Lukáš Dryml zavřel všechna pochybovačná ústa

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Pardubice – 20. dubna
V průběhu zimní pauzy se ozvaly hlasy pochybovačů o správnosti nasazení bratrů Drymlových do šampionátů různých úrovní. Lukáš Dryml je však dnes rázně umlčel. V Pardubicích skvělým způsobem triumfoval v národní kvalifikaci o mistrovství Evropy. Ani v jedné ze svých pěti jízd nepoznal hořkost porážky a v závěrečné sérii dokázal překonat i Zdeňka Simotu. Plzeňský závodník byl do poslední chvíle druhým neporaženým, by závod kvůli razii celní policie takřka nestihl. O dalším pořadí rozhodly ve značné míře defekty, kterých jsme ve Svítkově viděli požehnaně. Luboš Tomíček hned při svém úvodním startu zadřel motor připravený speciálně na pardubické letiště. Nakonec však měl stejně bodů jako Tomáš Suchánek, jehož přibrzdil prasklý řetěz. V rozjezdu však uspěl pardubický závodník. Obrovký pech prožil Matěj Kůs. Svých devět bodů z úvodních třech jízd už nerozmnožil. Nejprve jej vyřadila prasklá objímka na karburátoru, poté přetržený primár. Řetězy nevydržely ani Filipu Šiterovi a Richardu Wolffovi, jenž navíc přišel o lepší výsledek vinou píchlé pneumatiky.

Na vrcholu jsou tři
Pouze patnáct závodníků nakonec nastoupilo k poslední národní kvalifikaci v české plochodrážní historii. K původním změnám přibyly ještě dvě další. Při středečním tréninku na pražské Markétě upadl Dominik Jech. Jeho ležící motocykl trefil Patrik Doubek a při pádu si narazil záda. Nakonec se rozhodl v Pardubicích nestartovat. Dopoledne se omluvil také Jakub Hejral.

A jakoby toho nebylo málo, dlouho zůstávalo volné místo také v boxu Zdeňka Simoty. Plzeňský závodník se zjevil doslova za pět minut osmnáct. „Abychom dobře vyhecovali soupeře,“ žertoval závodníkův otec na téma důvodů zdržení. „Vůbec jsme sem nechtěli jet, když nám tak dobře vylosovali mistrovství světa. Za třetí místo v mistráku musíme do Maďarska a ti, co loni nejeli, jsou ve Mšeně.“

Avšak mladší Zdeněk Simota přiznal barvu. „Stavěli nás celníci,“ řekl. „A půl hodiny nám prolejzali auák.“ Na žádné delší rozhovory už neměl čas. Během pár minut už roloval depem ke startu rozjížďky s číslem tři. V ní vystřelil do čela Tomáš Suchánek. Zdeněk Simota se žlutým povlakem přilby neopouštěl rošt jako úplně poslední jen díky explozi motoru Luboše Tomíčka.

Pro jeden bod však do Pardubic nevážil tak dlouhou cestu. Už ve druhé zatáčce za sebou nechal Josefa France a pak systematicky zkracoval vzdálenost od vedoucího Tomáše Suchánka. Ve třetím kole nasadil v oblouku u depa vnější stopu. Vedoucí Pardubák registroval blížící se nebezpečí a sunul se ven. Zdeněk Simota však nepovolil a v nájezdu do závěrečného okruhu se posunul do čela.

A když v osmé jízdě už po vylétnutí pásky uletěl Filipu Šiterovi, mohl si jen pochvalovat. „Jede to, je to dobrý,“ aby vzápětí řešil aritmetický příklad, kolik soupeřů při svém prvním vystoupení vlastně překonal. „Do čtyř počítat umím (smích), předjel jsem dva!“ Stejný počet se s ním ovšem po dvou sériích dělil o průběžné vedení.

Lukáš Dryml se rázně jal potírat hlasy, které kritizovaly jeho nominaci do světového šampionátu. Ve druhé jízdě v pohodě objel Pavla Ondrašíka už v první zatáčce. A jako kočka s myší si pohrál se soupeři během rozjížďky s číslem šest. Do úvodního nájezdu skládal stroj jako poslední. Avšak ve výjezdu měl za sebou Martina Málka i Martina Gavendu.

Hned na to se řítil na Luboše Tomíčka. U světelné tabule se dostal pod něho a na rovince už jel v roli vedoucího závodníka. Pražan spěchající bodově napravit předchozí explozi motoru ovšem osnoval odvetu. Už v další zatáčce domácího borce překonal. Jenže v prvním oblouku třetího kola mu Lukáš Dryml předchozí podjetí předvedl ještě jednou.

