Houdkovická výstava zavedla čtyři tisícovky návštěvníků rovnou do motoristického sedmého nebe

Houdkovice – 5. července
Vzduch voněl sladkými trdelníky a pečeným vepřovým a ozývaly se zvuky diabolek narážejících na plechovou stěnu pouťové střelnice. Cesta na hřiště v Houdkovicích byla přehrazena páskou. Na jejím okraji stály dva červené stany a za nimi modrý soutěžní Subaru Impreza. Vstup do ráje může mít zkrátka a dobře mnoho podob. Tímto a dvěma dalšími ve středu prošly bezmála čtyři tisícovky nadšených lidí, které čekala stovka závodních speciálů včetně plochodrážních motocyklů. A především hodiny a hodiny skvělé zábavy.

 

Improvizovaný ovál v Houdkovicích splnil svůj účel více než dokonale - za povšimnutí stojí zaparkovaná vozidla návštěvníků - a to bylo teprve před obědem!
Improvizovaný ovál v Houdkovicích splnil svůj účel více než dokonale – za povšimnutí stojí zaparkovaná vozidla návštěvníků – a to bylo teprve před obědem!
Akční program na terénní trati zahájily autokrosové buginy
Akční program na terénní trati zahájily autokrosové buginy

Výstavy v Houdkovicích nejsou žádnou novinkou. V malebné vesničce na Rychnovsku zasazené do kouzelné krajiny orámované Orlickými horami na obzoru lidé mohli obdivovat vojenskou či hasičskou techniku nebo Velorexy. Závodní speciály se sem vrátily po šesti letech.

Organizace se opět ujal Sbor dobrovolných hasičů Houdkovice ve spolupráci s JCH rallye teamem Jiřího Chalupného. Jejich záměrem bylo představit návštěvníkům co nejširší spektrum automobilového a motocyklového sportu u nás.

Vedla autokrosých vozů a čtyřkolek se na terénní trati divákům představili také Jan a Pavel Boukalovi se svou sajdkárou WSP-Zabel 700
Vedla autokrosých vozů a čtyřkolek se na terénní trati divákům představili také Jan a Pavel Boukalovi se svou sajdkárou WSP-Zabel 700

Nechtěli však exponáty nechat umístěné jen tak v klidu jako v nějakém muzeu. Proto poprosili vystavovatele, aby své automobily a motocykly postavili včetně svého zázemí, jakoby přijeli normálně na závody. Nadto na vedlejším poli vyrostla krátká trať, kde se v akci předváděly terénní stroje.

Houdkovickou novinkou se letos stal malý ovál pro plochou dráhu. „O víkendu jsme ho dvě hodiny válcovali, ale nic moc,“ uvědomoval si Jiří Chalupný jeho mouchy. „Takový ovál by se asi musel připravovat aspoň měsíc. Ale to nejde, když nedávno na tom poli ještě něco rostlo.“

Dan Macl a Sindy Weber předvádějí divákům plochou dráhu
Dan Macl a Sindy Weber předvádějí divákům plochou dráhu

Problém bylo také umístění oválku ve svahu, kdy se z jedné zatáčky vyjíždělo na rovinku z kopce. Regulérní závod by se tady konat nemohl, ale záměr přiblížit divákům plochou dráhu, klapnul dokonale. A tak se neznalí příchozí dozvídali, že se skutečně jezdí stále doleva, že motocykly nemají brzdy, a že na půllitru není čím řadit. Možná se někteří z nich vypraví na skutečný závod, vždyť Pardubice leží jen asi padesát kilometrů daleko.


Sindy Weber v akci
Sindy Weber v akci
Sindy Weber se za asistence svého tatínka a pohledů Stanislava Buňky chystá k prvnímu výjezdu na improvizovaný plohcodrážní ovál
Sindy Weber se za asistence svého tatínka a pohledů Stanislava Buňky chystá k prvnímu výjezdu na improvizovaný plohcodrážní ovál

Sindy Weber byla první z plochodrážní branže, která houdkovickým pořadatelům potvrdila svou účast. Její bratr Ronny dostal do rukou letáček od Jiřího Chalupného během pardubické juniorky. Prohlédl si snímky, nechal si vysvětlit, o co jde. A druhý den již dlouhovlasá princezna českých oválů prostřednictvím facebooku posílala do Houdkovic jasný vzkaz: „ich komme!“

Sindy Weber si nenechala ujít šanci pořídit si snímek s Jiřím Štanclem a jednou z pěti jeho zlatých přileb
Sindy Weber si nenechala ujít šanci pořídit si snímek s Jiřím Štanclem a jednou z pěti jeho zlatých přileb

Na plochodrážním oválku se představila jen při dopolední ukázce. Její GM však zůstával k dispozici divákům po celý den. A samotná dívčina si celý den i se svým otcem dokonale užila. Nejenže běhala okolo se svým fotoaparátem, ale dokonce se mohla sama vyfotit s Jiřím Štanclem a blýskavou zlatou přilbou z roku 1976!


