Mies – 31. ledna
Zatímco loni se o světový titul v soutěži družstev bojovalo v rámci renesance světového poháru, nejlepší juniorský celek modré planety vzešel z formátu Speedway of Nations. Ten zůstane zachován také letos, kdy se k němu vrací také dospělá soutěž. S návratem Švédska na scénu se ale mění rozpis. Odpadne semifinálová a finálová jízda a účastníci se s každým protivníkem potkají jednou v rozpisu na osmadvacet rozjížděk. FIM potvrdila ranking přihlášených týmů.
Zhůř – 30. ledna
V mnoha ohledech je českých rekordmanem mladé plochodrážní sezóny. Jako první se letos postavil na start a se šesti závodu mu prozatím žádný jiný domácí závodník nemůže ani náhodou konkurovat. Má také nejvíc kilometrů namotaných na tachometru své dodávky. A bohužel také trošku smůlu. V sobotu chyběl Andreji Divišovi jediný bod, aby se jako stálý účastník kvalifikoval do finálového seriálu ledařského mistrovství světa.
Tuhá zima i obleva
„Byl to náročnej měsíc,“ odtuší Andrej Diviš, když se jej zeptáte na letošní leden, během jehož druhého dne se vydal do Švédska. „Devět a půl tisíce kiláků v autě, šest závodů a trošku trénování.“
První lednový víkend odstartovala vyšší švédská ligová soutěž. „Velkej mráz,“ vybaví si český ledař okamžitě. „Chytili jsme mínus třicet. Závodili jsme asi v mínus pětadvaceti. Pak přišla obleva. Ligu jsem tam vydržel celou, ale po ní zbývalo čtrnáct dnů do kvalifikace mistrovství světa.“
Do Čech jen krátce
Původní plán zněl, nechat motocykly a dodávku ve Švédsku a do Čech si odskočit leteckou linkou. „Pak se do mistrovství světa dostal Modus,“ vysvětluje změnu své logistiky. „Takže jsme se rozhodli jet jedním autem s ním a s Antonem Klatovským starším. Doma jsme byli tejden.“
A pak směr Örnsköldsvik! „Bylo mínus pět,“ vypráví Andrej Diviš. „Normálka. Trénink nebyl, závody docela dobrý. Ale rozjel jsem se až na konci. A díky těm prvním jízdám jsem si postup nevybojoval.“
Republika ne, svět kdo ví, Evropa ano
Ve světové kvalifikaci skončil Andrej Diviš devátý, když mu k postupu chybělo jedno jediné místo. „Všechno bylo bez problémů, bez defektu,“ říká. „Škoda bodu, co mě chyběl. Nevím, jestli bude divoká karta, zatím jsem první náhradník.“
O svém nejbližším závodník programu má jasno. „Hamr uplaval,“ povzdechne si nad plán pro sobotní český šampionát. „Pak Evropa v Polsku. To už je na cestování sranda. Ale nevypadá, že by před tím mohl být někde trénink.“
Hamr na Jezeře – 29. ledna
Lednové mrazy zvýšily naděje, že se po pěti letech pojede plochá dráha také u nás. Na přetřes se dostala možnost mítinku v Hamru na Jezeře v sobotu 4. února. Bohužel síla ledu nesplňuje reglementy. A meteorologové na následující dny hlásí až plus devět bez výraznějších nočních mrazů. Z těchto důvodů dnes komise závod odložila.
