Markéta vstala z popela

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 12. května
Překvapivým triumfem domácího družstva skončil třetí prvoligový závod na pražské Markétě. Antonín Galliani jel jako z partesu, tým drželi i Michal Matula s Matějem Kůsem a důležité body dodal i Luboš Tomíček, by hovořil o večeru k zapomenutí. Mohutně finišujícím Pardubicím nakonec chyběly dva body, které jim možná kromě jiných výpadků sebrala i krutá diskvalifikace Matyáše Hlaváčka. Ten se v rozjížďce s číslem sedmnáct nestačil vyhnout Janu Hlačinovi, jenž odstupoval s vytrženým lankem ze šoupátka. S velikánským štěstím skončilo jako třetí Mšeno profitující zejména z desetibodových dávek Věroslava Kollerta a Karla Průši. Březolupský celek se totiž v průběhu klání rozsypával. Nejprve si Patrik Linhart cestou ke svému prvnímu účinkování pochroumal kotník o vlastní hák, posléze si díky pádům lehčí zranění přivodili Martin Gavenda a Jan Hlačina. Tým tak podržel především Vladimír Višváder, který si opět aplikoval koňskou dávku bojovnosti.

Neznámá Markéta
Náhlé čtvrteční dopsání Bohumila Brhela na soupisku pražské Markéty nakonec na podobu startovní listiny třetího prvoligového klání nemělo žádný vliv. Úřadující mistr republiky si po extraligových trablech sice hodlal vyzkoušet nově připravené motory před víkendovým evropským šampionátem, leč zdržel se v Divišově. A do Prahy se dostal až příliš pozdě. Bez hvězdných opor přijelo rovněž Mšeno. Před závodem se spekulovalo, zda nastoupí Antonín Šváb nebo Josef Franc, avšak nakonec se s vestou středočeského klubu neobjevil ani jeden z nich.

Nicméně i bez Bohumila Brhela ve svém středu předváděla pražská Markéta letos nevídané věci. Začal s nimi Matěj Kůs hned v první rozjížďce. Její start zvládl nejlépe Jakub Hejral, průjezd první zatáčkou pak Matyáš Hlaváček. Ovšem dopředu chtěli i Vladimír Višváder s Matějem Kůsem.

Březolupský rutinér pokropený letos pořádnou dávkou živé vody se na konci úvodního okruhu zařadil za vedoucího Matyáše Hlaváčka. Souboj obou přátel, kteří se spolu mnohdy dělí nejen o zkušenosti, ale čas od času i o dodávku a mechanika, gradoval na konci třetího kola. Vladimír Višváder se spodkem zatáčky u depa protáhnul do čela. A jeho příkladu o kolo později na stejném místě následoval i Matěj Kůs, jenž ve druhém kole předjetím ztrestal velechybu Jakuba Hejrala.

Průběžné vedení Březolup však mělo příliš krátké trvání. Už ve druhé jízdě poslal domácí celek navždy do vedení Antonín Galliani. Vzápětí se však v juniorské jízdě prosadil Tomáš Suchánek. Po svém typickém raketovém startu měl už na konci úvodního kola desetimetrový náskok. By Michal Matula prohrál s Věroslavem Kollertem, na udržení Prahy na čele to stačilo. Její vedoucí příčku navíc vzápětí pojistil Luboš Tomíček. By se Karel Průša snažil ze všech sil, pražský závodník jen nepustil do vedení ani na okamžik.

Druhou příčku s dvoubodovým odstupem držely Pardubice. Avšak na Mšeno i Březolupy začaly dopadat morové rány. Patrik Linhart se před startem juniorské jízdy vrátil vyměnit motocykl. Co však bylo horšího, že si cestou k roštu nechal nohu pod vlastním hákem a bolestivě si poranil kotník. Nakonec nebodoval stejně jako Jan Hlačina o rozjížďku později. Mšeno naopak doplatilo na přetržený řetěz Zdeňka Šuranského a úvodní nulu Jakuba Hejrala.