Tadeáš Růžička myslel při prezentaci nejen na sebe, ale i svůj klub
Tadeáš Růžička myslel při prezentaci nejen na sebe, ale i svůj klub
Tadeáš Růžička vyjel se svou Shupou na obě exhibice
Tadeáš Růžička vyjel se svou Shupou na obě exhibice

Tadeáš Růžička na svůj ostrý závodní debut ještě čeká. V Houdkovicích však svou stopětadvacítku Shupa neukazoval pouze coby stojící exponát. Jako jediný z přítomných plochodrážníků absolvoval nejen dopolední, ale i odpolední exhibici.

Radost by z něho měl i Věroslav Kollert. Na svém stánku totiž propagoval i závod českého přeboru, který se v libereckých Pavlovicích bude konat příští sobotu. Ostatní plochodrážní kluby jinak v zásadě možnost bezplatné reklamy a prezentace své činnosti před davy lidí na houdkovické výstavě nevyužily.


 

Josef Novák přijel jen vystavovat
Josef Novák přijel jen vystavovat
U Nováků bylo mnoho k vidění
U Nováků bylo mnoho k vidění

Josef Novák se už naštěstí zbavil protivné střevní chřipky, která mu zabránila startovat v kopřivnickém přeboru a posledních dvou prvoligových závodech v Praze a v Pardubicích. Minulý víkend měl sbaleno na MACEC Cup do Gorzowa, ale kvůli dešťům se nedočkal závodu ani v Polsku, a nakonec ani přeboru ve Slaném, jenž měl být náhradním závodnickým řešením.

Josef Novák také pomáhal Danu Maclovi
Josef Novák také pomáhal Danu Maclovi

V Houdkovicích se prezentoval pouze stánkem s motocykly, závodnickým vybavením a vyhranými trofejemi. Sám se však nepřevlékl ze svého černého trička a exhibici svých plochodrážních kolegů jen přihlížel.

Doprovázel ho jeho otec Josef. Návštěvníkům u jejich expozice vyprávěl nejen o sportu levých zatáček, ale jistě dodal i nejednu ze svých úžasných historek ze své kariéry motokrosového a sajdkárkrosového závodníka.


 

Jan Jeníček nakonec místo Shupy sedlal Hondu
Jan Jeníček nakonec místo Shupy sedlal Hondu
Jan Jeníček si výstavu užil i se svým tatínkem a dědečkem
Jan Jeníček si výstavu užil i se svým tatínkem a dědečkem

Na rozdíl od svého staršího klubového kolegy se Jan Jeníček pustil také do akce na oválu. Oproti původnímu plánu však nepředváděl Shupu, ale osedlal stopětadvacítku Honda. Poslední podnik klasického šampionátu kolibříků v Pardubicích pro něho totiž byl pekelně smolný.

Nejenže skončil na zemi a mítink nedokončil, ale ke všemu mu ojnice podala ruku přes blok motoru. S motocyklem Honda proto pojede i zítra v Plzni. Jistě není bez zajímavosti, že se v jeho sedle svého času proháněl Josef Novák. O přestavbu na metyl se postaral technický mág Jan Řehounek, který do Houdkovic rovněž dorazil, byť o prezentaci motocyklových dragsterů se svými exponáty postarali jiní.


 

Dan Macl krouží po houdkovickém oválku
Dan Macl krouží po houdkovickém oválku
Stanislav Buňka v potížích
Stanislav Buňka v potížích

Nadšenci z Úhřetické Lhoty sehráli při plochodrážní exhibici podstatnou roli, už jen proto, že mají zkušenosti s obdobnými tratěmi, které vybudovali poblíž železničního nádraží v Kostěnicích. Jiří Chalupný hodně konzultoval stavbu houdkovického oválku s Janem Vaňátkem, který však už před víkendem vyrazil s rodinou na dovolenou na Karlovarsko.

