Jan Jeníček dvakrát přehlížel kostěnický ovál z nejvyšší výšky

Kostěnice – 7. července
Pustit Jana Jeníčka při dnešním Srandamači v Kostěnicích s jeho Shupou mezi pětistovky, se ukázalo jako šťastný nápad již v rozjížďce s číslem tři. Pardubický závodník v ní odvedl Dana Macla a dal poprvé najevo, že po skvělém startu bude na malé dráze nesmírně těžké dohnat jeho stopětadvacítku. V základní části jej porazil pouze v sedmé jízdě Milan Moravec, ale ve finále Jan Jeníček znovu kraloval. Podruhé šel na nejvyšší stupínek pódia v nadstavbové Ceně speedwayA-Z. Tady se však zprvu ujal vedení Milan Moravec. Devětatřicetiletý hobík si loni k narozeninám pořídil motocykl od Josefa France a v jeho sedle se ujal vedení. Jenže ve třetím kole upadl a po restartu Jan Jeníček dokázal udržet útočícího Františka Kliera na uzdě. Po víkendu v Itálii flat trackeři s FT1 odpočívali a dramatický závod této kategorie se stal kořistí Davida Havlíčka. Juniorské kategorie opanovali Tadeáš Růžička a Dominik Hrbek.

Jan Jeníček si hobla vskutku zasloužil

Létající stopětadvacítka

Cenami se v Kostěnicích tradičně nešetří

Těsně před desátou dopolední se závodiště v Kostěnicích teprve protahovalo stylem člověka, který si rád po ránu přispí. Nicméně pár nedočkavých hobíků již mělo svou techniku vyloženou. Prim hrál František Klier, který přímo ve středu oválu se svým otcem Františkem tábořil již od čtvrtka, kdy ve Svítkově startoval v evropském poháru devatenáctiletých. A pochopitelně Dan Macl, jehož manželka s dcerami již točily pivko a hladovým krkům nabízely párky v rohlíku.

Jan Poříz právě odstartoval Miroslava Kašpara, Stanislava Buňku a Milana Moravce

Postupně se sjelo dohromady šestnáct závodníků, přičemž nejvíce z nich čítala kategorie Speedway. Čtyři z nich byli ryzí hobíci, tři borci s licencí. Vedle zmiňovaných Dana Macla a Františka Kliera i Jan Jeníček, o němž bylo rozhodnuto, že se svou stopětadvacítkou nastoupí v hlavním závodě. Oproti běžné závodnické společnosti chyběli synové Jana Hlačiny, kteří byli na táboře.

Jan Jeníček vodí Dana Macla

Michal Krejčí se po loňské srážce se startovacím zařízením rozhodl věnovat se raději organizační stránce. Nebylo divu, že jedním z jeho prvních verdiktů bylo rozhodnutí startovat raději na gumičku vystřelovanou ze strany. V roli diváka se prezentoval také Jan Vaňátka i s Josefem Novákem, kteří měli pracovní dopoledne. Před zítřejší cestou na šampionát juniorských družstev do slovenské Žarnovice totiž museli vyměnit ložisko na nápravě dodávky pardubického závodníka.

Dan Macl v akci

Program tříkolových rozjížděk zahájil František Klier, když hned po startu odvedl Dana Macla a Radka Červenku. Druhou rozjížďku opanoval Milan Moravec v sedle motocyklu koupeného od Josefa France. Zůstalo mu i osobní číslo 444, s nímž vyzrál na Stanislava Buňku a Miroslava Kašpara.

Kvůli technickým potížím do třetí jízdy nenastoupil Radek Červenka, jehož jsme dnes měli vidět v akci již jenom jednou. Viděli jsme však průlomový okamžik, když Jan Jeníček se svou stopětadvacítkou odstartoval na Dana Macla, jenž nebyl schopný najít cestu k předjetí navzdory velké převaze kubíků ve svém motoru.

Flat track ke Kostěnicím neodmyslitelně patří – David Havlíček vodí Aleše Dubna

Ve čtvrté jízdě si svůj úvodní triumf zopakoval František Klier. Už v prvním nájezdu byl před Milanem Moravcem, který se ale s porážkou smiřoval jen velice těžko. Jeho pozici neporaženého závodníka vzápětí vyrovnal Jan Jeníček, když po dalším skvělém startu přivedl do cíle Miroslava Kašpara a Radka Červenku.

