Plochodrážní sezónu v Mariánských Lázních otevřou veteráni

Mariánské Lázně – 28. dubna
Prvním ze tří mezinárodních závodů, které bude v letošním roce hostit dlouhá plochá dráha v Mariánských Lázních je úvodní podnik seriálu European Veteran Longtrack Series. V neděli 4. května se na naší jediné kilometrové dráze představí čtyřicítka jezdců ze sedmi zemí evropského kontinentu. Své jezdecké umění přijedou předvést plochodrážníci z Velké Británie, Německa, Norska, Dánska, Itálie, Rakouska a Nizozemí. Velkým lákadlem je kromě bojů o body do evropského šampionátu tradičně i depo plné starých závodních motocyklů.

Letošní seriál čítá celkem šest závodů. Po Mariánských Lázních přijde na řadu dlouhá dráha v německém Mulmshornu (31.5.), v červnu přivítá veteránské závodníky norský Drammen (28.6.), poté se staří pánové utkají na travnaté ploché dráze v německém Melsungenu (9./10.8.) a kolotoč závodů uzavřou opět dlouhé dráhy, nejprve nádherný stadion v Lübbenau v bývalém východním Německu (20.9.), na němž se dlouhá léta nejezdilo a jehož obnovení potěšilo mnohé fanoušky i závodníky, a celá série vyvrcholí na jedné z nejslavnějších drah světa v bavorském Pfarrkirchenu (27./28.9.).

Závod v Mariánských Lázních je jako obvykle rozdělen do dvou kategorií podle toho, zda jezdci sedlají dvouventilové nebo čtyřventilové stroje. Mezi dvouventily patří k širokému okruhu favoritů loňský vítěz Angličan Garry Smith. Nebude to však mít vůbec lehké. Proti němu se totiž na start postaví jeho krajan, legendární Gerald Short. Malý podsaditý Brit, který je pověstný svou bojovností, patřil kdysi mezi nejlepší jezdce na travnaté ploché dráze. Dokladem toho jsou mimo jiné i titul mistra Evropy z roku 1979, stříbro o rok později a bronzová medaile v roce 1983.

Dalším tvrdým soupeřem bude jezdec, který si stylem své jízdy získal srdce mnoha fanoušků po celé Evropě, německý reprezentant Hartmut Ernst. Bohatá kariéra závodníka pocházejícího z bývalé NDR byla dlouhá léta spojena s klubem Nordstern Stralsund. Ernst, který je v civilu řidičem odtahové služby, se může pochlubit domácím titulem mezi juniory i seniory, úspěšný byl i na slavném Bergringu v Teterowě. Divákům v tehdejším Československu se představil při startech na Zlaté přilbě v Pardubicích v letech 1974, 1976 a 1977. Úspěchy začal sbírat i po svém comebacku mezi veterány. Titul evropského šampióna vybojoval jak ve dvouventilech tak čtyřventilech.

Dalším z řady kandidátů na triumf v Mariánských Lázních je baculatý Angličan s nezapomenutelným úsměvem Maurice Jones. Ten na zdejší dráze triumfoval v letech 2000 a 2004, přičemž za posledních osm let chyběl na stupních vítězů pouze jednou. Podobně jako Ernst v minulosti úspěšně střídal dvou- a čtyřventilový stroj, aby v posledních letech definitivně zakotvil v prvně jmenované kategorii. Výborně jezdí i Franz Greisel z Německa, ten si zlatý věnec odvezl z mariánskolázeňského pískového oválu v roce 2006. Do bojů o přední pozice budou chtít určitě zasáhnout i Norové Kaare Heia a Jan Jacobsen nebo Brit Mick Cooke. Ten je věrným vyznavačem značky JAP, ve své sbírce má tento stroj v dvouventilové i vzácnější čtyřventilové podobě.

Doménou britských plochodrážníků byla v posledních letech kategorie čryřventilů. Vloni obsadilo trio Paul Evitts, John Hartley a Dave Hammond celé stupně vítězů. Letos by mohl britské řádění zastavit třeba Karel Kadlec, ten však musel závod na domácí půdě kvůli termínové kolizi oželet. Tato absence však nijak nesnižuje jeho šance na přední umístění v celém seriálu, nebo zde platí pravidlo o škrtání nejhoršího výsledku. Chybět bude i exšampión bývalé NDR na dlouhé dráze z roku 1984 Oswald Lasarzik se svou zelenou Jawou. Toho nahradí jeho krajan Andreas Büschke. Do startovní listiny však přibylo jiné jméno, které může jezdcům Albionu překazit vítězné ambice.

Po roční přestávce se na dráhu v západočeských lázních vrací Rakušan Anton Wannasek. To, že mu tahle tisícovka náramně vyhovuje dokazují zlaté věnce z let 2001 a 2006. Pohled z nejvyššího stupně vítězů si v minulosti vychutnal i bělovlasý Ital Francesco Barbetta, který se v důležitých chvílích nebojí podržet plyn o něco déle než ostatní. Výborně umí zajet i dánský reprezentant Jens Munkedal nebo Maďar reprezentující Norsko Miklos Nemeth.

Nedělní závod začíná ve 13.30 slavnostním nástupem, start první jízdy je na programu ve 14.00.

Startovní listiny:

Dvouventily:
1 Gerry Smith, GB
2 Kåre Heia, N
3 Maurice Jones, GB
5 Hartmut Ernst, D
7 Franz Greisel, D
8 Peder Jensen, DK
9 Jan Kilen, N
10 Geoff Urben, GB
11 Jürgen Bruckner, D
13 Jan Jacobsen, N
14 Tom Blackwood, SCO
15 Knut Olsen, N
16 Brad Davis, GB
17 Mick Cooke, GB
20 Brian Bassett, GB
21 Gerald Short, GB
22 Bill Haynes, GB
23 Roy Gomm, GB
 
Čtyřventily:
1 John Hartley, GB
2 Paul Evitts, GB
3 Dave Hammond, GB
4 John Freeman, GB
5 Peer Bakke, N
6 Kevin Howse, GB
7 Francesco Barbetta, I
11 Jürgen Jucknies, D
12 Silvano Soattin, I
13 Frank Yates, GB
14 Miklos Nemeth, N
15 Ian Leverington, GB
16 Andreas Büschke, D
17 Olav Marsch, D
18 Jens Munkedal, DK
19 Anton Wannasek, A
20 Jan Hamers, NL

Foto: Jiří Bayer