Stanislav Buňka se za své úsilí dočkal nečekané odměny
Stanislav Buňka se za své úsilí dočkal nečekané odměny

Nicméně Dan Macl a Stanislav Buňka dorazili i se svými motocykly, které neváhali provětrat. Nicméně ovál byl pro ně příliš náročný. Ke všemu Danu Maclovi stále padal řetěz a Stanislav Buňka padal sám. Ve své snaze předvést dychtivému publiku plochou dráhu upadl hned dvakrát.

„Nebudu už tady dělat šaška,“ nechal se slyšet. Stejně jako mnozí další přijel i s rodinou a celou výstavu si vychutnal až do konce. Rozhodně nelitoval. Vždyť kdo se jako on, Dan Macl a František Chvojka může pochlubit, že jim na hlavu nasazoval pardubickou zlatou přilbu samotný Jiří Štancl?!


 

Zlatá přilba z roku 1976 byla skvělým exponátem výstavy
Zlatá přilba z roku 1976 byla skvělým exponátem výstavy
Jiří Štancl na autogramiádě
Jiří Štancl na autogramiádě

Jiří Štancl dorazil těsně před polednem. Bohužel nemohl vzít žádný ze svých motocyklů s sebou kvůli problémům s jeho přepravou. Vytáhl však zlatou přilbu, kterou vyhrál v Pardubicích roku 1976. Stal se vlastně nepsaným ambasadorem plochodrážního závodu všech závodů, na jehož letošní ročník zval všechny zájemce.

O JIřího Štancla byl velký mediální zájem
O JIřího Štancla byl velký mediální zájem

V Houdkovicích se stal především součástí autogramiády osobností motoristického sportu. Ochotně si povídal s fanoušky, podepisoval kartičky a poslední výtisky bestselleru Fenomén ploché dráhy a pózoval před objektivy fotoaparátů.

Doprovázela jej manželka Alena. Dobře se bavili až do konce a kraj Orlických hor neopustili s přicházejícím večerem. Přespali a druhý den si dozajista užili pěkný výlet v krásné přírodě.


Elita našeho motoristického sportu před autogramiádou - zleva Jiří Moskal, Jakub Kornfeil, Jiří Štancl a Lukáš Dryml - na snímku bohužel chybí Josef Srnský
Elita našeho motoristického sportu před autogramiádou – zleva Jiří Moskal, Jakub Kornfeil, Jiří Štancl a Lukáš Dryml – na snímku bohužel chybí Josef Srnský
Lukáš Dryml cesty do Houdkovic nelitoval
Lukáš Dryml cesty do Houdkovic nelitoval

Pořadatelé v Houdkovicích měli vskutku šťastnou ruku v otázce volby osobností, jejichž autogramiádu uprostřed výstavního programu uspořádali. Kvůli problémům se zdravíčkem se jim omluvil legendární silničář Bohumil Staša. Skvěle ho však zastoupil jeho současný následovník Jakub Kornfeil.

Na poslední chvíli se pořadatelům ozval Lukáš Dryml, který dorazil zhruba hodinu po poledni i se svou starší dceruškou Terezkou. Jiří Moskal, jehož úspěšnou závodní kariéru s formulemi Easter nakonec završilo působení v kabině liazky ať už na okruzích či v dálkových maratónech, byl přítomen už od rána. Pátým do party velikánů našeho motoristického sportu se stal Josef Srnský.

Jiří Moskal nsoí stejné vousy jako před lety v kokpitu formulí MTX či kabině kamiónů Liaz
Jiří Moskal nsoí stejné vousy jako před lety v kokpitu formulí MTX či kabině kamiónů Liaz

Ten v dvaasedmdesátém spolu s Jiřím Syrovátkem dovedl kupátko Škoda 110R na druhé místo v nezapomenutelné Rallye Vltava. Mnozí na něho dodnes vzpomínají v souvislosti se soutěžemi, které absolvoval za volantem úžasné Škody 200 RS či na jeho působení v Barum Teamu. Svůj historický žigulík z této éry dovezl také s sebou do Houdkovic.

Celá pětice podepsala hromady autogramkaret, které se dozajista stanou úžasnou součástí sbírek motoristických fajnšmekrů. Nadto si vyměnila kontakty, takže je naděje, že se stanou ozdobou podobných akcí také někdy v budoucnu.