Základní část však nakonec vyhrál František Klier. V páté jízdě odstartoval zvenku jako první, zatímco Dan Macl si v cíli o kousíček uchránil nejen druhou pozici před dotěrným Stanislavem Buňkou, ale i postup do velkého finále. Milan Moravec v rozjížďce s číslem sedm byl na startu rychlejší než Jan Jeníček.

Stanislav Buňka v plném tempu

Pardubičan se se svou stopětadvacítkou ocitnul v opačné roli, než když sám udával tempo. Překonat pětistovku, kterou vedl borec, jenž by se rozhodně nemohl ztratit ani kupříkladu v českém přeboru, nebylo možné. O to slibnější však bylo, že se oba závodníci stojící na opačných pólech spektra kubických objemů se měli setkat ještě jednou. Vedle velkého finále je čekala ještě nadstavbová jízda o Cenu speedwayA-Z.

 

Fatální pád v nadstavbové jízdě

Fekální Praga V3s přestavěná na kropičku měla dnes hodně práce

Dráha přece jenom začala prášit, čemuž pomáhal i svěží větřík, jenž její povrch vysušoval. Ke slovu se dostala bývalá fekální vétřieska, kterou šikovní členové Motoklubu Úhřetická Lhota přestavěli na improvizovanou kropičku. Že je anorganický jednojaderný hybrid s chemickou zkratkou H20 v současných parných dnech vzácnou kapalinou, se přesvědčil také Dan Macl.

Finále: zleva Dan Macl, Jan Jeníček, Milan Moravec a František Klier

V Kostěnicích je zákaz kropení zahrádek a nedaleké rybníky, odkud by se voda dala čerpat, mají soukromé vlastníky. Z toho důvodu Dan Macl naplnil cisternu zelené pragovky u sebe doma. Sice jej čeká mastnější účet za vodné, nicméně trať se dostala do regulérní podoby.

Milan Moravec vede v jízdě O cenu speedwayA-Z před Janem Jeníčkem a Františkem Klierem

Malé finále se nakonec muselo konat jen s dvojicí závodníků na startovním roštu, jelikož Radek Červenka nenatočil svůj motocykl. Nejlepší start předvedl Miroslav Kašpar, nicméně už v první zatáčce se vlády ujal Stanislav Buňka.

Milan Moravec měl velký pech

Velké finále dnes poprvé a naposledy přivedlo na start čtveřici plochodrážníků. Jan Jeníček v přesile pětistovek nemohl jinak, než vsadit všechno na rychlý start. A ten mu dokonale vyšel. Pomohlo mu také, že Milan Moravec, jenž se spodem úvodního oblouku nedostal do čela, musel čelit Františku Klierovi. Ten se v úvodním výjezdu dostal na druhé místo, které před Milanem Moravcem uhájil až do cíle.

František Klier zkouší udržet v šachu Jana Jeníčka

Přítrž řádění Jana Jeníčka mohla ukončit nadstavbová jízda o Cenu speedwayA-Z. A to tím spíš, dostal-li se Milan Moravec po startu do čela. Pardubický kolibřík stačil v první zatáčce podjet Františka Kliera. „Šoupnul jsem mu to tam po vnitřku,“ nechal se slyšet později. „Nikudy jinudy by to nešlo.“

Cenu speedwayA-Z si odvezl Jan Jeníček

Milan Moravec projel jako první cílem do druhého, i třetího okruhu, avšak v jeho úvodním oblouku upadl. „Kdybych nedělal blbost…“ litoval, protože byl diskvalifikován z repete. „Mrzí mi to…“ Při opakování Jan Jeníček nestihnul v úvodním oblouku Františka Kliera, jenž byl po vnějšku přece jen rychlejší. Nicméně pohár s modrou přilbou přece jen neskončil ve sbírce divišovského závodníka. Jan Jeníček se ve druhém kole ukázal být rychlejší ve druhé zatáčce a František Klier již na jeho manévr nenašel protizbraň.

 

Skvělá podívaná také v ostatních kategoriích

Dominik Hrbek (8) upaluje před Denisou Maclovou a Elou Kńávovou (7)

Ani další kategorie dnes v Kostěnicích nedovolily přítomným zívat nudou. Junioři Speedway měli na startu dvě stopětadvacítkáře. Dominoval Tadeáš Růžička, jehož otec začal zvažovat, že jeho potomek ovládá plochodrážní motocykl natolik, aby mohl v úterý v Praze nastoupit do pohárového Mini Cupu. Za soupeře měl Martina Kloučka, dalšího libereckého kluka, který dělá své první plochodrážní krůčky v sedle červenobílé Shupy po Sebastianu Kösslerovi.

