Archiv autora: Václav Hutla

A dál se uvidí…

Přelouč – 28. listopadu
S koncem listopadu vrcholí příprava ledařů na nastávající závodění. Po loňské úspěšné sezóně má Lukino další cíl, a sice postup z kvalifikace do finálového seriálu mistrovství světa. Původní záměr, tréninkový kemp v Rusku padl, když jsme se z internetu dozvěděli o odjezdu německé reprezentace 20. listopadu na kemp do Šadrinska. Ještě pár dnů zbývalo, jenomže z čilé telefonické korespondence vyplynulo, že je plně obsazen nejen Šadrinsk ale i další kemp v Kamensku Uralském. Takže smolík.

 

Horší je, že se včas nedostaneme k objednanému materiálu, hlavně přední vidlice od mistra světa Nikolaje Krasnikova na druhý motocykl bude chybět. Nedá se nic dělat, jedeme dál.

 

Loňský vyhrávací motocykl prošel repasí exponovaných dílů, hodně nám pomohla podpora Jawy. Díky pochopení výkonného ředitele pana Leffnera a majitele pana Diatky máme k dispozici nový kit motoru a převodovku na druhý špičkový konkurenceschopný motocykl.

Na doladění motocyklu a trénink zbývá tradiční soustředění ve Švédsku, zatím nevíme kdy, protože většina pravidelných účastníků bude na začátku prosince ještě v Rusku.

 

Další možnost je první víkend v lednu při závodech švédské ligy, kde je Lukáš na soupisce týmu Gävle. A další víkend klíčový závod kvalifikace o postup  na mistrovství světa.

 

A dál se uvidí…

 

Jak jsem to viděl já: česká láska narazila na tvrdou světovou realitu

Inzell – 11. a 12. března
Veleúspěšné tažení Lukáše Hutly domácími závody i slušný výsledek na mistrovství Evropy v Ufě slibovaly slušný výsledek národního týmu v Inzellu. Realita však potvrdila slova kouče české reprezentace Antonína Klatovského staršího. A sice, že svět je něco jiného než klouzání na českých rybnících.

V Inzellu se rozhodovalo o titulu mistra světa družstev
V Inzellu se rozhodovalo o titulu mistra světa družstev

 

Jan Klatovský neskrýval velký apetit
Jan Klatovský neskrýval velký apetit

Nezvyklý tvar dráhy, umělý led, nadmořská výška. Všechno je jinak. A pár minut tréninku moc prostoru pro nastavení motocyklu nedá. Dilema, jaký motocykl použít na závod, ukončil pád. Ze dvou dáme do kupy jednu motorku.

A vyhlídky? Mimo Švýcarů staví  ostatní týmy na účastnících mistrovství světa, tady visí body hodně vysoko.

Antonín Klatovský vede svůj tým na nástup
Antonín Klatovský vede svůj tým na nástup

První jízda s Rusy skýtá prostor k otestování motocyklu. Vše marné, tady je jiná liga. Bod za třetí místo, pád Lukáše  z posledního místa nic neovlivní. Dál jede náhradník. Andrej Diviš, čtyři body ze dvou jízd ve spolupráci s lídrem týmu Honzou Klatovským jsou slušným počinem. Dál je to slabší. Tři body týmu se Švédy a s Němci. Patnáct bodů  za první den,

Žádný trhák. To nemůže být horší…

Ale může. Druhý den.

Lukáš Hutla na inzellském ledě
Lukáš Hutla na inzellském ledě

První jízda s včera nedostižnými Němci. Niedermaier padá, Bauer letí, ale tři body jsou doma.

Druhá jízda s Rakušany. V ostrém souboji Honza Klatovský padá. V opakované jízdě se dobře kouká na Lukáše na druhém místě za Franzem Zornem. Radost trvá jen dvě kola, další pád. Výsledek 0:5 se na ploché dráze opravdu často nevídá.

V další jízdě švédští mladíci válí, víc než bod pro tým to nedá. Povinných pět bodů se Švýcary dopadlo, jedeme na Finy. Honza vede jízdu, Luky nasazuje ve třetím kole k trháku, kterým ničil soupeře v domácích závodech.

Andrej Diviš v akci
Andrej Diviš v akci

Kolize s bariérou ve výjezdu  znamená diskvalifikaci. A opakovanou jízdu. Pokračování předčilo nejhorší představy. V opakované jízdě Honza Klatovský v posledním výjezdu padá. Dalších 0:5. Když se nedaří, tak se to podělá. Jedenáct pádů a diskvalifikací za jednadvacet jízd svědčí o kvalitě tratě.

Poslední jízda s Rusy. Formalita. Zbývající bod za třetí místo už nic nevytrhne. Deset bodů  za druhý den. Bez komentáře.

 

Závěr?

