Aleš Dryml se postaral o reprízu české hymny

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Divišov – 30. června
Peter Ljung měl triumf v divišovém race-off již takřka na dohled. Ani ztráta jednoho bodu v souboji s Chrisem Harrisem v rozjížďce s číslem šestnáct by nevadila tolik jako pád v poslední jízdě. Aleš Dryml navzdory pomalejšímu začátku byl rázem v rozjezdu o vítězství společně s Krzysztofem Kasprzakem. Plán šetřit nejlepší motocykl na světový pohár do King’s Lynn a otestovat jiný stroj rázem ustoupil záměru poslechnout si dnes českou hymnu po slavnostním nástupu ještě jednou, tentokrát na počet vítěze. Všechno klaplo, pardubický závodník lépe odstartoval a po čtyřech kolech mohl oslavovat vítězství.

V žáru tropického odpoledne
Bylo dávno po tréninku a nebýt kvílení stopětadvacítek trénujících na další kolo mistrovství pod jurisdikcí AČR, nad divišovským stadiónem by panovalo ticho. Vladimír Kalina a Roman Doleček, mechanici Filipa Šitery, seděli v koutě boxu. Motocykly měli dokonale připravené. Jejich závodník seděl na jednom z nich.

„Když nepojedu, řeknu, že je to škoda, když pojedu a nepostoupím, řeknu, že jsem jel na poslední chvíli,“ neopouštěl ho humor, i když doposud netušil, zda se povznese z pozice náhradníka. Janusz Kolodziej,který si při čtvrtečním polském semifinále zlomil malíček levé ruky, si při tréninku vyzkoušel dráhu, ale stále se nevyjádřil, zda na ní vjede i odpoledne v ostrém závodním tempu.

Hned v sousedním boxu se řešily jiné starosti. Aleš Dryml, přímo nasazený jako úřadující český šampión, totiž zůstal v tréninku stát. „Prasknul mi zadní řetěz,“ svěřoval se pardubický závodník. „To se stane jednou za pět let. Roztrhlo se to v článku, s tím nejde nic dělat.“ Spouš na jeho motocyklu byla náramná. „Kolo, převodníky, spojka zničený,“ bilancoval jeho majitel. „Nejsem z toho šastnej‘, jeden stroj můžeme dát do rohu.“

Mezitím dozávodily stopětadvacítky, jury vzala na vědomí odstoupení Janusze Kolodzieje a Filip Šitera se mohl chystat na pět jízd. Čas se rychle valil dopředu, by se v žáru tropického odpoledne nehnul jediný lísteček. Úderem půl třetí vyrazili závodníci na nástup, aby na chlup dle časového harmonogramu vyrazili závodníci na start rozjížďky s číslem jedna nejprestižnějšího závodu, jaký kdy divišovský ovál pamatuje.

V jakémkoliv závodě, v němž se postupuje někam dál, je třeba hromadit body hned od prvopočátku. V tomto ohledu na tom byli po dvou sériích nejlépe Peter Ljung a Kjastas Puodžuks. Švédského stále účastníka letošního seriálu velkých cen odmávali šachovnicovou vlajkou hned v rozjížďce s číslem jedna.

Nejlépe přitom odstartoval Troy Batchelor, jehož ovšem Peter Ljung nechal za sebou už v prvním oblouku. Takřka současně ho minul rovněž Krzysztof Buczkowski, avšak s ním se Australan záhy vypořádal. V osmé jízdě se do dráhy Petera Ljunga nedostal vůbec nikdo.

Kjastas Puodžuks vyhrál rozjížďku s číslem čtyři stylem start – cíl, aby ho o tři rozjížďky později očekával na roštu Martin Vaculík. Týden po jeho triumfu v Grand Prix Polska byl slovenský závodník v Divišově nesmírně populární osobností. „Ještě mi to pořád nedochází,“ vyjádřil se na téma synovy vítězné velké ceny Zdeno Vaculík, poté co ho poplácal po zadku před opuštěním boxů ke druhé jízdě.

