby plochodrážního sportu tento krok odsoudily a vyjádřily podporu současnému vedení motocyklového sportu. Pouze zástupci PSK Olymp Praha konkrétně pan Ondrašík se postavil na stranu „Českého svazu motocyklového sportu“. Proč takto učinil, mně není známo. Léta, když byl předsedou motocyklové federace v AČR, tak peníze z dotací doslova tekly tehdy do Rudé Hvězdy a nyní do Olympu Praha a to i přes veškeré námitky druhých klubů. Proto o tomto období můžeme hovořit jako o velmi dobré spolupráci pana Ondrašíka s prezidentem Autoklubu ČR panem Ječmínkem. Po letech mezi jmenovanými došlo k neshodě a celá záležitost skončila, že Autoklub Markéta Praha vystoupil z Autoklubu ČR. Od této doby došlo k omezení finančních dotací z Autoklubu ČR do AK Markéta Praha a pan Ondrašík dával veřejně najevo svůj nesouhlas. Přitom je nutné vzít úvahu tučné dotace od ministerstva vnitra, protože se jedná o policejní klub. Dne 12. listopadu Autoklub Markéta Praha vydalo své vyjádření, kde byly zhodnoceny dosavadní úspěchy jezdců Praha v rámci reprezentace ČR a zároveň vyjádřili politování, že se nemohou podílet na řízení a rozvoji motocyklového sportu. Nevím, jak to chápat, v komisi ploché dráhy pracuje pan Schneiderwind a trenérem státní reprezentace je pan Špinka a své úkoly v řídícím orgánu plní dobře. Rovněž nechápu, že se zástupci AK Markéta Praha nepodílejí na řízení plochodrážmího sportu, když v minulých dnech na zasedání komise FIM za plochou dráhu byli účastni pánové Ondrašík a Špinka?

Při kalendářní poradě 10. prosince v Praze opět všichni zástupci všech klubů vyslovili podporu dosavadnímu vedení motocyklového sportu. V jednání však vystoupil pan Ondrašík a všem přítomným sdělil, že tento den z pověření pana Abraháma přebírá autoritu řízení plochodrážního sportu v ČR. Jaká byla reakce ostatních účastníků, to nelze popsat. Dalším faktem je, že pan Ondrašík obtelefonávával jednotlivé funkcionáře v klubech s cílem ustavit novou sportovní komisi ploché dráhy a že všichni jeho nabídku odmítli.

Mezinárodní motocyklová federace FIM v závěru roku 2011 dopis pana ministra odložila na jednání v závěru roku 2012, aby měla dostatek času k prověření současné situace motocyklového sportu v ČR. Takto autorita řízení na mezinárodní úrovni zůstává současné motocyklové federaci v Autoklubu ČR. Zároveň podle mezinárodních řádů by i tento rok měla náležet autorita v národních soutěžích.

Jak jsem v úvodu uvedl, zahájení sportovní sezony není pouze, že budou uspořádány závody. S organizací závodů je spojené vydávání všech licencí, schvalování propozicí jednotlivých závodů, pojištění, delegování a školení činovníků k řízení závodů a řada dalších opatření, které musí být dodrženy při závodech a řízení motocyklového sportu. Všechny svazy a kluby pracují naplno, aby sportovní sezona mohla býti zahájena bez problémů jako v předešlých sezonách. Velkou otázkou však zůstává, kam půjdou finanční dotace z MŠMT. Jednotlivé dotace jsou na zajištění reprezentace v závodech MS a ME, na mládež, na provoz a údržbu stadionů, na Sportovní centra mládeže atd.. Bez těchto dotací by asi všechny kluby měly značné finanční problémy při stále narůstajících finančních nákladech na zajištění veškeré činnosti.

Domnívám se, že rozhodnutí pana ministra o odejmutí autority řízení motocyklového sportu se nezakládá na pravdě, že otázku finanční kontroly budeme brzo znát (prozatím nejsou známa závažná porušení směrnic) a že výsledky mládeže nejsou horší, než tomu bylo v předešlých sezonách. Stále se nemohu smířit s odůvodněním tohoto opatření a stále se domnívám, že větší část těchto finančních prostředků měla být použita na částečnou úhradu pořádání závodů GP. Dalším důvodem, proč pan ministr vydal své prohlášení shledávám, ve věci prezidenta Autoklubu ČR pana Ječmínka, který byl místopředsedou akciové společnosti SAZKA. Myslím si, že tato otázka je věcí všech členů Autoklubu ČR a že tuto otázku by si měli vyřešit sami. V letošním roce bude Valná hromada Autoklubu ČR, kde budou volby nového vedení na další období a že otázka prezidenta se stane předmětem přípravných jednání na tuto Valnou hromadu.

V plochodrážním sportu pracuji již 46 let a za toto období jsem s tímto sportem prožil hodně krásných chvil, zažil řadu zklamání tak jako to bývá ve všech sportech, ale současnou situaci považuji za alarmující s obavou, aby motocyklový sport, který oproti ostatním sportům je finančně náročný nebyl žádným způsobem tunelován. Řadu let pracuji ve funkci předsedy Autoklubu v AČR Slaný, řadu let jsem členem sportovní komise pro plochou dráhu a v posledních letech vykonávám funkci vedoucího Sportovního centra mládeže pro plochou dráhu na celém území ČR..Přál bych si, aby letošní sezona nebyla v žádném případě narušena a že bude v průběhu roku dostatek času na vyřešení všech sporných otázek ku prospěchu motocyklového sportu, klubů, jezdců, pořadatelů závodů atd..

K ř i k a v a Petr
předseda Autoklubu v AČR Slaný

Zdroj: Petr Křikava – předseda AK Slaný v AČR