Matěj Kůs staví závodní mozaiku logickým způsobem

Praha – 31. ledna
Předloni si záměrně ze všech možných alternativ vybral tu nejhorší. A vskutku se na nepříliš populární dráze v Newcastlu rychle našel a s místními Diamanty vystřihnul svou nejlepší sezónu za kanálem La Manche. Jenže se mimoděk dostal do role starověkého krále Pyrrha po jeho triumfu nad Římany u Auscula. Promotéři změnili pravidla a on se díky vysokému average do sestavy Newcastle nevešel. Přesto chtěl loni na úspěšném roce stavět, jenže se zranil již na sklonku března a při svém comebacku si při světovém poháru své zranění obnovil. Nicméně defétismus není vlastností, jež by jej charakterizovala. Matěj Kůs se vskutku nevzdal, v extralize a v šampionátu jednotlivců na podzim ukázal ostré zuby a minulý pátek podpisem v Redcaru dotáhnul do konce svůj britský comeback. Magazínu speedwayA-Z se svěřil, že podoba jeho závodního kalendáře dává logický smysl.

 

Ostrý nůž zůstává schovaný v pouzdře

Matěj Kůs se po roční absenci vrací do britské ligy

Návrat do britské ligy plánoval již loni v březnu před osudným pádem při tréninku v Gniezně. Okolnosti se postavily proti, nicméně v ostrovní lize se neobjevil ani po svém comebacku na ovál v červnu, ani na sklonku léta po další operaci k zafixování šroubu držící pohromadě poškozené chodidlo.

„Možné to bylo,“ reaguje Matěj Kůs na otázku, zda se nemohl vrátit již během léta. „Měl o mě zájem jeden klub, problém byl, že mě chtěli hned a já si nebyl jistý, jak mně bude, a že mě nebude trápit noha, jestli ten nápor zvládne. Po prvním červenci už mi pravidla nedovolily nikde podepsat. Jak jsem minul tuhle bariéru, věděl jsem, že je to konec pro tu sezónu. Teď vím, že jsem udělal správně, poučil se z minulosti, chyby neopakoval a vracím se až teď, když jsem stoprocentně zdravý.“

Matěj Kůs v akci

Od minulého pátku je Matěj Kůs závodníkem Redcaru. Tady prožil kapitán extraligové Markéty skvělé období. Nicméně vztahy s promotérem Brianem Havelockem nebyly idylické a s trochou nadsázky připomínaly italská manželství z brilantních starých černobílých filmových komedií. Šéf Redcaru dokonce neváhal přitlačit nůž na krk Matěje Kůse, aby zabránil jeho snaze najít si angažmá jinde. Nicméně se zlou se potázal, protože si český závodník dokázal najít cestu, jak koupit svůj vlastní kontrakt a nechat stoupat svou hvězdu v Newcastlu.

„Jo, je to tak, okolnosti byly před dvěma lety divoké,“ směje se dnes. „Asi to tak všechno mělo být, poznal jsem nové lidi. Teď zpětně na to koukám pozitivně a jsem rád, že se to vše stalo. Redcar už vedou noví lidé, kteří mě chtěli zpátky, a já se nemusel dlouho rozhodovat.“

 

Diář se plní závodními daty

Už dnes Matěj Kůs ví, že letos bude cestovat na více než šedesát závodů

Kontrakt s Redcarem už na první pohled nepostrádá logiku. Matěj Kůs zná ovál dokonale. Prožil tu sezóny 2011 – 2014, než odešel do Berwicku, odkud jej Brian Havelock opět stáhnul na sezónu 2016. Letos začíná jako heat leader s average 7,64. Člověk nemusí tuto křížovku luštit příliš dlouho, aby odhalil tajenku slibující povedenou sezónu.

Od roku 2008 nikdy nechyběl v závěrečné trojce českého šampionátu s výjimkou let 2013 a 2017 a to vinou zranění

„Vrátit se zpátky tam, kde to znám a pár let jsem tam závodil, mně přišlo jako nejrozumnější řešení po sezóně, kdy jsem většinu času stál kvůli zranění,“ přemítá Matěj Kůs. „Do toho je to skvěle vedený klub se skvělými lidmi a atmosférou. Jejich plány a očekávání vůči mně jsou takové, že bychom s Benem Barkerem ten tým měli táhnout, takže on je na jedničce a já na pětce. Do toho máme silné rezervisty Theo Pijpera a Tobiase Busche. Může se rýsovat dobrý rok, ale ten je před námi a ani nezačal, to nejtěžší právě začíná.“

Se spolehlivým mechanikem Milanem Mihulem

V české extralize bude Matěj Kůs obhajovat titul s pražskou Markétou, ale jak do jeho plánů zapadá polská Poznaň, kde se v listopadu o detailech nechtěl příliš šířit? „Poznaň není jedinou smlouva, kterou jsem podepsal,“ vysvětluje. „Koncept toho byl takový, že jsem neměl Anglii a nevěděl jsem, jestli přijde, i když jsem v ní doufal, takže jsem si dělal zadní vrátka, kdyby přišla. Podle toho byly nastavené všechny další. První smlouvu jsem podepsal v Dánsku za Grinsted, do toho Poznaň a teď Redcar.“

Tím pádem je závodní diář Matěje Kůse již na sklonku ledna pořádně plný. „Takže závody v Čechách, pak Anglie, rád budu jezdit pravidelně do Dánska, a když to termíny umožní, pojedu do Polska,“ plánuje. „Teď je v kalendáři nějakých 65 závodů, z toho čtyři v Polsku a pět v Dánsku. Ještě tam nejsou volné závody v Německu, se kterými vyplním volné soboty.“

Jeho excelentní souboj s Martinem Vaculíkem ve finále ZP SNP se do historie slavného slovenského mítinku zapsal zlatým písmem

Foto: Karel Herman