V ní Martin Vaculík triumfoval excelentním způsobem. Chris Harris, jenž v úvodním výjezdu překonal Juricu Pavlice, se mohl jen dívat. A pak už přemítat, zda ho právě tento Slovák v seriálu SGP nenahradí a to navzdory určité dávce protekce, jíž se anglickým závodníkům od BSI dostává při udělování stálých divokých karet.

V rozjížďce s číslem sedm však byl od startu rychlejší Kjastas Puodžuks. Martin Vaculík mu za jeho zády nedopřál ani sekundu klidu. Zkoušel vnitřek, vnějškem, bleskové přesuny na druhou stranu, avšak nic nepomáhalo. Obzvl᚝ ve druhé zatáčce druhého kola byl jeho manévr zvenku dovnitř hodně nadějný, avšak ke změně na čele nestačil.

Aleš Dryml s třetím motocyklem
Martin Vaculík měl po osmi rozjížďkách na svém kontě pět bodů stejně jako Joonas Kylmäkorpi a Krzysztof Kasprzak. Pokud se týká obou Čechů, Filip Šitera měl jeden bod, k němuž mu přispěla i páska v podání Madse Korneliussena. V rozjížďce s číslem sedm jezdil čtvrtý a v depu zmizel rovnou z dráhy. Aleš Dryml na tom byl přesně o dva body lépe.

Své účinkování zahájil ve čtvrté jízdě, kdy odstartoval třetí. V první zatáčce se ale natlačil pod Andreje Karpova. Hnal se i za vedoucím Kjastasem Puodžuksem, ale jeho nájezd zvenku na konci druhého kola ho zpomalila cejcha prachu, o níž během dnešního horkého odpoledne nebyla nouze navzdory intenzivnímu kropení.

V rozjížďce s číslem osm se Aleš Dryml dostal před druhého Krzysztofa Kasprzaka, avšak polský závodník mu to v nájezdu do druhého okruhu vrátil. V depu Aleše Drymla padlo jasné rozhodnutí. Vyzkouší se další motocykl.

Že se jedná o výraznou změnu k lepšímu, ukázala již rozjížďka s číslem devět. Vítězné počínání Aleš Drymla narušil pouze Chris Harris, který se předčasně dostal do křížku s páskou. Restart vynesl pardubického závodníka do čela. Domácí publikum mohlo jen litovat, že podobným evolučním vývojem neprošel také Filip Šitera. Třetí místo za Troy Batchelorem a vítězným Alešem Drymlem znamenalo konec i té nejposlednější naděje na místo v goričanském challenge.

Do problémů se však dostávali i další. „Má před sebou ještě tři jízdy a dvakrát jede z bílý a jednou ze žlutý,“ mírnil František Liebezeit euforické hlasy, zda si na čtvrteční extraligové klání proti Pardubicím nepozvat raději Kjastase Puodžukse místo téměř dvakrát tak drahého Mateje Žagara. Trojkoaliční manažer měl pravdu. Lotyš skončil v v desáté jízdě poslední, zatímco Krzysztof Kasprzak svým velkým sólem poskočil na osmibodovou hranici.

Jeho zisk vzápětí vyrovnal Joonas Kylmäkorpi, triumfující rovněž ve stylu start – cíl. Neméně suverénně si v rozjížďce s číslem dvanáct počínal i Peter Ljung, aby se jako jediný neporažený udržel na čele průběžné klasifikace. Martin Vaculík zůstal po vylétnutí pásky trčet za Madsem Korneliussenem. Navzdory bolestem v zápěstí a v lopatce se pustil srdnatě do boje. Metu protínal takřka současně s Dánem, jenže ke druhému místu mu kousíček chyběl.