Slavná dakarská liazka řádí v Houdkovicích
Slavná dakarská liazka řádí v Houdkovicích
Nad řáděním soutěžních kamiónů se tajil dech
Nad řáděním soutěžních kamiónů se tajil dech

Charakteristicky modrý monopost MTX 1-03 formule Easter, s nímž se Jiří Moskal proháněl po okruzích na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, údajně existuje ve sbírce Radka Pavlíčka. Ten je spolupracovníkem Veroniky Vošické, která excelentně houdkovickou výstavu moderovala spolu s Jirkou Suchánkem.

Srdce všech pamětníků rozbušil dakarský speciál Liaz 100.55 D 4×4 s legendárním číslem 627, s nímž Jiří Moskal roku 1985 pomáhal rozepisovat první kapitolu české účasti v legendární soutěži, která tehdy skutečně začínala v Paříži a končila v senegalském Dakaru.

Tuhle Tatru před čtvrtstoletím vedl do Dakaru Karel Loprais
Tuhle Tatru před čtvrtstoletím vedl do Dakaru Karel Loprais

„Podívej, tohle je ta liazka, co jsem jí fandil jako kluk!“ bylo možné slýchat v mnoha obměnách z úst tatínků, kteří provázeli své ratolesti houdkovickou výstavou. Slavný vůz se i s Jiřím Moskalem na palubě předloni do Dakaru podíval znovu. A v akci se předvedla i v Houdkovicích.

Hvězdnou společnosti jí dodala Tatra 815, s níž jela roku 1992 posádka Karla Lopraise, a jež se dnes nachází ve sbírce nákladních tatrovek Milana Horky. Na ovál s nimi vtrhly i další soutěžní a trialové náklaďáky. Při jejich burácení a ekvilibristických kouscích musel i ten nejortodoxnější plochodrážní fanoušek rychle nechat stranou, zda letošní extraligu vyhraje Praha nebo Pardubice.

Skvělé věci umí i trialová Tatra 815 8x8
Skvělé věci umí i trialová Tatra 815 8×8

A ještě k Jiřímu Moskalovi. Řekl si jen o symbolický cesťák, a když jej vyfasoval, ještě modrý papírek ztratil. Mnoho vystavovatelů dokonce jakoukoliv finanční odměnu odmítlo se slovy, že rádi podpoří takovou úžasnou akci.


František Chvojka v akci
František Chvojka v akci
František Chvojka pózuje v improvizovaném depu
František Chvojka pózuje v improvizovaném depu

Avšak zpátky k oválům! František Chvojka se sice s aktivním závoděním rozloučil, ale Houdkovice si nenechal ujít. Shodou okolností se stal jediným zástupcem flat tracku.

S velkým mistrem a jeho přilbou
S velkým mistrem a jeho přilbou

Svůj historický Pérák dával na odiv zrakům přihlížejících a nakonec jej osedlal a předvedl na plochodrážním oválku v ostré akci. Na závěr ani on neodolal a na vlastní hlavě si vyzkoušel pardubickou zlatou přilbu z šestasedmdesátého.


Drag 3000 o sobě dal pořádně vědět
Drag 3000 o sobě dal pořádně vědět

Václav Hutla si vzal k srdci doporučení pořadatelů a do prostoru houdkovického hřiště dorazil již večer před výstavou. Vyložil dva exponáty. Ani ledařský speciál, ani jeho třílitrový dragster se pochopitelně divákům v pohybu vlastní silou nemohly ukázat.

Ledařský speciál Hutla Teamu se v Houdkovicích do akce pochopitelně nedostal
Ledařský speciál Hutla Teamu se v Houdkovicích do akce pochopitelně nedostal

Nicméně natočení dvouválcového motoru vlastní konstrukce sprinterského stroje se stalo jednou z atrakcí. Kdo zmeškal, mohl litovat. Václav Hutla opozdilce častoval otázkami, zda jeho exhibici aspoň slyšeli. Odpověď byla pochopitelně zbytečná. Pakliže si někdo ve vesnici dal po obědě šlofíka, při řevu přeloučského motoru Drag 3000 už oka ani nezamhouřil.

Za svým otcem přijel i Radek Hutla. Mimoděk rozšířil řady exponátů. Byť jeho cestovní Honda Gold Wing nezapadala do koncepce výstavy závodních speciálů, pozornosti a objektivu návštěvníků rozhodně neunikla.