Po prvé sérii se tedy Březolupy se Mšenem dělily díky čtyřbodovému zisku o třetí příčky. Cesty jejich osudů se však vzápětí vydaly diametrálně odlišnými směry. Nejprve Martin Gavenda musel opustit třetí místo v páté jízdě už ve druhé zatáčce. Rozházelo ho to v ní natolik, že se poroučel k zemi. Vzápětí Vladimír Višváder opět odstartoval jako poslední. „Neumím na Jawě startovat,“ komentoval svůj předchozí triumf. „Ale aspoň je to zajímavější pro diváky, když je předjíždím zezadu.“

Jenže tentokrát jeho odvážný manévr vnější stranou úvodního oblouku neskončil skalpováním rivalů, nýbrž v prachu pražské dráhy. Rozhodčí Jiří Hejtík potrestal jeho pád vyloučením. Březolupy se tak prvního bodu druhé série dočkaly až zásluhou Jana Hlačiny. Vzápětí s obrovským sebezapřením skončil třetí i Patrik Linhart. Diváci jej však viděli naposledy, protože hned poté ze závodu odstoupil. A jeho tým pokračoval ve třech.

Naproti tomu Mšeno začalo míchat i celkovým osudím. Věroslav Kollert hladce triumfoval v páté jízdě. Dva body vzápětí dodal Karel Průša. Jenže Zdeněk Šuranský a Jakub Hejral vyšli vzápětí bodově naprázdno. To Mšenu stačilo na Březolupy, ale na zbývající dva celky už ne. A tak se to táhlo po celý závod.


Pražané předváděli stejně velké věci jako před první přestávkou. Matěj Kůs sice zdědil bod až po pádu Martina Gavendy, ale Antonín Galliani a také Michal Matula suverénně ovládli rozjížďky s čísly šest a sedm. Karel Průša nedopřál Antonínu Gallianimu ani chvilku klidu, ovšem pražský junior jej udržel. Naproti tomu Michal Matula takticky využil rvačky Hynka Štichauera, Jana Hlačiny a Jakuba Hejrala. Neohlížel se ani napravo, ani nalevo a valil pro tři body.

Pardubice tak byly na Pražany ve druhé pětině příliš krátké. Bod jim sebral pouze náhradník Jaroslav Petrák, který v přímé konfrontaci porazil Matěje Kůse. „Jarda se potřebuje rozjet,“ komentoval jeho nasazení místo Filipa Šitery kouč František Kalina. „Máme domluvu, že mu každej z kluků nechá jednu jízdu. Je určitě lepší mít pět vyrovnanejch závodníků, než nemít koho nasadit.“

Jenže vzápětí Tomáš Suchánek po nesuchánkovsky pomalém startu dojel až třetí. A pak Hynek Štichauer sice vyzrál na Jana Hlačinu a Jakuba Hejrala, ale to už byl Michal Matula v prachu. K útoku však troubil Matyáš Hlaváček. V osmé jízdě se od mantinelu dostal velice rychle do čela. A by Luboš Tomíček a zpočátku i poraněný Patrik Linhart dělali maximum pro jeho předjetí, jejich záměr se nezdařil.


Probuzení pardubické šípkové Růženky
Po dvou sériích ztrácely Pardubice na Prahu tři body. Místo očekávaného útoku, však Východočeši upadli do letargie. Zatímco v čele rozjížďky s číslem devět tentokrát výborně odstartovavší Vladimír Višváder ujel původně dotírajícímu Karlu Průšovi o dvacet metrů už na konci druhého okruhu, Matěj Kůs vrátil Jaroslavu Petrákovi jeho předchozí porážku.

Matyáš Hlaváček posléze ve druhé zatáčce při stíhání Věroslava Kollerta a Antonína Gallianiho upadl. Bleskurychle vsedl na motocykl. Dohnat ztrátu se mu samozřejmě nepovedlo a nikdo jiný neodstoupil. A tak pardubický závodník vjel rovnou do depa, aniž by projel cílem. Černou sérii završil v jedenácté jízdě Filip Šitera. Na čele před dravým Vladimírem Višváderem nevydržel ani dvě kola. Přestal mu totiž jet motor.

„Asi zapalování nebo co,“ hledal Filip Šitera o chvilku později v depu příčinu. „Je to pech, když jsem se konečně rozjel, zkurví se to!“ Pražané však byli těmi posledními, kteří by chodili své východočeské soky do jejich boxů utěšovat. Antonín Galliani brilantně opanoval rozjížďku s číslem deset před dotírajícím Věroslavem Kollertem.