Jan Klatovský v akci
Jan Klatovský v akci

Realita je tvrdá. Tréninkový kemp začátkem prosince ve Švédsku je dobrá věc, ale do hlavních závodů zbývá  nejméně měsíc. V našich krajích obvykle bez ledu, bez možnosti tréninku a testování motocyklů.

Inzell ukázal propast v parametrech motocyklů účastníků finále mistrovství světa a našich motocyklů připravovaných sice s láskou, ale bez špičkového příslušenství, na které prostě nezbývají peníze.

Lukáš Hutla bojuje o světové body
Lukáš Hutla bojuje o světové body

Výkonnost by zřejmě postrčila i možnost startů v ruské lize. Zájem z východu tady je, ale v Rusku liga neuživí, jsou potřeba další peníze.

A to je bez podpory významného sponzora pouze iluze.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Dobojováno jest

Přelouč – 17. února  
Začátek sezony nebyl pro náš tým opravdu nic moc. Dva motory připravené na sezónu odešly během několika kol na soustředění v Jistebnici, průser,ale ještě ze tak. Další měl být nejlepší, ztratil ve Švédsku při kvalifikaci mistrovství světa výkon. A zbytek závodu na záložním motocyklu nic moc. No nic, jedeme dál! Jenom já začínám mít mindrák – natočím motor a posere se.

 

Hutla Team: zleva Václav, Lukáš a Radek
Hutla Team: zleva Václav, Lukáš a Radek

Opatovice, Kopřivnice, Osečná. Zdá se, že motory drží, ale Lukášovu brutálnímu stylu, bez něhož nejde jet na špici, nestačí parametry přední vidlice. Na úpravu v kolotoči závodů – co víkend dva – není čas.

Tak Lukáš přesedl na starší Radkovu motorku, všechno je jinak.

Osečná, Račice, Mělice, Soběslav. Lukáš jako predátor. Starty nic moc ale dál je jenom otázka sekund, kdy se dostane do vedení v jednotlivých jízdách. A to okusili i náhradníci pro finále světového šampionátu Luca Bauer a Charly Ebner. I hodně dobrý Markus Jell, který prohrál jenom s Lukášem.

8Jsme mistři.

Dopadlo  to, jak dopadlo.

Favorité Lukáš Volejník a Honza Klauz, bezesporu nejvyrovnanější pár letošního seriálu mistrovství republiky družstev, doplatili na několik drobných minelů jako třeba utržený ventilek. Body chybí, začínají se počítat body týmových dvojek.

A tady hodně záleží na štěstí. Po šestadvaceti letech v sedle závodních motocyklů bych mohl vyprávět.  Jenom pro ilustraci – rok 2012  Mělice – Radek odpadá z prvního místa pro povolená řídítka, v rozjezdu čtyř týmů Lukáš druhý a po vítězství v Kopřivnici právě tyhle body chybí.

2013 Růžená – sporný pád Radka a hlavně úplně zbytečný pád Lukáše v nejlehčí jízdě a na konci závodu chybí dva body do rozjezdu.

7Konečně se štěstí unavilo. Nejde o jezdce, ale motorky drží, za čtyři závody fungují jako švýcarské hodinky. Radek si rozumí svým klidnějším stylem s původně Lukášovým motocyklem

V Soběslavi jsem do poslední jízdy posílal do jinam různé psavce i gratulanty. I v nejlehčí jízdě je v banku pět bodů, stačí nejmenší závada a všechno je jinak. A že se o pořadí na bedně o druhé a další místa rozjíždějí  čtyři týmy, svědčí o vyrovnanosti startovního pole.

No, a na závěr – to, co vymyslel Tonda Klatovský, korunovace nových mistrů! Za šestadvacet let v sedle závodních  motocyklů jsem byl snad dvěstěkrát na bedně, ale to, co jsem cítil při korunovaci kluků, mě dostalo…

Jedem‘ dál – čo bolo, to bolo, posralo se nám hlavní auto na dopravu do Ruska na mistrovství Evropy. Snad všechno včetně přípravy motocyklů stihnem‘.

No, a pokračování příště.

Foto: Mirek Horáček, Karel Herman a Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Jsou věci mezi nebem a zemí

Přelouč – 28. ledna
Průběh závodu v Opatovicích naznačil, že se podařilo vychytat problémy s motory, po dvou druhých místech doladění přední vidlice a následující čtyři vítězné jízdy s postupem do finále naznačily slibnou formu před dalšími závody šampionátu i případnou reprezentaci. Pád z druhého místa ve finále. Stane se…

 

Lukáš Hutla v akci na Větřkovické přehradě

Druhý den v Kopřivnici přijel Luky z tréninkové jízdy rozčarovaný: „Motorka je nějaká divná, nesedí…“

Krapet zajiskřilo. „Co blbneš, včera to jelo jako prase a dneska je všechno jako logo od renaultu?“

Kontrola tlaků v pneumatikách, vidlice. Nic co by bylo špatně. Třetí v první jízdě není žádný trhák, změna převodu a následujících devět bodů ze tří jízd. To by šlo, ale jeden bod z další jízdy ukazuje na zvětšující se průser. Motocykl se  při snaze o rychlejší jízdu vlní jak had. Postup do finále je asi maximem možného.