Třetím leaderem byl Matěj Kůs. Pokud někdo jeho triumfální tažení první jízdou přiřkl na vrub jezdcům bez aspirace na evropský šampionát, po rozjížďce s číslem pět musel svůj názor radikálně opravit. Po startu rychle vyvezl Josefa France, před něhož proniknul i Adam Vandírek, a pak už jen upaloval pro další tři body.

Seznam ztrát se rozšiřuje
Matěj Kůs se ovšem stal prvním závodníkem vedoucího tria, který se dočkal porážky. V rozjížďce s číslem devět neměl povedený start. V úvodním výjezdu stihnul Filipa Šiteru. Avšak Lukáš Dryml už třímal vedení pevně v rukou. Jeho vítězství ve stylu start – cíl vzápětí napodobil Zdeněk Simota.

Oba procházeli závodem jako jediní bez zádrhelů. Ostatní měli malé či velké trable. V tomto ohledu by se mistrem mohl stát právě Matěj Kůs. By se musel sklonit před Lukášem Drymlem, před čtvrtou sérií by na jeho postup do mistrovství Evropy vsadil každý jakoukoliv sumu. Ale ouha.

V rozjížďce s číslem třináct se ve druhé zatáčce dostal před Pavla Ondrašíka za vedoucího Zdeňka Simotu. Od dvou bodů ho dělilo necelé kolo, když bezmocně zastavil. „Praskla mi objímka na karburátoru a ten vypad‘,“ líčil nešastně v depu. Vzhledem ke skvělým prvním třem pětinám však nebylo nic ztraceno.

Jenže při jeho závěrečném startu mu uletěl Luboš Tomíček. A aby toho nebylo málo, v poslední zatáčce mu prasknul primární řetěz. Cílovou metu protnul setrvačností, avšak mezitím ho stačil překonat Richard Wolff. Mohl si přitom připomenout nachlup stejnou situaci, kdy sám přišel v sedmé jízdě o dva body.

Do smůly zabředl i Filip Šitera. Když projížděl vítězně cílem čtvrté jízdy, nemohl tušit, že jeho seznam trojek už dospěl ke svému konci. Ve druhé sérii ho odvedl Zdeněk Simota. V rozjížďce s číslem devět skončil až třetí za Lukášem Drymlem a Matějem Kůsem.

„Bude to bitva,“ komentoval Filip Šitera své vyhlídky na místo v evropském šampionátu, když měl po třech pětinách na svém kontě šest bodů. „Doufám, že se jí zúčastním taky.“ Jenže jeho naděje se ukázaly jako marné. Jejich konec přinesla už patnáctá jízda.

Přitom však z úhlu pohledu Filipa Šitery začala optimálně. Po skvělém startu ho sice v prvním oblouku podjel Luboš Tomíček, ovšem plzeňský závodník držel plný plyn a pomalu se sunul zpátky. Jenže ve druhé zatáčce se mu přetrhnul primár.

Jedna krizovka stačila na postup
Neuvěřitelně dlouhý seznam poruch nakonec pomohl Luboši Tomíčkovi. Úvodní exploze motoru a následná porážka od Lukáše Drymla napjala jeho nervovou soustavu k prasknutí. Dvanáctá jízda však přinesla uklidnění. Pražan vyhrál ve velkém stylu. Vyrovnal bodovou bilanci Tomáše Suchánka.

Po úterní extralize nebylo pardubickému jezdci moc do řeči. Národní kvalifikace mu však zlepšila náladu. Na úvod podlehl Zdeňku Simotovi, vzápětí však opanoval rozjížďku s číslem sedm. V nabité deváté jízdě jezdil poslední za Lukášem Drymlem, Matějem Kůsem a Filipem Šiterou od startu až do poslední zatáčky. V ní mu prasknul řetěz.

Ve čtvrté sérii pak rychle zbavil vedení Adama Vandírka. A nakonec triumfoval ve stylu start – cíl v poslední jízdě. V těch chvílích už věděl, že překonal Matěje Kůse a má jisté místo v evropském šampionátu. Stejně tak i Luboš Tomíček. Po odpadnutí Filipa Šitery projel vítězně cílem patnácté jízdy. A posléze z pozice od mantinelu opanoval rozjížďku s číslem sedmnáct.