V rozjížďce s číslem třináct však Martin Vaculík odstartoval z červené dráhy nejlépe. Tři body měly na jeho bodové konto stejný účinek jako živá voda v pohádkách. Navíc zkomplikovaly život druhému Krzysztofu Kasprzakovi i Troy Batchelorovi, jenž se dnes poprvé a naposledy musel spokojit s třetí příčkou.

Aleš Dryml ve výtahu, který ho vezl do vyšších pater průběžné klasifikace, nezmáčknul červené tlačítko stop ani v patnácté jízdě. Bratr Lukáš mu udílel poslední rady ještě před vraty výjezdu na ovál, než ho mechanik Oldřich Řezníček roztlačil.

Od vylétnutí pásky udával tempo. Krzysztof Buczkowski konsolidoval druhé místo před Madsem Korneliussenem, zatímco Jurica Pavlic si prve oprávněně stěžoval na své motory. Nyní zůstal stát. Polákovi však bylo druhé místo málo, zkracoval vzdálenost od Aleše Drymla, ale svůj klíčový útok si načasoval pozdě. Český reprezentant o něm dobře věděl, aby mu v cílové rovince správně překřížil cestu.

V šestnácté jízdě se Peter Ljung dočkal první porážky. Chris Harris dokonale odstartoval, a by na jeho Švéd vedl slibný nájezd vnějškem první zatáčky, zůstal pánem situace až do cíle. Hrot průběžné klasifikace se tím pádem poněkud rozšířil. Stále jí vládl Peter Ljung s jedenácti body. Krzysztof Kasprzak měl o jeden bod méně a potom už následovali Aleš Dryml s Martinem Vaculíkem. Soupis obětí Chrise Harrise v šestnácté jízdě vedle leadera závodu zahrnoval i Kjastase Puodžukse a Joonase Kylmäkorpiho, čehož měli oba již brzy nesmírně litovat.

Rozjezdová změna plánu Aleše Drymla
„Chladit techniku, chladit sám sebe,“ prozradil Aleš Dryml svůj recept, jak se vypořádat s extrémním vedrem. V poslední sérii měl na přípravu čas, jelikož startoval v rozjížďce s číslem osmnáct. Mezitím si o postup řekl Troy Batchelor, když odvedl Kjastase Puodžukse, jehož další účinkování v šampionátu se tak ocitlo ve hvězdách.

Zato Aleš Dryml nepřipustil ani náznak pochybností. Skvěle vystřelil dopředu současně s letem pásky, aby na konci druhého kola vedl před Kenni Larsenem už o dvacet metrů. Záhy mu bylo jasné, že půjde do rozjezdu. Krzysztof Kasprzak se totiž ani příliš nehonil po skalpu svého krajana a jmenovce Buczkowskeho a skončil rovněž s dvanácti body jako Aleš Dryml.

Již bylo jasné, že Krzysztof Buczkowski zamíří do rozjezdu o místo náhradníka, kde mu budou dělat společnost Kjastas Puodžuks a Kenni Larsen, jemuž hodně pomohlo druhé místo před Martinem Vaculíkem v osmnácté jízdě. Slovák měl ovšem challenge již v kapse. Jistotu rozjezdu měl také Aleš Dryml, který měl ještě jednou změřit své síly s Krzysztofem Kasprzakem.

Pardubický závodník se rozhodl šetřit ostrou motorku, na níž závodil od třetí série, a vrátit se do sedla té původní. Jenže dvacátá jízda jeho záměry dokonale otřásla. Peter Ljung odstartoval za Juricou Pavlicem a ve snaze dostihnout Chorvat ve druhé zatáčce upadl. „Nic jsem neviděl,“ vysvětloval incident později na tiskové konferenci. „Vypadla mi noha z háku a už jsem šel.“

Repete vyhrál Jurica Pavlic, by nejrychlejší start předvedl Andrej Karpov. V rozjezdu o místo náhradníka si Kjastas Puodžuks vypil divišovský pohár hořkosti až do dna, když ve druhém okruhu spadl. Stejně jako prve ovládl opakovačku Krzysztof Buczkowski. České diváky však rozjásal rozjezd o vítězství. Aleš Dryml pokračoval ve vítězném rytmu. Při reminiscenci podobné dodatkové jízdy, v níž jeho bratr Lukáš před deseti lety ve Slaném připravil Krzysztofa Kasprzaka o titul juniorského mistra světa, jezdil před stejným závodníkem od startu až do cíle.