Své druhé vítězství v jedenácté jízdě zaznamenal i Michal Matula. Tentokrát však byl spíše bohatým dědicem, protože tři body připisoval až po dvojnásobném defektu vedoucího závodníka. Jako první vyklidil pole zmiňovaný Filip Šitera. Nakonec začal v posledním kole vynechávat motor i Vladimíru Višváderovi. Sice dojel do cíle, ale až za Michalem Matulou, který využil nabídnuté šance na předjetí.

„Kamínek v karburátoru,“ odhalil zloděje svého třetího vítězství Vladimír Višváder. „Velkej jako taková ta červená plastová hlavička od špendlíku!“ I když se dočkal pouze dvou bodů, dotáhnul Březolupy na rozdíl dvou bodů od třetího Mšena a třech od druhých Pardubic. Jenže nikdo nemohl tušit, že se jedná o labutí píseň slánské farmy. Od té chvíle už nikdo z jejich jezdců kromě Vladimíra Višvádera nespatřil cíl.

Před rozjížďkou s číslem dvanáct nadělovala Praha Pardubicím už deset bodů. A právě tehdy se východočeský celek začal probouzet. Tomáš Suchánek hladce vyhrál ve stylu start – cíl. A tím pádem se svěřenci Františka Kaliny začaly nejen vzdalovat nebezpečně se přibližujícímu Mšenu, ale rovněž gumovat pražský náskok.


Čtvrtá série se nesla ve znamení nasazování taktických rezerv. Kupříkladu Lubomíru Vozárovi ani nic jiného se tříčlenným torzem týmu nezbylo. Ve třinácté jízdě se však Mšeno v této souvislosti dopustilo fatální chyby. Věroslav Kollert byl poslán na start jako taktik podruhé. Kvůli hrozivému pádu Martina Gavendy však musel Jiří Hejtík rozblikat červená světla.

Přerušení dalo Mšeňákům dost času, aby nenápadně stáhli Věroslava Kollerta a vyslali na rošt Jakuba Hejrala. Leč soupeři byli všímaví, takže jej od startu zase vrátili zpátky. A pak už nestálo Filipu Šiterovi nic v cestě. Doposud neporažený Antonín Galliani vedl jen pár metrů po vylétnutí pásky. Pardubický borec si v prvním oblouku udržel vnitřní stopu. A dostal se do čela. Tři body pak připisoval, by mu v posledních metrech odešel motor.

Vzápětí dvakrát zaúřadoval Tomáš Suchánek. Dvě suverénní prvenství, navíc pokaždé před Karlem Průšou perfektně hrála do pardubických karet. Pražská vedoucí pozice se začala otřásat. Matěj Kůs neudržel ve čtrnácté jízdě v první zatáčce Karla Průšu. Michal Matula se v další rozjížďce na stejném místě dokonce poroučel k zemi. Arbitr mu dal šanci v opakované jízdě. Avšak pražský junior si zapomněl plechovou bodu a svou cestu za jediným bodem vyšperkoval dvojicí dalších pádů.


Vítěznou cestu svých kolegů čtvrtou sérií nakonec nastoupil i Hynek Štichauer. Jenže vzadu číhal Vladimír Višváder. Ve druhé zatáčce pardubického závodníka předjel. Ten však dokázal udržet v šachu Luboše Tomíčka, který po špatném startu za svá záda odsunul Věroslava Kollerta.

Vítězství s dílem kontroverze
A tak se během pouhých šesti rozjížděk pražský desetibodový náskok zmenšil na hodnotu pouhých třech bodů. Oba celky však byly odhodlány se o vítězství doslova a do písmene servat. Jenže jejich duel neměl příliš šastnou koncovku.

V sedmnácté jízdě se dostal do čela Jan Hlačina. Stále se lepšící Matěj Kůs jej překonal ještě v průběhu prvního kola. Na něco podobného se chystal i Matyáš Hlaváček. Doslova přilepený za Janem Hlačinou najížděl do druhého kola. V tom se však březolupskému jezdci vytrhlo lanko šoupátka. Pardubák už neměl sebemenší šanci zareagovat a po strašné ráně zůstali oba ležet na dráze.