Pestrá expozice SULKAR Teamu s dragsterem, Škodou 130 RS a buginou
Pestrá expozice SULKAR Teamu s dragsterem, Škodou 130 RS a buginou
Tomáš Sulek mladší krotí autokrosovou buginu
Tomáš Sulek mladší krotí autokrosovou buginu

Přeloučský Drag 3000 Václava Hutly nebyl jediným motocyklovým dragsterem na výstavě. Opodál si hověl zelený Kawašimi 1300, který v osmdesátých letech postavil Jiří Kašpar z Holic, a jenž je dnes chloubou muzea v Šestajovicích.

Jaroslav Sulek se svým vnukem Tomášem
Jaroslav Sulek se svým vnukem Tomášem

Spolu s nimi sprinty na čtvrt míle jezdíval i Jaroslav Sulek z Hradce Králové, který rovněž svou konstrukci ukázal na odiv. Používal plochodrážní pětistovky Jawa, což jej sblížilo s prostředím svítkovského stadiónu. Jeho syn Tomáš dokonce na ploché dráze svého času závodil a dodnes je potkáte v pardubickém depu takřka při všech závodech.

Tomáše mladšího vedli také k motocyklům. „Jenže jak se svezl v autě, bylo rozhodnuto,“ komentoval Jaroslav Sulek přítomnost autokrosové buginy se jmenovkou desetiletého Tomáše Sulka juniora.

Dragster Jaroslava Sulka
Dragster Jaroslava Sulka

Vnuk je dnes na české špičce své autokrosové kategorie. A tím pádem musela jít stranou šla i dědova nádherná Škoda 130 RS, která rovněž svou přítomností ozdobila výstavu.

Úchvatná ŠKoda 130 RS Jaroslava Sulka
Úchvatná ŠKoda 130 RS Jaroslava Sulka

Nicméně tým umí i podobné kousky jako letos, kdy Tomáš Sulek v sobotu jel autokros Poříčí nad Sázavou, odkud přes noc zamířili do Šternberka. A tady na trati legendárního závodu Ecce Homo zase řádil děda se svým er-esem. Vedle dalších aktivit Jaroslav Sulek chystá také renovaci soutěžní Škody Favorit skupiny A.


 

Výstavu si užila i Terezka Drymlová stejně jako její táta Lukáš
Výstavu si užila i Terezka Drymlová stejně jako její táta Lukáš
Výstavu si naplno užívaly také děti
Výstavu si naplno užívaly také děti

O středeční výstavě závodních speciálů v Houdkovicích by šlo psát prakticky donekonečna. Každý ze stovek exponátů má svou barvitou historii stejně jako muži a ženy, kteří je přijeli ukázat návštěvníkům.

O ně bylo vskutku skvěle postaráno. Soutěž střídala soutěž, takže si lidé vedle zážitků odváželi s sebou i výhry hmotné podstaty. V plochodrážním prostředí je naprosto unikátní dětský koutek, kde si nejmladší návštěvníci mohli nejen vyhrát, ale třeba si nechat vyzdobit tvářičku krásnou kresbičkou.

Škoda 130 LR v barvách, které jezdil Jiří Sedlář
Škoda 130 LR v barvách, které jezdil Jiří Sedlář

Organizace klapalo jako na drátku a z houdkovických organizátorů by si mohli vzít příklad rovněž pořadatelé, u nichž se konají podniky charakteru mistrovství světa či Evropy.

Není se tedy, čemu divit, že Jiřího Chalupného nechali lidé z večerní zábavy odejít až někdy s rozbřeskem čtvrtečního dne. „Už nikdy,“ reagoval hlavní strůjce skvělé podívané na otázku, kdy zase Houdkovice zaplaví závodní stroje.

Formule Easter MTX 1-06 patřila k hlavním tahákům
Formule Easter MTX 1-06 patřila k hlavním tahákům

Never say never, zní anglické pořekadlo, které je stejně pravdivé jako celá škála našich přísloví. Houdkovičtí vrabci cvrlikali cosi o výstavě vojenské techniky za dva roky. Kdo ví… Jedno je ale nad slunce jasné.

Jakmile zaslechnete cosi o nějaké výstavě Sboru dobrovolných hasičů Houdkovice či JCH rallye teamu, směle škrtejte všechny ostatní plány. Tak úžasnou akci jako ve středu totiž jen tak nezažijete, na to vezměte jed!

Jiří Chalupný (zcela vpravo) odvedl kus poctivé práce
Jiří Chalupný (zcela vpravo) odvedl kus poctivé práce

Foto: Karel Herman a Eva Palánová

Svezení v Lancii Beta bylo jednou z mnoha výher v diváckých soutěžích
Svezení v Lancii Beta bylo jednou z mnoha výher v diváckých soutěžích