Aleš Dryml nakonec zůstal v sedle osvědčeného motocyklu. „Chtěl jsem dát třetí motorku a zjistit, jak to bude fungovat,“ vysvětloval. „Byla to ta z druhý jízdy, vyměnili jsme tam elektriku. Ale rozjezd byl nakonec o první místo před domácím publikem. A tak jsem skočil na motorku, co šlapala. Pojedu ji i na světovým poháru v King’s Lynn.“

Hlasy z depa
„Spokojenost, s prvním místem nemůže bejt‘ nic než spokojenost,“ radoval se Aleš Dryml, aby se pustil do líčení dnešního dramatu. „Po dvou jízdách jsem měl tři body, ale pořád lepší než dvě nuly, takže to byla pořád otevřená hra. Tušil jsem, že s patnácti body nikdo neskončí. Pak jsem už ani jeden bod neztratil. Viděl jsem, že se rozjíždím, chtěl jsem vyhrát. Na Chorvatsko to řeknu jako před dnešním závodem, šance je, i když jsou jen tři postupový místa. Dráha se podobá Divišovu, dám podobnou techniku.“

„V první řadě byl dnes hlavní postup do finále,“ připomínal Martin Vaculík kvalifikační charakter mítinku. „To se povedlo, je to se štěstím a bylo to vydřený. Ale tohle nejsem stoprocentně já, ve středu jsem měl opravdu těžký pád v Dánsku. Měl jsem otřes mozku a bolí mě zápěstí a lopatka, pořád spím. Ale nebudu plakat, to je plochá dráha, postup mi vyšel. V Polsku mají být normální předpisy, takže kdybych postoupil, Grand Prix bych jel.“

„Dneska to bylo pořád v prdeli,“ nebylo Filipu Šiterovi vůbec do řeči. „Beru to na sebe, nevím, co se děje, nedaří se, ale vůbec. Aspoň jsem se nekvalifikoval na Olympiádu, pět nul nemám (hořký smích).“

1. Aleš Dryml, CZ 2 1 3 3 3 12+3
2. Krzysztof Kasprzak, PL 3 2 3 2 2 12+2
3. Petr Ljung, S 3 3 3 2 X 11
4. Martin Vaculík, SK 3 2 1 3 1 10
5. Troy Batchelor, AUS 2 2 2 1 3 10
6. Krzyzstof Buczkowski, PL 1 1 2 2 3 9+3
7. Kenni Larsen, DK 0 2 2 3 2 9+2
8. Kjastas Puodžuks, LAT 3 3 0 1 2 9+X
9. Joonas Kylmäkorpi, FIN 2 3 3 0 R 8
10. Andrej Karpov, UA 1 3 1 0 2 7
11. Chris Harris, GB 2 1 T 3 1 7
12. Jurica Pavlic, CRO 1 1 1 E 3 6
13. Mads Korneliussen, DK T 0 2 1 1 4
14. Filip Šitera, CZ 1 R 1 1 1 4
15. Kenneth Hansen, DK 0 0 0 2 0 2
16. Jozsef Tabaka, H R 0 0 T F 0

Poznámka: Janusz Kolodziej odstoupil po tréninku a jeho místo zaujal Filip Šitera

Foto: Pavel Fišer (digitálnía aparát Canon EOS D Mark II), Wojta Zavřel a Michal Kohout