Örnsköldsvik – 28. ledna
Pět nul jako v olympijském logu. Šestnácté místo v kvalifikaci mistrovství světa na ledové dráze. Daleko, daleko, předaleko za osmičkou, která postoupila do finálové části. Naděje na divokou kartu asi taková jako na hlavní výhru v loterii, v níž nesázíte. Jenže Martin Běhal si přesto zaslouží hlavní titulek v obrovských kapitálkách. Ačkoliv zase jednou skončil svou závodní kariéru. Prý…
„Jedno velký trápení,“ ozývá se z telefonu jeho chraplavý hlas, když sděluje své dojmy z Örnsköldsviku. „V sobotu to byly poslední závody. Už tam nemám, co dělat. Abych vozil olympiády?! Byl to můj poslední závod. Kdyby u nás byl mistrák, svezu se. Ale svět už ne. Už ne!“
Jen ne tak zhurta. Před dvaceti lety svou ostrou ledařskou premiéru zahájil kvalifikací mistrovství světa ve finském Oulu. České ledy živořily, nebyli závodníci a nikdo nenamítal, že si Jan Pecina s sebou do dodávky vezme svého učedníka.
Martin Běhal od té doby prožil příběh našich ledů. Od zapomnění, k jejich renesanci. Návratu krásné éry na počátku desátých let aktuálního století. A martýria teplého počasí, díky němuž si od Holic v únoru 2019 můžeme o ledařských zápoleních na našem území jen zdát. A přitom oslavil padesátku.
„Poslední závod jsem jel před pěti lety,“ povzdechne si Martin Běhal. „Teď jsem jezdil po těch letech. Rozbiješ si hubu, natlučeš žebra?! Jezdil jsem vždycky lajnu, ale teď ani na ní nemám. Není fyzička, nominaci se dozvíš pár dnů předem… Ve třetím kole mi to padalo z rukou. Jediný pozitivní, že jsem zdravej.“
Tak tomu ovšem není. I za současného stavu byl AČR schopný postavit do kvalifikace mistrovství světa dva muže. Česká plochodrážní diplomacie dokáže svůj přínos pokaždé skvěle zhodnotit. Až se napřesrok vrátí do sedla Jan Klatovský a Lukáš Hutla, proč by jim komise CCP neměla přiřknout místa po boku stálice Andreje Diviše?
Martin Běhal ale myslí svůj konec vážně. „Asi bych dostal místo náhradníka v Sanoku místo Lukáše Hromádky,“ uvažuje. „Ale nepojedu. Všechno má svůj začátek. I svůj konec. Za včerejšek děkuju Klabo Teamu. Především Antonu Klatovským staršímu, bez něj bych nejel. Firmám Mitrans Marcela Váni a Pavel Kovacs. Stefanu Svenssonovi.“
V pondělí o půl sedmé ráno se česká výprava nalodí na trajekt do Německa. A pak hajdy domů! Martin Běhal zamíří za rajčáky svého bagru. Že by ve Švédsku prohrál? Kdo jsi bez viny, kritiku, hoď první kamenem. Anebo lépe, zkus si to sám, historie českých ledů na tebe nikdy nezapomene.
Örnsköldsvik – 27. ledna
Heikki Husko vykročil za vítězstvím ve světové kvalifikaci ledařů v Örnsköldsviku. Porážel jednoho borce za druhým. Až v rozjížďce s číslem šestnáct podlehl Jimmy Hörnellovi dohánějícímu postupovou osmičku. A Maxi Niedermaierovi se naskytla příležitost oplatil Finovi úvodní porážku, protože žádný jiný bod už neztratil. V rozjezdu ji využil bezezbytku a stal se vítězem. Andrej Diviš skončil devátý, Martin Běhal ve svém prvním závodě po pěti letech šestnáctý.
Örnsköldsvik – 26. ledna
Kdeže mrazy druhého týdne měsíce ledna jsou? Obleva dorazila i do Švédska. V Örnsköldsviku je dnes okolo nuly. A pakliže se teplota odváží skočit dolů, pak maximálně o jeden titěrný dílek stupnice pana Celsia. Trénink pro zítřejší světovou kvalifikaci ledařů byl zrušen, aby povrch oválu zůstal ve skvělé kondici i na zítřek. Šestnáctka hlavních účastníků jej otestuje až při zkušebním kolečku před každou z rozjížděk úvodní série mítinku, jenž startuje v pravé poledne.