Naštěstí se nikomu nic vážného nestalo, jen Jan Hlačina si natrhnul ruku. Šok však vyvolalo žluté vylučovací světlo odpovídající barvě povlaku pardubického závodníka. By Jan Hlačina sudímu vysvětlil, že příčinou kolize byl jeho defekt, Jiří Hejtík krutý verdikt nezměnil. „Proti rozhodnutí rozhodčího nejde protestovat,“ bezmocně krčil rameny František Kalina. Dobře věděl, že jeho tým právě tady s definitivní platností přišel o šanci zvítězit.

V opakované jízdě, která proběhla i bez odřeného Jana Hlačiny, totiž Matěj Kůs hravě odvedl Jakuba Hejrala. Pardubáci však nechtěli prodat svou kůži zadarmo a rozpoutali na dráze vítězný koncert.

Jako první Filip Šitera. Jenže z šestibodového manka ukrojil pouze bodík, nebo Michal Matula dojel na jistotu druhý. Vzápětí Hynek Štichauer celá čtyři kola proháněl Věroslava Kollerta. Nedopřál mu ani chvilku oddechu a nakonec se dočkal odměny. Cílovou metu totiž protnuli oba současně, ale pardubický borec o desetinku sekundy dříve.

Přesto však statečný boj pardubického týmu byl definitivně rozhodnut v jeho neprospěch. Protože Jan Hlačina zůstal raději v depu, jeden bod inkasoval pražský náhradník Michael Gregor zaskakující za Luboše Tomíčka. I když za tak katastrofálně zoufalý start si jej
snad ani nezasloužil. Adam Vandírek, jehož Vladimír Kovář ani potřetí v řadě do ligy nenasadil, mohl jen na tribuně udiveně kroutit hlavou.

Aby Pardubice vyhrály, musel by Tomáš Suchánek z poslední rozjížďky dovézt tři body. Antonín Galliani by však nesměl bodovat vůbec a pak by úřadující šampióni měli šanci v dodatkové jízdě. K ní však nedošlo. Pardubický jezdec sice triumfoval ve stylu start – cíl, ovšem Antonín Galliani mu dýchal na záda. A Markéta si tak senzační své senzační vedení udržela.

Hlasy z depa
„Těžil jsem ze startů,“ prozradil svůj recept na úspěch Antonín Galliani. „Byly super. Přišel jsem jen o dva body. V zatáčce se mi zvedlo přední kolo a to mě vyvezlo. Na domácí půdě se mi začalo dařit. Snad to bude pokračovat, hlavně na junioráku.“

„Se mnou to byla tragédie, ale kluci jeli dobře,“ viděl závod v kostce Luboš Tomíček. „V poslední jízdě jsem nejel, aby mohl nastoupit mladej. Tyhle dva dny, jak Plzeň, tak dnes nehodnotím pozitivně. Přišel asi útlum. Hlavně abych se chytil příští tejden na Pardubice.“

„Z prvního místa jsem měl defekt a výsledek ovlivnilo taky rozhodnutí Hejtíka,“ znělo nekompromisní vyjádření z úst Filipa Šitery. „Kdyby pískal jako jinej rozhodčí, dopadlo by to
jinak. Řídí se asi pravidlem, že domácí musí vyhrát.“ Slabší začátek, výtečný konec, tak by šlo výstižně charakterizovat jeho pražské účinkování. „V první jízdě to nejelo,“ souhlasil Filip Šitera. „Nebyl jsem na to zvyklej. Pak odešlo zapalování. Všechno jsme přehodili a potom to už šlo. V předposlední jízdě mi odešel motor, ale naštěstí jsem měl velkej náskok. Už se to otáčí, udělali jsme maximum, aby to jelo. Byla smůla, to se někdy stává.“

„Měli jsme smůlu,“ řekl magazínu speedwayA-Z Matyáš Hlaváček. „Mohli jsme jet líp. Smůla jako vždycky, když se mě ptáš. A taky vlastní blbost, to za tím dnešním výsledkem stojí. Něco se mělo udělat jinak. Aspoň že jsme byli druhý.“ A co ona děsivá kolize s Janem Hlačinou? „Už v zatáčce předtím jsem slyšel, že to prská,“ popisoval Matyáš Hlaváček. „Jen jsem nevěděl, jestli moje nebo jeho motorka. A pak už to šlo. Co jsem padal, jen jsem řval, ty vole, co děláš!“