Start ve finále. Žlutá vnější dráha plná tříště, pod vlivem beznaděje možná rezignace na slušné umístění. Tři drábi z vnitřních postů letí do nájezdu, jezdec ze žluté pozice se hrabe ze závěje tříště, motocykl v zatáčce připomíná loď na vlnách. Nejde závodit.

8Kontrola motocyklu po závodech. Nový tlumič řízení přežil dva závody, při třetím odešel. Jeden z teleskopů  přední vidlice nefunkční. Demontáž vidlice potvrdila nefunkční jeden z teleskopů.

Vidle je po opravě, tlumiče řízení nové značkové. Když se to sere tak se to sere. A na špičkový materiál z vlastních zdrojů nezbývají peníze.

Ale bez toho to nepůjde.

Po opravě a celkové kontrole zbyl čas na otestování motocyklu na dráze v Mělicích. Luky po několika zkušebních kolech: „No, to je úplně jiná motorka.“  Jistý rozdíl v chování tady je. Dokonce značný.

Když už jsme na ledě, otestujeme náhradní motocykl s motorem, který při tréninku na kvalifikaci mistrovství světa ve Švédsku ztratil výkon. Po příjezdu kontrola časování, vůlí ventilů, předpalu,výměna zapalování. Vše OK, jen ta mrcha nejede.

7Po kompletní demontáži jsem na žádný průser nenarazil. Konzultace s pár lidmi, kteří o motorech dost vědí, mě taky neosvítila. Abych něco udělal, jsem vyměnil výfukový ventil s perem – nový za původní jetý pár kol.

A vizuálně i po přeměření bez vady. Záhada. Motor složený i s původním nastavením jsme namontovali do starého rámu na vyzkoušení. Jedem na led do Mělic. Po zahřívacím kole motocykl letí po ledě, paráda. Výkon je zpátky, ale proč?

Dělali jsme, co jsme mohli, Bůh nám pomáhej.

Foto: Karel Herman

Jistebnické soustředění zabránilo, aby mecháno byl ještě větším blbcem ve Strömsundu

Přelouč – 11. ledna
Na tréninkovém kempu ve Švédsku, kterého se zúčastnili oba moji kluci, se jevily připravené motory dost rychlé, po podivné závadě jsem nechal vyměnit ten nejlepší. I náhradní motor paráda. Lukino nominován do kvalifikace mistrovství světa. No to je  šance, ale i závazek.

 

Václav Hutla tlačí motocykl před jistebnickým poučným Waterloo
Václav Hutla tlačí motocykl před jistebnickým poučným Waterloo

Nová kola, řetězy, kontrola motorů včetně preventivní výměny exponovaných dílů – taková mobilizace tady ještě nebyla.

Podařilo se to, s čím nikdo nepočítal. Zamrzlo a Tonda Klatovský svolal ledařskou bandu na rybník u Jistebnice. Paráda, odzkoušíme připravené motocykly i s náhradním  motorem  ve starém rámu. A nebudeme přehánět, odzkoušíme a jedeme domů.

První ostrá tréninková jízda potvrzuje, Lukino s Radkem na čele jízdy… Ale jen dvě kola, Lukino vyjíždí z trati a tlačí. Kontrola motoru. Pod víkem hlavy ulomené vahadlo výfukového ventilu. Může se stát.

Změna plánu. Domů se nejede, večer přehodíme náhradní motor. Ten, který měl být nejlepší, s nímž jsem počítal, že ho nasadíme ve Strömsundu. Ale aspoň se odzkouší a zajede.

Člověk míní, Pánbůh mění. Vylízanej‘ a špicovej‘ motor dojel na start první tréninkové jízdy.

Se zlomeným výfukovým vahadlem motocykl nepojede
Se zlomeným výfukovým vahadlem motocykl nepojede

A ticho… To by mě jeblo, propad‘ bych se pod led! Do prdele!

Při kontrole motoru pod víkem hlavy, co byste čekali?! Ulomené vahadlo výfuku!

To bych spíš předpokládal, že vyhraju ve Sportce. Za pětatřicet let, co se hrabu v jawských motorech, když nepočítám typy 894 a 895, jsem nezažil ulomené vahadlo. Ale všechno zlé pro něco dobré, ukázalo se, že bez tréninku v Jistebnici  by Lukino odjel ze Strömsundu jako outsider. A já bych byl za ještě většího blbce.

