Krátkodrážní speciál Shupa přináší jen samé výhody a sociální jistoty

Praha – 31. července
Žhavá novinka z produkce Shupa se před zraky širší veřejnosti poprvé objevila při posledním podniku Speedway Mini Cupu. Jaroslav Šůs,konstruktér motocyklu, svůj novou stopětadvacítku, která je v podstatě zmenšený půllitr, magazínu speedwayA-Z představil. Přitom se svěřil, že stroj přináší jenom samé výhody a sociální jistoty.

„Je to jednokvaltový stroj, jak říkají Poláci jednobiegovy, tedy bez převodovky, což je v polském překladu bezbiegovy,“ tvrdí Jaroslav Šůs, jehož neopouští jeho charakteristický humor. „Funguje jako půllitr, tedy kromě výkonu – zatím… Závodník neřadí a používá pouze spojku.“

V Shupě se tedy vydali cestou většího krouticího momentu. „Celé je to založené na podstatném zvýšení momentu setrvačnosti a to díky naší větší klice,“ říká konstruktér. „Ještě jsme tam po vzoru australských předpisů aplikovali karburátor s difuzérem 24 milimetrů, aby se zmenšila díra při rychlém otevření plynu a zlepšil se průběh krouticího momentu. Krouáku jsme navíc pomohli ještě zapalováním s regulací předstihu a omezovačem, které je vybavené kontrolní diodou.“

Princip vůbec poprvé na ploché dráze umožňuje jakousi formu přenosu informací přímo do boxů. „Dioda se rozsvítí asi dvě stě otáček před zapnutím omezovače a signalizuje jezdci, že by měl něco udělat se zadní rozetou,“ vysvětluje Jaroslav Šůs. „Dioda je pro dobře vycvičeného mechanika viditelná i z depa, takže než se vrátí jezdec do boxů, mechanik má už připravenou menší rozetu. Čas na její výměnu se podstatně zkracuje a přibližuje se času na výměnu kol v závodech formule jedna. Jak by řekl klasik, prostě jen samé výhody a sociální jistoty.“

Foto: Jiřina Šifaldová