V úterý se sešel VV SPD

Praha – 26. července
V úterý v Praze zasedalo řídící těleso české ploché dráhy. Z oficiální tiskové informace, která byla vydána vůbec poprvé, vyplývá, že muži v čele disciplíny projednávali především nominační a finanční záležitosti. Na přetřes přišly i podoby republikových šampionátů v roce 2006. Ze navržených změn je nejvýraznější kvalifikační část juniorského mistrovství se závěrečným finále. Pro rozšíření extraligy na pět není zatím potřebná většina. Kauza problematických výkonů rozhodčích v poslední době se smrskla pouze na projednání fiaska Jaroslava Hoskovce v Chabařovicích.

Tisková zpráva ze zasedání výkonného výboru svazu ploché dráhy
Praha, úterý 26. července 2005

Na pravidelném zasedání bylo 10 členů, omluveni byli Miloš Plzák, Antonín Klatovský, Miroslav Musil a Miloslav Verner.

VV SPD schválil změnu nominace na světový pohár družstev, místo zraněného Bohumila Brhela je nominován Adrian Rymel, jako náhradník (šestý) je nominován Zdeněk Simota. Manažér reprezentace Josef Laštovka představil svou vizi sestavy pro MS juniorských družstev – za základ se mu jeví trio Tomáš Suchánek, Zdeněk Simota a Luboš Tomíček.

VV SPD dále provedl druhé rozdělení financí určených na reprezentaci podle nasazení a podle úspěšnosti postupujících jezdců. Jednalo se o Antonína Švába (MS dlouhá a ME tráva), Zdeňka Schneiderwinda (ME tráva), medailisty ME dvojic Aleše a Lukáše Drymlovy a Bohumila Brhela, Tomáše Suchánka (MS juniorů) a Aleše Drymla (ME). V rezervě zůstává 330 tisíc korun na ME juniorů, MS junioských družstev a na finálová umístění.

Dále VV SPD schválil počty míst, která žádá po FIM a UEM pro rok 2006:

MS družstev: 1
MS led: 4
MS led družstev: 1
MS dlouhá: 6
MS juniorů: 6
MS juniorských družstev: 1
ME jednotlivců: 8
ME juniorů: 6
ME dvojic: 1
ME led: 4
ME tráva: 6
EP klubových týmů: 1

Dalším z bodů jednání bylo rozdělení financí na mládež. Z celkové částky 196 900 korun šlo po 15 tisících korun do Pardubic a Mšena na uspořádání kontrolních závodů s polskými juniory. Jelikož se neuskutečnily, pořadatelé uspořádají pro juniory soustředění jako alternativní přípravu. Zbylých 166 900 korun bylo rozděleno mezi kluby podle následujícího klíče: částka byla vydělena počtem juniorů s licencí, kteří startují v závodech. Výsledkem je 4 908 korun na jezdce. Jednotlivé kluby dostanou:

Pardubice 24 500 Kč
Markéta 63 800 Kč
Slaný 35 350 Kč
Plzeň 19 630 Kč
Mšeno 14 720 Kč
Březolupy 9 820 Kč

Jedním z nejrozsáhlejších bodů byl návrh soutěží pro rok 2006. VV se shodl na těchto návrzích, které budou předloženy valné hromadě:

MR jednotlivců: 2 semifinále a finále, mistr a první vicemistr by postupovali do finále MR 2007
MR dvojic: stejný systém, ale s možností náhradníka pro tým
MR led, MR dlouhá, MR tráva, MR do 19 let, MR jun. družstev., MR 125 ccm: stejný systém

MR juniorů: seriál závodů, z něhož 16 nejlepších postoupí do finále
extraliga: prozatím 4 týmy (pro tuto variantu hlasovaly 2 kluby), 1 host a podmínka postavit tým do 1. ligy.

VV SPD dále vzal na vědomí změnu termínu 1. ligy ve Mšeně z 24. září na 23. září.

VV projednal zápis jury z MR juniorů z Chabařovic a rozhodl nenominovat rozhodčího Jaroslava Hoskovce v letošní sezóně a vedoucímu komise rozhodčích Milanu Špinkovi uložil změnit nominace rozhodčích.

Ve Mšeně se jelo o mistra světa

Mšeno – 25. června
Mšeno prozatím v letošním roce nemá štěstí na počasí. Kvůli přívalovým dešům muselo být přeloženo české finále. A slibný test match naší a polské juniorské reprezentace byl dokonce úplně zrušen. Diváci tak na útulném stadiónu se siluetou Bezdězu v pozadí mohli zatím vidět pouze prvomájovou první ligu. A koncem června ještě mistrovství světa, by v uvozovkách, jak píší Mšenské noviny.