Děláme, co můžem, Klabo dodal díly na výměnu. Opraveno, dál je všecko v rukou Božích.

Mechanik v akci
Mechanik v akci

Foto: Martin Běhal ml.

Josef Švejk na to kápnul

Pohránovský rybník – 21. ledna
Situace na bojišti se mění každým okamžikem. Snad nikdy neplatil jeden ze Švejkových citátů víc než v letošní zimě v souvislosti se závody na ledové ploché dráze. Poslední informace ze středečního večera zněla ‚zejtra v poledne sraz na Chrastný‘.

 

Ledaři dnes na Pohránovském rybníku: zleva Václav Hutla, Robert Růžička, před ním Vladimír Višváder, Radek Hutla, Jan Klauz, Lukáš Voljník s otcem a před nimi David Lízák
Ledaři dnes na Pohránovském rybníku: zleva Václav Hutla, Robert Růžička, před ním Vladimír Višváder, Radek Hutla, Jan Klauz, Lukáš Voljník s otcem a před nimi David Lízák

 

Čerstvý prašan nevadil - na snímku Lukáš Volejník, Radek Hutla a Robert Růžička
Čerstvý prašan nevadil – na snímku Lukáš Volejník, Radek Hutla a Robert Růžička

Motorky i ostatní materiál naložený, těšíme se na výlet. Před devátou ráno zvoní telefon a na displeji Mazňovo (přezdívka Lukáše Volejníka – pozn. redakce) číslo. Nikam nejezděte, je to v řiti, na Chrastný se musí jet v sobotu závody místo Hamru.

Co teď? Motocykly nevyzkoušený, někteří kluci na tom rok neseděli… Bleskové rozhodnutí, s Radkem skáčeme do auta. Akuvrtačku s sebou a vyrážíme na Pohránovský rybník, kde testoval Vlado Višváder už včera.

Zleva Vladimír Višváder, Jan Klauz, Lukáš Volejník a David Lízák
Zleva Vladimír Višváder, Jan Klauz, Lukáš Volejník a David Lízák

Sonda na víc místech ukázala sílu ledu kolem deseti centimetrů. Na závody málo, na trénink stačí. Další kolo telefonování mezi kluky závodníky. Sraz po poledni v dílně v Lohenicích a odjezd na Pohránov.

Lehká vrstva prašanu na ledě nevadí. Několika kužely vytyčíme dráhu poněkud menších rozměrů, podobná čeká kuky v sobotu na Chrastné. Na trénink dorazili všichni čeští aktéři sobotního závodu. Radek Hutla, Robert Růžička, Jan Klauz, Lukáš Volejník, Vlado Višváder a nový kůň David Lízák, který se ovšem vůbec nejeví špatně. Chyběli jen Andrej Diviš a Jan Pecina.

Lukáš Volejník (uvnitř) versus Jan Klauz
Lukáš Volejník (uvnitř) versus Jan Klauz

Zjistili, že vejít se do menšího poloměru zatáček nebude až taková sranda. A tak se pilují starty a první kolo. Nastává laborování v nastavení motorů, převodů, spojek… Dráha bude pro všechny stejná.

A tak se zdá, že sobotní závody nemají favorita. Na jezdcích je znát skoro roční pauza a tak se dnes místo závodění opravdu spíše testovalo. Radek Hutla sice absolvoval soustředění ve Švédsku, ale dnešek věnoval nastavení motoru po kompletní repasi, který na posledním tréninku ve Švédsku nejel a nejel.

Při kontrole na dílně se žádná nepravost neobjevila, až při připojování kablíků zapalování nepatrná ďubka na kabelu ke svíčce…  Nový kabel a motorka prej‘ letí. Uvidíme.

 


Pohránovský rybník:

Miloslav Špinka byl v závodě na Pohránovském rybníku druhý - snímek ovšem pochází z Dolní Čermné a je o dva roky starší
Miloslav Špinka byl v závodě na Pohránovském rybníku druhý – snímek ovšem pochází z Dolní Čermné a je o dva roky starší

Součást někdejší pernštejnské rybniční soustavy poblíž Srchu severně od Pardubic je celý obklopený podmáčenými loukami a rákosím přitahuje nejen botaniky či ornitology. Pardubičtí závodníci tady trénují od nepaměti ať už v sedlech ledařských speciálů nebo na šroubcích.

Na závodech se tady sešly tři tisíce diváků v neděli 11. ledna 1953. Ve finálové jízdě byl na bezmála půlkilometrovém ovále nejrychlejší Rudolf Havelka před Miloslavem Špinkou.


 

Dnešní pozvánka na víkend
Dnešní pozvánka na víkend

Foto: Radek Hutla a archív Antonína Škacha