Jaroslav Petrák oslaví plnoletost startů na Zlaté přilbě

Srch – 15. září
Zkraje devadesátých let byl problém letět v neděli nad ránem z Anglie do Prahy. Prakticky celá světová špička působila v ostrovní lize a problémy s přesunem se týkaly také Bohumila Brhela a Tomáše Topinky, kteří tehdy oblékali vesty King’s Lynn a ještě v sobotu večer závodili. Pardubičtí pořadatelé byli před dvěma desítkami let takové výpadky řešit ještě ze svých jezdeckých zdrojů. A tak, když první říjnovou neděli roku 1993, bylo potřeba obsadit při Zlaté přilbě startovní číslo čtrnáct, Evžen Erban oslovil Jaroslava Petráka. Na slavnostním nástupu přitom nikdo nemohl tušit, že tehdy dvacetiletý junior stojí na prahu rekordu, jímž účastí v závodě všech závodů překoná patnáct startů Jana Holuba a v neděli dokonce i sedmnáct legendárního Jiřího Štancla.

 

Jaroslav Petrák pojede Zlatou přilbu již poosmnácté
Jaroslav Petrák pojede Zlatou přilbu již poosmnácté

Roku 1993 se Jaroslav Petrák zapsal do historie Zlaté přilby šestým místem ve druhé vylučovací skupině, když mu pochopitelně chyběla jedna rozjížďka. Tehdy ještě program začínal čtveřicí vylučovacích rozjížděk již v sobotu, kdy místo čtrnáctky startoval náhradník Jiří Šťovíček.

Ve dvou následujících ročnících se Jaroslav Petrák při Zlaté přilbě představil jako náhradník. Pak přišla sedmileté pauza. Klub se snažil otevírat dveře do závodů se světovou elitou juniorům. Začínala éra bratrů Drymlových, později odstartoval svou kariéru Tomáš Suchánek a do Zlaté přilby se z pozice náhradníka dostal kupříkladu i Josef Franc.

Současná šňůra nepřetržité účasti Jaroslava Petráka odstartovala až v říjnu 2002. Jak jinak, z pozice náhradníka. Nicméně o rok později měl současný pardubický matador namále. Vestu prvního rezervisty definitivně získal až v neděli. Ještě v sobotu s ní totiž jezdil Luboš Tomíček, jenž ovšem po Zlaté stuze odjel domů.

Díky letním přeborům a prvním ligám se Jaroslav Petrák před závodem všech závodů pořádně rozjetý
Díky letním přeborům a prvním ligám se Jaroslav Petrák před závodem všech závodů pořádně rozjetý

Tím pádem Jaroslav Petrák přijde v neděli na nástup Zlaté přilby již popatnácté v řadě. Přidáme-li jeho tři starty z let 1993 – 1995 zjistíme, že nejstarší plochodrážní závod světa pojede již poosmnácté.

„Pěkný číslo,“ kvituje Jaroslav Petrák svou bilanci. Jan Holub se postavil na startovní rošt patnáctkrát, nicméně naposledy se dočkal jen symbolického zvednutí pásky. Jiří Štancl absolvoval Zlatou přilbu sedmnáctkrát. Vedle nenapodobitelných výsledků si však fenomenální závodník nad Jaroslavem Petrákem udržuje vrch ještě v jednom ohledu. Všech svých sedmnáct ročníků totiž absolvoval v řadě, zatímco, Jaroslav Petrák měl onu sedmiletou přestávku.

V sobotu se Jaroslav Petrák probil na celkové druhé místo aktuální klasifikace českého přeboru
V sobotu se Jaroslav Petrák probil na celkové druhé místo aktuální klasifikace českého přeboru

V neděli se Jaroslav Petrák přijde ochozům představit divákům v úloze první traťové rezervy. „Náhradník mě baví,“ konstatuje. „Když jedeš skupinu, svezeš se třikrát a končíš. Když jedeš náhradníka, máš možnost svýzt se se střelcema ve čtvrtfinále. Před dvaceti lety jezdil Přilbu třeba Hans Nielsen. Kde jinde se ti podaří postavit se s takovýma závodníkama na pásku?!“

Pardubickému matadorovi dávají konec konců za pravdu i jeho vlastní zkušenosti. Roku 2004 si ve vylučovací skupině hodně věřil, avšak po hrozivém pádu skončil v nemocnici s poraněným ramenem. O systému Zlaté  přilby, kde se ve skupinách škrtá jeden nejhorší výsledek již od roku 1965, se hovoří jako o nespravedlivějším na světě.