To ve finále znamenalo rozjezd s Tomášem Suchánkem o třetí místo v závodě. Domácí závodník mu však už od vylétnutí pásky nedal ani náznak šance. Luboš Tomíček mu visel na deflektoru, ale cestu k předjetí nenašel.

Navzdory své vítězné sérii se do problémů dostal i Zdeněk Simota. V depu se zapovídal natolik, že málem nestihnul dvouminutový limit ve třinácté jízdě. Na sjezd z depa na dráhu skočil takřka motokrosovým skokem a na rošt se přihnal doslova v poslední vteřině.

Přesto však zbavil Pavla Ondrašíka vedení už v první zatáčce. A s dvanácti body zůstával stále na čele průběžné klasifikace. Jeho bilanci v šestnácté jízdě vyrovnal Lukáš Dryml. Nepustil před sebe Josefa France ani na okamžik. A jak se záhy ukázalo, definitivně mu tím přehradil cestu k reprezentaci.

O vítězi měl rozhodnout duel obou neporažených závodníků v devatenácté jízdě. Dopředu vyrazil nejrychleji Zdeněk Simota. Avšak Lukáš Dryml se po něm hnal už od prvních metrů. A v prvním oblouku se vnitřní stranou posunul do čela. Plzeňský závodník se však dostal ihned na jeho úroveň.

Oba se bok po boku řítili protilehlou rovinkou do druhé zatáčky. V ní Lukáš Dryml potvrdil svůj triumf nejen v jízdě, ale v celém závodě. A umlčel hlasy zpochybňující jeho nasazení do mistrovství světa. Zdeněk Simota se sice nevzdal, ale už mu bylo souzeno hrát druhé housle. A být nejlepším z poražených.

Hlasy z depa
„Žádný vítězství není lehký,“ odmítnul Lukáš Dryml vnucující se hypotézu, jak snadno jeho dnešní triumf vypadal. „Jsem rád, že jsem vyhrál. Jezdím vždycky pro radost. Včera jsem byl v Anglii a dělal dvanáct plus jedna. Stejnou motorku jsem si vzal jsem. Spal jsem tři hodiny, ale teď jsem rád. A vyzkoušel jsem obě motorky.“ Přes zimu se objevily kritiky jeho přímého nasazení do mistrovství světa. „Kašlu na to, co lidi mluvěj,“ svěřil se vítěz. „Kluci z Prahy pomlouvali, proč jsem přímo nasazenej. Vzpomeň jsi, jak jsem byl loni v Tarnowě na hraně. Ale dnes jsem nezávodil kvůli nim, abych jim něco dokázal, ale jel pro radost v Pardubicích. Jsem rád, že jsem si dokázal postup vybojovat.“ Navzdory patnácti bodům zůstával Lukáš Dryml skromný. „Mám štěstí, že nejel Aleš,“ smál se. „Jen mě v depu huboval za chyby. Kdyby tady byla konkurence, asi bych nebyl hero večera. Těší mě vyhrávat, ale hlavně jsem rád, když jedu dobře.“ S podobnou formou by mohl být jednou z klíčových postav pardubické extraligové sestavy. „Chtěl bych extraligu jezdit,“ svěřil se Lukáš Dryml. „Musím ale mít volnej termín. Není to jednoduchý, je tam Švédsko plus ta Anglie. Jezdím to pro radost, ale nechci se utahat. Teď třeba budu mít šest závodů ve čtyřech zemích. Ale samozřejmě rád co Čech přijedu.“

„Až do tý poslední jízdy to bylo dobrý,“ svěřil se Zdeněk Simota. „Tam trochu chybělo. Myslel jsem, že ho v poslední zatáčce předjedu. Kousek ale chyběl. Po startu jsem udělal chybu. Čekal jsem, že pojede z venku, ale on to dal na lajnu.“ Stejně jako loni čeká plzeňského závodníka kompletní extraligový program. „Pojedu všechny extraligy,“ konstatoval a nakonec se svěřil, jak mu to jde v britské lize. „Jak kdy. Někdy to vyjde, jindy ne. Je to střídavý.“

„Rozhodně mám lepší náladu než v úterý,“ dal se Tomáš Suchánek ochotně do řeči. „Dnešní závody byly dobrý. Ke konci tvrdá dráha, ale sladil jsem to. Ve třetí jízdě mi prasknul řetěz. Nasadil jsem těžší převod, ale mydlil ještě víc. Dal jsem to zpátky. Na poslední rozjížďku jsem si vzal druhou motorku. A zjistil jsem, že jsem ji měl jet celej závod. Důležitá věc je, že jsem tam.“ Objeví se Tomáš Suchánek v dalším extraligovém kole? „Zejtra jedu do Anglie,“ krčil rameny. „Extraliga se uvidí. Nevím.“