Motocyklová sezóna je v plném proudu. Náš JAWA-MOTO-ČZ Veteran Club Mšeno pořádal v sobotu 25. června „1. Mistrovství světa stadionů na ploché dráze“ ve Mšeně. Účast nebyla tak velká, jak jsme původně předpokládali, ale díky krásnému slunečnému počasí a nadšení všech diváků proběhlo toto mistrovství ve velmi pohodovém a veselém duchu.

Závodů se účastnilo celkově osm jezdců. S potěšením můžeme konstatovat, že první a třetí místo tohoto mistrovství světa obsadili členové našeho klubu.

Zvítězil Tomáš Andelt (JMČZ Mšeno), druhý skončil Mikuláš Treml (Mladá Boleslav) a třetí Vlasta Kožnar (JMČZ Mšeno). Cenu za nejhezčí stroj si odvezl Miroslav Linhart z Mladé Boleslavi za svůj Stadion S 22. Cenu za nejlepší úpravu získal Mikuláš Treml z Mladé Boleslavi se Stadionem S 11.

Na závěr bychom rádi poděkovali všem jezdcům za účast v závodě, divákům za jejich spontánní fandění a v neposlední řadě také SK Mšeno a Plochodrážnímu klubu Mšeno za poskytnutí prostor. S pozdravem „Sportu zdar a motorismu zvl᚝“ se náš klub těší na setkání se všemi příznivci motorů v příštím roce.


Všechno už tu jednou bylo:
Už ve třicátých letech se díky produkci motokol Jawa Robot a ČZ 100 dostal motocyklistům do ruky nejen levný dopravní prostředek, ale také sportovní náčiní. V sériové podobě se však objevovaly pouze v motocyklových soutěžích, tehdejších předchůdcích současného endura. Není však známo, zda by se někdy s nimi jezdila plochá dráha.

Přelomová akce se však uskutečnila 8. června 1939 v Ostravě. Za protektorátu se nesměly konat motoristické podniky. Osm výborných severomoravských závodníků představilo divákům na stadiónu Střelnice po skončení cyklistických závodů v sedlech motokol do 100 ccm. Z KO systému vylučovacích jízd vyšli nejlépe Šrom, Kurzawa a Bartoš. By nikdo oficiálně nemohl hovořit o ploché dráze, paralela je nabíledni.

Po válce se na mnoha místech konaly závody sériových strojů a to i na ploché dráze. Jsou známy závody mopedů v Českých Budějovicích a Žatci. V nedávné době se závodníci na mopedech představili divákům pardubické Zlaté přilby.

Zdroj: Text a foto: Jindřiška a Ladislav Homolkovi, Mšenské noviny.

Nynke de Jong: „Porážka od dívky může znamenat i konec přátelství!“

Mariánské Lázně – 23. července
Potkat tuto subtilní blonďatou dlouhovlásku v mikině a džínách, stěží byste v ní poznali dívku krotící dlouhodrážního půllitra v průměrných rychlostech okolo sto třiceti kilometrů za hodinu. I když na mariánskolázeňské kolonádě, kdo ví. Pořadatelé si totiž Holanďanku Nynke de Jong vybrali jako jeden z magnetů divácké přízně. Její tvář se tak usmívala z plakátů téměř na každém rohu. A stálý spolupracovník magazínu speedwayA-Z si nemohl nechat ujít příležitost prohodit s ní po sobotním tréninku pár slov.

speedwayA-Z: „Jak se děvče jako ty dostane k ploché dráze? Kde byl ten první impuls a odkdy se na plochodrážních oválech pohybuješ?“
Nynke de Jong: „Na minimotocyklech jezdím od osmi let. Jedním z impulsů byl můj bratranec Otto de Jong, který tehdy závodil. Zpočátku jsem to brala volněji, jen jako hobby. No později mě to chytlo víc a víc.

speedwayA-Z: „Dříve si se občas objevila i na krátké dráze, jela si dokonce i semifinále ME juniorů do 19 let. Uvidíme tě ještě v této disciplíně, nebo se už soustřeďuješ jen na dlouhou a trávu?“
Nynke de Jong: „Asi ne, on to byl spíš jen takový trénink, od roku 2002 jsem krátkou nejezdila. i to mistrovství Evropy bylo vlastně proto, že u nás nebylo moc jezdců, startovala jsem s belgickou licencí.“