Jaroslav Petrák v odpovědi na otázku, jak se na neděli těší:

„Hlavně aby bylo počasí. Jinak normálka. Těšíš, netěšíš… Hlavně počasí, aby nechcalo, pak je jedno, jestli bude dvaadvacet nebo pětadvacet stupňů.“

Role náhradníka mu sedí - snímek z nástupu pochází z roku 2006
Role náhradníka mu sedí – snímek z nástupu pochází z roku 2006

Ovšem Jaroslav Petrák poznal i jeho krutost, kdy určitý bodový zisk v jedné skupině stačí na komfortní postup, ovšem v jiné je zoufale málo. Roku 2007 byl s pěti bodů poslední, zatímco Martin Smolinski skončil se šesti ve čtvrtfinále.

Proto se stále drží pozice náhradníka. Pouze jednou mu plány zhatil sám Petr Moravec. Před třemi lety přímo na nástupu vyměnil startovní vestu náhradníka za startovní číslo dvě místo Nicka Morrise. A že si Jaroslav Petrák díky třem jízdám závod závodů vůbec neužil, je nabíledni, uvážíme-li, že coby náhradník se z depa na ovál spouštěl až sedmkrát.

 

Účast Jaroslava Petráka ve Zlaté přilbě města Pardubice, resp. Zlaté přilbě České republiky (do roku 1995) či Zlaté přilbě ČS ŽP (do roku 2000):

2.-.3.10.1993 1. vylučovací skupina 2 body – 6.
10.-11.9.1994 náhradník 4x VYL 5 bodů, 3x 1/4FIN 3 body
2.-.3.9.1995 náhradník 4x 1/4FIN 3 body
5.-.6.10.2002 náhradník 4x VYL 4 body, 1x 1/4FIN 3 body
27.-28.9.2003 náhradník 2x VYL 1 bod, 1x 1/4FIN 0 bodů
25. – 26.9.2004 3. vylučovací skupina 3 body – 5.*
1. – 2.10.2005 náhradník 2x VYL 4 body, 3x 1/4FIN 5 bodů
14.-15.10.2006 náhradník 2x VYL 0 bodů
6. – 7.10.2007 3. vylučovací skupina 5 bodů – 6.
4.-5.10.2008 náhradník 2x VYL 1 bod, 2x 1/4FIN 0 bodů
3.-4.10.2009 náhradník 2x VYL 2 body, 2x 1/4FIN 2 body
1.-2.10.2010 náhradník 2x VYL 0 bodů
1.-2.10.2011 náhradník 4x VYL 7 bodů, 2x 1/4FIN 2 body
14.10.2012 náhradník 2x VYL 2 body, 1x 1/4FIN 3 body
29.9.2013 2. vylučovací skupina 2 body – 6.
5.10.2014 náhradník 3x VYL 3 body, 1x 1/4FIN 1 bod
20.9.2015 náhradník 1x VYL 1 bod, 3x 1/4Fin 2 body

* vyřazen po pádu

Pavel Lejhanec v neděli rozhodně neposadí svůj klenot na hlavu Jaroslava Petráka, ovšam pardubický matador si závod všech závodů dokáže užít i tak
Pavel Lejhanec v neděli rozhodně neposadí svůj klenot na hlavu Jaroslava Petráka, ovšam pardubický matador si závod všech závodů dokáže užít i tak

Foto: Mirek Horáček, Karel Herman, Pavel Fišer a Petr Makušev

Evropského šampióna slaví také v Divišově

Divišov – 15. září
V pondělí ráno čekala šéfa Jawy Otu Kmínka v pracovní poště skvělá zpráva. James Shanes ve si ve finále B evropského finále na travnaté dráze ve Swingfieldu kompenzoval smůlu ze základní části, aby ve finále B za svá záda odsunul druhého Paula Coopera. Tím si zajistil áčko, v jehož repete triumfoval a zajistil si titul mistra Evropy. Divišovským uším zněla jistě jako rajská hudba, že Angličan svého úspěchu dosáhl s motorem Jawa s komponenty firmy Großewächter Racing Parts z německého Spenge.

James Shanes dojel k titulu s divišovským motorem
James Shanes dojel k titulu s divišovským motorem

Foto: Jawa Divišov