Martin Málek stál na nejvyšším stupni flat tracku

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Pardubice – 26. července
Úžasný mix evropské série veteránů v závodě o Memoriál Františka Hladěny s mistrovským podnikem flat tracku doslova zaplavil svítkovské depo. A nabídl bezmála pětihodinovou podívanou. Kategorii dvouventilových motocyklů opanoval Hartmut Ernst, čtyřventily zase Hylke Dijkema, kteří neprohráli jedinou rozjížďku. Karlu Kadlecovi uniklo čtyřventilové finále A o pověstný vlásek. V béčku však šel tvrdě za triumfem a nedal dotírajícímu Ulrichu Buschkemu ani náznak šance. Český plochodrážník ovšem nechyběl na nejvyšším stupni. Martin Málek si totiž technické problémy v základních rozjížďkách vynahradil ve finále prestižní flat trackové kategorie FT1. V sedle Jawy 500 z kroměřížské dílny konstruktéra Františka Přehnálka si se soupeři hrál jako kočka s myší.

Bez vítězství není návratu do výsostného depa
Pohár jezdců dlouhé dráhy, který loni provázel Zlatou stuhu, měl přece jen testovací charakter. A tak dnešní podnik evropské série veteránů lze směle pokládat za českou premiéru závodu dlouhodrážních motocyklů na klasickém ovále.

Entusiasmus dříve narozených pánů závodníků je obrovský. By na své závody cestují prakticky výhradně o víkendu a svůj program rozprostřou na sobotu i neděli, od výpravy do Pardubic je neodradil ani jednodenní termín, ani tropické vedro. Ve startovní listině jsme museli škrtat, což ovšem není při ELVS žádnou výjimkou, své motocykly ve svítkovském depu vykládalo šestadvacet borců v obou kategoriích.

Pouze Roy Gomm neusedl do sedla a po depu se pohyboval v kombinéze a vestě se skotským křížem svatého Ondřeje na prsou. Dvouventilů nakonec závodilo devět. Jejich králem se stal Hartmut Ernst. V dosavadních třech závodech prohrál pouze jedinou rozjížďku. Dnes se vydal na prodloužení své fenomenální série, by v rozjížďce s číslem jedna musel na trestnou čáru kvůli najetí do pásky.

Ve finále A rychle zmizel Keithu Snellingovi, který v základní části prohrál jen s Franzem Greiselem. V klíčové jízdě o obsazení stupňů vítězů mu však porážku oplatil i s úroky.

Početnější kategorie čtyřventilových motocyklů přivedla na start jediného českého zástupce. Karel Kadlec se před jedenácti lety kvůli veteránům k závodění vrátil a rozhodně nemohl chybět v Pardubicích. A to tím spíše, patřil-li k duchovním otcům myšlenky, aby se ELVS představila v Čechách ještě jednou kromě Mariánských Lázní.

Poprvé mířil na start v rozjížďce dvě. Jeho přítelkyně Hanka si přitom ve stresu omylem strčila do pusy cigaretu obráceně a svůj omyl zpozorovala až po zapálení filtru. Příčinou její nervozity nebyla ztráta jednoho páru silonových punčoch, o něž je její přítel společně s mechanikem Michaelem Hádkem připravili při opravě klínového řemenu jejích dodávky, ale obvyklá závodní horečka přítomná v motoristických boxech po celém světě.

Rozjížďce kraloval Paul Evitts. Plzeňského matadora zdržoval dlouhatánský John Hartley, takže se před něho záhy dostal Anton Wannasek. „Vez‘ mě až do toho hrášku,“ soptil Karel Kadlec na svého britského soka. „Už jsem si myslel, že půjdu na tlamu.“

O tři rozjížďky později se však blýsknul svým pověstně rychlým startem, avšak v první zatáčce ho podjel Maik Ebensing. Z druhé strany ho předčil Paul Evitts a záhy i Ulrich Büschke. S ním Karel Kadlec sváděl urputný duel až do cíle. V posledním okruhu ho předčil vnějškem úvodní zatáčky, avšak Němec se přesto dokázal vrátit na třetí příčku.

V deváté čtyřventilové jízdě byl před ním v cíli jen Henk Snijder. Na druhé místo se Karel Kadlec posunul před Maika Ebensinga už spodní stranou druhé zatáčky. Devět bodů však protentokrát stačilo pouze na finále B.