„Závody se mi líbily, protože jsem nespadnul,“ žertoval Věroslav Kollert. „A byl jsem nejlepší z mančaftu. Taky mi za to dali pohár.“ A co stálo za jeho pokusem zapsat se do análů jako první člověk, který jel dvakrát v jednom závodě jako taktická rezerva? „Já nechtěl jet dvakrát,“ bránil se mšenský junior. „Mě na to posadili a řekli, a jedu. Na dráze pak do mě strkali a pak mě vyloučili. Trošku mě bolí noha, jak jsem jel prdelí po mantinelu.“


„Blbej den,“ hodnotil závod Jakub Hejral. „Od pondělka mám teplotu. A taky nová mašina je nemocná. Chtěl jsem ji natočit a nic. Vzal jsem teda loňskou. A takhle to dopadlo! Příště by to mohlo bejt lepší.“

„Neumím s Jawou startovat,“ sypal si popel na hlavu Vladimír Višváder. „Nejezdil jsem jí osm let a zkoušel ji jedině loni na Super Prix. Doháním to teda všechno zezadu. Na startu to honím spojkou. Pak se to šíleně točí a všichni mě ujedou. Asi mám něco blbě zafixovanýho z mládí.“ Březolupský borec se zdá na začátku sezóny být ve formě jako už dlouho ne. „Spokojenost je,“ nezastíral radost nad svým výsledkem. „Byl to můj první závod s Jawou, protože Kopřivnice to nebyl žádnej závod. A tak se těším do Pfaffenhofenu.“ Vedle kamínku v karburátoru jej s výjimkou dvacáté jízdy bodově přibrzdil už jen pád v rozjížďce s číslem šest. „Bylo to úplně mokrý,“ popisoval okolnosti Vladimír Višváder. „Tomáš tam přílít‘ přede mnou. Já jsem se sklouznul a byl jsem vyloučenej. To víš, rozhodčí je pán.“

„Bolí to,“ nebylo Patriku Linhartovi vůbec do řeči. „Taková náhoda! Nepadnu a přitom si hned v první jízdě přejedu nohu! Uvidíme, jak to bude, ale v Německu jedu stoprocentně, i kdyby mě tu nohu měli uříznout!“

1. Markéta Praha   40
Luboš Tomíček 3 2 2 1 – 8
Michal Matula 1 3 3 1 2 10
Antonín Galliani 3 3 3 2 2 13
Matěj Kůs 2 1 1 1 3 8
Michael Gregor 1 1
 
2. ZP Pardubice 2   38
Hynek Štichauer 2 2 – 2 3 9
Matyáš Hlaváček 1 3 R – X 4
Tomáš Suchánek 3 1 3 3 3 3 16
Filip Šitera 1 – E 3 3 7
Jaroslav Petrák 2 0 2
 
3. PDK Mšeno   24
Věroslav Kollert 2 3 2 1 0 2 10
Karel Průša 2 2 2 2 2 0 10
Zdeněk Šuranský E 0 1 – 1 2
Jakub Hejral 0 0 – ex 2 2
 
4. AK Březolupy   16
Vladimír Višváder 3 X 3 2 3 1 12
Martin Gavenda 1 F 0 X – – 1
Jan Hlačina 0 1 1 E F/R – 2
Patrik Linhart 0 1 – – – 1

Pozn.: Jakub Hejral nastoupil do rozjížďky s číslem třináct až po jejím přerušení. Nebyl však připuštěn ke startu, protože předtím Mšeno omylem nasadilo Věroslava Kollerta podruhé jako taktickou rezervu.

Aktuální prvoligová tabulka:

1. Pardubice 120 10
2. Mšeno 98 8
3. Březolupy 79 6
4. Praha 60 6

Vložené jízdy 125 ccm:
Tentokrát se neuskutečnily, protože byl přítomen pouze Pavel Pučko. Svezl se dvakrát, další pokusy zastavily problémy se zasekávajícím se plynem.

Foto: Pavel Fišer