Divišov připravuje ledy a pouáky

Divišov – 30. října
Divišov má ve spektru činných českých klubů jeden primát. By jeho stadión sousedí se světoznámým výrobcem plochodrážních motocyklů, nikdy v padesátileté historii českých lig nenasadil své družstvo. Magazín speedwayA-Z hovořil s Milanem Hajným, divišovským předsedou, a zjistil, že ke změně nedojde ani v sezóně 2007. Vedle ledů nás v městečku pod Blaníkem čekají tři volné závody.

„Chtěli bychom zase jet Golden Spike,“ svěřil se Milan Hajný. „Jen jsou problémy s promotérem. Na náš už od loňska zablokovaný termín reagoval Flims tím, že si na něj udělal svůj Golden Spike. Cukli jsme o den na 21. ledna, ale tam je problém, zda budou jezdci schopni a mít zájem přejet všichni do Divišova. Za noc je to 800 kilometrů. Promotéři to negarantují. Proto mi jejich požadavek, který proti loňsku narostl o tři tisíce euro, připadá pošetilej. Aby mi sem za odpadlíky dojelo dvanáct Švýcarů, které má Fricke (jeden z organizátorů GSS – pozn. redakce) na telefonu, na to, a zapomenou.“

Jako případná náhrada se však rýsuje další kvalitní závod. „Počkáme do rozhodnutí UEM s termíny mistrovství Evropy,“ říká divišovský šéf. „A pokusíme se udělat jako první na světě evropský pohár družstev. Byly by to dvojice na ledě, aby se svezli všichni naši a byla to podívaná. Je to nápad mladšího Tondy Klatovského a myslím, že vůbec ne špatný.“

Dění na divišovském stadiónu by nemělo ustat ani v letních měsících. „Zatím jsou v plánu tři volný závody, jak ty rád říkáš pouáky,“ odhaluje Milan Hajný záměry svého klubu. „Jeden ke stému výročí narození Jaroslava Simandla, druhý tradiční Pohár města Divišova a třetí ve spolupráci s HBC fans Memoriál Josefa Leifra, první závod fanoušků. Co bude po kalendářce, se uvidí. Na to sté výročí už máme s Jawou předběžně dohodnuté dva tovární jezdce. A uvidíme, koho k nim. Rád bych ve spolupráci s HBC doladil sestavu, aby to byl závod na úrovni. Pozvánky obdrží i čtyři mistři světa, aby se toto výročí opravdu důstojně oslavilo. Z mistráků je tutovka zatím jen finále čtyřkolek.“

Jisté je také, že v lize nebude závodit tým pod hlavičkou AK Divišov. „Postavit vlastní tým není v našich úvahách,“ komentuje toto téma Milan Hajný. „I když kluci z HBC mají své návrhy, zbytek klubu se k tomu staví negativně. Za současné situace by se odjela možná jedna sezóna a bylo by po financích. A my tady začínali od nuly. Z techniky tu nebylo nic.“

Jako možné řešení se ovšem nabízí koalice s jiným klubem. „To ukáže čas,“ krčí Milan Hajný rameny. „Nikdo nás neoslovil a ani si neumím představit, za jakých podmínek bychom do toho šli. Bylo to vše o jednáních. Nebráníme se však ničemu, pokud nás někdo osloví, jednat můžeme.“

Nicméně není paradoxní, že v městě plochodrážních motocyklů není žádný plochodrážník? Od dob Tomáše Uhra, Roberta Krále, Aleše Filipa či v poslední době Jana Hlačiny už uplynulo v Sázavě hodně vody. „Teď se možná dozvíš něco, co ještě nikdo neví,“ slibuje divišovský předseda. „Divišov má svého prvního závodníka. Sice je to ledař, ale bude nastupovat pod hlavičkou AK Divišov. Je to Jan Klatovský a my jsme rádi, že za nás pojede. Je to taková první vlaštovka. Co dál, se ukáže.“

Milan Hajný zmínil také součinnost s Jawou. „Je nastavena velice vstřícná spolupráce,“ říká. „Ale nezapomínejme, že nejsme jediní, kdo je oslovuje. Každý z klubů má vlastně jezdce z Jawy. A už je to ve slevách, které dostanou, nebo v jakékoliv pomoci, které se jim ze strany podniku dostane. Oslovovat je ve směru, aby si založili vlastní tým, mi přijde dost nemístné. Pro Jawu by to možná vyšlo levněji, ale co pak? To by byl rachot, kdyby přestali podporovat i ostatní. Necháme tomu čas, kterého sice moc není, ale snad se plošina sebere a zase se dostane tam, kam patří. Nad všechny Pešky či Abrahámy a další, co se jim zpívají oslavné písně i za patnáctá či dvacátá místa. To je totiž v plošině neúspěch!“

Ligové doteky
By Divišov nikdy neměl ligové družstvo, neznamená to, že by ligové zápolení středočeské městečko míjelo. V prvním období (1956 – 1962) se šampionát jezdil na bázi krajských družstev, v nichž participovali závodníci i z více klubů na bázi geografické příslušnosti. Navíc RH Praha neměla až do roku 1961 svůj vlastní stadión. Během jejího duelu s Plzeňským krajem v říjnu 1958 se Divišov stal svědkem premiéry cizince v našich ligách. Start Švéda Curta Eldha, který návštěvu továrny spojil i se závoděním, se stal spíše raritou. A to tím spíše, když nastoupil za oba týmy.

Renesance české ligy v sedmašedesátém se už Divišova nedotkla vzhledem k uzavření stadiónu. Prvním závodem na nově postaveném oválu se v říjnu 1990 stalo finále mistrovství republiky družstev, nadstavbová soutěž všech lig z období 1987 – 1990. Spolupráce se Slaným přivedla do Divišova extraligu a Slaný v červnu 1992 dokonce těsně porazil favorizované Pardubice. V srpnu 1995 vidělo divišovské publikum prvoligový závod. A poslední ligovou epizodou se stal azyl pardubického Racku v sezóně 1999. Tehdy se však podařilo uskutečnit jediný ligový podnik, druhý uplaval.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)