Luboš Tomíček vybojoval poslední kvalifikační místo, ovšem čeká ho výlet až do ruského Togliatti. „Je to tak, Rusko je daleko,“ smál se. „Jde o to, abych si tam ty ruský holky moh‘ užít. Asi si budu muset vzít specialistu.“ Po úvodní rozjížďce se zničeným motorem se pražský junior pořádně zapojil. „Nechtěl jsem to vzdát,“ řekl. „Ale už se mi nejelo v klidu. Rozhodilo mě, že jsem pak s Lukášem dělal chyby. Naštěstí to ale dopadlo takhle. Je pravda, že se smůla obrátila ve štěstí.“ Už několik závodů se zdá, že Luboš Tomíček svůj svítkovský syndrom zdárně překonal. „Ještě ho mám,“ svěřil se. „A v tý první jízdě jsem si řek‘, Pardubice, už je to tady. Odešel mi motor, bohužel ten, co jsem měl připravenej na velký dráhy. A nakonec musel jet s tím na krátký.“ A co jeho jednání o britském angažmá? „Čekám, jak dnes večer pojede Oxford,“ odpověděl Luboš Tomíček. „Odmítl jsem nabídky do Premier League. Oxford je stále v jednání.“

„Trápení, jak je u mě zvykem,“ povzdechl si Josef Franc. „Zatím změna z GM na Jawu není znatelná. Pomalu se tam dostáváme. Náladu jsem si zved‘ v poslední jízdě. Motor z Tomíčkova memoriálu fungoval i tady. Bohužel jsem ho jel až poslední dvě jízdy. Bude trvat ještě dva, tři závody, než se oba motory doladí. Skáču z jedný motorky na druhou, to je znát.“

„Prostě na hovno,“ nebral si Matěj Kůs servítky při hodnocení závodu. „Škoda. Motor jel, dával jsem ho tam ráno. Při každým defektu jsem úplně ztuhnul, aby to nebylo motor. Sere mi, že jsem nic zatím nedotáh‘ do konce. Díky panu Stárkovi a Bohoušovi.“ Nebýt fatálních defektů, byl by pražský junior v mistrovství Evropy. „Jsem spokojenej, že jsem porazil Pepeho,“ našel aspoň jedno pozitivum.

„Paráda,“ řekl Richard Wolff ironicky magazínu speedwayA-Z. „Měl jsem ale dva defekty. Nejdřív řetěz, pak jsem píchnul. Celej závod pecháček. Nebyl jsem spokojenej. Je to vždycky o kousek. Tenhle závod musíš napálit pět jízd. Jinak to nejde. Jedna jízda a je po všem. Podívej se Kusáček, taky měl dva defekty.“

„Na hovno,“ netajil se Filip Šitera se svým špatným rozpoložením. „Když už to začalo jít, přišly defekty. A když jsem v poslední jízdě věděl, že jsem ztratil šanci na postup, změnilo to psychiku. Měl jsem to pěkně rozjetý, ale tu třetí jízdu jsem si představoval jinak. Lukáš jel lajnu a přetočil se.“

1. Lukáš Dryml, Pardubice 3 3 3 3 3 15
2. Zdeněk Simota, Plzeň 3 3 3 3 2 14
3. Tomáš Suchánek, Pardubice 2 3 E 3 3 11+3
4. Luboš Tomíček, Markéta Praha E 2 3 3 3 11+2
5. Josef Franc, Markéta Praha 1 1 3 2 3 10
6. Pavel Ondrašík, Markéta Praha 2 2 2 2 2 10
7. Matěj Kůs, Markéta Praha 3 3 2 E E 9
8. Richard Wolff, Markéta Praha 2 1 2 1 2 8
9. Filip Šitera, Plzeň 3 2 1 E 1 7
10. Adam Vandírek, Markéta Praha 1 2 1 2 1 7
11. Martin Málek, Slaný 0 1 2 1 2 6
12. Martin Gavenda, Markéta Praha 2 0 0 1 0 3
13. Roman Andrusiv, Pardubice 0 1 0 0 1 2
14. Pavel Fuksa, Pardubice 1 0 1 F – 2
15. Jaroslav Petrák, Pardubice 1 0 E – – 1

Poznámka: první čtyři budou startovat v ME jednotlivců společně s Alešem Drymlem a Adrianem Rymelem.


Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)