Mezi nadšenými přihlížejícími v depu byli i Aleš Dryml starší se svým synem Lukášem. Především Angličané využívali možnost si ve svém mateřském jazyce popovídat o záludnostech svítkovské dráhy. Nicméně pardubický závodník byl často i v depu Karla Kadlece a to nejen proto, že plzeňský matador zabral box, jenž bývá tradičním místem Dryml Teamu.

Oba Drymlovi Karlu Kadlecovi v žertu hrozili, že nevyhraje-li finále B, nesmí se do depa vůbec vrátit. A závodník, který se příští měsíc potká s Abrahámem, se jejich upozorněním řídil do puntíku. Kvůli pásce Kevina Howseho se muselo startovat ještě jednou. To už byl Karel Kadlec ve svém živlu. Rychle se ujal vedení, přičemž ambiciózního Ulricha Büschkeho odkázal za svá záda již v první zatáčce.

Celkovým vítězem čtyřventilů se stal Hylke Dijkema, triumfující ve finále A stylem start – cíl. Henk Snijder na něho vedl smělý nájezd vnějškem první zatáčky, ale neuspěl, takže se soustředil na udržení druhé příčky před Bobem Dolmanem.

Horký podvečer skvěle doplnil mistrovský závod flat tracku. Pavol Pučko zůstával stále mimo hru po svém červnovém pádu v Březolupech. Nicméně plochodrážní reputaci zachránil Martin Málek, který speciál Františka Přehnálka s motorem z ledařské Jawy Antonína Klatovského, dovedl úspěšně do cíle velkého finále.

Hlasy z depa
„Potřeboval jsem si zvyknout,“ vysvětloval Karel Kadlec ztrátu bodů, které ho nakonec dělily od postupu do finále B. „Ve dvou jízdách se mi tam navíc pořád někdo plet’a pokaždý mě někdo vyhnal. Braly mě křeče, ráno jsem dělal v tom hicu na autě dvě hodiny. Před béčkem mi Lukáš Dryml se svým tátou nakázali, že musím vyhrát, jinak se nesmím vrátit do depa. Tak jsem musel vyhrát. Radost mi udělal i pan Moravec, když za mnou přišel, že jsem se touto jízdou nominoval na finále mistrovství světa družstev ve Swingfieldu. Nejsem v áčku, chtěl jsem tam bejt‘, moh‘ jsem tam bejt‘, ale ukázal jsem, že na to mám. A hlavně sám sobě jsem to dokázal.“

Dvouventily:     C B A
    TOT      
1. Hartmut Ernst, D 5 5 5 15     1.
2. Keith Snelling, GB 5 5 4 14     2.
3. Franz Greisel, D 4 4 5 13     3.
4. Jürgen Jucknies, D 3 4 3 10     4.
5. Jürgen Bruckner, D 3 3 4 10     5.
6. Karl Heinz Suske, D 4 2 2 8     6.
7. Geoff Urben, GB 2 3 2 7   1.  
8. Bill Haynes, GB 2 2 3 7   2.  
9. Tom Blackwood, GB X – 1 1   3.  
10. Roy Gomm, GB – – – DNR    
 
Čtyřventily:          
1. Hylke Dijkema, NL 5 5 5 15     1.
2. Henk Snijder, NL 4 3 5 12     2.
3. Bob Dolman, GB 4 5 5 14     3.
4. Maik Ebensing, D 5 5 2 12     4.
5. Anton Wannasek, A (SMF) 4 4 3 11     5.
6. Paul Evitts, GB 5 4 4 13     6.
7. Karel Kadlec, CZ 3 2 4 9   1.  
8. Ulrich Büschke, D 3 3 3 9   2.  
9. John Hartley, GB 2 4 4 10   3.  
10. Kevin Howse, GB 3 2 1 6   4.  
11. John Freeman, GB 2 3 2 7   5.  
12. Dave Hammond, GB 2 1 3 6   6.  
13. Steen Larsen, DK 1 2 2 5 1.    
14. Gerd Mauer, D 0 1 1 2 2.    
15. Andreas Blache, D 1 0 E 1 3.    
16. Francesco Barbetta, I (ACCR) X F/R – 0    


Mistrovství republiky ve flat tracku:

FT1: 1. Martin Málek Jawa 500 FT
  2. Radek Podhadský KTM 525
  3. Aleš Exler KTM
 
Classics: 1. Michal Hloušek Honda CR 250
  2. Michal Špaček Yamaha XS 400
  3. David Havlíček Yamaha XT 550
 
Veteran: 1. Jiří Kozák Jawa 350 Pérák
  2. František Chvojka Jawa 350 Pérák
  3. Jan Sochor Jawa 350 Pérák

Foto: Wojta Zavřel