Tadeáš Růžička ujíždí Martinu Kloučkovi

Oba Liberečáti jezdili své vlastní jízdy, zatímco děti za řidítky terénních strojů jely vlastní flat trackerský závod. I ten měl svého suveréna v osobě Dominika Hrbka. Pokaždé se dokázal dostat do cíle před Denisou Maclovou, která prvně představila větší stroj Malaguti.

Ke kostěnickým závodům pochopitelně patří i velký flat track, byť dnes prestižní kategorie FT1 chyběla. Jako úvodní vítěz se prezentoval Jakub Matějíček, který vyhrál stylem start – cíl před Davidem Havlíčkem, jenž za sebe odsunul Aleše Dubna ve třetím z šesti okruhů.

Jakub Matějíček vodí Davida Havlíčka a Jiřího Matějíčka

Pro další jízdy si Jakub Matějíček stoupnul o pořádný kus dozadu za své soupeře. V rozjížďce s číslem dvě dojel třetí za Davidem Havlíčkem a dominantním Alešem Dubnem. Avšak ve třetí jízdě je oba podjel již v první zatáčce čtvrtého kola.

Ve finále na osm kol se na protilehlé rovince Aleš Duben přehnal do čela před Jiřího Matějíčka. Brzy však vedení převzal David Havlíček, ovšem Jakub Matějíček rychle smazával svůj odstup a na začátku třetího kola vedl. Jenže v pátém okruhu upadl Aleš Duben.

Aleš Duben měl pech

Opakovalo se znovu na osm kol a Jakub Matějíček navzdory svému dobrovolnému handicapu opět kalil vodu. Nyní se však dostal jen na druhou pozici za Davida Havlíčka. Pech Aleše Dubna pokračoval, když si domácí závodník ustlal v předposledním kole. Na nejnižší stupínek vítězů tak zamířil Jiří Matějíček, který byl se svým veteránem osamocený v poli motocyklů kategorie FT Classics.

Michal Krejčí si objel svá poslední dvě kola

Speedway:

TOT MF FIN
1. Jan Jeníček, Pardubice (125 ccm) 3 3 2 8 1.
2. František Klier, Divišov 3 3 3 9 2.
3. Milan Moravec 3 2 3 8 3.
4. Dan Macl 2 2 2 6 4.
5. Stanislav Buňka 2 1 1 4 1.
6. Miroslav Kašpar 1 2 1 4 2.
7. Radek Červenka 1 – 1 2 3.
Speedway: František Klier, Jan Jeníček a Milan Moravec

Cena speedwayA-Z:

1. Jan Jeníček, Pardubice (125 ccm)
2. František Klier, Divišov
3. Milan Moravec X

Poznámka: nadstavbová jízda kategorie speedway

Cena speedwayA-Z: František Klier, Jan Jeníček a Milan Moravec

Junioři Speedway:

TOT FIN
1. Tadeáš Růžička, Liberec 3 3 3 9 1.
2. Martin Klouček 2 2 2 6 2.
Junioři Speedway: Martin Klouček a Tadeáš Růžička

Flattrack:

TOT FIN
1. David Havlíček Yamaha FT Classics 2. 2. 3. 7 1.
2. Jakub Matějíček Kawasaki FT Classics 1. 3. 1. 5 2.
3. Jiří Matějíček Jawa FT Veterán 4. 4. 4. 12. 3.
4. Aleš Duben Honda FT Classics 3. 1. 2. 6 F
Flattrack: Jakub Matějíček, David Havlíček a Jiří Matějíček

Junioři Flattrack:

TOT FIN
1. Dominik Hrbek 1. 1. 1. 3 1.
2. Denisa Maclová 2. 2. 2. 6 2.
3. Ela Kňávová 3. E 3. 9 3.

Poznámka: závody všech kategorií se konaly na větším ovále

Junioři Flat Track: Denisa Maclová, Dominik Hrbek a Ela Kňávová

Foto: Karel Herman

Dělí je bezmála šedesát let, aneb Ela Kňávová a Miroslav Kašpar, nejmladší a nejstarší závodník dnešního Srandamače