speedwayA-Z: „Proč jezdíš nyní s německou licencí, kde je mnohem větší konkurence? S holandskou bys například bez problémů startovala v MS, nebo ME na trávě, kam ses letos neprobojovala.“
Nynke de Jong: „Jo, ale v Německu je lepší konkurence, mohu víc jít nahoru, víc se naučit. Také lepší dráhy, nejen tráva, jako je tomu u nás v Holandsku. Na trávě jsou dráhy rozbitější, je potřeba víc síly a to je pochopitelně můj handicap. A spokojen je se starty v Německu i můj sponzor.“

speedwayA-Z: „Jaké máš vlastně sportovní cíle, co bys chtěla na ploché dráze dosáhnout?“
Nynke de Jong: „Dříve, když jsem začínala byla mým cílem A-licence, nyní se chci hlavně zlepšovat a porážet co nejvíc soupeřů. Myslím, že po loňském zranění se zase dostávám trochu nahoru.“

speedwayA-Z: „Míváš strach?“
Nynke de Jong: „No, trochu ano. Vloni jsem byla zraněná, to tomu vždycky pomůže, jeden je pak opatrnější. Letos přes zimu jsem proto také hodně pracovala na kondici, snažím se být i psychicky (Nynke říká doslova s hlavou – pozn. autora) v pohodě, ale samozřejmě je důležité i štěstí, riziko je tu vždycky.“

speedwayA-Z: „Nedávno jsi se zúčastnila mistrovství Norska na dlouhé, kde se zranila tvoje soupeřka a kamarádka Stina Börufsen. Máš nějaké zprávy, jak se jí nyní vede?“
Nynke de Jong: „Kolem dráhy nebyla bariéra jako tady a Stina vletěla v plné rychlosti nekontrolovatelně do lesa, byla v bezvědomí a vypadalo to opravdu moc zle. Teď mám zprávy jen z doslechu, ale prý nemá nic zlomeného, je snad jen hodně potlučená, tak věřím, že to bude dobré (Nynke to zaklepává na mantinel mariánskolázeňské dráhy – pozn. autora). Asi polovina startovního pole nás pak už v tom závodě dál nepokračovala, nebyl to hezký zážitek.“

speedwayA-Z: „Nedávno startovali u nás ve Slaném při ME dvojic Jannick a Kaj de Jongové. Jsou s tebou nějak příbuzní, nebo jde jen o shodu jmen?“
Nynke de Jong: „Ne, nemají se mnou krom jména nic společného, de Jong je v Holandsku hodně rozšířené jméno, asi něco jako Müller v Německu.“

speedwayA-Z: „Jaké je tvoje zaměstnání?“
Nynke de Jong: „Dřív v Holandsku jsem pracovala jako asistentka u zvěrolékaře. Teď žiji v Německu a tam to není s prací velká sláva, navíc pro cizinku, která se snaží každý den cvičit a o víkendech jezdí po závodech. Momentálně tedy dělám v supermarketu. Problém je, že občas tam musím být i v sobotu. Ale doufám, že to bude lepší, můj sponzor Power Plus se chystá vstoupit na německý trh a já bych pro něho měla pracovat. Doufám, že to vyjde, bylo by to prima.“

speedwayA-Z: „Jak reagují tvoji soupeři, když je poráží dívka. Před pár lety startovala ve finále ME juniorů do 19 let Sabrina Bögh a ta si stěžovala, že obzvl᚝ Poláci nemohou porážku od děvčete překousnout a jsou pak až nebezpeční. Jaké zkušenosti máš v tomto směru ty?“
Nynke de Jong: „(smích) Mnohdy je pak konec přátelství, opravdu v hezky se ke mně od začátku choval můj přítel Ronny Stüdemann, ale tak velké problémy jako Sabrina jsem nikdy nepozorovala. V Zolderu při evropském šampionátu juniorů na mě naopak byli všichni včetně Poláků milí. Možná to ale bylo tím, že jsem toho tam moc nepředvedla.“

speedwayA-Z: „Právě sis prošla celý kilometrový ovál. Jak se ti líbí? Myslíš, že ti bude zítra sedět?“
Nynke de Jong: „Doufám, že ano, protože dráha tady v Mariánských Lázních je opravdu nádherná. Viděla jsem záběry ze světového finále 1991 nebo 1994. Nádhera, byla tam spousta diváků v hledišti, to bylo super. Myslíš, že zítra přijde hodně lidí?“

speedwayA-Z: „Nejsem zrovna velký optimista, tolik lidí jako tehdy ale nečekej. Jsi v Čechách poprvé, nebo si tu už někdy byla?“
Nynke de Jong: „Ne, jsem tu prvně v životě, takže na dojmy je opravdu ještě brzo.“

speedwayA-Z: „Děkuji za rozhovor a hodně štěstí zítra.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)